24 524 läst ·
221 svar
25k läst
221 svar
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Vem byter inte varje år så man får bästa dealen?Attitudeswe skrev:
Det är klart lönsamt att hoppa till nytt bolag varje år, man får då "nykundserbjudande".
Att det är sjukt att men inte kan få samma erbjudande om man stannar kvar är ett problem i sig...men det är spelreglerna.
Men det är ju en helt annan situation, timpris och elbil kontra månadsmedel och ingen elbil.Attitudeswe skrev:
Utan elpris styrning (och elbil) kan du förvänta dig att timpris har samma kostnad som månadsmedel. Det blev iaf utfallet för mina pensionärsföräldrar med bergvärme.D Dilato skrev:
Mina redovisade 70öre inkl moms för SE3 var med elbil borträknad.
Precis, just därför har jag valt att inte ha timpris.Attitudeswe skrev:
Men, trots det, undviker jag att under dagar med högt dagspris köra tunga förbrukare.
Om alla skekrafts kunder i mitt elområde gjorde samma skulle vi sänka månadsmedelpriset.
Din och andra kunders styrning saknar effekt. Oavsett elhandelsbolag ingår ni i samma kollektiv som definierar förbrukningsprofilen (mätt in till lokalnäten som ingår i elområdet). Det som påverkar i så fall är om skekraft har många kunder i lokalnät där fjärrvärme är vanligt. Då viktas profilen mer åt att ha hög förbrukning till mat/disk/tvätt än till jämn värme.D Dilato skrev:
6 b § I en uttagspunkt som ingår i förbrukningsprofilen ska mätning avse överförd el under högst en månad.
Förordning (2022:587).
Så trots SE3 och timpris och styrning hamnar du på 67,99 öre per kWh, 0,314 öre under mitt SE4 månadsmedelpris.M mbo2019 skrev:
Visst borde bara prisskillnaden mellan SE3 och SE4 vara större än det?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 066 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 066 inlägg
Hans pris var inkl moms och ditt exkl. Han bröstar det fasta påslaget men du har en tidsbegränsad rabattD Dilato skrev:
Jag hatar fakturor där man inte specar momsen!Attitudeswe skrev:
Då man måste räkna om varje rad för att veta vad kostnaden var exklusive skatt.
Sitter man som jag just nu på en telefon blir det skitjobbigt😠