P
useless useless skrev:
Är det någon särskild du kan rekommendera?
jasså du är också intresserad, förstår på användarnamnet att det kanske skulle vara passande. Men inlägget var inte riktat till dig, även om jag förstår att du måste ta åt dig såklart, kanske detta forumets störta fel, att man så många gånger tror att de folk skriver är till alla och inte till den uppenbara TS som ställer frågan 😂 knip käft och skärp er. men det är kanske inte så viktigt att påpeka, kanske är viktigare att påpeka uppenbara slarvfel i forum och tidningar.

Margut skrev:
jasså du är också intresserad, förstår på användarnamnet att det kanske skulle vara passande. Men inlägget var inte riktat till dig, även om jag förstår att du måste ta åt dig såklart, kanske detta forumets störta fel, att man så många gånger tror att de folk skriver är till alla och inte till den uppenbara TS som ställer frågan 😂 knip käft och skärp er. men det är kanske inte så viktigt att påpeka, kanske är viktigare att påpeka uppenbara slarvfel i forum och tidningar.
Det är tämligen viktigt att hålla ordning på enheterna. Svårt är det inte heller, bara man skärper till sig lite.

W = Watt W = Joule per sekund
k = kilo =1000
h = Timme = 3600 sekunder

Vanligt sammansatta enheter:
W effekt på låga nivåer
kW lite större uttag över 1000w
kWh samlad energimängd,

MWh är då 1000kWh och används av en del, men för småhus tycker jag man kan hålla sig till kWh.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Margut skrev:
man behöver förstå till vem jag skrev och varför för att förstå logiken i varför jag skrev som jag skrev. Men jag ber alla Sveriges ingenjörer om ursäkt jag trodde det var tydligt om man läser tråden, att jag inte hävdar att termen är kW/h och 1/kr. Men tydligen så förstår du inte det eller de andra som påpekat det redan.

FÖRLÅT ALLA FÖR STT JAG FULLSTÄNDIGT VÅLDFÖRDE MIG PÅ STORHETERNA INOM ENERGI OCH MATEMATIK. Gå en jävla kurs i pedagogik och social kompetensutveckling.
Gå en jävla kurs i pedagogik och social kompetensutveckling.

Verkar vara fler som behöver detta:)
Tål man inte att bli rättad när man har fel så hoppa vidare, har själv haft fel nån gång då och då, vad är problemet:)

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
P
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är tämligen viktigt att hålla ordning på enheterna. Svårt är det inte heller, bara man skärper till sig lite.

W = Watt W = Joule per sekund
k = kilo =1000
h = Timme = 3600 sekunder

Vanligt sammansatta enheter:
W effekt på låga nivåer
kW lite större uttag över 1000w
kWh samlad energimängd,

MWh är då 1000kWh och används av en del, men för småhus tycker jag man kan hålla sig
A Argastesnickaren skrev:

Tål man inte att bli rättad när man har fel så hoppa vidare, har själv haft fel nån gång då och då, vad är problemet:)
Picasso fick säkert höra en del att han målade fult, men det beror helt på betraktaren 👍

Margut skrev:
att man så många gånger tror att de folk skriver är till alla
Men det är det!

Margut skrev:
knip käft och skärp er
Du kanske ska ta en titt på § 5.4 Gott debattklimat, "Diskutera sakfrågor utan att brusa upp". 😉

Margut skrev:
inte till den uppenbara TS som ställer frågan
Förväntar sig TS exklusiv rätt till diskussionen här, är inte ett forum rätt plats för TS fråga.

Detta är ett diskussionsforum! "Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd."

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Margut skrev:
Picasso fick säkert höra en del att han målade fult, men det beror helt på betraktaren 👍
Så är det absolut när det gäller konst. Så är det absolut inte när det gäller en korrekt och begriplig användning av SI-enheter. 😉

• Gilla
naikon och 4 till
  • Laddar…

Alla har vi varit i situationen där vi ännu inte lärt oss något specifikt.

Och forumet är blandat hej vilt med alla dess sorter.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…

Jag vet hur det känns. Jag hade själv fel en gång. Aldrig mer...

• Haha
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T

Man kan ju också svära en stund, säg kråkbajs, så blir det lättare att erkänna fel. Som när jag räknade rätt i inlägg 34 och märkte att tidigare av mina egna räkningar var fel. Det tar inte 30 år att återbetala en pump men bara 14 år.

Om man köpee den själv alltså, utan andras pengar via bidrag eller via försäkringsbolag.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också svårt att förstå hur uträkningarna var gjorda när man använder begrepp som avviker kraftigt från normen. Som du s
T Trolltomte skrev:
Man kan ju också svära en stund, säg kråkbajs, så blir det lättare att erkänna fel. Som när jag räknade rätt i inlägg 34 och märkte att tidigare av mina egna räkningar var fel. Det tar inte 30 år att återbetala en pump men bara 14 år.

Om man köpee den själv alltså, utan andras pengar via bidrag eller via försäkringsbolag.
Men det är ju inte ens du som skrivit inlägg #34? Det är ju Daniel. Jag väntar ju fortfarande på en återkoppling vilket som är din senaste inlägg om uträkning för att kunna avgöra om du tagit med elnätskostnaderna (samt skatt) eller inte.

T
Hemingway Hemingway skrev:
Jag hade också svårt att förstå hur uträkningarna var gjorda när man använder begrepp som avviker kraftigt från normen. Som du s

Men det är ju inte ens du som skrivit inlägg #34? Det är ju Daniel. Jag väntar ju fortfarande på en återkoppling vilket som är din senaste inlägg om uträkning för att kunna avgöra om du tagit med elnätskostnaderna (samt skatt) eller inte.
Inlägg 59
https://www.byggahus.se/forum/threa...elberedare-aer-prisvaerda.547121/post-6184337

Återkom gärna om någon mer avgift har missats

Stirra inte er blint på hur många kwh en beredare köper, kolla inköpspriset, kolla vad kwherna faktiskt kostar i pris, det är stor skillnad att köpa billiga timpriser eller att köpa dagspriser, eller att köpa de dyraste timmarna. Pålägg, nätavgifter, överföringsavgifter förändrar inte förhållandet nämnvärt.

De billigaste 4 timpriserna varje dag för 2023 var hälften av priset om man köper 4 timmar till dagspriset.

En pumpberedare från NIBE som F370 som har timprisstyrning som är nyinköpt idag kostar mer än 60 000kr. Timprisstyrning kan hempulas ihop på vilken maskin som helst för 500kr.

Ni kommer aldrig tjäna tillbaka inköpspriset innan beredarn går sönder eller blir värd 0 kr efter åldersavdrag

T Trolltomte skrev:
En pumpberedare från NIBE som F370 som har timprisstyrning som är nyinköpt idag kostar mer än 60 000kr. Timprisstyrning kan hempulas ihop på vilken maskin som helst för 500kr
Om du misstänker att hälften i tråden jobbar för Nibe.. så undrar jag vilken antik vvberedare du själv säljer...
Men varför gör du inte varmvatten med fjärrvärmen?

Vad händer om du inte tittar på billigaste fyra jämfört med hela dagen då? Även om du har en flvp som bör gå större del av dagen så kan du ju säga att den går 20 timmar om dagen till exempel. Eller 12 timmar. Båda bör med marginal räcka för att göra varmvatten. Typiskt är det större skillnad i kronor bara genom att plocka bort de dyraste timmarna än genom att plocka de billigaste. Det brukar vara en spik vid 18-20 och undviker du den så sänker du dagspriset till hälften.

Dessutom är det inte alls sjävklart att du kan utnyttja de billigaste timmarna på det sätt du tror. De är numera ofta mitt på dagen då effektavgiften är som högst, och då kan du tjäna mycket pengar bara på att sänka toppeffekten med 2 kW året om. Redan där sparar du nog 1000 kr per år.

S
T Trolltomte skrev:
Inlägg 59
[länk]

Återkom gärna om någon mer avgift har missats

Stirra inte er blint på hur många kwh en beredare köper, kolla inköpspriset, kolla vad kwherna faktiskt kostar i pris, det är stor skillnad att köpa billiga timpriser eller att köpa dagspriser, eller att köpa de dyraste timmarna. Pålägg, nätavgifter, överföringsavgifter förändrar inte förhållandet nämnvärt.

De billigaste 4 timpriserna varje dag för 2023 var hälften av priset om man köper 4 timmar till dagspriset.

En pumpberedare från NIBE som F370 som har timprisstyrning som är nyinköpt idag kostar mer än 60 000kr. Timprisstyrning kan hempulas ihop på vilken maskin som helst för 500kr.

Ni kommer aldrig tjäna tillbaka inköpspriset innan beredarn går sönder eller blir värd 0 kr efter åldersavdrag
Fast nu hade jag ju tipsat dig om Nibe F110 som kostar 28000 och som kan timprisstyras.
Men för att få siffrorna på din sida så är du tvungen att ta ett onödigt dyrt alternativ.
Och i stort sett villken pumpberedare som helst som saknar funktionen kan faktiskt få den funktionen ännu enklare än din elberedare eftersom du bara behöver ett potentialfritt relä som du fjärrstyr. Dvs det behöver inte tåla någon effekt. vilket brytarna i ditt fall måste om du inte vill att huset ska brinna ned.

Och jo,. Man måste stirra sig blind på förbrukningssiffrorna för det är dom siffrorna som du sedan skall multiplicera med kostnadera per kWh för att få den faktiskt kostnaden.

Påslag, nätavgifter, överföringsavgifter mm förändrar förhållandet mellan priserna enormt mycket faktiskt. Något som du skulle inse om du tänker efter lite.

Men vi tar ett faktiskt exempelt baserat på dina egna siffror.

Du säger själv att du hade köpt el till beredaren för i snitt 0,31 kr.
Mitt medelpris över året med månadsmedel var för bara elen ca 0,80 kr.
Det betyder att jag betalar nästan 3 ggr så mycket som dig för varje kWh.

Men när vi tar med påslagen så blir ditt elpris inklusive påslag, certifikat, överföring, skatt osv 0,99 kr.
Mitt elpris när vi lägger på dom sakerna blir 1,44.

Det innebär att mitt elpris bara är 44% högre än ditt. Dvs 1,44 ggr. (Och då var det ändå felaktigt beräknat på att du hade angett ditt kWh pris på 31 öre inklusive moms vilket du inte hade gjort så ditt elpris är i praktiken lägre i min beräkning än det ska vara.

Om du påstår att Energiskatt, nätavgifter mm inte påverkar förhållandena så betyder det att du säger att 3 är samma som 1,44.
Jag har väldigt svårt att se att det är det du påstår.

Jag har ju faktiskt bevisat genom att räkna på de siffror du själv uppgivit att det tar 10 år att tjäna igen de 28 000 som pumpberedaren kostar varefter du kan slänga den oavsett om den är slut och köpa en ny.
Och det är baserat på att du inte har någon beredare alls som alternativ.

I praktiken så är ju det som händer att du köper en beredare för 9000 istället för en för 28 000 så merkostnaden är bara 19 000 vilket gör återbetalningstiden ännu kortare.

Dvs även om jag försöker räkna snällt för ditt alternativ så går det inte att få det till ekonomiskt lönsamt. Tyvärr. Jag är ledsen.
Jag förstår att du valt ett alternativ och nu försöker rättfärdiga det ekonomiskt.
Men du behöver inte vara så ledsen. Det är inte några jättestora pengar som du förlorar på ditt alternativ. Det är bara några hundralappar i månaden och det är säkerligen inte det som knäcker din ekonomi.

• Gilla
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
Intressant diskussion. Jag har LLVP och FLVP på huset och främst använder FLVP för att värma två rum samt VV, min LLVP används för att värma resten av huset. Den dag min FLVP ger upp så behöver jag en annan lösning för värme (i två rum) och VV och har tittat på olika lösningar, utan att hitta vilken väg jag skall gå framåt. FLVP är ju extremt dyrt så jag har snarare tittat på el och ack-tank istället, men jag vet inte vad som är bäst.

Jag har även funderat på att använda solpaneler för att direkt värma (med likspänning) vattnet i ack-tanken också. Denna lösning skulle dessutom kunna fungera även på min FLVP idag, så det är en attraktiv övergångslösning.

Men tillbaka till trådens slutsats, jag hamnar på liknande kalkyler för min FLVP iom att jag har LLVP också, det lönar sig bättre med att bara värma vattnet direkt med el än att köpa en värmepump. Särskilt om jag kan spara värmen till dagen i en ack-tank. Men en Nibe F110 har jag inte räknat på, så det kanske är läge att se om den kan vara intressant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.