24 524 läst ·
221 svar
25k läst
221 svar
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Nej. En shelly eller liknande med potentialfritt relä kostar inga 2000 kr. Dom kostar snarare i regionen 200-500 beroende på fabrikat.T Trolltomte skrev:Ser ut som att många NIBE anställda är i tråden och vill fortsätta sälja dyrt skit som går sönder efter mindre än 15 år, men tar 14 år att bli breakeven.
Om ni inte märkte det så fanns det inget mothugg för senaste uträkningen som visade 14 år till återbetald investering.
Timprisstyrda pumpberedare nya sånna kostar nära 100 000kr.
Även här säger hempulare att samma funktion kan de få med shelly hit och relä dit,alltså en kostnad på max 2000kr. Så varför kostar en icke timprisstyrd 30 000kr men timpris styrd nästan trippelt?
Varför dom tar mycket mer betalt för beredare med sådan automatik inbyggd? Det kan du ju fundera över.
Skulle det möjligen kunna vara för att den funktionen kräver att dom lägger till internetkoppling på den för att den ska kunna hämta elpriserna plus att dom då måste drifta en webtjänst som förser pumpen med data samt att dom kanske ser cnansen att ta ut en massa extra vinstmarginal på att sälja den till kunder som inte själva har förmågan att koppla två sladdar till ett relä.
Varför tror du modulen till bilens motorvärmare som gör att bilen själv kan anpassa när motorvärmaren ska starta kostar flera tusen medan en timer bara kostar en hundralapp?
Jag kan ge en ledtråd. Det är inte för att den är så djävulskt dyr att producera.
Men om vi ska vara lite seriösa så kostar dom inte mer.
Eftersom du verkar avogt ionställd till Nibe så tar vi ett sådant exempel även om jag själv valde IVT.
Du kan köpa en Nibe F110 som har 260 liters tank och som är uppkopplad och därmed kan aktivera funktion för styrning mot timpris inbyggt.
Den kostar 28 000 kr.
Till det kan du lägga att du kan få bidrag för energieffektivisering som betalar 50% av kostnaden men max 30 000.
Då får du bidrag på 14 000.
Dvs du får en sådan pump för 14 000 kr som du dessutom kan styra mot timpris utan att göra någon extra inkoppling av något.
Du kan då köra med samma princip som du har idag men spara nästan 2900 om året. Dvs du har tjänat igen hela inköpspriset på den redan efter 5 år.
Men så måste vi såklart ta hänsyn till att även en elberedare ju inte är gratis. Den kostade ju 9 000 enligt din uppgift.
Dvs merkostnaden för värmepumpen är i praktiken 5000 kr som du då har tjänat igen inom 2 år.
Resterande 18 år av pumpens livslängd är ren besparing.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Dessutom tillverkar det förhatliga Nibe vanliga varmvattenberedare också...och Contura-kaminer, för den som är lagd åt det hållet.
Tibber har haft ett högre påslag än de flesta andra, men inte varit öppna med det. Många kunder trodde trotts höga påslag att de inte hade påslag. Jag tror att de blivit bättre. Men det var inte direkt lätt att hitta priset på hemsidan.Attitudeswe skrev:
Men du verkar ju glömma bort elnätets överföringsavgift? För min del som bor i Vattenfalls elnät och har timpris via Tibber så kostar varje kWh såhär,T Trolltomte skrev:Det finns i tråden, från den senaste fakturan, allt förutom grundavgift och fast månadsavgift. Det du kallar överföringsavgift har jag inte, men jag har energiavgift som är på 4öre/kwh.
Du fokuserar på "övriga kostnader" men tim priset är underlaget, beräkningarna förändras inte nämnvärt om du tar med 4 öre/kwh, energiskatten på 43.90öre/kwh, även effektavgiten, och elcertifikatet på 0.40öre/kwh. Och moms på det. Ändå blir din värmepump bara ca 568kr billigare per år. För data för året 2023 SE3.
Jag kan sammanfatta beräkningarna igen. El-berederare först.
4 timmar körs varje dygn, 3kw effekt, alltså 12kwh. 12*365, 4 380kwh kommer köpas.
Ta tim-priserna för 2023 SE3, sortera varje dag från minst till högst, ta de 4 timmarna som är minst i pris, ta medel av dessa, svaret blir 455kr. Detta kallar vi för elpris (står så i fakturan). Vi dubbelkollar, 455/365/4 är 0.31, ja det ser OK ut spot-priset är alltså 31öre för de 4 billigaste varje dag. Vad kostar dessa kwh med Energiavgift som är 4öre/kwh, Energiskatt 43.90öre/kwh, Elcertificat 0.40öre/kwh. Vi räknar vidare, alla dessa är alltså 48.3öre/kwh. 4 380*0.48 2102kr. Moms 525kr på det, 2628kr. 455 elpris med moms, 568kr, så tillsammans 568 + 2628, 3196kr kostar det. Med allt.
Elberedarens kostnad med allt 3196kr.
Nu för värmepumpen.
Du köper 4kwh varje dag (12kwh värme effekt med COP 3). Till dags-medelpriset 2023 SE3 som alltså kostar 860kr. 4*365, du köper 1460kwh. 860/365/4, 0.59, 59öre/kw är ditt elpris, redan här kan vi jämföra med elberedarens 0.31, alltså strax under 200% är ditt elpris dyrare. Nu lägger vi på "resten". 1460*0.48 = 700kr. Moms 175kr. Alltså 1460*0.48*1.25 = 876kr får du betala, och då elpriset 860kr med moms 1075. Tillsammans blir det 1951kr.
3196-1951=1245
Helvete också, jag hade fel förut. *fler svordomar*.
1245kr är din grej billigare än min per år, för året 2023. Redan efter 14 korta år har du tjänat in inköpspris-skillnaden. Så min elberedare kommer förlora pengar 14e året.
0 kr/kWh på elbörsen nordpool
1) Spotpriset 0 kr
2) Påslagen 0,08 kr (Tibbers avgifter)
3) Elnätsavgift 0,312 kr (Vattenfall Eldistrbition)
4) Energiskatt 0,439 kr (Staten)
5) Moms 0,208 kr (Staten)
Totalt marginalpris per kWh vid noll-pris på elbörsen är 1,04 kr/kWh. Så även vid sk nollpris betalar jag över 1 kr/kWh. Du verkar konstant räkna med priser per kWh under det.
Alla precis alla avgifter från senaste fakturan per kwh och moms finns i senaste uträkningen. Elberedaren kostar per år ca 1250kr mer och kan ändå köras i 14 år innan priset för ny pumpberedare betalar av sig.Hemingway skrev:
Men du verkar ju glömma bort elnätets överföringsavgift? För min del som bor i Vattenfalls elnät och har timpris via Tibber så kostar varje kWh såhär,
0 kr/kWh på elbörsen nordpool
1) Spotpriset 0 kr
2) Påslagen 0,08 kr (Tibbers avgifter)
3) Elnätsavgift 0,312 kr (Vattenfall Eldistrbition)
4) Energiskatt 0,439 kr (Staten)
5) Moms 0,208 kr (Staten)
Totalt marginalpris per kWh vid noll-pris på elbörsen är 1,04 kr/kWh. Så även vid sk nollpris betalar jag över 1 kr/kWh. Du verkar konstant räkna med priser per kWh under det.
NIBE anställd bekräftat.S steffo_b skrev:Nej. En shelly eller liknande med potentialfritt relä kostar inga 2000 kr. Dom kostar snarare i regionen 200-500 beroende på fabrikat.
Men om vi ska vara lite seriösa så kostar dom inte mer.
Eftersom du verkar avogt ionställd till Nibe så tar vi ett sådant exempel även om jag själv valde IVT.
Du kan köpa en Nibe F110 som har 260 liters tank och som är uppkopplad och därmed kan aktivera funktion för styrning mot timpris inbyggt.
Den kostar 28 000 kr.
Det är inte rätt att jämföra bidrag, det är någon annan som betalar. Eller fantasi priser fantasi funktioner och fantasi uträkningar.
Men jo visst en internetuppkoppling och webbtjänst ska kosta 60 000kr mer när företag leverar en sådan produkt jämfört med hemfix för 500kr. OK.
Nu framgick det ju tydligt i mitt inlägg att så faktiskt inte var fallet med beredaren. Den där är billigare än det mindre exempel du angav i början av tråden och är dessutom uppkopplat.T Trolltomte skrev:NIBE anställd bekräftat.
Det är inte rätt att jämföra bidrag, det är någon annan som betalar. Eller fantasi priser fantasi funktioner och fantasi uträkningar.
Men jo visst en internetuppkoppling och webbtjänst ska kosta 60 000kr mer när företag leverar en sådan produkt jämfört med hemfix för 500kr. OK.
Den som faktiskt påstod att de med uppkoppling var så mycket dyrare var ju du själv. Dvs du säger emot dig själv.
Och nej. Långsiktigt kan man kanske inte räkna med bidragen eftersom bidraget för energieffektivisering ser ut att försvinna i oktober i år..
Men återbetalningstiden även utan bidraget är i alla fall avsevärt kortare än livslängden på pumpen.
Men jag märker att du börjar bli lite irriterad över att ha fel hela tiden men det är inte så lätt att försöka lura folk att tro att det är billigare att köpa mer el genom att utelämna delar av kostnaderna i kalkylerna.
Vilket inlägg i nr är det? När man scrollar igenom är det inte glasklart vad som är senaste uträkningen.T Trolltomte skrev:
Den sista uträkningen är ju tyvärr inte det sista inlägget i det här fallet. Tyvärr inte ens den sista uträkningen.Hemingway skrev:
Den uträkning han hänvisar till är ett inläggnr 31 som ligger lite ovanför den del där han försöker hävda att 4kWh el till månadspris 1,5 kr/kWh och summan 6 kr får betala mer moms än 12 kWh el till elberedare för timpris 1 kr/kWh och summan 12 kr för el.
Dessutom är det inte någon idé att bry sig om det. Han räknade på dom siffrorna och kom fram till att han betalar 2541 om året men när jag stoppar in de ingående siffrorna i excel och kontrollerar hans uträkning så blir det 4336. Och då har jag ändå fått ett felaktigt för lågt värde eftersom jag räknade på hans Elpris som med moms men det visade sig vara utan moms.
Det stora problemet är nog att han i olika omgångar lite huller om buller lägger på elpris, elnät, energiskatt osv och någonstans i mitten multiplicerar med årsförbrukningen istället för att lägga ihop alla taxor som är per kWh och sedan multiplicera med årsförbrukningen.
Resultatet blir att det ju lätt missas att man inte lagt på moms på energiskatten eller sådana dumheter.
Plus att jag tror att han inte räknade på årskostnaden för det rena elpriset utan hämtade det från ett tidigare inlägg där han räknat på 4 kWh om dagen istället för de 12 som han säger att han förbrukar.
Och det har varit så många inlägg där olika delar som energiskatt, Överföringsavgift, moms och andra delar trillat dit och tillbaka blandat med halva uträkningar att det när nästintill omöjligt att hålla reda på vad han faktiskt påstår.
Mer än att det är bra att göra slut på mer el för det är billigare.
Men jag börjar misstänka att det är så enkelt att han helt enkelt var lite snål när han skulle köpa beredare och inte ville lägga 28 000 på en med värmepump utan valde en med el för 9 000 och därigenom "sparade" 19 000 kr och nu försöker han motivera att det var ett bra beslut genom att försöka hävda att det blir billigare i det långa loppet om man bara styr sina duschtider och snålar med varmvattnet.
Dvs han räknade inte i förväg på vad som var fördelaktigt utan försöker i efterhand konstruera uträkningar som säger att hans beslut var det bästa.
Jag vet inte riktigt hur du räknar ATT BETALA PÅ FAKTURAN, men oavsett vad elpriset är så är alltid 1/kr per överför kW/h skatt och nätavgift. Så varje kW/h du slipper köpa är 1 kr mindre på fakturan.T Trolltomte skrev:Uppskattar ditt engagemang i tråden.
860kr avser per år kostnad för att ha köpt 4kwh varenda dag till just den dagens snitt-pris, vilket blir 0.58kr per kwh.
Samma för 455kr, då är det 0.31kr för 1kwh köpt under vilken dag som helst på året (men man väljer alltså de 4 billigaste timmarna, istället för 4 random eller 4 till average-priser när man inte har timpris avtal)
Värmeförlusterna från vvb, den passiva förlusten är 8.2C per 24h, eller ungefär 2kwh. Det har jag räknat med, även vår förbrukning per dag är inräknat. Även en frånlufts-värmeberedare har passiva försluter.
Jag kan gå mer in på detalj hur just vi gör av med 12kwh per dag och hur många liter det blir, men först, erkänn att du räknade med 1kwh är 1kwh, alltså att du jämförde kwh till flvb och kwh till el vvb, men det är tim-pris skillnaderna som avgör.
Enkelt förklarat, din frånlufts-värmepump behöver ja 3 gånger mindre kwh, för att ge samma mängd värme som en elberedare, din frånlufts-värmepump tar 1kwh men ger 3kwh värme, vi kan enkelt förklara det så här, utan att gå in på vilka priser faktiskt gällde förra åren.
Du köper 4kwh för 1kr/kwh, du betalar 4kr men får 12kwh värme. Jag köper 12kwh, om priset är likadant, 1 kr gå betalar jag 12kr, du vinner. Men, jag köper till priset av 0.5kr per kwh, så jag betalar 6kr, du har betalat 4kr. Skillnaden är så liten, 2kr, att din investering i mer komplicerad maskin aldrig betalar av sig.
Som sagt, skillnaden i en 160L elberedare inköpspris och inköpspris av billigaste frånlufts-värme pump är 18 000kr.
Tekniken med frånlufts-värme pump, kan inte bli billigare genom att också tim-pris styras lika mycket som elberedare, eftersom den inte kan ha samma omfång den kan inte värma mer än 65C, men min kan från 45 till 85, alltså dubbelt (40C vs 20C) i omfång - dubbel buffert. 6kwh, ungefär 20C mer kan en elbederade ha som spar-utrymme av värme. Detta betyder också att i en 160L elberedare får man mer varmvatten ut, än din som håller 55C, därav behöver den vara igång oftare för att ni ska kunna duscha närni vill.
Ja, det fungerar faktiskt, vi hade förut en flvb på 150L, fick ibland känna på kallare vatten under duschar, men det har inte hänt med den nya sättet.
Ja, jag gör av med många fler kwh nu med elberedaren. Men tittar inte blint på kwh, mina ögon är på fakturan, där det står ATT BETALA, den blev mindre just för Mars men den månaden är inte representativ för resten av året, därav 2023 och 2024 års tim-pris analysen.
Judå, jag mäter både med en current-sensor när den är igång och med smart-mätaren från elbolaget.
Den förbrukar fler kwh, men kostar mindre i svenska riksdaler.
Detta fungerar så länge tim-pris skillnaderna på lägsta nivån, och snittet under dagen, är hög, när det finns tim-pris variation. Frånluft-värmevattenberedare vinner när priset som för 15 år sedan var stabilt under dygnet och nästan ingen hade tim-priser.
Så säg att beredaren har cop 3, och gör av med 3 ggr mindre energi mot ren elpatron.
Så kan ju en vp beredare vara 3ggr så dyr rakt av då blir det exakt samma utfall på plånboken, över tid.
Det är nog kört att försöka förstå den där beräkningen.Margut skrev:Jag vet inte riktigt hur du räknar ATT BETALA PÅ FAKTURAN, men oavsett vad elpriset är så är alltid 1/kr per överför kW/h skatt och nätavgift. Så varje kW/h du slipper köpa är 1 kr mindre på fakturan.
Så säg att beredaren har cop 3, och gör av med 3 ggr mindre energi mot ren elpatron.
Så kan ju en vp beredare vara 3ggr så dyr rakt av då blir det exakt samma utfall på plånboken, över tid.
Han har beräknat kostnaden för att förbruka 4 kWh om dagen baserat på inget förutom spotpriset på nordpool och utan moms. Dvs helt utan överföring, energiskatt, elcertifikat mm.
I nästa mening säger han att han förbrukar 12 kWh men fortsätter att använda samma siffror.
Lite längre ned i inlägget så gör han en hypotetisk beräkning där han av misstag råkar använda priser som även om dom är felaktiga råkar komma till slutsatsen att det är billigare med en värmepumpsberedare men då hävdar han raskt att skillnaden är för liten för att det ska jämna ut sig utan att göra någon vidare beräkning på det.
Jag samlade ihop alla hans siffror som han angett i brottstycken i olika inlägg i tråden och gjorde uträkningar och kom fram till att han får betydligt högre elkostnad med sin strategi och han skulle spara pengar även om han slängde en fullt fungerande värmepumpsberedare efter 15 år bara för att.
Men det har han inte kommenterat. Antagligen eftersom det råkar bevisa att hans påstående inte var korrekt. Den uträkningen redogör jag för i ett av mina ganska långa inlägg ovan.
Brasklapp för att den beräkningen jag gjorde så gjorde jag det felaktiga antagandet att det elkostnadepris (dv kostnaden för själva elen) som han angett var med moms men det visade sig vara utan moms.
Så i praktiken så är matten ännu mer till värmepumpens fördel än jag kom fram till.