Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mars 2025 köpte jag 1275kWh till hushållet (exkl bil). Dessa köptes 20% billigare med timpris än vad dom skulle kostat med Eon månadsmedel i SE3. Lite gick säkert till timprisstyrd LLVP, men mest förbrukning stod nog ändå timprisstyrd 3kW VVB för.
Vad fick du betala per kWh i snitt inkl avgifter för bara elen ex moms och elskatt ( nätbolaget exkluderat).?

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
70öre kostade mina kWh/st i SE3 inkl moms och påslag (exkl nät och energiskatt som ligger i annan faktura)
👍 timpris warrior!

• Haha
  • Gilla
Trolltomte och 1 till
  • Laddar…
Jag betalade 68,304 öre per kWh i SE4 ex moms och energiskatt månads rörligt skekraft (1077 kWh).

Överföringen ligger på annan faktura.

exkl nät och energiskatt som ligger i annan faktura
D Dilato skrev:
9,6 öre per kWh betalade jag i mars.

Exklusive energiskatt, elhandel, utsläppsrätter, påslag och moms.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:

Vad blev det inkl elhandel,utsläppsrätter och påslag?
Vilket elområde?

T
useless useless skrev:

Näe du, jag betalade 0 öre och har inte el-anslutning. Med min 6m gånger 3meter höga cylinder med 144 kubik vatten i, som lagrar 7500kwh värme från sommarmånadernas solpaneler på 12kw på taket med värmepump som också kyler ner kåken på sommaren, tanken räcker över vintern för alla uppvärmningbehov. Jag bor ovanför cylindern, som värmer upp mig med dess passiva förluster också.

Attitudeswe
En Inol PV300 (300l) kräver att jag ventilerar mina 200m2 50% mer än vad BRR rekommenderar 0.35l/s per m2 i BRR. Då skickar den väl ut 0 gradig luft ur huset men tilluft skulle ta in -10 gradig...

Den värmer vattnet med 1500W, så behöver 6 timmar av lågt elpris. I jan är det iofs 6 timmar med lågt elpris i snitt:

Diagram över elkonsumtion och snittpris under en dygnsperiod i Mellansverige, januari 2025. Turkois linje visar pris; blåa linjer visar snittkonsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe
D Dilato skrev:
Jag betalade 68,304 öre per kWh i SE4 ex moms och energiskatt månads rörligt skekraft (1077 kWh).

Eon hade 13% högre månadsmedel i SE4, än SE3. Du verkar ha 10 öre lägre elpris än EON erbjuder.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe
T Trolltomte skrev:
Näe du, jag betalade 0 öre och har inte el-anslutning. Med min 6m gånger 3meter höga cylinder med 144 kubik vatten i, som lagrar 7500kwh värme från sommarmånadernas solpaneler på 12kw på taket med värmepump som också kyler ner kåken på sommaren, tanken räcker över vintern för alla uppvärmningbehov. Jag bor ovanför cylindern, som värmer upp mig med dess passiva förluster också.
Nu trollar du. 85 kubik får du in i en 3m hög cylinder med diameter 6m. (Hur vår du in en så hög cylinder i källaren ens...

Även om du hade 144m3 så skulle du behöva värma vattnet med 45 grader för att lagra 7500kWh. Med värmepump kan du inte värma vattnet från 20 till 65 grader. Flyttar du bara värme via läckage så kommer du ju inte ner under 20 grader...

B
En Inol PV300 (300l) kräver att jag ventilerar mina 200m2 50% mer än vad BRR rekommenderar 0.35l/s per m2 i BRR. Då skickar den väl ut 0 gradig luft ur huset men tilluft skulle ta in -10 gradig...

Den värmer vattnet med 1500W, så behöver 6 timmar av lågt elpris. I jan är det iofs 6 timmar med lågt elpris i snitt:

[bild]
Har hjälpt två bekanta med FLVP. När kompressorn är igång så kör man frånluftfläkten högre, när den är av så går den på lågflöde (instrypt till Boverkets ventilations nivå eller vad man nu vill ha). Shelly 0-10v styr en ec fläkt på ena, den andra hade en potentialfri ingång som styrde fläkten mellan två fasta lägen.

Men det blir som du säger, en och annan timme kör man allt med högre temp ut ur ventilationen jämfört med utomhustempen. Vi hade en snitttemp ute på 0C i januari, så det är inget enormt problem.

Eon hade 13% högre månadsmedel i SE4, än SE3. Du verkar ha 10 öre lägre elpris än EON erbjuder.
Eon är ett skitbolag, man undviker dom som pesten om man kan.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Attitudeswe
D Dilato skrev:

Det där var väl inte sanningsenligt? Påslag och elcertifikat brukar ligga på iaf 7öre. Är du säker på att du inte har timpris/begränsat lockpris?

Graf över rörligt elpris i öre/kWh för elområde 4, med priser från mars 2024 till mars 2025, utan elcertifikatavgift, moms och påslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där var väl inte sanningsenligt? Påslag och elcertifikat brukar ligga på iaf 7öre. Är du säker på att du inte har timpris?

[bild]
Tecknat man avtal via elskling får man bättre deal😇
Fasta påslag och månadsavgifter försvinner...

• Elavtalsfaktura med specificering av rörliga kostnader, fasta påslag, månadsavgifter och rabatter. Totalsumma 823,66 SEK.
Attitudeswe
Jojo, byter man var 6/12e månad så kan man ju komma undan lite billigare...

T
Nu trollar du. 85 kubik får du in i en 3m hög cylinder med diameter 6m. (Hur vår du in en så hög cylinder i källaren ens...

Även om du hade 144m3 så skulle du behöva värma vattnet med 45 grader för att lagra 7500kWh. Med värmepump kan du inte värma vattnet från 20 till 65 grader. Flyttar du bara värme via läckage så kommer du ju inte ner under 20 grader...
Så klart är det ju troll. Sitter på 144 kubik vatten för att spara el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.