24 524 läst ·
221 svar
25k läst
221 svar
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Vad fick du betala per kWh i snitt inkl avgifter för bara elen ex moms och elskatt ( nätbolaget exkluderat).?Attitudeswe skrev:
Näe du, jag betalade 0 öre och har inte el-anslutning. Med min 6m gånger 3meter höga cylinder med 144 kubik vatten i, som lagrar 7500kwh värme från sommarmånadernas solpaneler på 12kw på taket med värmepump som också kyler ner kåken på sommaren, tanken räcker över vintern för alla uppvärmningbehov. Jag bor ovanför cylindern, som värmer upp mig med dess passiva förluster också.useless skrev:
En Inol PV300 (300l) kräver att jag ventilerar mina 200m2 50% mer än vad BRR rekommenderar 0.35l/s per m2 i BRR. Då skickar den väl ut 0 gradig luft ur huset men tilluft skulle ta in -10 gradig...
Den värmer vattnet med 1500W, så behöver 6 timmar av lågt elpris. I jan är det iofs 6 timmar med lågt elpris i snitt:
Den värmer vattnet med 1500W, så behöver 6 timmar av lågt elpris. I jan är det iofs 6 timmar med lågt elpris i snitt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu trollar du. 85 kubik får du in i en 3m hög cylinder med diameter 6m. (Hur vår du in en så hög cylinder i källaren ens...T Trolltomte skrev:Näe du, jag betalade 0 öre och har inte el-anslutning. Med min 6m gånger 3meter höga cylinder med 144 kubik vatten i, som lagrar 7500kwh värme från sommarmånadernas solpaneler på 12kw på taket med värmepump som också kyler ner kåken på sommaren, tanken räcker över vintern för alla uppvärmningbehov. Jag bor ovanför cylindern, som värmer upp mig med dess passiva förluster också.
Även om du hade 144m3 så skulle du behöva värma vattnet med 45 grader för att lagra 7500kWh. Med värmepump kan du inte värma vattnet från 20 till 65 grader. Flyttar du bara värme via läckage så kommer du ju inte ner under 20 grader...
Har hjälpt två bekanta med FLVP. När kompressorn är igång så kör man frånluftfläkten högre, när den är av så går den på lågflöde (instrypt till Boverkets ventilations nivå eller vad man nu vill ha). Shelly 0-10v styr en ec fläkt på ena, den andra hade en potentialfri ingång som styrde fläkten mellan två fasta lägen.Attitudeswe skrev:
En Inol PV300 (300l) kräver att jag ventilerar mina 200m2 50% mer än vad BRR rekommenderar 0.35l/s per m2 i BRR. Då skickar den väl ut 0 gradig luft ur huset men tilluft skulle ta in -10 gradig...
[bild]
Men det blir som du säger, en och annan timme kör man allt med högre temp ut ur ventilationen jämfört med utomhustempen. Vi hade en snitttemp ute på 0C i januari, så det är inget enormt problem.
Så klart är det ju troll. Sitter på 144 kubik vatten för att spara el.Attitudeswe skrev:
Nu trollar du. 85 kubik får du in i en 3m hög cylinder med diameter 6m. (Hur vår du in en så hög cylinder i källaren ens...
Även om du hade 144m3 så skulle du behöva värma vattnet med 45 grader för att lagra 7500kWh. Med värmepump kan du inte värma vattnet från 20 till 65 grader. Flyttar du bara värme via läckage så kommer du ju inte ner under 20 grader...