24 524 läst ·
221 svar
25k läst
221 svar
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Det går men är svårare att hemmapula ihop med värmepump för dess fläkt måste vara igång hela tiden, för ventilationen, är inte så lätt som att bara bryta strömmen till den, man måste styra över elpatronen och kompressorn. Vill man ha en timpris styrd värmepump börjar priserna bara på föremålet på 80 000kr, med installation över 100 000kr. Galet ja, för att besparingar finns att göra.D Dilato skrev:
Besparingar med timpris-styrning finns, men värmepumpen har inte samma möjlighet att hålla ut över fler dagar av dyra priser, eftersom dess buffert är mindre, 65C för 160L tank, men elberedare kan lätt gå upp till 85C, som då räcker snäppet längre när man ska vänta ut höga priser. Min automatisering brukar göra det, måndagar inga köp, onsdagar brukar vara lägre i pris. Igår köpte den 2 timmar bara.
Tänk om man kunde hempula en frånlufts-värmeberedare till att köra på timpriser. Då är ni redan nere i 1480kwh per år, men till hälften av priset! Det behöver inte vara helt perfekt, besparingarna är ca 1 000kr per år.
Faktiskt, jag skulle göra det om jag hade kvar min, även om det är svårt och man måste in och pilla i den, inget är omöjligt.
Med servomotor som vrider på dess temperatur-vrid, finns bilder i andra inlägg. D1-mini esp8266 på den, med home-assistant, och en egen custom_component för pris-automatiken.useless skrev:
För en frånlufts-värme pump, jag skulle kanske bara lägga nåt relä på kompressorn och elpatron-kabeln, och styra den så enkelt som att koppla ifrån dessa delar och på när det är buy-time.
Enklast är ett växlande relä som byter temperaturgivaren mot ett fast motstånd som motsvarar t ex 65 grader. Billigare och enklare än en servomotor. Alltså är det billigare att styra en värmepumpsberedare efter timpriset. Inte tiotusentals kronor dyrare som du skriver.T Trolltomte skrev:Med servomotor som vrider på dess temperatur-vrid, finns bilder i andra inlägg. D1-mini esp8266 på den, med home-assistant, och en egen custom_component för pris-automatiken.
För en frånlufts-värme pump, jag skulle kanske bara lägga nåt relä på kompressorn och elpatron-kabeln, och styra den så enkelt som att koppla ifrån dessa delar och på när det är buy-time.
Vi gör det här enkelt för dig.T Trolltomte skrev:Jag förstår inte varför du bara säger så, data som jag räknat på är faktiska timpriser från nordpool för 2022, 2023, 2024. Inte mellan tummen och pekfingret dra med 1kr hit och dit, utan bara riktiga råa data för SE3. SE4 ser ännu bättre ut.
Verkligen märkligt att upprepa duschtider, för det spelar ingen roll när du har 85C i 200L räcker det mycket längre än att ha 65C i 150L (för att den är ändå lika hög som 200Ls tanken för kompressorn och pumpen tar plats).
För att din pump ska vara lönsam efter 15 år, behöver den vara 1200kr billigare i drift per år. Men är inte nära det, bara 568kr.
Utifrån den information som du lämnat ut lite här och där så har jag försökt att ta med alla kostnader så gör vi beräkningar som är korrekta så ser vi vad utfallet blir.
Mitt genomsnittliga elpris över året är 1,44 kr/kWh (Varierar mellan 0,99 kr upp till 1,93). Det inkluderar samtliga rörliga avgifter. Dvs Elpris, överföring, energiskatt, elcertifikat och moms. Det är med andra ord totalen av vad jag får betala för varje förbrukad kWh el till varmvatten.
Det är alltså vad man får betala om man har månadspris på elen i elområde 3 för att värma varmvatten.
Du har angett att du lyckats köpa el för i snitt 31 öre/kWh genom att ta billigaste 4 timmarna varje dygn (Oklart om det priset inkluderar moms men jag är snäll mot dig och låtsas det)
Utöver det så betalar du energiavgift (elöverföring), Energiskatt och elcertifikat. Det är enligt din uppgift 48,3 öre /kWh men utan moms. Med moms så blir det 60,4 öre/kWh.
Den totala rörliga kostnaden för din el som du köpt blir med andra ord 0,31+0,60 kr/kWh.
Du betalar med andra ord i snitt 0,99 kr för varje förbrukad kWh som går åt till varmvatten.
Det är vad man får för pris om man styr beredaren till att gå på de 4 billigaste timmarna varje dygn och har timavtal.
Mitt månadspris på elen blir alltså 45% dyrare per kWh än ditt pris för att värma varmvatten.
Din varmvattenberedare drar 12 kWh om dagen för att producera varmvatten.
Den gör det genom att förbruka ovan nämnda el som du köper för totalt 0,99 kr/kWh inklusive alla rörliga avgifter. Det blir 12 kWh x 365 dygn x 0,99 kr.
Det blir 4336 kr om året i direkt kostnad för din elförbrukning.
Om du istället haft månadsavtal och kört med en värmepump så skulle den förbruka 4 kWh om dagen (baserat på COP 3 men i praktiken vet jag att det egentligen är högre då min ligger på 3,2 utan att jag optimerar den)
Den gör slut på det till ett månadspris som i snitt över året är 1,44 kr/kWh inklusive alla rörliga avgifter.
Det blir 4 kWh x 365 dygn x 1,44 kr.
Det blir då 2102 kr om året.
Dvs jämfört med din nuvarande lösning så skulle du spara 4336-2102 kr om året på en värmepump om du körde månadspris istället för timpris.. Dvs en besparing årligen på 2234 kr.
En värmepump sägs ha en teknisk livslängd på 15 om man tittar på vad som skrivs i husbesiktningar.
I praktiken är det sällan dom ger upp så tidigt.
Mammas höll som sagt i 30 år innan den behövde bytas ut och då var det troligen för att hon glömt att rengöra den så den satt igen med följd att hela förångarpaketet blev en massiv 20 kg tung iskaka så den frös sönder.
Värmepumpen i mitt förra hus var 19 år gammal när jag sålde det och den snurrade fortfarande problemfritt.
Dom flesta siffror som går att hitta säger att för det mesta så håller dom lite över 20 år.
På 20 år så blir dom ackumulerade besparingarna för elkostnaderna med värmepump 2234 x 20 år vilket blir 44676 kr. Det räcker mer än väl för att köpa en ny beredare med värmepump när den gamla tar slut baserat på dom priser som du själv skrivit här i tråden.
Men då har vi inte tagit hänsyn till att det faktiskt går att köra en värmepump med prioritering mot lågtaxa också. Den skulle då få en årskostnad på 4 kWh x 365 dagar x 0,99 kr vilket blir 1445 kr om året.
Dvs en besparing på 2891 om året.
den extra marginal som du skaffar dig genom att ha 85 grader kan du med lätthet få genom att välja en beredare på 250 liter istället utan att behöva höja temp i beredaren.
Priserna på beredare med värmepump påverkas inte så mycket av om du gör den större eftersom det är pumpen som kostar mest pengar.
2891 kr om året blir på 20 år 57816 kr i besparing. Det ger en väldigt god marginal till att ha råd med en ny pump.
Dvs du kan inte på något sätt få det till att det skulle bli dyrare med värmepump än med en vanlig elberedare även om beredaren är dyrare.
Sen är det en annan fråga med övrig förbrukning och timtaxa.
Matlagning är bland dom största energikostnaderna i de flesta hushåll och den har en tendens att ske på högtaxetid.
Så det finns en klar risk att du köper en massa el under högtaxa för att köra ugn och häll i köket där du i praktiken får ett högre elpris än jag betalar.
Tro mig. Jag har räknat på alla håll och kanter för att överväga timtaxa men jag har kommit fram till att även om jag enkelt kan få pumpen att prioritera att köra både varmvatten och värme till huset på nätterna så skulle jag inte spara några pengar på elen om jag inte samtidigt började laga mat på nätterna för annars skulle elkostnaden för matlagning bli så mycket högre att det i stort sett skulle radera ut eventuella vinster från att köra värmepumpen på lågtaxa.
Däremot är värmepump en no brainer eftersom den gör att förbrukningen för varmvatten blir så låg att du inte behöver bry dig om elpriserna.
Om elpriserna teoretiskt sett skulle sticka iväg så att totalen skulle bli 4 kr/kWh så skulle jag ändå inte betala mer än 240 kr i månaden för mitt varmvatten jämfört med idag när jag betalar 100. Den skillnaden motsvarar en dagens lunch i månaden så det är absolut inte där det kniper rent ekonomiskt.
Bullshit. De flesta värmepumpar har styringång där du enkelt kan koppla in en shelly eller någon annan typ av potentialfri brytare som spärrar värmeproduktionen. Jag har inte sett någon pump som inte har det. Faktum är att det är betydligt enklare att få till det än med en elberedare eftersom du kan ha en brytare som tål nästintill inget alls medan du för en 3 kW elberedare behöver ett rejält relä.T Trolltomte skrev:Det går men är svårare att hemmapula ihop med värmepump för dess fläkt måste vara igång hela tiden, för ventilationen, är inte så lätt som att bara bryta strömmen till den, man måste styra över elpatronen och kompressorn. Vill man ha en timpris styrd värmepump börjar priserna bara på föremålet på 80 000kr, med installation över 100 000kr. Galet ja, för att besparingar finns att göra.
Besparingar med timpris-styrning finns, men värmepumpen har inte samma möjlighet att hålla ut över fler dagar av dyra priser, eftersom dess buffert är mindre, 65C för 160L tank, men elberedare kan lätt gå upp till 85C, som då räcker snäppet längre när man ska vänta ut höga priser. Min automatisering brukar göra det, måndagar inga köp, onsdagar brukar vara lägre i pris. Igår köpte den 2 timmar bara.
Tänk om man kunde hempula en frånlufts-värmeberedare till att köra på timpriser. Då är ni redan nere i 1480kwh per år, men till hälften av priset! Det behöver inte vara helt perfekt, besparingarna är ca 1 000kr per år.
Faktiskt, jag skulle göra det om jag hade kvar min, även om det är svårt och man måste in och pilla i den, inget är omöjligt.
Nope. Enklast är ett potentialfritt relä som man kopplar in på en styringång i värmepumpen som blockerar värmeproduktion när kretsen är bruten. Finns i nästintill alla på marknaden förekommande värmepumpar.useless skrev:
Jo, men poängen var att Trolltomte hävdade att det kostar tiotusentals kronor om man vill ha en värmepumpsberedare som går att timstyra och jämför med en billig hemmasnickrad lösning till elberedaren.S steffo_b skrev:
Håller med. Det är i princip lika lätt att få till styrning av en kompressor eller elpatron.useless skrev:
Använder man en shelly med tempgivare, kan man ju förutom tidsstyrning mot elpris lägga till en tempgivare på lämpligt ställe på tanken (ganska långt upp på tanken), och slå på produktion av varmvatten (oavsett el eller värmepump) om vattnet blir för kallt. Enkelt och gjort för en kostnad lägre än 2 paket kaffe nuförtiden, om man vill få en tempstyrning också utöver tidsstyrningen. Pluspoäng hos frun får man inte alla fall...
Ser ut som att många NIBE anställda är i tråden och vill fortsätta sälja dyrt skit som går sönder efter mindre än 15 år, men tar 14 år att bli breakeven.
Om ni inte märkte det så fanns det inget mothugg för senaste uträkningen som visade 14 år till återbetald investering.
Timprisstyrda pumpberedare nya sånna kostar nära 100 000kr.
Även här säger hempulare att samma funktion kan de få med shelly hit och relä dit,alltså en kostnad på max 2000kr. Så varför kostar en icke timprisstyrd 30 000kr men timpris styrd nästan trippelt?
Om ni inte märkte det så fanns det inget mothugg för senaste uträkningen som visade 14 år till återbetald investering.
Även här säger hempulare att samma funktion kan de få med shelly hit och relä dit,alltså en kostnad på max 2000kr. Så varför kostar en icke timprisstyrd 30 000kr men timpris styrd nästan trippelt?
Betänk altarnativkostnaden som en 20.000kr dyrare VVB för med sig.
Sen är det väl allt som ofta 750W kompressorer, så man behöver 5 billigaste timmarna och inte 3 billigaste?
Nu har jag FTX, så är rätt nöjd med min 3kW VVB där jag styr temp mot timpris och numer även kan ducka effektavgiften. Måltemp (blått) mot elpris (rött)
Matlagning driver inte effekt hos mig. Det är tvätt+disk samtidigt som varmvatten som styr peakarna. Kl 00-05 i mars:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L172
Varmvattnet kan jag automatiskt koppla bort. Har ingen top över 4kW på dyrtid i april. Skulle nog kunna gå ner på 3kW (högsta peak i mars kl 17-19 var 3.6kW) men än så länge kostar effektavgiften bara 32:50kr/kW i mitt nät.
Sen är det väl allt som ofta 750W kompressorer, så man behöver 5 billigaste timmarna och inte 3 billigaste?
Nu har jag FTX, så är rätt nöjd med min 3kW VVB där jag styr temp mot timpris och numer även kan ducka effektavgiften. Måltemp (blått) mot elpris (rött)
Matlagning driver inte effekt hos mig. Det är tvätt+disk samtidigt som varmvatten som styr peakarna. Kl 00-05 i mars:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L172
Varmvattnet kan jag automatiskt koppla bort. Har ingen top över 4kW på dyrtid i april. Skulle nog kunna gå ner på 3kW (högsta peak i mars kl 17-19 var 3.6kW) men än så länge kostar effektavgiften bara 32:50kr/kW i mitt nät.
Redigerat:
Har en värmepumpsberedare med utedel.T Trolltomte skrev:Ser ut som att många NIBE anställda är i tråden och vill fortsätta sälja dyrt skit som går sönder efter mindre än 15 år, men tar 14 år att bli breakeven.
Det är en beredare med slingtank, så ingen risk för salmonella, även om man håller tempen låg.
Den sparar många kwh per år jämfört med en vanlig varmvattenberedare med bara elpatron.
Men ... har även solceller, så 8 av 12 månader kör jag värmepumpsberedaren på elpatron, när överskottsel är mycket or vanligtvis priset låg. Spara på kompressorn livslängd.
Med facit i hand, skulle jag köpa en vanlig varmvattenberedare ock styra den efter timpris eller överskottsel från solcellerna.
Är nog bättre att lägga pengarna på energi effektiviserings projekt med bättre avkastning.
Mars 2025 köpte jag 1275kWh till hushållet (exkl bil). Dessa köptes 20% billigare med timpris än vad dom skulle kostat med Eon månadsmedel i SE3. Lite gick säkert till timprisstyrd LLVP, men mest förbrukning stod nog ändå timprisstyrd 3kW VVB för.
Mars 2025 köpte vi 297kwh, gick på 445 sek i totalen på fakturan.Attitudeswe skrev: