Om elen är dyrare för elberedaren så är knappast momsen lägre.
En obefintlig överföringsavgift låter orimligt. Vad har du för nätbolag?

S
T Trolltomte skrev:
Överföringsavgift har vi inte här, effektavgift istället. Hur som helst, ja elkostnaden för 1 år, är 568kr dyrare för elberedaren med 2023 års priser, inte som jag räknade förut ca 900kr eftersom momsen faktiskt ger fördel elberedaren. Inköpspris-skillnaden var ju 18 000kr, så det skulle ta 31 år för att löna sig med icke-el-beredare.

Men ni har ju alla tillgång till internet, till AI, till historiska tim-priser, era gamla fakturor, lita inte på mig, ta fram miniräknaren och känn på knapparna.
Det låter väldigt konstigt.
Du har inte antingen eller hos någon nätägare som jag hittat.
Hos alla nätägare jag hittat så skall följande finnas i elkostnaden.

Fast avgift (beror på hur stor din huvudsäkring är)
Överföringsavgift eller energiavgift. (kostnad per kWh att transportera din köpta el till dig. Kan differentieras över olika tider på dygnet.
Efektavgift. (Baserar hos dom flesta på snittet av de 3 högsta effekttopptimmarna under månaden.
Energiskatt
Elcertifikat
Elhandelspris (vanligen spotpris plus leverantörens påslag)

Har man ännu inte fått effektavgift så är det samma förutom att effektavgift inte finns med samt att överföringsavgiften oftast är något högre.

Så då måste du ha hittat någon väldigt obskyr nätägare eller så har du missat den raden på din Elräkning.
vilken nätägare är det som inte tillämpar överföringsavgift. Dvs vilken nätägare har du.
Jag har Eon och dom tar överföringsavgift.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så att effektavgiften ersätter en rätt stor del av den fasta avgiften. Har inte själv "drabbats" av effektavgift ännu, så jag har rätt dålig koll.

Jag kollade taxan på något bolag som körde effektavgift. Där såg det ut som den rörliga överföringsavgiften per kWh är liknande som traditionellt, men den fasta avgiften var väldigt mycket lägre än vad jag känner igen.

T
S steffo_b skrev:
Nja. Jag kan konstatera att min värmepump jämfört med en elberedare sparar mig 3600 om året på två personer i hushållet baserat på att jag inte byter elabonnemang och ändrar mina duschvanor.
När du har 85C i en elberedare räcker det längre än när du har 65C i din frånluftsberedare. Det finns mer varmvatten. Ingen i mitt hushåll har ändrat sina duschvanor eller behöver bry sig om tim-priset. Duscha när du vill, det finns alltid varmvatten. Det är en liten pryl som styr inköpen, väldigt enkelt att koppla på beredaren. Som att ansluta den första gången.

Enligt redovisade beräkningar behöver du ha en frånlufts-beredare i mer än 30 år för att den ska löna sig, om du köper den idag, om du redan har en, kör slut på den det är inte värt att byta.

D Daniel 109 skrev:
Om elen är dyrare för elberedaren så är knappast momsen lägre.
En obefintlig överföringsavgift låter orimligt. Vad har du för nätbolag?
Men hela poängen är ju att elberedaren behöver bara köpa 12kwh av de billigaste timmarna, inte dags-priset eller pris-topparna, senaste veckan var dessa priser många gånger runt 0.01kr och några timmar även negativt. Idag från kl 13 til 14 var det 0.05kr, alltså gratis 3kwh eller 9.3C temperaturhöjning. Men ha ni kul när värmepumpen gick igång kl 7 igår och kostade 2kr för kwhtten för samma temperaturhöjning. Effektavgiften ersätter överföringsavgiften. Ni kommer alla få det före 2027 eller något sådant. Effektavgiften hanteras av mitt system.

Ja. Jag förbrukar fler kwh, mer betalar mindre än om jag skulle ha köpt en frånlufts-beredare och haft den fungerande i 30 år. Hoppas på mer tim-pris variationer, då kommer mitt system vara nästan gratis när fler solpaneler och vindkraft leder till negativa eller noll priser. Bara 4 sånna timmar behövs per 48h för mitt system (för jag kan låta den gå till 45C). 😎

• Gilla
FSvensson
  • Laddar…
S
T Trolltomte skrev:
Mina uträkningar är inte alls fel, det är ni som kommer med andra faktorer att ta med i beräkningarna, och varje gång så har det inte förändrat utfallet.

Ta med momsen, så ser du att det är ändå fördel timstyrd elberedare.

Ni kan göra det enklare, ta skillnaden mellan de lägsta tim-priserna och medel-timpriset, är skillnaden större än 200%? Då är pris-effektiviteten på era värme-pumpar ner med faktor 2. Är pris-skillnaderna gånger 3? Då är el-beredaren lika pris-effektiv som en värmepump med COP 3. Tror ni att tim-pris skillnaderna kommer minska eller öka under nästa 10 år?

Hur som helst, jag behöver väl inte förändra era åsikter, speciellt om ni redan har pungat ut flera tiotals tusen som ni inte kommer få tillbaka, det kan ju kännas svårt att inse misstaget och räkna om för nästa gång.
Lägsta timpris (spotpris plus energiskatt och överföringsavgift) kan få ner dig till 1 kr/kWh på årsbasis om du meckar med duschtiderna och avstår helt från att duscha under december, januari och februari.

Har man istället månadspris så varierar det mellan 1 kr/kwh under sommaren till ca 2 under vintern. Snittet över året blir någonstans kring 1,50 som det ser ut.

Det betyder att min el är 50% dyrare än din. Dvs 1,5 ggr så dyr.
Eller för att förenkla det. Jag betalar mindre än hälften så mycket som dig för varmvattnet baserat på att värmepumpen har ett COP på lite över 3.

Kontentan av det rent ekonomiskt är att jag kan köpa en ny beredare med värmepump varje 15:e år även om det inte behövs och ändå spara pengar. Du med 5 personer skulle kunna köpa en extra som du kör direkt till tippen för skojs skull och ändå spara pengar.

T
S steffo_b skrev:
Det låter väldigt konstigt.
Du har inte antingen eller hos någon nätägare som jag hittat.
Hos alla nätägare jag hittat så skall följande finnas i elkostnaden.
Ja. det står med Energiavgift på fakturan, 4 öre/kwh. Inräknat i förra inlägg.

Trolltomte: Nej, det blir ingen gratis el. Överföringsavgift och skatt med moms blir en betydande kostnad även för ”gratis el”. Om verkligheten var som du beskriver den så skulle hag dra på med elvärme när priset går ner mot noll. Men verkligheten ser inte ut så.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Är det inte så att effektavgiften ersätter en rätt stor del av den fasta avgiften. Har inte själv "drabbats" av effektavgift ännu, så jag har rätt dålig koll.

Jag kollade taxan på något bolag som körde effektavgift. Där såg det ut som den rörliga överföringsavgiften per kWh är liknande som traditionellt, men den fasta avgiften var väldigt mycket lägre än vad jag känner igen.
Exakt hur dom tillämpar det varierar från nätägare till nätägare.
Vissa nätägare sänker den fasta avgiften för abonnemanget.
Vissa nätägare sänker överföringsavgiften lite istället.
Vissa gör en kombination av ovanstående.
En del nätägare verkar behålla båda fast avgift samt överföring på samma nivå och bara lägga på överföringsavgiften.
Men samtliga har kvar både abonnemangsavgiften och överföringsavgiften vad jag kunnat hitta.

Så för att få koll på exakt hur det ser ut för dig så måste du kolla hos det företag som är nätägare just där du bor.

T
S steffo_b skrev:
Lägsta timpris (spotpris plus energiskatt och överföringsavgift) kan få ner dig till 1 kr/kWh på årsbasis om du meckar med duschtiderna och avstår helt från att duscha under december, januari och februari.
Jag förstår inte varför du bara säger så, data som jag räknat på är faktiska timpriser från nordpool för 2022, 2023, 2024. Inte mellan tummen och pekfingret dra med 1kr hit och dit, utan bara riktiga råa data för SE3. SE4 ser ännu bättre ut.

Verkligen märkligt att upprepa duschtider, för det spelar ingen roll när du har 85C i 200L räcker det mycket längre än att ha 65C i 150L (för att den är ändå lika hög som 200Ls tanken för kompressorn och pumpen tar plats).

För att din pump ska vara lönsam efter 15 år, behöver den vara 1200kr billigare i drift per år. Men är inte nära det, bara 568kr.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Men hela resonemanget om att frånluftvörmepumpen inte går att köra på billig el är ju helt befängd. Det är kanske optimalt för bäst COP att låta den gå på alla tider, men det finns väl inget som hindrar att man låter den gå bara när elen är "gratis". Om det är så att du saknar de sista 20 graderna, så får du väl antingen köpa dubbelt så stor beredare, eller låta den gå till högre temp, med lite sämre COP.

Men oavsett detta så håller jag med om att den inte uppenbart går att räkna hem. Varmavattenkostnaden för de flesta av oss är för låg. Så även om man kan spara in 60 - 70% så sparar man bara några tusenlappar per år. Skall man då räkna hem en skillnad i investering på 15 - 20 000, så blir det orimligt många år.

MEN så skall man kanske ta hänsyn även till toppeffekten, framförallt nu när vi får effektavgift. NÄR den värmer vatten så kan den göra det med en 4e del så låg belastning jämfört med elberedaren, vilket kommer att miska dina toppar som styr effektavgiften.

Redigerat:
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
S
T Trolltomte skrev:
När du har 85C i en elberedare räcker det längre än när du har 65C i din frånluftsberedare. Det finns mer varmvatten. Ingen i mitt hushåll har ändrat sina duschvanor eller behöver bry sig om tim-priset. Duscha när du vill, det finns alltid varmvatten. Det är en liten pryl som styr inköpen, väldigt enkelt att koppla på beredaren. Som att ansluta den första gången.

Enligt redovisade beräkningar behöver du ha en frånlufts-beredare i mer än 30 år för att den ska löna sig, om du köper den idag, om du redan har en, kör slut på den det är inte värt att byta.

Men hela poängen är ju att elberedaren behöver bara köpa 12kwh av de billigaste timmarna, inte dags-priset eller pris-topparna, senaste veckan var dessa priser många gånger runt 0.01kr och några timmar även negativt. Idag från kl 13 til 14 var det 0.05kr, alltså gratis 3kwh eller 9.3C temperaturhöjning. Men ha ni kul när värmepumpen gick igång kl 7 igår och kostade 2kr för kwhtten för samma temperaturhöjning. Effektavgiften ersätter överföringsavgiften. Ni kommer alla få det före 2027 eller något sådant. Effektavgiften hanteras av mitt system.

Ja. Jag förbrukar fler kwh, mer betalar mindre än om jag skulle ha köpt en frånlufts-beredare och haft den fungerande i 30 år. Hoppas på mer tim-pris variationer, då kommer mitt system vara nästan gratis när fler solpaneler och vindkraft leder till negativa eller noll priser. Bara 4 sånna timmar behövs per 48h för mitt system (för jag kan låta den gå till 45C). 😎
1. 85 grader betyder mer varmvatten ja. Men inte oändligt.Förutsatt att du inte använt något annat varmvatten så den är på topp så kommer redan 2-3 duschar att sänla genomsnittstemp i beredaren till 35 grader och därefter blir det kallduschar.
2. Enligt vilka beräkningar då? Du har presenterat ett antal olika beräkningar. Samtliga har innehållt felräkningar och ofullständig matte samt undantagit delar av kostnaderna. Som exempelvis moms och energiskatt. Case in point. Du är återigen inne på att elen är gratis och har plötsligt glömt bort att du ovanpå spotpriset beteler elcertifikat och energiskatt samt överföring och effektavgift.
3. Nu säger du emot dig själv. Även om dina beräkningar varit felaktiga så har du ändå i alla exempel du lagt fram konstaterat att du lägger mer pengar på el än du annars skulle ha gojrt men att den skillnaden inte är tillrkcligt stor för att du ska anse att en värmepump är värd pengarna. Med andra ord skulle momsen bli negativ för ditt exempel.
4. Ingen av de nätägare som jag hittat har skippat överföringsavgiften eller energiavgiften som den heter hos en del. Däremot har dom säknt den. Men du vill inte säga vilken nätägare du har vilket gör det lätt att misstänka att du betalar en sådan men utelämnar den.
5. Om det mot förmodan skulle vara så att du betalar effektavgift istället för överföring så måste du ta hänsyn till effektavgiften eftersom du faktiskt får betala en sådan för att köra din 3kW beredare.
6. Ävenom du försöker så går det inte att jämföra elkostnad utan moms med en värmepump inklusive moms. Det blir en felaktig jämförelse oavsett hur du försöker räkna.

Så. Kan du presentera en komplett och korrekt beräkning på elförbrukning och kostnader inklusive samtliga rörliga kostnader för din förbrukning till varmvattenberedaren. Annars är det väldigt svårt att föra en saklig diskussion. Jag blir gärna överbevisad men du måste visa upp en korrekt beräkning för det och hittills har du inte kunnat göra det.
Och. vlket elnätsbolag har du. Då går det enkelt att dubbelkolla om dom har överföringsavgift eller inte. För som ddet ser ut no så är det så stora luckor i dina resonemang att din info faktiskt inte är riktigt tillförlitlig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
T Trolltomte skrev:
Jag förstår inte varför du bara säger så, data som jag räknat på är faktiska timpriser från nordpool för 2022, 2023, 2024. Inte mellan tummen och pekfingret dra med 1kr hit och dit, utan bara riktiga råa data för SE3. SE4 ser ännu bättre ut.

Verkligen märkligt att upprepa duschtider, för det spelar ingen roll när du har 85C i 200L räcker det mycket längre än att ha 65C i 150L (för att den är ändå lika hög som 200Ls tanken för kompressorn och pumpen tar plats).

För att din pump ska vara lönsam efter 15 år, behöver den vara 1200kr billigare i drift per år. Men är inte nära det, bara 568kr.
Visst. Du har använt spotpriser från nordpool. Men du har utelämnat moms, energiskatt, överföring, effektavgift mm som är rörliga delar och som direkt påverkas av hur mycket el din beredare drar.
Dvs du har inte kunnat redovisa kompletta siffror.
Ingen abonnemt i hela Sverie får korrekta priser av att räkna bara på spotpriset från nordpool. Du måste ta med övriga kostnader också.

• Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Men hela resonemanget om att frånluftvörmepumpen inte går att köra på billig el är ju helt befängd. Det är kanske optimalt för bäst COP att låta den gå på alla tider, men det finns väl inget som hindrar att man låter den gå bara när elen är "gratis". Om det är så att du saknar de sista 20 graderna, så får du väl antingen köpa dubbelt så stor beredare, eller låta den gå till högre temp, med lite sämre COP.

Men oavsett detta så håller jag med om att den inte uppenbart går att räkna hem. Varmavattenkostnaden för de flesta av oss är för låg. Så även om man kan spara in 60 - 70% så sparar man bara några tusenlappar per år. Skall man då räkna hem en skillnad i investering på 15 - 20 000, så blir det orimligt många år.

MEN så skall man kanske ta hänsyn även till toppeffekten, framförallt nu när vi får effektavgift. NÄR den värmer vatten så kan den göra det med en 4e del så låg belastning jämfört med elberedaren, vilket kommer att miska dina toppar som styr effektavgiften.
Nu varierar det lite mellan olika värmepumpar men för min del så är det ännu lite bättre.
Dels kan jag köra den i ECO läge vilket gör att den optimerar för högt COP istället för comfort. Dvs den värmer vattnet på lite lägre effekt för att optimera COP. Den inställningen blir också positiv för effektavgiften eftersom den då går på lägre effekt även om den inte prioriterar lågtaxa.

Utöver det så går det att aktivera en funktion som heter smartgrid där den tar hänsyn till elpriserna och försöker prioritera att värma på lågtaxetid.

Så jag skulle med några knapptryckningar kunna spara lite pengar på elkostnaden.

Men jag har helt enkelt inte orkat bry mig om det eftersom jag redan idag inte gör slut med mer än ca 60 kWh per månad på varmvatten. Det betyder att det är så lite pengar det går att spara på det. Det skulle vara några tior i månaden för det finns inte så mycket kvar att spara. Och om jag ska dra fördel av den sistnämnda funktionen (smartgrid) så måste jag gå över till timtaxa och då måste jag plötsligt börja bry mig om när jag lagar mat och istället börja laga mat på sena kvällar och nätter vilket jag inte har lust med.
För som det ser ut idag så gör jag slut på mer el för ugn och häll än vad som går åt för varmvattenproduktion.

Dvs om jag skulle gå över till timtaxa och ställa om värmepumpen att dra fördel av det så skulle jag ändå förlora pengar för att el till matlagning skulle bli dyrare.
Förvisso kanske jag skulle kunna spara lite på att också låta pumpen prioritera lågtaxa för att värma vatten till golvvärmen men då skulle jag få ojämn temp inne och det vore det inte värt för mig. Då ska det finnas stora pengar att spara. Betydligt mer än det finns idag.

T
S steffo_b skrev:
Visst. Du har använt spotpriser från nordpool. Men du har utelämnat moms, energiskatt, överföring, effektavgift mm som är rörliga delar och som direkt påverkas av hur mycket el din beredare drar.
Dvs du har inte kunnat redovisa kompletta siffror.
Ingen abonnemt i hela Sverie får korrekta priser av att räkna bara på spotpriset från nordpool. Du måste ta med övriga kostnader också.
Det finns i tråden, från den senaste fakturan, allt förutom grundavgift och fast månadsavgift. Det du kallar överföringsavgift har jag inte, men jag har energiavgift som är på 4öre/kwh.

Du fokuserar på "övriga kostnader" men tim priset är underlaget, beräkningarna förändras inte nämnvärt om du tar med 4 öre/kwh, energiskatten på 43.90öre/kwh, även effektavgiten, och elcertifikatet på 0.40öre/kwh. Och moms på det. Ändå blir din värmepump bara ca 568kr billigare per år. För data för året 2023 SE3.

Jag kan sammanfatta beräkningarna igen. El-berederare först.

4 timmar körs varje dygn, 3kw effekt, alltså 12kwh. 12*365, 4 380kwh kommer köpas.
Ta tim-priserna för 2023 SE3, sortera varje dag från minst till högst, ta de 4 timmarna som är minst i pris, ta medel av dessa, svaret blir 455kr. Detta kallar vi för elpris (står så i fakturan). Vi dubbelkollar, 455/365/4 är 0.31, ja det ser OK ut spot-priset är alltså 31öre för de 4 billigaste varje dag. Vad kostar dessa kwh med Energiavgift som är 4öre/kwh, Energiskatt 43.90öre/kwh, Elcertificat 0.40öre/kwh. Vi räknar vidare, alla dessa är alltså 48.3öre/kwh. 4 380*0.48 2102kr. Moms 525kr på det, 2628kr. 455 elpris med moms, 568kr, så tillsammans 568 + 2628, 3196kr kostar det. Med allt.

Elberedarens kostnad med allt 3196kr.

Nu för värmepumpen.
Du köper 4kwh varje dag (12kwh värme effekt med COP 3). Till dags-medelpriset 2023 SE3 som alltså kostar 860kr. 4*365, du köper 1460kwh. 860/365/4, 0.59, 59öre/kw är ditt elpris, redan här kan vi jämföra med elberedarens 0.31, alltså strax under 200% är ditt elpris dyrare. Nu lägger vi på "resten". 1460*0.48 = 700kr. Moms 175kr. Alltså 1460*0.48*1.25 = 876kr får du betala, och då elpriset 860kr med moms 1075. Tillsammans blir det 1951kr.

3196-1951=1245

Helvete också, jag hade fel förut. *fler svordomar*.
1245kr är din grej billigare än min per år, för året 2023. Redan efter 14 korta år har du tjänat in inköpspris-skillnaden. Så min elberedare kommer förlora pengar 14e året.

Vad är det som hindrar att man köper sin el på samma tidpunkt oavsett om man har vanlig elpatronberedare eller värmepumsberedare och att man har timpris i båda fallen?

• Gilla
Joye2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.