T
S steffo_b skrev:
Det finns några saker som jag kan ifrågasätta med dina uträkningar.
Det finns inte en chans att du köpt el för 58 öre/kWh.
Bara elskatt och överföringsavgift för elen blir 75 öre/kWh. Det är också en kostnad som du måste ta hänsyn till när du räknar på kostnaden.
Och den hamnar ovanpå spotpriset som du räknar på.
Dvs den korrekta summan för den förbrukade elen för dig blir dina 58 öre spotpris plus 75 över skatt och överföring. Dvs det blir 1,33 kr/kWh istället.
Samma sak med dina 31 öre/kWh. Du måste lägga på energiskatt och överföring med 75 öre. Dvs det blir 1,06 kr/kWh.

Så du har räknat med felaktiga elpriser. Eller rättare sagt du har inte räknat med hela kostnaden för den el du förbrukar.
Det gör den delen av din kalkyl ogiltig tyvärr.

Sen är det frågan med hur mycket el du förbrukar.
Jag misstänker att du har rätt stora fel i dina mätningar.
Du hävdar att ni klarar er på 4 kWh om dagen för varmvatten på 5 personer.
Snittet för vattenförbrukning i Sverige ligger på 14 liter per person och dag. Av dessa är ca 50-60 liter varmvatten.
Det varmvattnet kräver ca 3 kWh om dagen för att värmas upp. 50-60 liter vatten som värms från inkommande 10 grader till 55 grader i beredaren.
Ovanpå detta så måste man lägga till tomgångsförbrukningen för beredaren pga att du har värmeförluster till omgivningen även om du inte använder något varmvatten. Den är då på ca 2 kWh om dagen.

Dvs tittar man på snittet så ligger 5 personer plus tomgångsförluster på 3*5+2 kWh. Det är 17 kWh om dagen.
Dina 4 kWh om dagen är alltså mindre än vad en genomsnittsperson skulle förbruka för att producera varmvatten och du säger att ni är 5 personer i familjen. Nu vet jag inte vad ni har för vanor vad gäller personlig hygien eller disk och städning men jag misstänker att det är ett rätt stort mätfel i den siffran du uppger.

Som referens så snittar vi på 6,6 kWh om dagen i inmatad energi i beredaren från pumpen för två personer. Vilket är lägre än snittet då det skulle betyda att vi har tomgångsförlusten plus 2,5 kWh per person i uppvärmningsenergi.
För att värma det vattnet så drar pumpen ca 2 kWh om dagen.
Dvs ett COP på ca 3,3.

Sen skriver du lite längre ned att ni göra av med 12 vilket fortfarande är väldigt lågt för 5 personer men åtminstone rimligt om ni snålar.

Du har alltså gjort uträkningar på 4 kWh om dagen men säger senare att ni faktiskt gör av med 12.
Så du har räknat på fel siffror.
Dina totalkostnader borde med andra ord vara 3 gånger vad du uppgivit i dina felaktiga beräkningar.
Och då har du änå missat att ta med överföringsavgift och energiskatt.

Om vi tar dina 31 öre i spotpris för elen som du betalat som lägst och lägger på energiskatt och överföring så blir det 1,06 kr/kWh. Baserat på att ni faktiskt gör av med 12 kWh om dagen så blir det 1,06*12*365 vilket blir 4643 kr om året i elkostnad för varmvattnet. Jämför detta med dom 455 kr du hävdar att du betalar så ser du att din uträkning är fel.

Snittpriser för el över året inklusive elskatter ligger på ca 1,50 för elområde 3 vilket tillsammans med att en värmepump hade kunnat göra dom 12 kWh till strax under 4 ger följande. 1,50*4*365 vilket blir 2190.

Dvs även om du krånglar och duschar när elen är billig så betalar du ca 2500 kr om året mer för elen än om du valt en beredare med värmepump och kört månadspris på elen och struntat i hur du duschar.
På 15 år teknisk livslängd så blir det 37 000 kr.
Men i praktiken så håller värmepumpar generellt sett längre än så. Min mamma kör med en frånluftsvärmepump i huset som byggdes 1982 och originalpumpen höll i drygt 30 år innan den behövde bytas ut. Den nuvarande har gått i över 10 år utan något underhåll.

Dvs dina beräkningar innehåller fel och du har missat att ta med totalkostnaderna för förbrukningen av el samt att du räknar lågt på hur länge en värmepump faktiskt håller i praktiken.

Men summa summarum så är det med största sannolikhet så att du förlorar pengar på din nuvarande lösning jämfört med en frånluftsvärmepump. Och det är utan att man tar med några beräkngar på att en sådan pump skulle kunna ge värme till elementen också.
Det är spot-priser, det stämmer. Det förändrar inte jämförelsen dramatiskt, eftersom samma kostnader per kwh finns för båda beredare.
Men vi kan lägga till, energiskatt som är från min senaste faktura 43.90öre/kwh, och energiavgift, 4öre/kwh, och elcertifikat 0.40öre/kwh. Summa av dessa "extra" är 48.3 öre / kwh.

För min familj räcker det med 12kwh inköpta per dygn, alltså från tidigare uträkningar, lägg på 579 öre eller 5.79kr per dygn, per månad 173kr, 2086kr per år. Med de 4 billigaste kwh timmarna, blir totala kostnaden 2541kr per år.

För frånlufts-beredaren, den ska också betala samma avgifter, fast med en tredjedel eftersom dess kwh förbrukning är så mindre, så 695kr per år, 57kr per månad.
1391kr är besparingen per år med frånlufts-värmepump, när man jämför bara dessa "extra" avgifter (2086-695). Den är fortfarande 18 000kr dyrare i inköpspris.

860kr kostade frånluftsvärmepumpens köp av kwh till dags-pris, 455kr kostade elbereradens kwh. Frånluftvärmepumpsberedaren är 986kr billigare per år. Vi kollar totalen, 860+695 = 1555kr. 2541-1555=986kr. Det stämmer.

För att betala tilbaka inköpspriset behöver den vara igång 18 år.
Min förra frånlufts-varmvattenberedare var 16 år när den sprack läck och gick sönder. De nya är inte byggda på samma sätt som de på 1980 talet.

Vi är snåla med varmvattnet, snåla duschmunstycken, alla duschar en gång per dag, och minst en gång per vecka hur länge som helst nöjes-dusch och biland tappar vi upp badkaret. Inte har vi fått kallt vatten på oss från elberedaren, men det hände med den förra.

Med den här lösningen duschar jag när som helt, automatiken ser till att det finns varmt vatten, inköpt till det lägsta priset. Efter 18 år kan jag tänka mig utvärdera en ny lösning.

T Trolltomte skrev:
energiskatt som är från min senaste faktura 43.90öre/kwh
+ moms!
Skatten är 54,875 öre per kWh inklusive moms.

• Gilla
MrBusch och 1 till
  • Laddar…
T
D Dilato skrev:
+ moms!
Skatten är 54,875 öre per kWh inklusive moms.
Men momsen blir ju till nackdel för frånluftslösningen, eftersom den inte är per kwh, utan per det högre priset, så frånluftslösningens 860kr får betala 215kr i moms, totalt 1075kr pris. Men mitt inköpspris är 455kr, så 113kr i moms, 568kr totalt.

102kr mindre billigare än 986kr med frånluftslösningen alltså när moms beaktas, den är egentligen bara 884kr billigare per år! Tar 20 år att löna sig.

Tack för den rättningen!

Så blir det när man blint stirrar sig på att jaga ner kwh man köper, men inte till vilket pris det sker, och vad det till sist står på fakturan ATT BETALA, eller hur många år det skulle ta att få igen pengarna man pugnat ut för en frånluftsberedare.

Notera: detta är bara för de som har fjärrvärme eller ved eller annat, var o en får göra sina egna uträkningar, utifrån helheten. Bara notera, att en stor del frånluften brukar även frånlufts-pumpar vädra ut utan att ha tagit tillvara energin i de, inte 24h om dygnet i alla fall.

Dina uträkningar är något svåra att följa då det är väldigt mycket fel, även om det börjar se vettigt ut i de sista inläggen. Men vad menar du med momsen begriper jag inte. Den missgynnar definitivt elberedaren.

Varför skaffar du inte en beredare på fjärrvärmen?

• Gilla
plåtrickard och 4 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Dina uträkningar är något svåra att följa då det är väldigt mycket fel, även om det börjar se vettigt ut i de sista inläggen. Men vad menar du med momsen begriper jag inte. Den missgynnar definitivt elberedaren.

Varför skaffar du inte en beredare på fjärrvärmen?
Momsen dras på priset, om du förbrukar 4kwh som kostar 1kr, betalar du 0.25kr i moms, men du kan förbruka 8kwh till priset av 0.5kr, och ändå betala 0.25kr i moms.

Fjärrvärmen, eller uppvärmning, går inte att tids-styra på samma sätt, som förklarat tidigare, eftersom luften inte håller värmen på samma sätt som vatten i en isolerad behållare gör. Man kan inte välja att köra uppvärmning på max under 4h och ha kvar varmt hus några timmar senare, ett vanligt hus förlorar ca 50kwh passivt även om den är väl-isolerad.

T Trolltomte skrev:
Momsen dras på priset, om du förbrukar 4kwh som kostar 1kr, betalar du 0.25kr i moms, men du kan förbruka 8kwh till priset av 0.5kr, och ändå betala 0.25kr i moms.
Nej, momsen är ett procentuellt påslag, 25% i det här fallet. 0.8 kr + 25% moms = 1 kr.
Om du betalar 0,5 kr blir istället momsen 0.1 kr, alltså 10 öre.

S
T Trolltomte skrev:
Det är spot-priser, det stämmer. Det förändrar inte jämförelsen dramatiskt, eftersom samma kostnader per kwh finns för båda beredare.
Men vi kan lägga till, energiskatt som är från min senaste faktura 43.90öre/kwh, och energiavgift, 4öre/kwh, och elcertifikat 0.40öre/kwh. Summa av dessa "extra" är 48.3 öre / kwh.

För min familj räcker det med 12kwh inköpta per dygn, alltså från tidigare uträkningar, lägg på 579 öre eller 5.79kr per dygn, per månad 173kr, 2086kr per år. Med de 4 billigaste kwh timmarna, blir totala kostnaden 2541kr per år.

För frånlufts-beredaren, den ska också betala samma avgifter, fast med en tredjedel eftersom dess kwh förbrukning är så mindre, så 695kr per år, 57kr per månad.
1391kr är besparingen per år med frånlufts-värmepump, när man jämför bara dessa "extra" avgifter (2086-695). Den är fortfarande 18 000kr dyrare i inköpspris.

860kr kostade frånluftsvärmepumpens köp av kwh till dags-pris, 455kr kostade elbereradens kwh. Frånluftvärmepumpsberedaren är 986kr billigare per år. Vi kollar totalen, 860+695 = 1555kr. 2541-1555=986kr. Det stämmer.

För att betala tilbaka inköpspriset behöver den vara igång 18 år.
Min förra frånlufts-varmvattenberedare var 16 år när den sprack läck och gick sönder. De nya är inte byggda på samma sätt som de på 1980 talet.

Vi är snåla med varmvattnet, snåla duschmunstycken, alla duschar en gång per dag, och minst en gång per vecka hur länge som helst nöjes-dusch och biland tappar vi upp badkaret. Inte har vi fått kallt vatten på oss från elberedaren, men det hände med den förra.

Med den här lösningen duschar jag när som helt, automatiken ser till att det finns varmt vatten, inköpt till det lägsta priset. Efter 18 år kan jag tänka mig utvärdera en ny lösning.
Du menar med andra ord att du inte betalar någon överföringsavgift eller Energiavgift som det heter i den nya modellen med effektavgifter?? Det låter konstigt.
Vidare har du missat att räkna med momsen vilket inför ytterligare en felkälla.

Du har dessutom räknat fel återigen. Du får på något sätt fram att din totala avgift nu skulle vara 2541 kr/år.
Men om vi bortser från att du missat att räkna med momsen och överföringsavgiften så blir ditt elpris baserat på ditt lägsta pris 31 öre plus 48 öre i energiskatt samt elcertifikat dvs 79 öre.
Då blir det 79 öre x 12 kWh x 365 dagar vilket blir 3460 kr om året. Inte 2540 kr.

Dvs du har räknat fel igen utöver det faktum att du fortfarande inte tagit med överföringsavgiften och moms.

Du måste nog kontrollräkna lite mer noggrannt för det är ganska stora räknefel i varenda beräkning du gör.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Siffrorna här i tråden ger jag inte mycket för. Men även med mer realistiska/korrekta siffror så blir kalkylen tveksam. Payofftid på 10 - 15 år är väl visserligen i samma härad som de flesta solcellsanläggningar, men det känns som att man i bästa fall går break even innan det är dags att byta ut beredaren igen.

T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, momsen är ett procentuellt påslag, 25% i det här fallet. 0.8 kr + 25% moms = 1 kr.
Om du betalar 0,5 kr blir istället momsen 0.1 kr, alltså 10 öre.
Alltså det är 25% på priset i kronor, inte hur många kwh man har förbrukat. Så om du köper 4kwh till priset av 1kr varje, får du betala 1kr i moms 4*0.25 ok. Om jag köper 8kwh men till priset av 0.5kr för varje kw, får jag också betala 1kr i moms 8*0.5*0.25.

Bara för att man köper fler kwh, betyder inte att man betalar mer i moms. Därav, frånlufts-beredaren som köper till det högre dags-priset om 0.68kr, betalar mer i moms, än jag som väljer de billigaste timmarna.

När skillnaden i medel-priset mot de få billigaste timmana är 3 gånger eller mer (3 som COP), finns det ingen alls break-even point när frånlufts-beredaren blir lönsam ens efter 20 år. Tack vare sol-paneler och vind, tror jag att de närmsta 10 åren kommer vi se ännu högre skillnader i pris på de billigaste timmarna mot medel-priset för dagen.

S
T Trolltomte skrev:
Men momsen blir ju till nackdel för frånluftslösningen, eftersom den inte är per kwh, utan per det högre priset, så frånluftslösningens 860kr får betala 215kr i moms, totalt 1075kr pris. Men mitt inköpspris är 455kr, så 113kr i moms, 568kr totalt.

102kr mindre billigare än 986kr med frånluftslösningen alltså när moms beaktas, den är egentligen bara 884kr billigare per år! Tar 20 år att löna sig.

Tack för den rättningen!

Så blir det när man blint stirrar sig på att jaga ner kwh man köper, men inte till vilket pris det sker, och vad det till sist står på fakturan ATT BETALA, eller hur många år det skulle ta att få igen pengarna man pugnat ut för en frånluftsberedare.

Notera: detta är bara för de som har fjärrvärme eller ved eller annat, var o en får göra sina egna uträkningar, utifrån helheten. Bara notera, att en stor del frånluften brukar även frånlufts-pumpar vädra ut utan att ha tagit tillvara energin i de, inte 24h om dygnet i alla fall.
Nej. Eftersom momsen är procentuell på kostnaden och kostnaden är lägre för frånluftsvärmepumpen så är momsen till nackdel för din lösning. Om du köper 12 kWh för 1 kr/kWh så får du betala 3 kr i moms. Om du istället köper 4 kWh för 1,50 kr/kWh så kostar elen 6 kr och du får betala 1,50 i moms.

Dvs momsen belastar din lösning mycket hårdare eftersom du gör slut på så mycket mer el även om den är till ett lägre pris per kWh. Så jag förstår om du inte vill ta med den i beräkningarna.
Och ännu värre blir det om du inte tar med överföringsavgiften eftersom den inte fluktuerar på samma sätt som spotpriset. Det är samma kostnad per kWh oavsett när du gör av med den.

Visa en korrekt och komplett uträkning som tar med samtliga rörliga kostnader för elen du förbrukar på ditt varmvatten. Dvs allt förutom de fasta månadsavgifterna så kan vi diskutera.
Men i nuläget så är faktiskt varenda en av dina beräkningar så felaktiga att dom inte ens går att använda som ungefärliga siffror att föra en diskussion om.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
S steffo_b skrev:
Du menar med andra ord att du inte betalar någon överföringsavgift eller Energiavgift som det heter i den nya modellen med effektavgifter?? Det låter konstigt.
Vidare har du missat att räkna med momsen vilket inför ytterligare en felkälla.

Du har dessutom räknat fel återigen. Du får på något sätt fram att din totala avgift nu skulle vara 2541 kr/år.
Men om vi bortser från att du missat att räkna med momsen och överföringsavgiften så blir ditt elpris baserat på ditt lägsta pris 31 öre plus 48 öre i energiskatt samt elcertifikat dvs 79 öre.
Då blir det 79 öre x 12 kWh x 365 dagar vilket blir 3460 kr om året. Inte 2540 kr.

Dvs du har räknat fel igen utöver det faktum att du fortfarande inte tagit med överföringsavgiften och moms.

Du måste nog kontrollräkna lite mer noggrannt för det är ganska stora räknefel i varenda beräkning du gör.
Mina uträkningar är inte alls fel, det är ni som kommer med andra faktorer att ta med i beräkningarna, och varje gång så har det inte förändrat utfallet.

Ta med momsen, så ser du att det är ändå fördel timstyrd elberedare.

Ni kan göra det enklare, ta skillnaden mellan de lägsta tim-priserna och medel-timpriset, är skillnaden större än 200%? Då är pris-effektiviteten på era värme-pumpar ner med faktor 2. Är pris-skillnaderna gånger 3? Då är el-beredaren lika pris-effektiv som en värmepump med COP 3. Tror ni att tim-pris skillnaderna kommer minska eller öka under nästa 10 år?

Hur som helst, jag behöver väl inte förändra era åsikter, speciellt om ni redan har pungat ut flera tiotals tusen som ni inte kommer få tillbaka, det kan ju kännas svårt att inse misstaget och räkna om för nästa gång.

T
S steffo_b skrev:
Nej. Eftersom momsen är procentuell på kostnaden och kostnaden är lägre för frånluftsvärmepumpen så är momsen till nackdel för din lösning. Om du köper 12 kWh för 1 kr/kWh så får du betala 3 kr i moms. Om du istället köper 4 kWh för 1,50 kr/kWh så kostar elen 6 kr och du får betala 1,50 i moms.

Dvs momsen belastar din lösning mycket hårdare eftersom du gör slut på så mycket mer el även om den är till ett lägre pris per kWh. Så jag förstår om du inte vill ta med den i beräkningarna.
Och ännu värre blir det om du inte tar med överföringsavgiften eftersom den inte fluktuerar på samma sätt som spotpriset. Det är samma kostnad per kWh oavsett när du gör av med den.

Visa en korrekt och komplett uträkning som tar med samtliga rörliga kostnader för elen du förbrukar på ditt varmvatten. Dvs allt förutom de fasta månadsavgifterna så kan vi diskutera.
Men i nuläget så är faktiskt varenda en av dina beräkningar så felaktiga att dom inte ens går att använda som ungefärliga siffror att föra en diskussion om.
Jag har inte överföringsavgift, jag tog ju med allt som står på senaste fakturan både för elnät och elhandel, energiavgift, energiskatt, elcertifikat.

T Trolltomte skrev:
Därav, frånlufts-beredaren som köper till det högre dags-priset om 0.68kr, betalar mer i moms, än jag som väljer de billigaste timmarna.
Kom du inte fram till att elkostnaden var högre för elberedaren? trotts att du missatöverföringsavgiften.

T
D Daniel 109 skrev:
Kom du inte fram till att elkostnaden var högre för elberedaren? trotts att du missatöverföringsavgiften.
Överföringsavgift har vi inte här, effektavgift istället. Hur som helst, ja elkostnaden för 1 år, är 568kr dyrare för elberedaren med 2023 års priser, inte som jag räknade förut ca 900kr eftersom momsen faktiskt ger fördel elberedaren. Inköpspris-skillnaden var ju 18 000kr, så det skulle ta 31 år för att löna sig med icke-el-beredare.

Men ni har ju alla tillgång till internet, till AI, till historiska tim-priser, era gamla fakturor, lita inte på mig, ta fram miniräknaren och känn på knapparna.

S
H hempularen skrev:
Siffrorna här i tråden ger jag inte mycket för. Men även med mer realistiska/korrekta siffror så blir kalkylen tveksam. Payofftid på 10 - 15 år är väl visserligen i samma härad som de flesta solcellsanläggningar, men det känns som att man i bästa fall går break even innan det är dags att byta ut beredaren igen.
Nja. Jag kan konstatera att min värmepump jämfört med en elberedare sparar mig 3600 om året på två personer i hushållet baserat på att jag inte byter elabonnemang och ändrar mina duschvanor.
Det betyder att på 10 år så har jag sparat in 36000 vilket är en ny frånluftsvärmepump som bara värmer varmvatten. Men den har en teknisk livslängd på 15 år som betyder att efter 15 år är den inte längre värd att reparera om den går sönder.
Men i praktiken så går dom flesta sådana värmepumpar i mellan 20 och 30 år innan dom behöver bytas ut.
Det betyder en faktisk besparing på i sämsta fall 36 000 kr om den bara håller i 20 år.

Om jag byter elabonnemang till ett med timpris och ändrar mina duschvanor samt krånglar med att tidsstyra när beredaren går så blir kalkylen lite bättre för elberedaren men även med det så sparar man ändå 2500 kr om året på värmepumpen utan att ens bry sig. Det finns inte tillräckligt mycket pengar att hämta på att köra lågtaxetimmar för elvärmen.

Lägger man därtill på effektavgiften så blir det en rejäl nackdel för elvärmaren eftersom den bara har ett 1:1 förhållande på förbrukad el till värmeenergi. Till skillnad från en värmepump som har åtminstone 3 i COP. Dvs om du kör elberedaren i en timme så får du effektavgift för att du dragit 3 kW medan med värmepumpen så kan du värma vattnet med 3KW och bara få effektavgift för 1 kW.

Dvs med värmepump så får du lägre totalkostnader även om man räknar med att byta ut värmepumpen efter 15 år samtidigt som du slipper göra omaket att styra dina duschtider efter när elen blir billig.
Dessutom har de flesta värmepumpar numera koppling mot nätet så dom själva mer eller mindre automatiskt kan anpassa driften så den prioriterar att köra på lågtaxa samtidigt som den ser till att i så hög grad som möjligt håller beredaren varm hela tiden.
Det går dessutom i de flesta fallen att ställa värmepumpen i ett ECO läge så den kör pumpen på optimerad hastighet för att maximera COP värdet på bekostnad av att den tar något längre tid på sig att värma tanken vilket kan spara en del el. Något jag inte aktiverat då jag faktiskt inte bryr mig nämnvärt eftersom varmvattnet redan idag bara kostar närmast kaffepengar med min värmepump.

Så det finns idag inga som helst ekonomiska motiv till att inte köra med en beredare med värmepump under förutsättning att man har en vanlig frånluftsventilation i huset. Har du FTX så är den inte ett alternativ eftersom du redan plockat ur det mesta energin ur frånluften. Och har du ingen mekanisk ventilation så blir det en betydligt större investering att få det på plats.

Dvs du sparar pengar och får samtidigt mer komfort

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.