25 630 läst ·
221 svar
26k läst
221 svar
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Innehåller den fläkten automatik för att styra flödet över dygnet?T Trolltomte skrev:[länk]
799kr
Tyvärr, inte värt att läsa resten av ditt inlägg, som vanligt bara tills ventilationen är fullt av lögner, halv-sanningar, fel-räkningar och fantasier. Du har bestämt dig, så njut av din pump, den är billigast, bäst, vackrast, mest inflytelserik, störst, miljö-vänligast, Greta-godkänd, modern och smart.
Om inte så är den ju i praktiken inte likvärdig i funtkionalitet utan den går på full fart hela tiden och slösar således bort all värme i frånluften under 100% av tiden.
Det stora problemet är att du inte med en korrekt beräkning och korrekta priser kunnat visa att du faktiskt sparar på ditt alternativ.
Tvärtom. Du har varit tvungen att göra felaktigt för låga beräkningar av dina elkostnader samtidigt som du räknar på en mer en dubbelt så dyr värmepump för att få ekonomin i ditt alternativ att tala för din fördel.
Läs. Du är tvungen att räkna på att du köper el utan att betala energiskatt, moms mm samtidigt som du väljer en värmepump för 60 000 som har funktioner du inte kan använda istället för en för 28 000 som är precis vad du behöver. Och du måste bortse ifrån det faktum att din nuvarande beredare inklusive hempulet för att styra den kostar pengar samt att du köpt billigaste möjliga fläkt på biltema som saknar allt vad smart funktionalitet heter och försöker anse den som likvärdig med en ventilationsfläkt som kan styra ventilationen över dygnet.
Och sannolikheten att den där billiga fläkten från biltema håller lika länge som en "riktig" fläkt är inte speciellt hög.
Den är dessutom inte i närheten av likvärdig ur perspektivet att fläkten i en frånluftsberedare är närmast ljudlös medan den där brummar på med 36 dB vilket inte riktigt är ljudlöst.
Om ditt hus är på 100 kvm så är det dessutom osannolikt att den klarar av att ventiler enligt normen.
ett hus på 100 kvm ska ha ett luftombyte på 120 kbm i timmen ungefär.
Den där specen säger förvisso 280 men dom anger inte vid vilket mottryck och dom har inte några fläktkurvor med för den.
Dvs troligen har dom specat flödet helt utan mottryck.
Dvs för att den ska ge det flödet så krävs att rören saknar mottryck (sådana rör existerar inte) samt att du har alla dörrar vidöppna så att luft obehindrat kan komma in.
Mest troligen ligger den långt under hälften med realistiska mottryck som du får i ett frånluftssystem. Så jag skulle säga att du har valt en underdimensionerad och onödigt högljudd fläkt.
Ska du hävda något annat så måste du i så fall antingen visa upp det faktiska flödet den ger ifrån sig hos dig eller plocka fram fläktkurvan för den fläkten.
Men jag gissar att det inte går för Biltemas fläktar är inte riktigt avsedda för seriösa installationer av ventilation.
Redigerat:
Det är korrekt. Påslagen för min del blir också någonstans därikring. Jag tror det blir totalt 1,05 kr för påslagen.Hemingway skrev:
Men det här summerat blir ju
Överföring 22,75 öre
Energiskatt; 54,88 öre
Fast påslag: 7,50 öre
Rörliga kostnader: 11,76
Totalt = 97 öre/kWh vilket gör att TS nordpoolpris om 0,31 kr/kWh ex moms borde bli 1,36kr/kWh och inte så lågt som 0,99kr/kWh.
Jag är medveten att nu räknar jag ju på antingen din eller min situation med nätavgift och påslag från våra elhandelsbolag. Men det verkar vara enda sättet då TS själv inte verkar kunna presentera sina kostnader eller upplysa mig var han skrivit om dem.
Att du räknat rätt på ditt eget pris ifrågasätter jag inte, det är att jag tror du varit onödigt snäll med TS rörliga kostnader. Helt enig att fasta kostnader och effektavgift är rimligt att bortse ifrån här.
Mitt faktiska elpris i snitt över året är då ca 0,40 kr.
Jag har räknat med de uppgifter som TS delat med sig av vilket totalt blir 60 åre i påslag vilket även jag tycker är misstänkt lågt. Det är säkerligen saker som saknas där eller siffror som är för låga.
Det jag vet är att effektavgiften inte är med i hans siffror och den borde man egentligen ta hänsyn till.
Så ja. Jag har räknat på för låga siffror för hans del. Det är jag medveten om vilket gör att sannolikheten för att utfallet visar på fördel ekonomiskt för honom skulle vara större.
Speciellt som jag räknat med de faktiskt kostnaderna jag har betalat för min del så dom vågar jag säga är 100% korrekta.
Så ja. Det är inte helt korrekt räknat. Men trots att jag är snäll så går det ändå inte ihop.
Om jag ska vara övertydlig. För att pumpen ska bli värdelös så måste billigaste timmarna vara så billiga att snittet blir minst 3 ggr så högt.T Trolltomte skrev:Hela diskussionen finns till, för att tim-pris variationerna är så enorma, annars är ju valet solklart som det var 2010, när tim-pris skillnaderna över dygnet är låga, förbruka mindre kwh så vinner den.
Jag tror att tim-priserna i framtiden kommer vara ännu större, det kommer finnas minst 3-4 timmar på dygnet när priserna är 0 och negativa, och där pristopparna kommer bli ännu högre.
När pris-skillnaderna är, med alla påslag och avgifter 3. Då förverkas en pumps COP på 3 och kostnaderna för brukande blir lika.
Detta påstående är ett faktum som 2+2=4, men @steffo_b du får gärna motsätta dig nu och bevisa denna felräkning med en faktor om att minsann är pumpar bättre för andra människor betalar via bidrag och försäkringsbolag och att det är modernt och fint med pumpar, värmeväxlare kompressorer och fläktar.
En modern beredare kan hålla värmen väldigt bra, min förlorar 8C på 24h, är den på 85C så finns det 2 dagar utan att behöva värma den alls och använda den fullt ut innan man behöver värma på. 4 dagar om den står oanvänd, innan den når 53C. Märk väl att denna energin går inte till spillo på vinter-året, den värmer upp ditt hem.
Du köper idag el för 31 öre utan moms vilket blir ca 36 öre ink moms. Det leder till ett totalpris på 0,99 kr ink moms och påslag. Detta med ditt timprisavtal.
Jag betalar i snitt 1,44 med mitt månadspris. Tar jag bort påslagen som uppgår till 1,05 kr/kWh så innebär det att jag betalat i snitt 40 öre/kWh
För att pumpen ska bli värdelös så krävs det att medelpriset blir det tredubbla.
Det betyder att mitt totalpris ska bli minst 3 kr.
Det skulle betyda att medelspotpriset då blir 3 - 1,05 = 1,95.
Dvs för att pumpen ska tappa sitt mervärde så krävs att spotpriset för ett månadsavtal går upp från 40 öre till 1,95 kr.
Vi pratar alltså om 5 ggr så högt medelspotpris över året.
Hur sannolikt tror du det är att elpriserna blir de femdubbla mot idag?????
Men pumpen är dyrare också. Mervärdet måste hy kompensera för det för att det ska vara en vettig investering.
Nu framgår det inte alls vem du svarar till. Men du kanske skriver rakt ut i rymden.D Daniel 109 skrev:
Om du missförstått regelverket att det är OK att citera om det behövs för att det ska vara tydligt vem du skriver till så kan du väl i alla fall tala om vem du skriver till.
Men jag kan ge dig ett svar även om du inte frågat mig.
En beredare med Värmepump är lite dyrare ja. Men inte så mycket.
En 260 liters som kan timprisstyra värmepumpen samt kan reglera ventilationen till olika värden under dygnet beroende på behov kostar ca 28 000 kr inklusive moms.
En vanlig elberedare på 160 liter kostar enligt TS 9 000 kr (Jag vet att den är mindre men eftersom TS försöker hävda att det är lika bra så räknar jag på det även om det råkar vara till TS fördel)
Till det kommer att du måste skaffa en separat ventilationsfläkt. TS kör själv med en kanalfläkt som inte har några specar att tala om så det är omöjligt att veta om den är tillräcklig eller inte. Troligen är den undermånlig. Klart är att den är betydligt mer högljudd.
Men OK vi räknar på den troligen undermånliga fläkten samt elberedaren.
Dom kostar tillsammans strax under 10 000 kr ink moms.
Men för att kunna motivera det så krävs att TS kör beredaren utifrån timpriserna. För det behöver han en kontaktor och fjärrbrytare som kan anslutas till ett styrsystem. Han behöver också ett styrsystem som kan ge input om när priserna är låga resp höga.
Dvs han behöver en kontaktor för ca 500 samt smart brytare för ca 500. Det lägger på 1000 kr.
Utöver det behöver han ha någon typ av smarta hem lösning där han lägger in logiken för att välja de billiga timmarna. Dvs det kräver en del kunskaper som gränsar till programmeringsfärdighet. Alla har inte det.
Och efter allt detta så har han undermånlig ventilation och en lösning där merkostnaden på 17 000 kr för värmepumpen lätt tjänas in på under 10 år. Dvs om han valde den med värmepump så kan han slänga den på tippen för skojs skull efter 10 år och köpa en ny och ändå sparat pengar.
Ännu värre blir det om man räknar med att man kan få bidrag på hälften av materialkostnaden för att energieffektivisera så i praktiken just nu så skulle värmepumpen bara kosta 14 000 kr. Dvs en merkostnad på 3 000 kr i praktiken. Det tjänar han in igen på drygt 1 år.
rent generellt ska du ha ganska knepiga användningsfall för att du inte ska kunna tjäna igen en värmepump under dess livslängd.
Baserat på mina mätningar av förbrukning och kostnader så kommer jag att ha tjänat igen mon värmepump med god marginal innan den är uttjänt. Och då har jag ändå valt en rätt dyr värmepump med bergvärme och har borrat ett 250 m djupt hål. totalkostnad 250 000.
Men den sparar 40 000 om året i elräkningar för värme och varmvatten så den har betalat av även borrhålet på mindre än 10 år. Och livslängden förväntas vara drygt 20 år.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Då är jag med! 🙂S steffo_b skrev:Det är korrekt. Påslagen för min del blir också någonstans därikring. Jag tror det blir totalt 1,05 kr för påslagen.
Mitt faktiska elpris i snitt över året är då ca 0,40 kr.
Jag har räknat med de uppgifter som TS delat med sig av vilket totalt blir 60 åre i påslag vilket även jag tycker är misstänkt lågt. Det är säkerligen saker som saknas där eller siffror som är för låga.
Det jag vet är att effektavgiften inte är med i hans siffror och den borde man egentligen ta hänsyn till.
Så ja. Jag har räknat på för låga siffror för hans del. Det är jag medveten om vilket gör att sannolikheten för att utfallet visar på fördel ekonomiskt för honom skulle vara större.
Speciellt som jag räknat med de faktiskt kostnaderna jag har betalat för min del så dom vågar jag säga är 100% korrekta.
Så ja. Det är inte helt korrekt räknat. Men trots att jag är snäll så går det ändå inte ihop.
Hej,S steffo_b skrev:Nu framgår det inte alls vem du svarar till. Men du kanske skriver rakt ut i rymden.
Om du missförstått regelverket att det är OK att citera om det behövs för att det ska vara tydligt vem du skriver till så kan du väl i alla fall tala om vem du skriver till.
Men jag kan ge dig ett svar även om du inte frågat mig.
En beredare med Värmepump är lite dyrare ja. Men inte så mycket.
En 260 liters som kan timprisstyra värmepumpen samt kan reglera ventilationen till olika värden under dygnet beroende på behov kostar ca 28 000 kr inklusive moms.
En vanlig elberedare på 160 liter kostar enligt TS 9 000 kr (Jag vet att den är mindre men eftersom TS försöker hävda att det är lika bra så räknar jag på det även om det råkar vara till TS fördel)
Till det kommer att du måste skaffa en separat ventilationsfläkt. TS kör själv med en kanalfläkt som inte har några specar att tala om så det är omöjligt att veta om den är tillräcklig eller inte. Troligen är den undermånlig. Klart är att den är betydligt mer högljudd.
Men OK vi räknar på den troligen undermånliga fläkten samt elberedaren.
Dom kostar tillsammans strax under 10 000 kr ink moms.
Men för att kunna motivera det så krävs att TS kör beredaren utifrån timpriserna. För det behöver han en kontaktor och fjärrbrytare som kan anslutas till ett styrsystem. Han behöver också ett styrsystem som kan ge input om när priserna är låga resp höga.
Dvs han behöver en kontaktor för ca 500 samt smart brytare för ca 500. Det lägger på 1000 kr.
Utöver det behöver han ha någon typ av smarta hem lösning där han lägger in logiken för att välja de billiga timmarna. Dvs det kräver en del kunskaper som gränsar till programmeringsfärdighet. Alla har inte det.
Och efter allt detta så har han undermånlig ventilation och en lösning där merkostnaden på 17 000 kr för värmepumpen lätt tjänas in på under 10 år. Dvs om han valde den med värmepump så kan han slänga den på tippen för skojs skull efter 10 år och köpa en ny och ändå sparat pengar.
Ännu värre blir det om man räknar med att man kan få bidrag på hälften av materialkostnaden för att energieffektivisera så i praktiken just nu så skulle värmepumpen bara kosta 14 000 kr. Dvs en merkostnad på 3 000 kr i praktiken. Det tjänar han in igen på drygt 1 år.
rent generellt ska du ha ganska knepiga användningsfall för att du inte ska kunna tjäna igen en värmepump under dess livslängd.
Baserat på mina mätningar av förbrukning och kostnader så kommer jag att ha tjänat igen mon värmepump med god marginal innan den är uttjänt. Och då har jag ändå valt en rätt dyr värmepump med bergvärme och har borrat ett 250 m djupt hål. totalkostnad 250 000.
Men den sparar 40 000 om året i elräkningar för värme och varmvatten så den har betalat av även borrhålet på mindre än 10 år. Och livslängden förväntas vara drygt 20 år.
Du råkar inte ha någon länk till den värmepump med varmvattenberedare som du tänker dej?
Intressant tråd!
Jag är själv lite i samma sits.
På landet har vi en elberedare (...nästan ny...) men jag har börjat att titta på alternativ.
Om några år flyttar vi nog dit. Då kanske det blir aktuellt med något annat. Innan dess och med en låg förbrukning tror jag inte att det går ihop.
Jag är själv lite i samma sits.
På landet har vi en elberedare (...nästan ny...) men jag har börjat att titta på alternativ.
Om några år flyttar vi nog dit. Då kanske det blir aktuellt med något annat. Innan dess och med en låg förbrukning tror jag inte att det går ihop.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
ExempelB berraX skrev:
Frånluftstyp:
Indol Ecosave PV200
Nibe F110
Comfortzone RX20
LVVP typ med utedel:
Hitachi Yutampo
https://www.hitachiaircon.com/de/se/sortiment/vaermepump/yutampo
Sen har Daikin någon variant som verkar bra också. Finns fler men man får leta lite.
Med värmepumpsberedare, dom drar så lite så kan man bara ställa att den inte kör 6-9 och 17-21 så slipper man största delen av pristopparna
Det går inte ihop för mig med 5 i hushållet redan nu, som steffo säger skillnaden är 100kr hit eller 200kr dit, per månad, en lunch måltid. Men inköpspriset har jag redan 18 000kr mer i fickan just ju, de pengarna kan jag köpa bank aktier för och få utdelning plus värdeökning i 14 år.B berraX skrev:
Allt han sa om biltema ventilationsfläkten är bara från hans ilska och förakt för effektiva enkla lösningar, hehe, för mig fungerar den bättre än den förra, som drog 160watt per timme, biltema fläkten drar 28 watt och låter lite mer men absolut inte störande, och jag är en ljudkänslig person som har ljudisolerade dörrar överallt. Samt bäst hifi system men det är för en annan tråd.
Skriv här om du behöver hjälp med bäst timprisstyrning för elberedaren, det är redan bra antal byggahusare som kan hjälpa, jag kan även skicka färdigt paket för montering om du själv inte vill löda och programmera.
Köp en luftluftvärmepump. Behåll beredaren.B berraX skrev:
Tackar, där fick jag lite att fundera på.Rabbithole skrev:
Exempel
Frånluftstyp:
Indol Ecosave PV200
Nibe F110
Comfortzone RX20
LVVP typ med utedel:
Hitachi Yutampo
[länk]
Sen har Daikin någon variant som verkar bra också. Finns fler men man får leta lite.
Med värmepumpsberedare, dom drar så lite så kan man bara ställa att den inte kör 6-9 och 17-21 så slipper man största delen av pristopparna
Är det inte ganska låga COP-tal? ....2,8-3,5
Idag har vi för låg förbrukning för att det skall kännas rätt att börja dela upp den på olika perioder under dygnet.T Trolltomte skrev:Det går inte ihop för mig med 5 i hushållet redan nu, som steffo säger skillnaden är 100kr hit eller 200kr dit, per månad, en lunch måltid. Men inköpspriset har jag redan 18 000kr mer i fickan just ju, de pengarna kan jag köpa bank aktier för och få utdelning plus värdeökning i 14 år.
Allt han sa om biltema ventilationsfläkten är bara från hans ilska och förakt för effektiva enkla lösningar, hehe, för mig fungerar den bättre än den förra, som drog 160watt per timme, biltema fläkten drar 28 watt och låter lite mer men absolut inte störande, och jag är en ljudkänslig person som har ljudisolerade dörrar överallt. Samt bäst hifi system men det är för en annan tråd.
Skriv här om du behöver hjälp med bäst timprisstyrning för elberedaren, det är redan bra antal byggahusare som kan hjälpa, jag kan även skicka färdigt paket för montering om du själv inte vill löda och programmera.
I framtiden kanske det blir batteri och då tror jag tidstyrning är en grundläggande funktion för att det skall bli bra. Men då är det betydligt större energimängder som det handlar om.
Alfredo skrev:
Kanske sätt en LLVP till på rätt ställe, för att få jämn värme.B berraX skrev: