29 583 läst ·
185 svar
30k läst
185 svar
Slutet för Ahlsell-priser? Konkurrensverket granskar!
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Ett sätt att jämföra är ju om vi säger Volvo......
En kund köper en volvo hos åf1 som följer den rekommenderade prislistan fullt ut, prutar inte en spänn. Bilen kostar 595k. Bilägaren får sen se att åf2 har samma bil på kampanj och de tar 525k för exakt likadan bil.
Ska kunden då mena på att det är volvos fel?
Kanske till och med finns åf som lägger på 20% på prislistan utan att skämmas. Volvos fel även det?
En kund köper en volvo hos åf1 som följer den rekommenderade prislistan fullt ut, prutar inte en spänn. Bilen kostar 595k. Bilägaren får sen se att åf2 har samma bil på kampanj och de tar 525k för exakt likadan bil.
Kanske till och med finns åf som lägger på 20% på prislistan utan att skämmas. Volvos fel även det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 821 inlägg
Fast Volvos prislista är väl ändå avsedd för att användas mot slutkund? Till skillnad från Ahlsells listpris som enligt dem själva inte ska användas mot kund utan är till för att skapa rabattstrukturer.S Stefan1972 skrev:Ett sätt att jämföra är ju om vi säger Volvo......
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
nä inte där heller. Den används mellan volvo centralt och återförsäljaren som får göra som den vill. Det finns ingen som bestämmer nå priser i det här landet.
Du kämpar verkligen i motvind med att försöka få alla att tro att det inte är nåt konstigt med Ahlsells modell. Alla andra ser det men du jobbar övertid för att få oss att tro att vi missförstått något 🤔S Stefan1972 skrev:Fast Ahlsells vänder sig inte alls till slutkund/privatpersoner............Varför ska de ta över en roll som deras mellanhänder ska hantera? Mellanhanden ska ta hand om den biten själv. Verktyget att ta fram en offert som det pekas på här är ganska så standard. Ser ut sådär i de flesta verktyg och man kan välja prislista och påslag efter behov.
Jag har väldigt svårt att förstå resonemanget kring att Ahlsell som säljare till exempelvis en hantverkare ska anses ha något alls att göra med avtalet mellan hantverkare och konsument.13th Marine skrev:
I alla andra sammanhang här på Byggahus säger vi att man ska vända sig till återförsäljaren/hantverkaren/butiken, sin avtalspart, och att återförsäljarens leverantör är ingen part i avtalet och ej relevant för avtalet, men här ska vi skylla på den stygga leverantören till vår avtalspart trots att denne inte har något med avtalet att göra. En märklig logik tycker jag.
En mer korrekt jämförelse ärS Stefan1972 skrev:Ett sätt att jämföra är ju om vi säger Volvo......
Volvo har ett listpris till alla åf på 5Miljoner
Dock har varje åf varierande rabatter mellan 75-90%
Så priset ut till slutkund för åf1 (som bevisligen kommer att få sälja mest) är 550tusen.
Denna åf1 tar dessutom och listar inköpspris: 500tusen , vinst 10%,dvs 50k
Åf2 som har sämre rabatt har ett pris ut till slutkund på 1050000
Även denna åf2 gör som åf1 och listar inköpspris: 1Miljon vinst 5% dvs 50tusen
Men det finns ju fler åf ...så en av dem är en ginden jävel detta är åf3
åf3s pris ut till slutkund 1500000
Dock så anger denna åf: listpris 5Miljoner, slutkundsrabatt: 70%
I verkligheten har åf3 ett inköpspris på 500tusen och tar med en vinst på 1miljon.
Skulle detta ske och uppdagas så skulle Volvo så samma om inte värre kritik och de skulle bli av med marknadsandelar som satan.
Problemet är att listpriset är så in-i-helvete överprissatt samt att rabatterna är extrema till ÅF, som i sin tur många gånger försöker ta fullt listpris.
Förhoppningsvis kommer Ahlsells att åka dit på det så det sjunger om det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Ja fast återigen, det är ju de få som utnyttjar detta på fel sätt och ockrar som ska sättas dit. Inte Ahlsells......Jag förstår ju också att det är lätt att peka på en aktör på det här viset men de som ockrar kommer fortsätta med det oavsett hur Ahlsells gör. De lägger väl bara på mer själva..........Det är väl inte så svårt?
Men skulle inte Ahlsells hålla på med sina verklighetsfrämmande listpriser och rabatter så skulle det inte vara ett problem. Nu är det ju så att Ahlsells är de som möjliggör hela problematiken.S Stefan1972 skrev:Ja fast återigen, det är ju de få som utnyttjar detta på fel sätt och ockrar som ska sättas dit. Inte Ahlsells......Jag förstår ju också att det är lätt att peka på en aktör på det här viset men de som ockrar kommer fortsätta med det oavsett hur Ahlsells gör. De lägger väl bara på mer själva..........Det är väl inte så svårt?
Det är väl inte så svårt att inse?
Om ockrarna säger att de har ett påslag på 150% i stället för en rabatt på 20% så blir det transparent för slutkunderna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Fast om du skulle se alla dessa olika slags avtal och rabattstrukturer Ahlsells har så skulle du nog också inse att det är svårt att få till nån bas i det hela utan "hittepåpriser" Det handlar ju om så pass många olika slags kunder så "normala" rabatter skulle aldrig fungera rakt över. De har ju dels kunder som köper i butik för tusenlappar per gång samtidigt som de har fasta avtal till byggen på flera miljarder. Där pratar man inte om "rabatter" på det viset.M MrDizzy skrev:
Varför skulle inte det fungera?
Jag har väldigt svårt att se kopplingen mellan mitt pris och min säljares inköpspris. Normalt har jag ingen aning om vad den butik/handlare/leverantör jag köper av har betalat för den vara jag köper.M MrDizzy skrev:
Ska jag tanka bilen väljer jag en mack som ligger bra till och har rätt pris till mig. Vad den macken betalar för soppan funderar jag aldrig över. På samma sätt är det egentligen vad jag än köper.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
För att då skulle det antagligen medföra att de per enskild produkt kanske går med förlust och andra med vinst. Man kan ju inte ha miljoner olika rabattsatser för att det ska fungera. Säg att en enskild produkt från liten tillverkare är dyr i inköp och marginalen är liten. Då måste man ju lägga den på ett högt hittepåpris för att fungera med alla rabattavtal.D Daniel 109 skrev:
Kan du konstruera ett hittepåexempel som visar principen? Jag förstår inte hur det skulle kunna bli så.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Svantes el har en pjåp de tillverkar och säljer för netto 2000kr till alla grossister. Normalt marknadspris 3000kr inkl moms. Det är special, små serier eller vad som. Man kan inte ge höga rabatter till någon grossist oavsett storlek. Ahlsells köper in den och ska få det att fungera i normala rabattsystem som är skapta för kundtyp. Pjåpen hamnar i samma grupp som andra saker som normalt ger 50% rabatt. Hur ska de då göra för att inte sälja de med förlust? Jo man hittar på ett högt bruttopris som ingen betalar ändå.
Alternativet är ju att ha egna rabattsatser på varje enskild sak. Den här pjåpen skulle då kanske ha 1,235% rabatt till sämre kunder och 4.856% rabatt till storkunder. Det blir ju osedvanligt krångligt...........
Alternativet är ju att ha egna rabattsatser på varje enskild sak. Den här pjåpen skulle då kanske ha 1,235% rabatt till sämre kunder och 4.856% rabatt till storkunder. Det blir ju osedvanligt krångligt...........