26 742 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
Glödlampor har utvecklats och gjorts effektivare i form av halogenlampor. Genom att höja temperaturen på glödtråden får man en större procentuell andel synligt ljus och en mindre andel värme (infrarött ljus).Bjurran skrev:
Nu har emellertid Edisons glödlampa kommit till vägs ende vad gäller effektivitet, och framtiden tillhör urladdnings och LED-lampor.
Det är tyvärr fysiken som dj-klas, Planks Lag närmare bestämt. http://en.wikipedia.org/wiki/Planck's_law_of_black_body_radiationelectrocuted skrev:
När man värmer en glödtråd (det är därför det heter glödlampa) alstras endast en viss mängd synligt ljus - se diagrammet i Wikipediaartikeln.
Vid ca 5700 K (6000 C) får man maximal effekt inom de för människan synliga ljuvåglängderna. Att våra ögon är mest känsliga där beror på att solens temperatur är just 6000 grader och vi har anpassat oss till detta.
Vanliga halogenlampor har en temperatur på ca 3400 grader, att man inte kan gå högre beror på materialproblem. Ljuset blir även allt vitare, mer som solljus, ju högre upp man går i temperatur så detta är inte heller någon bra lösning på problemet med varm inomhusbelysning även om det skulle vara teoretiskt möjligt.
För varm inomhusbelysning blir därför glödlampor med nödvändighet väldigt ineffektiva, glödtrådstemperaturen måste vara relativt låg och majoriteten av den alstrade stålningen hamnar i det infraröda området.
Redigerat:
Jag var tvungen att skicka ett argt mail till Clas Ohlssons kundtjänst förra månaden. Jag köpte en stor trave LE-lampor för att byta ut det som gått sönder (märks ju tydligt nu när det mörknar;-).
Efter att ha bytt 6 lampor av olika storlek och sort hade jag en dryg ICA-kasse med förpackningsmaterial. Mestadels små plastbitar (ska ju källsorteras). Det tar ju lite udden av det miljövänliga i det hela.
En LE-lampa är väl inte ömtåligare än en klassisk?
/ Dan
PS. Fick svar från CO att de skickat vidare min åsikt till berörd inköpare.
Efter att ha bytt 6 lampor av olika storlek och sort hade jag en dryg ICA-kasse med förpackningsmaterial. Mestadels små plastbitar (ska ju källsorteras). Det tar ju lite udden av det miljövänliga i det hela.
En LE-lampa är väl inte ömtåligare än en klassisk?
/ Dan
PS. Fick svar från CO att de skickat vidare min åsikt till berörd inköpare.
ja precis, ännu en fördel med vanliga lampor, de är förpackade i papper som kan slängas i naturen!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Men 827 är ju varmvitt, och då blir det vita lite myspys-färgat ungefär som vid glödljus. 840 är kallvitt och där blir det vita vitt. Om du nu inte fått ett gammalt eller noname enkel-färgslysrör med dålig färgåtergivning, alla moderna rör ska vara fullfärg.