Tror någon att det blir energieffektivare att ersätta mina pluttiga 7w glödlampor (IKEA) i fönstren med ngn slags lysrörslampa? Jo, jag har 15w också... :D
 
Det är ju ett utmärkt användningsområde för tex 1W led.
 
Du får bättre svar om du startar en egen tråd med en passande rubrik för din fråga.
 
Nu är väl inte kvicksilver eller natriumlampor glödlampor.
Räknas dom snarare inte till urladdningslampor?
 
master_mimer skrev:
Nu är väl inte kvicksilver eller natriumlampor glödlampor.
Räknas dom snarare inte till urladdningslampor?
Lågenergilampor, med andra ord.
 
Alfred 54 skrev:
Ber om ursäkt om jag trampar på en tå eller tre.
Orkar rent ut sagt inte lusläsa alla mer eller mindre genomtänkta argument i frågan.
Jag har en stallbacke modell större.
Den befolkas av kvinnfolk som är löjligt mörkrädda.
Fyra kvicksilverlampor a 125 watt styck hjälper föga.
Läser gör jag att det är på gång utelampor LED 4 watt.
4x125/4=125 lampor.....
Mitt problem är: var/hur placera alla dessa lampor...?
OT:När du jämför olika ljuskällor så är det inte så enkelt att jämföra instoppad effekt i lamporna. 4w LED kanske ger lika mycket ljus som en 25w glödlampa...

För övrigt finns det gatubelysningsarmaturer med LED-teknik som nog skulle klara dina "ljuskrav" Slut OT.
 
pefo skrev:
Sen är det få människor som känner till att den totala kvicksilverbelastningen hos 6-8 vanliga glödlampor är högre än hos en lågenergilampa då energiframställningen till de ineffektiva glödtrådslamporna genererar mer kvicksilver.
Förutsatt att elen produceras med kolkraft ja.
 
Det är ju elproduktionen med kolkraft vi vill minska, så det är väl ganska vettigt att ha det i åtanke.
 
  • MAKE_PT1219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allra ytterst är det kraftbolagen som tjänar på att inte bygga fler kraftverk och transmissionsledningar utan att endast lyfta avkastningen på de existerande investeringarna..

Röstar för att vi stänger tråden innan det svävar ut ytterligare!!
 
f91jsw skrev:
Förutsatt att elen produceras med kolkraft ja.
Eftersom viss el produceras med kolkraft så kan man säga ja, lampan drivs med kolkraft. Om du släcker en lampa som drivs med säg vindkraft så kommer nånting annat, någon annans lampa tex, som drivs med kolkraft att drivas med vindkraft, dvs behovet av kolkraft för att täcka det tolala energibehovet minskar.

Vissa människor som blundar och tycker att de är miljövänliga för att de bara köper miljövänlig el och därför tycker att de kan strunta i att spara skulle behöva få skallen undersökt. :eek:

Men alla har väl sitt sätt att döva sitt miljösamvete...
 
Redigerat:
Mikael_L
pefo skrev:
Men alla har väl sitt sätt att döva sitt miljösamvete...
Jag pantar burkar !

(jag är väl lite pantad, sas :))

mycke_nu skrev:
Röstar för att vi stänger tråden innan det svävar ut ytterligare!!
Vadå sväva ut. :D
 
pefo skrev:
Eftersom viss el produceras med kolkraft så kan man säga ja, lampan drivs med kolkraft.
Fast den andelen är väldigt liten i Sverige om man räknar med nordisk mix. Marginalelsmodellen är knappast relevant här. Så, nej, en genomsnittlig svensk glödlampa drivs inte av kolkraft.

Nu var syftet med mitt inlägg inte att försvara glödlampan miljömässigt utan bara klargöra varifrån kvicksilverutsläppen har sitt ursprung. Självklart är det generellt bra att spara el.
 
Nej, en genomsnittlig svensk glödlampa drivs inte av kolkraft. Men om du släcker en glödlampa så minskar den totala effektförbrukningen, och då är det kolkraften man minskar på - vind vatten och kärnkraft kör man givetvis så mycket det bara går.
 
f91jsw skrev:
Fast den andelen är väldigt liten i Sverige om man räknar med nordisk mix. Marginalelsmodellen är knappast relevant här. Så, nej, en genomsnittlig svensk glödlampa drivs inte av kolkraft.
Det är just det där sättet att resonera som gör att alla kan köpa miljövänlig el. För det är ju alltid någon annan som använder kolkraftselen. Dessutom är elmarknaden inte begränsad till de nordiska länderna.
 
mrfrenzy skrev:
Nej, en genomsnittlig svensk glödlampa drivs inte av kolkraft. Men om du släcker en glödlampa så minskar den totala effektförbrukningen, och då är det kolkraften man minskar på - vind vatten och kärnkraft kör man givetvis så mycket det bara går.
Nej det är inte kol man minskar på.

Gas, olja och sedan vatten brukar vara den ordningen man tar om man minskar på produktionen.
Kol , som importeras i Sverige, torde iof också minska rätt snabbt eftersom man gärna minskar på dyrare importerad kraft - men efter avregeleringarna och med den nordiska elbörsen så vet jag inte riktigt hur det stämmer in nuföritden....Och eftersom kol är rätt billigt så är ju frågan om man inte väntar med att dra ned på effektuttaget då...

Kärnkraft brukar man blåsa på med, och vind kör man så länge man har vind i turbinen s.a.s eftersom det gäller att "passa på" :)

Vatten kan man dock lagra i magasin, om det nu inte är en period med mycket vatten i lager och mycket nederbörd...

Man skall definitivt släcka de lampor man inte använder, dra ur trafos osv !
Det finns väl ingen anledning att slösa !!?

Däremot är det fortfarande ett ? på hur miljövänligt det skulle vara om alla använde lågenergilampor - och när det gäller kvicksilver så tror jag nog att lågenerilampor i dagens form ger ett minusresultat - främst eftersom kolkraft inte automatisk är det första som "släcks ut"...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.