26 741 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
Kan man välja musikstil själv på ljudet? Annars känns det helt fel för min del att betala för den utvecklingen.Linus_E skrev:
Stämmer inte enligt min erfarenhet, mina lågenergilampor går sönder för fort. Har kanske köpt "fel" märken, har köpt såna rätt länge nu, på många olika ställen, men hållbarheten är ungefär som för en vanlig glödlampa.Linus_E skrev:
Sen har vi det stora problemet, hur gör man med dimmern ???
det var det dummaste jag läst på länge!Linus_E skrev:ett förbud är ju kanon...
tvingar tillverkarna komma ut med flerlågenergi lampor.
och inte tala om utvecklingen på diodloampor (tummen upp)
ett steg i rätt riktning. bättre än o bestäma villken storlek på jordgubbar
eller hur böjda bannanerna ska vara. ett förbud som detta kan ju göra nytta
sen finns de lågenergi lampor som ger rätt ljud mjukt o harmoniskt.
kostar en slant mer än glödisen ,en de är ju för att folk köper för lite
och på något sätt måste utvecklingen betalas....
men kan folk stoppa in pooler me värme agregat, o nya dyra värmepumpar
så varför skulle man inte ha råd med glödlampor som kostar dedubbla
o håller 3-4gånger så länge...
VI HAR DEMOKRATI I SVERIGE OCH ÄR FRIA MÄNNISKOR!!! så jag tycker nog vi kan välja själva vilka glödlampor vi vill ha utan att bli styrda av nån "storebror"
tyvärr var jag för ung för att få säga min åsikt när EU-valet var aktuellt, därför brukar jag säga att jag inte är med i EU då jag inte fick rösta om det.
och då vill jag inte bli påverkad av EU heller...
blir detta verklighet så sätter jag en trafo på alla belysningsgrupper och köper in glödisar från det stora landet i väst!
Dimmerproblemet går att lösa smidigt vid nyinstallation med armaturer med hf-don med inbyggd dimmerkrets, dom styrs sedan av en lågspänning från "dimmervredet", eller genom att pulsa till/från med en vanlig brytare som dosdimmers fungerar.
Vill man inte byta armatur kan man köpa lågenergilampor E27 som går att dimma med en vanlig dimmer, men dessa är inte lika effektiva och än så länge aningen dyra - något som såklart kommer ändras när volymen ökar.
Electrocuted: varför är du sån fanatisk försvarare av en ljuskälla som har 5% verkningsgrad? Vad är det för specialbehov du har som gör att LED och lysrör inte fungerar?
Vill man inte byta armatur kan man köpa lågenergilampor E27 som går att dimma med en vanlig dimmer, men dessa är inte lika effektiva och än så länge aningen dyra - något som såklart kommer ändras när volymen ökar.
Electrocuted: varför är du sån fanatisk försvarare av en ljuskälla som har 5% verkningsgrad? Vad är det för specialbehov du har som gör att LED och lysrör inte fungerar?
1: jag stör mig på det flimrande, kalla och jobbiga ljuset som allt utom glödlampor avger.
2. dom är hemskt fula.
3. dom tänder långsamt i kyla
4. dom tar tid att komma upp i full styrka.
5. jag är bakåtsträvare...
i garaget har jag visserligen lysrör, men då är det varmvita också! det liknar mest glödlampans ljus.
jag har iofs även lågenergi med sensor i utelamporna, men jag tycker den sensorn tänder när det är för ljust.
jag har också lågenergi i hallen där ljuskällan inte syns i armaturen och det lyser ofta där. men överallt där ljuskällan syns sitter det glödisar med klart glas!
på en del ställen där det ska se extra gammaldags ut sitter det lyktlampor.
2. dom är hemskt fula.
3. dom tänder långsamt i kyla
4. dom tar tid att komma upp i full styrka.
5. jag är bakåtsträvare...
i garaget har jag visserligen lysrör, men då är det varmvita också! det liknar mest glödlampans ljus.
jag har iofs även lågenergi med sensor i utelamporna, men jag tycker den sensorn tänder när det är för ljust.
jag har också lågenergi i hallen där ljuskällan inte syns i armaturen och det lyser ofta där. men överallt där ljuskällan syns sitter det glödisar med klart glas!
på en del ställen där det ska se extra gammaldags ut sitter det lyktlampor.
Fast USA har ju också bestämt sig för att ta bort glödlampan, likaså Australien. Så ska ni handla därifrån så får ni skynda er.
Eftersom jag värmer huset med ved så ser jag det som helt förkastligt att betala dyrt till elbolaget för den extra värmen från glödlamporna, och att ha glödlampor utomhus är ju ännu värre. snacka om att elda för kråkorna!
Synd bara på Kvicksilvret i lågenergialternativen.. Men vi får väl hoppas på att det löser sig.
Eftersom jag värmer huset med ved så ser jag det som helt förkastligt att betala dyrt till elbolaget för den extra värmen från glödlamporna, och att ha glödlampor utomhus är ju ännu värre. snacka om att elda för kråkorna!
Synd bara på Kvicksilvret i lågenergialternativen.. Men vi får väl hoppas på att det löser sig.
Redigerat:
Använder lågenergi & lysrör i stort sett i hela huset sen många år tillbaka, använder bara kvalitetsfabrikat, kommer inte ihåg senast jag bytte en lampa. Och vad ska man ha dimmers till egentligen? Byt till en svagare lampa istället.
Fast det är ju tyvärr inte alla som vet om att lågenergilampor innehåller Hg eller att man inte får slänga dem i soporna så visst är det ett problem även om det inte är av astronomiska proportioner.
En annan besvärande sak är ju att kvicksilver inte får återvinnas i detta land. Allt avfall som innehåller Hg måste deponeras och så får man importera nytt för nyproduktionen istället.
En annan besvärande sak är ju att kvicksilver inte får återvinnas i detta land. Allt avfall som innehåller Hg måste deponeras och så får man importera nytt för nyproduktionen istället.
Om folk inte förstår symbolen på lamporna med en överkryssad soptunna, eller instruktionerna från kommunen om återvinningscentraler, ja då är det nog folket det är fel på...
Sedan 1999 återvinns kvicksilvret ur lysrören i Sverige. http://www.godaexempel.nu/exempel/case.asp?id=53
Sedan 1999 återvinns kvicksilvret ur lysrören i Sverige. http://www.godaexempel.nu/exempel/case.asp?id=53
Sen är det få människor som känner till att den totala kvicksilverbelastningen hos 6-8 vanliga glödlampor är högre än hos en lågenergilampa då energiframställningen till de ineffektiva glödtrådslamporna genererar mer kvicksilver.SCB skrev:Fast det är ju tyvärr inte alla som vet om att lågenergilampor innehåller Hg eller att man inte får slänga dem i soporna så visst är det ett problem även om det inte är av astronomiska proportioner.
En annan besvärande sak är ju att kvicksilver inte får återvinnas i detta land. Allt avfall som innehåller Hg måste deponeras och så får man importera nytt för nyproduktionen istället.
För att nu återgå till startpunkten så är det tydligen så här:
1. Att glödlampor skall förbjudas är bara ett förslag, inte en lag.
2. Enligt förslaget skall lampor över 40W fasas ut 2010, resten 2011.
3. Ett motförslag från industrin föreslår 9 år för utfasningen.
Realistiskt sett så måste det bli någon form av undantag för speciallampor som inte kan ersättas med lågenerilampor. Jag tror inte vi behöver oroa oss för mysljuset än.
1. Att glödlampor skall förbjudas är bara ett förslag, inte en lag.
2. Enligt förslaget skall lampor över 40W fasas ut 2010, resten 2011.
3. Ett motförslag från industrin föreslår 9 år för utfasningen.
Realistiskt sett så måste det bli någon form av undantag för speciallampor som inte kan ersättas med lågenerilampor. Jag tror inte vi behöver oroa oss för mysljuset än.