26 741 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
Sen är praktiskt taget alla värmereglersystem så tröga att de inte reagerar på att lampan är på. Man får helt enkelt se det som bonusvärme. Har man värmeåtervinning kan väl en del av energin återvinnas. Annat är det i en butikslokal där man ibland tom måste installera kylning för att det annars blir för varmt.mycke_nu skrev:1 kW.. rejäl glödlampa det där..
Beträffande verkningsgraden så är det naturligtvis så att spillvärmen blir nyttig värme under den kalla årstiden, men man bör betänka att glödlampor är ruskigt dyra värmeelement med tanke på den korta livslängden.
En 60 W lampa kostar 6 kr och håller i 1000 timmar. Det blir 10 öre extra per kWh i "element"-kostnad. Man skulle därför kunna hävda att den "ekonomiska" verkningsgraden bara är ca 90%.
ja och EU kan ju ta tag i sina egna miljöproblem först, vad släpper ut mest koldioxid, att låta folk ha glödlampor eller att flytta huvudkontoret mellan belgien och frankrike en gång i kvartalet... jag tycker inte dom ska lägga sig i vad vanligt folk gör med energin, de överhönsen som sitter där är inga mönsterexempel på energibesparing, jag kan slå vad om att varenda en i EU parlamentet har en villa större än 200m2, en eluppvärmd pool, stora platt TV osv..Kurtivan skrev:
men de räknas ju inte som "vanligt folk" heller...
Inte alls meningslöst. Jag kör med rörelsevakt till lågenergilampor. Lamporna har hållt drygt ett år annu så länge med många tänd och släck. Men så är det också osrams lågenergilampor gjorda för att klara 15000 timmar med obegränsat antal tänd och släck och med extra snabb uppstart.BobbyEwing skrev:Blir ju extra meningslöst med rörelsevakt när det dessutom tar 30 sekunder innan det blir ljust.. då har man ju redan hunnit passera. Utomhusbelysning är också något där det funkar dåligt, åtminstone på vintern.
Å andra sidan, med ett förbud så kommer ju efterfrågan på bättre lågenergilampor öka markant, så det kanske ger resultat.
Fungerar alldeles utmärkt med rörelsevakt/timer, lågenergilampa även utomhus. Har osram på baksidan och ICA's på framsidan och bägge två funkar bra. Tänder direkt, får full styrka efter ca 10 sek. Osram något snabbare. Ersatt 10st 60w+3 st 75w med 10*9+3*11w. Minskat med 700w. Lamborna lyser, lågt räknat, i snitt 6 tim under halva året samt nån/några under resten av åretvilket gör att jag sparar minst 7-800KWh/år
/m
Tillägg:
Lamporna lyser från det att det blir mörkt till kl2400, tänds igen 0500 och släcks när det blir ljust. Mellan 0000 och 0500 fungerar rörelsevakt.
/m
Tillägg:
Lamporna lyser från det att det blir mörkt till kl2400, tänds igen 0500 och släcks när det blir ljust. Mellan 0000 och 0500 fungerar rörelsevakt.
Redigerat:
Var ju inte hållbarheten jag vände mig mot, utan starttiden. Har inte hittat någon lågenergilampa som ger full ljusstyrka omedelbart och de ställen jag har rörelsevakt på är ställen där jag vill att det ska bli ljust direkt man kommer in, lysa de sekunder man passerar igenom och sedan slockna.bra-byggare skrev:
mappe17: Får testa Osram då, de olika lågenergilampor jag har testa har funkat oerhört dåligt utomhus på vintern.
Jag har testat IKEA:s lampor, och deras 11W som jag gärna har som huvudbelysning (motsvarar gott och väl 60W) ger bra lyse direkt. Däremot deras mindre lampor tar en evighet innan de ger fullt ljus.
IKEA:s 11W används också utomhus i våra "gatlyktor". Fungerar bra där, trots bister norrlandskyla. Visst kan det ta någon minut innan de lyser fullt på vintern, men det kan jag ta för att slippa ha 60W traditionella lampor där.
Jag har däremot några riktigt snygga spottar sitter i taket på skena, som använder traditionell 60W glödlampa med reflektor målad på lampan "längst fram". Vad för lågenergilampor finns det att ersätta dem med? Jag byter gärna, för det blir rätt varmt med åtta spottar som lyser i vardagsrummet när man ser på TV, har tända ljus etc.
IKEA:s 11W används också utomhus i våra "gatlyktor". Fungerar bra där, trots bister norrlandskyla. Visst kan det ta någon minut innan de lyser fullt på vintern, men det kan jag ta för att slippa ha 60W traditionella lampor där.
Jag har däremot några riktigt snygga spottar sitter i taket på skena, som använder traditionell 60W glödlampa med reflektor målad på lampan "längst fram". Vad för lågenergilampor finns det att ersätta dem med? Jag byter gärna, för det blir rätt varmt med åtta spottar som lyser i vardagsrummet när man ser på TV, har tända ljus etc.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jag tycker personligen att ett förbud mot halgonspottar hade varit på sin plats. VVS!
Philips har en 20W-lågenergilampa i samma storlek som 60W-glödlampa. Kostar dock 90 spänn, men det hänger väl på tillgång och efterfrågan. Fräckt att få ljuset av 6 lampor till energiåtgången av 1.
Philips har en 20W-lågenergilampa i samma storlek som 60W-glödlampa. Kostar dock 90 spänn, men det hänger väl på tillgång och efterfrågan. Fräckt att få ljuset av 6 lampor till energiåtgången av 1.
Där jag har rörelsevakt startar mina Osram mycket snabbt. I det rummet står husets "centralgarderober" så alla i familjen springer in i rummet och snabbt hämtar vad de ska och går ut igen, aldrig några problem. De kan verkligen rekommenderas. Osram Dulux facility heter dessa.BobbyEwing skrev:
Ska nog fasen ta och köpa upp ett litet lager, Ica har nån drive här nu då dom kostar 25 spänn, 7 och 11W Osram.
Känns som att när jag flyttar in i huset efter nyår och börjar betala för elen, kommer det kännas mer benäget att lägga investeringen i ljuskällan än i hyresrätten idag
Känns som att när jag flyttar in i huset efter nyår och börjar betala för elen, kommer det kännas mer benäget att lägga investeringen i ljuskällan än i hyresrätten idag
Betalar du inte elen själv i hyresrätten?Danne031 skrev:
Folk i allmänhet som betalar lika mycket för något oavsett förbrukning brukar anse att det är ok att slösa hur mycket som helst. Jag vet till exempel flera som bor i lägenheter där ström ingick i hyran som tyckte att "lågenergilampor ger så dåligt ljus så man kan inte se osv". Sen när dom fick elmätare så har dom helt plötsligt köpt massor av lågenergilampor...
ett förbud är ju kanon...
tvingar tillverkarna komma ut med flerlågenergi lampor.
och inte tala om utvecklingen på diodloampor (tummen upp)
ett steg i rätt riktning. bättre än o bestäma villken storlek på jordgubbar
eller hur böjda bannanerna ska vara. ett förbud som detta kan ju göra nytta
sen finns de lågenergi lampor som ger rätt ljud mjukt o harmoniskt.
kostar en slant mer än glödisen ,en de är ju för att folk köper för lite
och på något sätt måste utvecklingen betalas....
men kan folk stoppa in pooler me värme agregat, o nya dyra värmepumpar
så varför skulle man inte ha råd med glödlampor som kostar dedubbla
o håller 3-4gånger så länge...
tvingar tillverkarna komma ut med flerlågenergi lampor.
och inte tala om utvecklingen på diodloampor (tummen upp)
ett steg i rätt riktning. bättre än o bestäma villken storlek på jordgubbar
eller hur böjda bannanerna ska vara. ett förbud som detta kan ju göra nytta
sen finns de lågenergi lampor som ger rätt ljud mjukt o harmoniskt.
kostar en slant mer än glödisen ,en de är ju för att folk köper för lite
och på något sätt måste utvecklingen betalas....
men kan folk stoppa in pooler me värme agregat, o nya dyra värmepumpar
så varför skulle man inte ha råd med glödlampor som kostar dedubbla
o håller 3-4gånger så länge...