Ok, nu har jag sett axminsters filmer och förstår hur de tänker. Lite som en stadigare och snabbare turbotormek. Smart, men det som inte imponerade var att det var en del fipplande för att få rätt plats i hållaren och rätt vinkel, även för deras expert som både kan maskinen och kan välja att editera filmen. För mig som helst vill köra allt i maskin och inte använda mina mindre pålitliga händer, kändes det lite surt. Just det där mikrofipplandet för att hitta exakt rätt vinkel, är en av sakerna jag vill bort ifrån. Det är därför jag tjatar om att använda den där plattan som alltid har t ex 25 grader mot bandet.

Så om du fortfarande orkar vill jag tillbaka till din maskin och tjata. Om jag vill slipa både med grovt och sedan fint papper på maskinen och bara göra sista stroppandet för hand (eller mot roterande brynskiva med pasta a la tormek). Kan jag få det tillräckligt vasst tror/tycker du? alltså vasst nog att avverka trä - inte för atttskryta med på youtube.

Jag har händer som inte är helt som de ska, så jag försöker hitta vägar runt vissa moment som inte funkar så bra och ett av dem är det där gnussandet fram och tillbaka över en sten. Det är därför jag är jobbig och tjatar. Och lite för att jag är rätt tjatig.

Hep Hep skrev:
Ok, nu har jag sett axminsters filmer och förstår hur de tänker. Lite som en stadigare och snabbare turbotormek. Smart, men det som inte imponerade var att det var en del fipplande för att få rätt plats i hållaren och rätt vinkel, även för deras expert som både kan maskinen och kan välja att editera filmen. För mig som helst vill köra allt i maskin och inte använda mina mindre pålitliga händer, kändes det lite surt. Just det där mikrofipplandet för att hitta exakt rätt vinkel, är en av sakerna jag vill bort ifrån. Det är därför jag tjatar om att använda den där plattan som alltid har t ex 25 grader mot bandet.

Så om du fortfarande orkar vill jag tillbaka till din maskin och tjata. Om jag vill slipa både med grovt och sedan fint papper på maskinen och bara göra sista stroppandet för hand (eller mot roterande brynskiva med pasta a la tormek). Kan jag få det tillräckligt vasst tror/tycker du? alltså vasst nog att avverka trä - inte för atttskryta med på youtube.

Jag har händer som inte är helt som de ska, så jag försöker hitta vägar runt vissa moment som inte funkar så bra och ett av dem är det där gnussandet fram och tillbaka över en sten. Det är därför jag är jobbig och tjatar. Och lite för att jag är rätt tjatig.
Hur är det, har du en tormek? Isåfall är frågan om du sett appen där du kan räkna ut vinkeln utifrån höjden på din stång. Isf kan du snabbställa via den utan att behöva mikrofoppla med jiggen.

Hep Hep skrev:
Tjata på du😉. Vasst blir det men jag skulle inte köra slutfinishen på maskinen ändå. Vissa band kan hoppa o studsa aningen o det slutar med en egg som inte är rak utan mer typ konkav. Det är inte många tiondelar om det sker o skitsamma om man grovavverkar men ska det va slutfinish vill man ju ha en absolut rak kant.

Frustrator Frustrator skrev:
Hur är det, har du en tormek? Isåfall är frågan om du sett appen där du kan räkna ut vinkeln utifrån höjden på din stång. Isf kan du snabbställa via den utan att behöva mikrofoppla med jiggen.
Jag har en gammal tormek. De nyare ska vara lite stadigare, men fortfarande lida av att stången inte är jättestabil. Det går utan större ansträngning att få sned egg genom att antingen trycka lite för hårt eller att ställa in stången lite snett. Det och att det är en hobby sig att slipa ny egg på ett bredare hyvelstål.

Ett av alternativen på min lista är en nyare tormek med diamantskiva, men jag vet inte om det löser mina utmaningar. Om det går som planerat ska vi få hit en tormekgubbe till skolan för att dema och köra slipskola. Efter det borde jag veta.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tjata på du😉. Vasst blir det men jag skulle inte köra slutfinishen på maskinen ändå. Vissa band kan hoppa o studsa aningen o det slutar med en egg som inte är rak utan mer typ konkav. Det är inte många tiondelar om det sker o skitsamma om man grovavverkar men ska det va slutfinish vill man ju ha en absolut rak kant.
Hmmm, det låter ju sådär. Drömmen är att hitta en lösning som avlastar händerna och är tillräckligt snabb och repeterbar. Om jag sedan ändå väljer att frångå den för att göra något moment för hand får bli en bonus om det funkar, men jag söker en där jag kan slippa stengnussandet helt om det går. Inget beslut i dag alltså…

Nu blev det sådär konstigt igen. Jävla internet…
Kartong med ProEdge slipningssystem, Robert Sorby logo, verktygsbilder, "Made in Britain"-märke, snickarverkstad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bomba
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[bild]
Knäppt. Du skulle ju skicka den till mig?

Frustrator Frustrator skrev:
Knäppt. Du skulle ju skicka den till mig?
Den överblivna tormeken? Det kan nog ordnas.

Hep Hep skrev:
[bild]
Trodde inte det skulle bli en sån...? men kul ändå🙂

Första intrycket.

Det första stämjärnet jag tänkte slipa var för kort, så det kunde inte ligga platt på 90-graders-prylen. Om inte det är mitt enda för korta järn får jag bygga ett kortare anhåll. Det får bli senare.

En annat gammalt härke till burköppnare var tillräckligt långt. Jag körde snabbt igenom band med 120, 240, 600, 1200 och 3000 på 25 graders vinkel. Striglade/stroppade/lädergnussade ett par drag mellan de tre sista kornen. Inte optimal arbetsgång att göra alla byten för ett enda stämjärn, men det gick ändå rätt fort. Nu testade jag bara snabbt att skära papper och hyvla av lite tunna spånor på närmaste träbit, men det verkar galet vasst.

När jag var klar testade jag snabbt att slipa fram en 30-graders egg med 3000-papperet. Det gick snabbt, trots ett par kylpauser, och blev väldigt vasst. Men jag fick inte till riktigt samma vinkel i sidled så eggen blev lite kilformad. Om det beror på mig eller maskinen får jag kolla närmare på, men jag hade bara en halvtimme över på lunchen. (Ja, jag packade upp maskinen, gjorde rent från olja, kollade monteringen och gjorde testerna ovan på en halvtimme. - Ät skit, Tormek!)

• Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.