Alltgår Alltgår skrev:
På tal om plana slipytor och Tormek, så såg jag att de löst det i viss mån på sina nya diamanthjul.
[bild]
För mig känns det bara så tv-shop, löser problem som egentligen inte finns på ett dyrt och komplicerat sätt. Spelar på användarnas osäkerhet kring slip- och bryning.
En kompis brukar dock slipa systerns skräddarsaxar med Tormek och någon speciell jigg och det kan ju även jag se att det underlättar att ställa in och sen köra på när det är 40 st på en gång.

Ola C Ola C skrev:
Har även varit igenom en omgång DMT "these ones will last a lifetime"-diamantstenar. Dom o jag har nog olika syn på livstid.
Mina noname har fått enstaka rispor i beläggningen men inget som påverkar resultatet.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae, du får tänka på att Ola fram till häromdagen spenderade typ 30-40 minuter på ett stämjärn och upp till en halv dag på ett hyvelstål. Hälften på att slipa o hälften på att berätta för alla runtomkring hur dum tormek är:crysmile::crysmile:
Chockerande, inte trodde jag @Ola C var sån! :surprised:

nanowire nanowire skrev:
För mig känns det bara så tv-shop, löser problem som egentligen inte finns på ett dyrt och komplicerat sätt. Spelar på användarnas osäkerhet kring slip- och bryning.
En kompis brukar dock slipa systerns skräddarsaxar med Tormek och någon speciell jigg och det kan ju även jag se att det underlättar att ställa in och sen köra på när det är 40 st på en gång.
Nu är jag inget Tormekfan (ägde en i två veckor innan den åkte på Blocket), men med det här greppet tycker jag ändå att de löser ett omtalat problem på ett hyfsat lätt sätt i ett redan existerande system.

Varför håller ni på som om Tormek vore den enda långsamtgående vattenslipstenen i världen?

Personligen tycker jag att Tormeks stenar är för fina så det går för långsamt och har för liten diameter så det blir onödigt svårt att frihandsslipa.

Grov sandsten från Gotland är helt överlägset alla andra slipstensmaterial som jag har träffat på....... och min halvt hembygda maskin baserad på delar från en Alimak från 60-talet är helt överlägsen en Tormekmaskin.
Inte helt idealiskt........ men en av flera bra slipmetoder.

H heimlaga skrev:
Varför håller ni på som om Tormek vore den enda långsamtgående vattenslipstenen i världen?

Personligen tycker jag att Tormeks stenar är för fina så det går för långsamt och har för liten diameter så det blir onödigt svårt att frihandsslipa.

Grov sandsten från Gotland är helt överlägset alla andra slipstensmaterial som jag har träffat på....... och min halvt hembygda maskin baserad på delar från en Alimak från 60-talet är helt överlägsen en Tormekmaskin.
Inte helt idealiskt........ men en av flera bra slipmetoder.
Ja en riktigt fin gammal gotländsk sten, vattenkyld. Fina grejer. Hade gärna haft en på minst 24 tum...

Gammaldags reklam för en elektrisk slipmaskin med stor rund slipsten och vattenbehållare från AB Nässjö Bil-& Maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal annonstillustration av gotländska slipmaskiner typ C och D, samt E och F med beskrivande text och priser.
Skapa konto

Jag har även en sådan, kostade 50 euro. 50cm diameter, 10cm bred. Det är inte en gotlandssten, tror det är en Orsasten och jag tror den är finkornigare än en Gotlandssten. Det tog ett bra tag då jag slipade om en yxa till en mindre eggvinkel mer passade för snickeri.

Lade själv nyligen en beställning på en modern variant, med 600 mm kontakthjul, där man enkelt kan byta korn från 36-2500 (en bandslip då alltså ;) ) dock utan vattenbad. Tyvärr gick hela affären i stöpet eftersom byggarens leverantör inte kunde leverera så stora hjul längre.

En större bandslip är på min to do lista. Jag har gjort en CAD version som ritning, det är en metrisk kopia av denna:

DennisCA DennisCA skrev:
En större bandslip är på min to do lista. Jag har gjort en CAD version som ritning, det är en metrisk kopia av denna:
[media]
Där finns en annan tråd för denna typ av maskiner, så jag ska inte gå för mycket OT här. Jag hade lagt till små sprutskyddsskärmar över spårhjul och översta hjulet vid plandelen. Vad landar du på för materialkostnad, och tid i arbete? Lönar det sig? Upptäckte själv nyligen dessa, ter sig prisvärda:

www.beltgrinders.pl

Hade jag köpt om idag, hade jag nog handlat där. Har en maskin redan dock.

https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-bandslip-foer-knivmakeri.324644/page-3

Jag har inte räknat på sånt faktiskt. Gör det mest för att det är roligt att designa och bygga själv. Vill göra så mycket som möjligt själv, inkluderat att svarva hjulen. Där har jag redan flera aluminiumbitar som jag hittade på skroten.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har inte räknat på sånt faktiskt. Gör det mest för att det är roligt att designa och bygga själv. Vill göra så mycket som möjligt själv, inkluderat att svarva hjulen. Där har jag redan flera aluminiumbitar som jag hittade på skroten.
Om du vill ha tips på billiga kontakthjul och slipband senare så PMa mig eller hojta till i den andra tråden.

Alltgår Alltgår skrev:
Lade själv nyligen en beställning på en modern variant, med 600 mm kontakthjul, där man enkelt kan byta korn från 36-2500 (en bandslip då alltså ;) ) dock utan vattenbad. Tyvärr gick hela affären i stöpet eftersom byggarens leverantör inte kunde leverera så stora hjul längre.
Hur skulle det vara med en flatremskiva från något skrotat tröskverk?

H heimlaga skrev:
Hur skulle det vara med en flatremskiva från något skrotat tröskverk?
Ja det är faktiskt ingen dum idé. Sen ska den ju gummeras någonstans och vara bra balanserad.

• Olika stora svarta plasthjul och rullar placerade på ett bord utomhus.
    Skapa konto
Alltgår Alltgår skrev:
På tal om plana slipytor och Tormek, så såg jag att de löst det i viss mån på sina nya diamanthjul.
[bild]
Kan man svarva sidan på hjulet? annars litar jag inte ett dugg på det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.