25 248 läst ·
129 svar
25k läst
129 svar
Slipmaskin/process för hyvelstål och stämjärn
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Hur långa band använder din maskin? Bara undrar vad som skiljer den från Biltemas 499:- bandslip. För de där pengarna har man ju råd med tio stOla C skrev:
785*50mm. Ska inte bygga om så mycket mer nu, efter jag gjorde sidoanhållet är jag nöjd med den.Frustrator skrev:
Vet inte hur biltemaslipen är men min är nog lite biffigare byggd o några decibel tystare o sen har dom tagit fram en hel drös med trevliga slipband, speciellt nu när axminster kopierar banddimensionen.
Så, då har den fått en liten låda att stå på så den inte åker iväg eller tippar baklänges när man slipar. I lådan blev det förvaring av slipband o lite relaterade verktyg. Får plats många fler band i varje fack om man vill det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kollade lite på slipband till den där mackapären, från UK. Tycker de hugger för sig rätt bra med tanke på måtten. Om man vill köpa lite fler åt gången och lite andra slipgrejer samtidigt så finns
www.topabrasive.cz
De gör måttbeställda Trizact t ex från 3 st och uppåt. Har även det mesta andra man kan önska sig i slipväg...
En annan butik med löjligt låga priser på slipband är
http://truhlarime.cz/eshop/brusivo/brusne_pasy.html
www.topabrasive.cz
De gör måttbeställda Trizact t ex från 3 st och uppåt. Har även det mesta andra man kan önska sig i slipväg...
http://truhlarime.cz/eshop/brusivo/brusne_pasy.html
Min tjeckiska är aningen knackig...vad kostar de?Alltgår skrev:
Kollade lite på slipband till den där mackapären, från UK. Tycker de hugger för sig rätt bra med tanke på måtten. Om man vill köpa lite fler åt gången och lite andra slipgrejer samtidigt så finns
www.topabrasive.cz
[länk]
Annars är det bra att axminster använder samma mått på sin maskin, banden e billigare därifrån.
Har själv använt maskinen alldeles för lite för att veta vilka olika band jag kommer använda frekvent.
Ja haha nej det går ju inte att köra utan Google Translate och på topabrasive.cz kan man ändra valutan till euro typ längst upp i rutan.Ola C skrev:
Vet inte vad dina mått skulle kosta, men på t ex VSMs produkter ligger de 30-40 % lägre än i Sverige har jag för mig när det gällde 50x2000 band. Men där är ju lite frakt och så så det ska ju till att man handlar lite för att det ska löna sig.
Jo här ska ni se. Opolerad diamant blir till amöbaformad historia noga avvägd för att passa in utan att krocka med orginalvinkelstödet o låsspaken för bandspänning o undersidan på "nya" slipjiggen. I denna klump fästs en 12mm slipad axel mha 2st stoppskruvar. Borra o gänga i själva maskinen och sen fästs nya klumpen med tre skruvar.
...o vips så va Pro Edgen anpassad för att köra tormekstyle jiggar.
...o vips så va Pro Edgen anpassad för att köra tormekstyle jiggar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Snyggt och smart! Hur fixade du amöbaformen?
Jag har en viss tendens att snöa in på saker...idag har det byggts slipjigg. Min gamla Jet funkade för det mesta men vinklarna blir lite annorlunda på slipmaskinen jämfört med Tormeken och bladet stack ut 55mm från jiggen för att få en 27 graders fas. Det är väldigt långt utstick och lite korta stämjärn o annat hade det tufft. Köpte hem Tormeks nya jigg se-77 men den gjorde det ännu värre så den åkte tillbaka.
Så, egenbyggd jigg med större basplatta och där inspänningen är framflyttad rejält kontra stångcentrum. Givetvis svarvade plastbussningar i hålen precis som orginalet.
Ska till nåt 90 graders sidledsstöd också, vet hur det ska göras men hann inte längre idag.
Snart e jag klar med produktutvecklingen av den här maskinen
Så, egenbyggd jigg med större basplatta och där inspänningen är framflyttad rejält kontra stångcentrum. Givetvis svarvade plastbussningar i hålen precis som orginalet.
Ska till nåt 90 graders sidledsstöd också, vet hur det ska göras men hann inte längre idag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Sann konst @Ola C ! Det är resan som är måletOla C skrev:
Jag har en viss tendens att snöa in på saker...idag har det byggts slipjigg. Min gamla Jet funkade för det mesta men vinklarna blir lite annorlunda på slipmaskinen jämfört med Tormeken och bladet stack ut 55mm från jiggen för att få en 27 graders fas. Det är väldigt långt utstick och lite korta stämjärn o annat hade det tufft. Köpte hem Tormeks nya jigg se-77 men den gjorde det ännu värre så den åkte tillbaka.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]