Vad kan detta vara resterna av? Rulle till bänkbandslip (Nova 100). Ser ut att vara någon form av mässing-/bronsbussning? Axeldiametern är 12mm och innerdiameter på rullen är 15mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Svårt ifrån en bild men kan det vara så att bussningen/glidlagret är så nersliten så att den yttre delen av den lossnat helt från den del som är kvar inuti rullen?
Eller kan det bara vara en bricka av lagerbrons för att styra axialt?
Eller kan det bara vara en bricka av lagerbrons för att styra axialt?
Jag gissar på alternativ A! Tror att det är någon form av bussning med fläns? Och bara flänsen är kvar.. 😅Rickard. skrev:
Har hittat nedanstående. Är det rimligt att ha i denna tillämpning?
https://www.remlagret.se/products/oljebronsbussning-12x15-18x20-1-5-f-med-flans
Stämmer måtten, så varför inte. Lager i oljebrons ska läggas i en burk med olja och värmas till ca 45 C, då öppnar sig porer i metallen och ska kallna i samma bad. Oljan sugs in i alla porer och blir kvar invärtes.
Så gjorde vi på min tid, när vi reparerade maskiner med oljebrons som lager.
Så gjorde vi på min tid, när vi reparerade maskiner med oljebrons som lager.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Ja oljebrons är väl inget dumt val men det är inte så bara med glidlager då toleranserna är väldigt tajta. Jag antar du kommer behöva fräsa eller svarva ur det som är kvar av bussningen i rullen?
Jag som amatör har bara gjort ett par glidlager och då i lagerbrons men minns jag rätt så hade jag +0.02mm till +0.06mm som tolerans (enligt en handbok) på dom.
För stort spel snabbar på slitaget mycket.
Jag som amatör har bara gjort ett par glidlager och då i lagerbrons men minns jag rätt så hade jag +0.02mm till +0.06mm som tolerans (enligt en handbok) på dom.
Hmm. Tror inte det är några rester kvar. Däremot en massa svart damm. Finns det några andra typer av lager/bussningar? 3d-printa en hel kartong och byta vid varje användning? 🙃Rickard. skrev:
Ja oljebrons är väl inget dumt val men det är inte så bara med glidlager då toleranserna är väldigt tajta. Jag antar du kommer behöva fräsa eller svarva ur det som är kvar av bussningen i rullen?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Jaha är det ner nött långt i godset på rullen kanske hålet inte är särskilt runt längre?
Jag har inte jobbar nått alls med färdiga bussningar men har läst på lite tidigare och om jag inte missminner så räknar man in en ganska exakt mängd krympning av innerdiametern när man pressar fast bussningen och när man då gjort allt rätt ska det passa en viss sorts färdig axel. Känns det som att du skulle kunna pressa in en 15mm bussning och att den faktiskt skulle fastna så kan du ju alltid chansa, det kan ju nästan inte bli sämre. Går det inte att hitta hela rullen som färdig reservdel?
Jag har inte jobbar nått alls med färdiga bussningar men har läst på lite tidigare och om jag inte missminner så räknar man in en ganska exakt mängd krympning av innerdiametern när man pressar fast bussningen och när man då gjort allt rätt ska det passa en viss sorts färdig axel. Känns det som att du skulle kunna pressa in en 15mm bussning och att den faktiskt skulle fastna så kan du ju alltid chansa, det kan ju nästan inte bli sämre. Går det inte att hitta hela rullen som färdig reservdel?
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Jag har alltid undrat vad man faktiskt använde dom till då dom väldigt ofta dyker upp för försäljning. Så ofta att dom typ måste varit en självklar del i varje maskinverkstad men att maskinisterna idag helst inte vill använda dom 😉J jonaserik skrev:
Det är slit-läng mentalitet som infunnit sig. Nu ska det inte lagas/repareras längre, Bara byta ut och kasta.Rickard. skrev:
Se hur det är innom bilsektorn som kanske är värst med bara TEKNIKER som dom kallas, kan bara byta delar. Klart många saker går inte att repa, samt även det på elektroniksidan, förr var det stora delar som kunde bytas. Numera är en komponent mindre än ett knappnålshuvud och hur tusan felsöker man en sådan och för att byta.
Hittade en tunn remsa av kvarvarande bussning i rullen, så det verkar precis ha klarat sig från att börja äta av aluminiumet. Har beställt bussningar nu, så får vi se! Lyckas inte hitta någon rulle i rätt storlek. Det borde ju finnas, men algoritmen har bestämt sig för att det är något annat jag vill ha.. Får söka vidare.Rickard. skrev:
Jaha är det ner nött långt i godset på rullen kanske hålet inte är särskilt runt längre?
Klicka här för att svara