H heimlaga skrev:
Varför håller ni på som om Tormek vore den enda långsamtgående vattenslipstenen i världen?

Personligen tycker jag att Tormeks stenar är för fina så det går för långsamt och har för liten diameter så det blir onödigt svårt att frihandsslipa.

Grov sandsten från Gotland är helt överlägset alla andra slipstensmaterial som jag har träffat på....... och min halvt hembygda maskin baserad på delar från en Alimak från 60-talet är helt överlägsen en Tormekmaskin.
Inte helt idealiskt........ men en av flera bra slipmetoder.
En tormek har ju ett par fördelar som gör den populär. Det lilla formatet och det smarta systemet med hållare för jiggarna. Är nog därför mycket jämförs med den.

Sa ju att jag inte hade planer på att trimma maskinen...men nu är det gjort:oops:.

Nytt sidoanhåll. Det jag beställde till va av alu o gled fantastiskt dåligt. Har dessutom pimpat glidytan med ptfe(?)-tejp så det är väldigt låg friktion.

I filmen kör jag en ny slipfas på ett hyfsat tjockt lie Nielsen stål, microbevlat till 30° nån mm upp, nya fasen är 25.

Vattenbadandet behöver man inte om man kör flera stål åt gången o varvar mellan dom...eller tar det lite lugnare.

Hand håller ett uppgraderat sidoanhåll av aluminium med PTFE-tejp för låg friktion medan ett slipat verktygsstål syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett nytt sidoanhåll av aluminium med ptfe-tejp på en slipmaskin.
Skapa konto

• Gilla
wiz och 9 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ja det är faktiskt ingen dum idé. Sen ska den ju gummeras någonstans och vara bra balanserad.
Det kär bra att låta bandet gå direkt på järnhjul.
På din bild är det ju mest kilremsskivor. Du får nog gå och leta efter någonting äldre.

Man kan göra en statisk balansering hemma ganska enkelt genom att sätta kullager i axelhålet och en liten axel genom kullagren och snurra remskivan och se vilken sida som är tyngst.
Om det inte duger kan man göra en grov dynamisk balansering genom att rätta en mätklocka mot maskinen och se om nålen hoppar mer eller mindre när man tejpar fast balanseringsvikter på olika ställen.

Sist och slutligen blir inte varvtalet så högt på en så stor remskiva.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Sa ju att jag inte hade planer på att trimma maskinen...men nu är det gjort:oops:.

Nytt sidoanhåll. Det jag beställde till va av alu o gled fantastiskt dåligt. Har dessutom pimpat glidytan med ptfe(?)-tejp så det är väldigt låg friktion.

I filmen kör jag en ny slipfas på ett hyfsat tjockt lie Nielsen stål, microbevlat till 30° nån mm upp, nya fasen är 25.

Vattenbadandet behöver man inte om man kör flera stål åt gången o varvar mellan dom...eller tar det lite lugnare.

[bild]
[bild]
[video]
Ser onekligen liten och smidig ut. Vad har du för grovlekar på band till den? :)
När jag använde min gamla bandslip till eggar så hade jag bandet stående i 30 grader mot horisontalplanet vilket gjorde att stämjärn och hyvelstål hölls horisontellt vid slipning. Då kunde jag balansera lite vatten på ovansidan och såg direkt när det började dunsta och eggen började bli varm.

nanowire nanowire skrev:
Ser onekligen liten och smidig ut. Vad har du för grovlekar på band till den? :)
När jag använde min gamla bandslip till eggar så hade jag bandet stående i 30 grader mot horisontalplanet vilket gjorde att stämjärn och hyvelstål hölls horisontellt vid slipning. Då kunde jag balansera lite vatten på ovansidan och såg direkt när det började dunsta och eggen började bli varm.
Alla! Lika bra att köpa hem o prova. 60, 120, 240, 600, 1200 o 3000 i lite olika material o varianter.

Slipen går att vinkla till önskad position. Verkligen imponerad av den så långt, den e byggd som en pansarvagn o utstrålar gedigenhet.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Alla! Lika bra att köpa hem o prova. 60, 120, 240, 600, 1200 o 3000 i lite olika material o varianter.

Slipen går att vinkla till önskad position. Verkligen imponerad av den så långt, den e byggd som en pansarvagn o utstrålar gedigenhet.
Var har du köpt och hur ont gjorde hela kalaset i plånboken?
Sugen själv. Har än så länge slipat mina hyvelstål och stämjärn på en glasskiva med 3M självhäftande slippapper på. Har dock hack i 2 stämjärn och ett hyvelstål och det går i princip inte att fixa manuellt. Då får jag nog stå en hel dag.

V vectrex skrev:
Var har du köpt och hur ont gjorde hela kalaset i plånboken?
Sugen själv. Har än så länge slipat mina hyvelstål och stämjärn på en glasskiva med 3M självhäftande slippapper på. Har dock hack i 2 stämjärn och ett hyvelstål och det går i princip inte att fixa manuellt. Då får jag nog stå en hel dag.
https://www.poolewood.co.uk/product/robert-sorby-robert-sorby-pro-edge-system-pe01a/

Frakten gick på 22£

Sen köpte jag till några olika slipband. Ska det bara grovvaverkas tror jag man klarar sig bra på 60 o 120. Inte provat de keramiska banden än.

Ska du köpa nåt anhåll så köp inte det jag köpte (pesqw), bygg själv eller köp wpesq.

Ola C Ola C skrev:
Sen köpte jag till några olika slipband. Ska det bara grovvaverkas tror jag man klarar sig bra på 60 o 120. Inte provat de keramiska banden än.
Minst värme blir det med grövsta möjliga band. Eftersom det går snabbare hinner det inte värmas så mycket och dessutom slipas det material som värmts upp genast bort.

Hur är det att varvtalsstyra sådana här små enfasmotorer? Kan man greja det enkelt?

nanowire nanowire skrev:
Minst värme blir det med grövsta möjliga band. Eftersom det går snabbare hinner det inte värmas så mycket och dessutom slipas det material som värmts upp genast bort.
Vassa band, grova band och lätt tryck. I teorin kan det vara en fördel med inoljade band. Det hänger samman med att man vill ha värmeutvecklingen i spånan och så liten friktionsenergi som möjligt på släppningssidan av eggen (abrasiva eggar har kraftigt negativa vinklar). Friktionsenergi på släppningssidan ger värmeutveckling i den egg som slipas. Det vill man ju undvika.

mattiasp mattiasp skrev:
Vassa band, grova band och lätt tryck. I teorin kan det vara en fördel med inoljade band. Det hänger samman med att man vill ha värmeutvecklingen i spånan och så liten friktionsenergi som möjligt på släppningssidan av eggen (abrasiva eggar har kraftigt negativa vinklar). Friktionsenergi på släppningssidan ger värmeutveckling i den egg som slipas. Det vill man ju undvika.
Ja, det är väl av samma anledning som det är bäst att borra med hög avverkning och smörjning.

För dom som tycker bandslip verkar va ett najs alternativ har axminster släppt en bandslip med lite extra finesser. Variabel och reversibel hastighet tex. Ska man bryna så kan jag hålla med om att det är bättre om bandet går från eggen snarare än mot.

Brandsäker utsugsslang finns att köpa till.

Lite mer avancerade jiggar finns också, Tormekjiggarna sägs passa rakt av. Tycker microbeveljiggen ser trevlig ut, slipa på maskinen o sen flytta över till valfri bryningsmetod utan att flytta stämjärnet eller hyvelstålet ur jiggen.

Ett flertal intressanta slipband (som även passar pro edgen), tex CBN band som ska va da shit nuförtiden och läderband som kan va trevligt för polering.

Blir dock rätt dyrt om man ska köpa både maskin o jiggar.

https://www.axminster.co.uk/axminst...eluxe-variable-speed-sharpening-system-103474

Bandslipmaskin från Axminster med varierbar och reversibel hastighet, kompatibel med Tormekjigg.
Skapa konto

Svart microbeveljigg för slipning, med metallstång och justerbara komponenter, används med slipmaskin.
Skapa konto

Närvarande bandslip med ett stämjärn i en slipjigg, perfekt för precisionsarbete och bryning.
Skapa konto

Avancerad jig för slipning av verktyg med vinklade inställningar och finjusteringsmöjligheter.
Skapa konto

En avancerad slipjigg på en bandslipmaskin, designad för att hålla verktyg vid slipning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Och där kom reklaminlägget @Ola C

jac jac skrev:
Och där kom reklaminlägget @Ola C
Oj, sorry, tänkte inte på att du har svag karaktär o måste köpa minst en av alla saker som dyker upp på forumet.:geek:

En klar fördel är varvtalsstyrningen. Men bandet rör sig väl från eggen på din maskin också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.