25 248 läst ·
129 svar
25k läst
129 svar
Slipmaskin/process för hyvelstål och stämjärn
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Jag har bara provat en tormek en gång men jag förstår inte storheten (jiggarna är kanske bra för saxar, sjölpar etc). För mitt vidkommande tycker jag en vanlig (bra) bänkslip med ett bra slipstöp funkar hur bra som helst att lägga en ny slipfas.
Varför vill du ha en bandslip (som ger plan och inte konkav slipfas)?
Varför vill du ha en bandslip (som ger plan och inte konkav slipfas)?
Konkav egg är inget jag eftersträvar utan en bieffekt av runda slipsaker. Trött på saker som ändrar diameter med tiden e där det ska mätas o donas för att lista ut vinkeln. Positivt inställd till att kunna köra olika band på slipen.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Bara att modda frässvarven lite? 
Jag brukar använda bandslipmaskin till de bredare hyvelbetten av just den här orsaken.
Stämjärn och skölpar och knivar och snickaryxor blir mycket bättre på våtslipsten än på bandslipmaskin sådärför behöver man båda.
Personligen tycker jag att Tormek har för fina korn i sina stenar. Grov Gotlanddsandsten är bäst tycker jag.
Stämjärn och skölpar och knivar och snickaryxor blir mycket bättre på våtslipsten än på bandslipmaskin sådärför behöver man båda.
Personligen tycker jag att Tormek har för fina korn i sina stenar. Grov Gotlanddsandsten är bäst tycker jag.
Produkter som diskuteras: "snickaryxor"
Snickaryxa 1000 gram 500 mm Hultafors
För hantverkaren
725 kr inkl moms
Läs mer
Jag tittade på denne skönhet innan jag köpte maskinen. Vid runt 7min o framåt ser du sidostödet in action. Med det sagt är jag inte så impad av just sidostödet. Ok så länge man bara har det som stöd men glidfunktionen höger vänster känns lite trixig att hålla reda på. Kanske kommer med lite träning. Vinkelstödet är väldigt stabilt men det blir nog egenkomponerat sidostöd med linjärskena.Daniel_N skrev:
Snubben i filmen kör även baksidan av stämjärn.
Edit. La till bild på dagens sidostöd o min tanke till bättre glid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fin maskin! Men blir man inte lite nervös av eventuell värmeutveckling? Den verkar gå med 1440 "surface feet per minute", betydligt snabbare än Tormek väl och utan vattenkylning. Jag ska inte säga något iofs som slipar köksknivarna på min bandslip med maxhastighet ibland
Men med fina hyvelstål och så, så tränger sig nojjan på lite kanske? Även om man inte känner någon värme i bladet så kan ju själva eggapexen som är väldigt tunn blixtsnabbt bli för varm och ruineras. Så jag antar att man får vara flink och inte ha för fina korn på slipbandet. Intressant maskin hur som helst, och vore kul att höra mer framöver!