Alltgår Alltgår skrev:
betydligt snabbare än Tormek väl och utan vattenkylning
Ja. Långsammare än väl teoretiskt omöjligt. Är rätt övertygad att Tormeken skulle kunna speedas upp minst 10ggr...men då hade man väl sprayat verkstan med vatten i tangentens riktning.

Man får va lite försiktig med Pro Edgen ja men inte överdrivet. Jag la ny fas på ett 50mm stämjärn igår, tog några korta pauser men det blev inte nämnvärt varmt med 120 slipband. Tog mindre än en minut.

Ja som du säger så skulle den gå att köra snabbare, men vattnet hade inte blivit i baljan..
Har själv någon vag tanke på att montera en vattenkylning med fin spray på bandslipen någon gång. Mängden vatten blir hanterbar, och går rakt ner i golvet/hinken mestadels. Kopplas på kompressorn och en liten petflaska med vatten.

Vattenkylningssystem med flexibel slang, munstycke och anslutning för petflaska och kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag e rätt nöjd att slippa vattenslabbet o även med lite pauser är bandslipen väldigt snabb så än så länge har jag inga planer att trimma den.

Med nya högt avverkande band blir det inte särskilt varmt särskilt snabbt med en bandslip. Att montera kylning är nog bara tidsbesparande om det är seriell knivtillverkning det handlar om. Den dagliga tiden att slipa verktyg måste ändå vara ett relativt liten även i en verkstad med så hög produktionstakt av jiggar som @Ola Cs :D

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Med nya högt avverkande band blir det inte särskilt varmt särskilt snabbt med en bandslip. Att montera kylning är nog bara tidsbesparande om det är seriell knivtillverkning det handlar om. Den dagliga tiden att slipa verktyg måste ändå vara ett relativt liten även i en verkstad med så hög produktionstakt av jiggar som @Ola Cs :D
Njae, du får tänka på att Ola fram till häromdagen spenderade typ 30-40 minuter på ett stämjärn och upp till en halv dag på ett hyvelstål. Hälften på att slipa o hälften på att berätta för alla runtomkring hur dum tormek är:crysmile::crysmile:

Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae, du får tänka på att Ola fram till häromdagen spenderade typ 30-40 minuter på ett stämjärn och upp till en halv dag på ett hyvelstål. Hälften på att slipa o hälften på att berätta för alla runtomkring hur dum tormek är:crysmile::crysmile:
Jag låter dig skuggboxas i din ringhörna, sen går jag på knock när gong-gongen går. Har du valt ett datum för battle?

...eller det kanske är bättre att jag väljer datum, det brukar bli kaoz när du ger dig på den avancerade övningen.

• Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Är det jag som står i tormeks ringhörna?! Helst inte om jag får välja....

Men jag kan tänka mig att representera japanska naturstenar. Sjukt bäst på allt!

Daniel_N Daniel_N skrev:
Är det jag som står i tormeks ringhörna?!
Öhh....ja?

Du e ju hal som en politiker med trippla boenden, japanska naturstenar har ju aldrig ens varit med i diskussionen.

Diamant är ju annars guldstandarden :p

nanowire nanowire skrev:
Diamant är ju annars guldstandarden :p
Har även varit igenom en omgång DMT "these ones will last a lifetime"-diamantstenar. Dom o jag har nog olika syn på livstid.

Ola C Ola C skrev:
Har även varit igenom en omgång DMT "these ones will last a lifetime"-diamantstenar. Dom o jag har nog olika syn på livstid.
Du ska ju köra på mina o nanos kinaplattor :)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Håller helt med, köpte en sjukt dyr för att plana vattenstenar på....ett av mina sämsta köp

Ola C Ola C skrev:
Öhh....ja?

Du e ju hal som en politiker med trippla boenden, japanska naturstenar har ju aldrig ens varit med i diskussionen.
Alltså jag var oklar över att vi ens hade en match på g?

Ola C Ola C skrev:
Japp. Köpte tre stora DMT Diasharp ståltackor. På den med 320 korn for 1/3 av beläggningen av efter första seansen....
Har en del andra DMT grejer jag är nöjd med dock t ex Diafold fickbrynena som hållit en evighet.

På tal om plana slipytor och Tormek, så såg jag att de löst det i viss mån på sina nya diamanthjul.
Tormek slipmaskin med diamanthjul och verktygshållare med trähandtag för att demonstrera slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.