25 248 läst ·
129 svar
25k läst
129 svar
Slipmaskin/process för hyvelstål och stämjärn
Ja. Långsammare än väl teoretiskt omöjligt. Är rätt övertygad att Tormeken skulle kunna speedas upp minst 10ggr...men då hade man väl sprayat verkstan med vatten i tangentens riktning.Alltgår skrev:
Man får va lite försiktig med Pro Edgen ja men inte överdrivet. Jag la ny fas på ett 50mm stämjärn igår, tog några korta pauser men det blev inte nämnvärt varmt med 120 slipband. Tog mindre än en minut.
Ja som du säger så skulle den gå att köra snabbare, men vattnet hade inte blivit i baljan..
Har själv någon vag tanke på att montera en vattenkylning med fin spray på bandslipen någon gång. Mängden vatten blir hanterbar, och går rakt ner i golvet/hinken mestadels. Kopplas på kompressorn och en liten petflaska med vatten.
Har själv någon vag tanke på att montera en vattenkylning med fin spray på bandslipen någon gång. Mängden vatten blir hanterbar, och går rakt ner i golvet/hinken mestadels. Kopplas på kompressorn och en liten petflaska med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med nya högt avverkande band blir det inte särskilt varmt särskilt snabbt med en bandslip. Att montera kylning är nog bara tidsbesparande om det är seriell knivtillverkning det handlar om. Den dagliga tiden att slipa verktyg måste ändå vara ett relativt liten även i en verkstad med så hög produktionstakt av jiggar som @Ola Cs 
Njae, du får tänka på att Ola fram till häromdagen spenderade typ 30-40 minuter på ett stämjärn och upp till en halv dag på ett hyvelstål. Hälften på att slipa o hälften på att berätta för alla runtomkring hur dum tormek ärnanowire skrev:
Med nya högt avverkande band blir det inte särskilt varmt särskilt snabbt med en bandslip. Att montera kylning är nog bara tidsbesparande om det är seriell knivtillverkning det handlar om. Den dagliga tiden att slipa verktyg måste ändå vara ett relativt liten även i en verkstad med så hög produktionstakt av jiggar som @Ola Cs![]()
Jag låter dig skuggboxas i din ringhörna, sen går jag på knock när gong-gongen går. Har du valt ett datum för battle?Daniel_N skrev:
...eller det kanske är bättre att jag väljer datum, det brukar bli kaoz när du ger dig på den avancerade övningen.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Japp. Köpte tre stora DMT Diasharp ståltackor. På den med 320 korn for 1/3 av beläggningen av efter första seansen....Ola C skrev:
Har en del andra DMT grejer jag är nöjd med dock t ex Diafold fickbrynena som hållit en evighet.