Har sneglat lite på belt grinder men inte läst på ordentligt. Vad vinner man jämfört med att ex sätta bandslipen upp och ner och bygga en slipjigg till den? Eller man kan ställa bandhastigheten så man inte överhettar stålen man slipar så lätt? Jag har i min snickarungdom slipat några stämjärn på bandslipen och vad jag minns fick man kyla med jämna mellanrum.

Som jag förstått det, är det meningen det ska gå snabbt när du använder bälte för metall. För annars nöter du upp de specifika metall slipbanden som man använder. Man vill ha slöare hastighet för träbehandling. Längre band håller också längre.

Här talas det lite om bältfart och upphettning av delar, på engelska:
http://www.practicalmachinist.com/vb/general/sfm-belt-disk-sander-metal-272217/

Alla jag vet som använder sånahära belt grinders säger ungefär samma sak, mera fart för metall. Men variabel hastighet är vad man vill ha, för olika farter för olika typer av arbete.

Känner igen detta problem då jag varit i samma sits som du. För min del slutade det med att jag köpte den där Creusen bänkslipen som du länkar till. Det är en bra maskin med jämn fin gång. Tillsammans med ett fetare eftermarknads slipstöd (jag har ett från Wolverine) så är jag nöjd. Kan efter lite träning slipa alla de eggar jag vill på fri hand. Skölpar av lite mer komplicerade snitt är dock svårt. Som skrivits ovan gäller att ett tjockt, brett stål i A2 av modernt snitt tar en stund att slipa bort hack. Jag upplever det dock behagligare att lira på slipen än att tugga med papper och jigg. Med en hjuldiameter på bara 150 mm blir också gropen efter hjulet osnygg om man har ett riktigt tjockt stål men jag har svårt att tänka mig att det har någon praktisk betydelse.

Bänkslipen ger med sina aluminiumoxid-hjul en del slipdamm som är lite otrevligt att ha flygande runt i verkstaden. Jag kan tänka att diamanthjulen som länkas ovan inte har detta problem. Jag är också lite sugen på ett sånt hjul men har avstått då alla jag sett är helt plana och jag vill helst som på mina aluminumoxidhjul ha en lätt konvex yta då det ger bättre kontroll över var man slipar.

Gällande valet av bänkslip så är jag inte övertygad om att en slowspeed grinder är nödvändig. Man måste ändå se upp med temperaturen på stålet och kyla ofta. Gällande hjuldiametern så är min 150 mm perfekt till lite tunnare stål med flack egg eller tjocka stål med brant eggvinkel. Jag tror att ett 200 mm eller större hjul är bättre till den som använder tjocka stål med flack eggvinkel.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Till att börja med en lite update. Idag testade jag mitt nyinköpta Tormekhjul. Den där maskinj@veln har stått långt in på nån hylla det senaste året efter att jag gav upp senast efter timtals slipande. Hursomhelst, med riktigt hjul på maskinen var det som natt o dag, skulle säga en faktor 10-20 skillnad i hastighet mot min gamla sandsten som satt på vid köp.:). Den här speeden duger gott åt mig, det är (som andra också påpekat) inte så ofta jag måste slipa om en egg.

@axel_n. Tack för uttömmande svar. Läs på lite om cbn hjulen, ex här http://www.robohippy.net/featured-article/ dom verkar som sagt slå diamanthjulen på fingrarna i alla avseenden och förefaller hyfsat dammfria. Dom kommer i lite olika former, helt plana, med radie eller konvexa, skillnaden mot ett vanligt hjul är väl att du inte själv kan bestämma och slipa till önskad konvexitet.

Jag kommer nog hoppa på cbn-spåret en dag men just idag är jag nöjd med Tormeken, allt är ju relativt och den är som sagt 10-20ggr snabbare än igår.

Kul att du blev nöjd med "spontanköpet". Jag misstänkte att det skulle vara stor skillnad vilket var en anledning till mitt tidigare erbjudande. Nu blev det ju bekräftat ändå. Eftersom jag inte har något annat att jämföra än standardstenen så kunde jag inte uttala mig om det.

Kör du DMT stenarna efter Tormeken eller blir du nöjd med sten + läderbrynskivan? Jag skaffade mina DMT stenar främst för att kunna ta baksidan på stämjärnen men sedan har det blivit eggarna på dem också. Några järn har jag kört enbart på Tormeken och jag tycker även det fungerat riktigt bra. Nu sliter jag tyvärr inte speciellt mycket på mina eggverktyg så jag är fortfarande ganska grön på att slipa/bryna.

Ja det glömde jag kantputsen använder jag alltid när jag vill avverka på riktigt gropiga gamla hyvelstål från någon gammal trasig loppis hyvel i söndersprucken bok. Blir som nya släta plana och fina vist blir dom marginellt tunnare men det brukar vara så tjockt stål i dessa koniska stål så det är nog av underordnad betydelse.

jac; Min maskin är för gammal för att ha läderbrynhjul, där sitter nåt uttorkat gummihjul som jag aldrig använder (dock agerar det drivhjul så jag kan inte plocka bort det). Jag är väldigt bekväm med bryning på dom finkorniga diamantstenarna följt av 1500 och 2500 sandpapper. Tormeken kommer även fortsättningsvis bara användas när hela eggen ska slipas om.

Kul att det blev bättre! Har en likadan Tormek som du och funderar i samma banor som du gjorde. Vilken sten var det du köpte?

Jag köpte den vanliga stenen, SG250 heter den. Mailade med Tormek om det här för något år sedan men har inte kvar mailen, minns jag rätt skulle den svarta stenen inte vara bättre än den vanliga till det jag slipar.

Jag har förresten 3 nästan oanvända sandstenar liggande om någon är intresserad:)

Efter att i torsdags återigen fått ett smärre anfall på tormekens långsamhet erbjöd sig slipmästaren @Daniel_N att dema maskinens förträfflighet på mitt stål till shooting board hyveln.

Ett så gentilt erbjudande tackar man ju inte nä till så idag tog jag stålet under armen och begav mig till sliparebacken.

...och se på fan, är det nåt han e grym på är det att slipa. När man ser riktiga proffs arbeta inser man vilken glad amatör man är. Efter bara 30 minuters konstant slipande hade han fått bort hela microbeveln som var typ 0.4mm bred. Här snackar vi slipmaskin!

/Hovrar än ivrigare över köpknappen på denna manicken, ska bara bestämma vilka band jag ska köpa till. https://www.poolewood.co.uk/product/robert-sorby-ped01a-proedge-deluxe-package-ped01apack/

Professionell slipmaskin för verktyg med olika justerbart slipband och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Du menar att tålamod är mästarens signum? Eller läser jag in för mycket Karate Kid i det då:-)?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Du menar att tålamod är mästarens signum? Eller läser jag in för mycket Karate Kid i det då:)?
Daniel-san har en stor portion tålamod...

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Daniel-san har en stor portion tålamod...
Med rätt saker är mitt tålamod ganska stort. Och oavsett sak är det i alla fall större än "kan jag få låna din fanerpress till att modifiera mina tormek lite?"-nivå;)

Med det sagt så har Tormeken problem med att slipa stora ytor (dvs ett brett och tjock hyvelstål med flack vinkel - där det samtidigt är massor av metall i kontakt med stenen). Stenen skär bra - men bara när man har tillräckligt högt tryck i förhållande till ytan. Ökar man trycket för mycket så sviktar pinnen som jiggarna sitter på eller så slirar motorns axel mot hjulet.

Sen är PMV11-stålet inte så lätt att slipa - även om det väl marknadsförs som lättare att slipa än A2.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Manlig medellivslängd är 81 år — trettio minuter hit eller dit...

Visst är det slutresultatet som räknas, eller? ;)
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Manlig medellivslängd är 81 år — trettio minuter hit eller dit...

Visst är det slutresultatet som räknas, eller? ;)
//Ronnie
Är ganska övertygad att jag inte ens kommer få uppleva min 50-årsdag om jag fortsätter slipa tjocka hyvelstål på Tormeken.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.