Välkomna till Sickeldag i Lund 12/5 kl 11!
Efter ett antal Sliparedagar (https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-med-verktygsoel-i-lund-3-9.280065/ https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-ljugaroel-loerdag-27-5.293504/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-i-lund-2-11-8-3.222489/page-2 https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-blir-hyvlaredag-3-12-vaelkomna.305597/) som har varit väldigt trevliga och lärorika så är det nu dags för en sickeldag. Återigen så är det lärlings-Jesper som bär skulden till denna tilldragelse. Tanken var ursprungligen att han skulle träna på att fila/slipa/"burnisha" sicklar (samt att använda dem såklart). Men vi breddar lite och alla som vill är varmt välkomna att se hur jag sköter och använder mina sicklar. Observera att jag inte kommer att visa hur man ska göra, utan bara hur jag gör - det finns alla möjligheter (och är önskvärt!) för input för vem som helst som har bra metoder för att nå resultat. Både jag och Jesper går gärna hem med nyvunnen kunskap!
Denna gång kommer det alltså att bli lite mer av "seminarie"-stuk än tidigare, men det kommer efteråt att finnas alla möjligheter till vilken typ av handverktygsarbete som du känner för eller vill träna på. Som vanligt kommer det att finnas många duktiga snickare på plats, så det finns alla möjligheter att plocka upp tips och trix för den som vill.
Så ta med dina sicklar/kringprylar och/eller övriga handverktyg/slipgrejor du vill arbeta med samt lite virke att arbeta med. Om du är helt ny eller väldigt erfaren spelar ingen roll, alla är välkomna. I närheten finns lunchställe.
Ambitionen är att dagen skall vara maskinfri, behöver du hjälp att såga upp eller hyvla ditt virke så kom kl 10 så fixar vi det innan.
På kvällen är det bokat bord för mat i ljugaröl i Lund kl 19. Det går givetvis fint att ansluta då också!
Välkomna!! //daniel
Efter ett antal Sliparedagar (https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-med-verktygsoel-i-lund-3-9.280065/ https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-ljugaroel-loerdag-27-5.293504/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-i-lund-2-11-8-3.222489/page-2 https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-blir-hyvlaredag-3-12-vaelkomna.305597/) som har varit väldigt trevliga och lärorika så är det nu dags för en sickeldag. Återigen så är det lärlings-Jesper som bär skulden till denna tilldragelse. Tanken var ursprungligen att han skulle träna på att fila/slipa/"burnisha" sicklar (samt att använda dem såklart). Men vi breddar lite och alla som vill är varmt välkomna att se hur jag sköter och använder mina sicklar. Observera att jag inte kommer att visa hur man ska göra, utan bara hur jag gör - det finns alla möjligheter (och är önskvärt!) för input för vem som helst som har bra metoder för att nå resultat. Både jag och Jesper går gärna hem med nyvunnen kunskap!
Denna gång kommer det alltså att bli lite mer av "seminarie"-stuk än tidigare, men det kommer efteråt att finnas alla möjligheter till vilken typ av handverktygsarbete som du känner för eller vill träna på. Som vanligt kommer det att finnas många duktiga snickare på plats, så det finns alla möjligheter att plocka upp tips och trix för den som vill.
Så ta med dina sicklar/kringprylar och/eller övriga handverktyg/slipgrejor du vill arbeta med samt lite virke att arbeta med. Om du är helt ny eller väldigt erfaren spelar ingen roll, alla är välkomna. I närheten finns lunchställe.
Ambitionen är att dagen skall vara maskinfri, behöver du hjälp att såga upp eller hyvla ditt virke så kom kl 10 så fixar vi det innan.
På kvällen är det bokat bord för mat i ljugaröl i Lund kl 19. Det går givetvis fint att ansluta då också!
Välkomna!! //daniel
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
!
Jag jobbar tyvärr lördagnatten...men vad är väl en sickeldag på snickeriet +öl...säkert alldeles dötrist och dammig och alldeles... alldeles underbar
Men jag är inte bitter
Jag jobbar tyvärr lördagnatten...men vad är väl en sickeldag på snickeriet +öl...säkert alldeles dötrist och dammig och alldeles... alldeles underbar
Men jag är inte bitter
Ska vi se, hur var det nu... Finns det öl på dagen så kommer jag och finns det öl på kvällen så stannar jag kvar... Näe, nu blev det fel.
Strunt samma, kanonidé, vill verkligen vara med, ska bara göra några avstämningar. Återkommer.
//Ronnie
Strunt samma, kanonidé, vill verkligen vara med, ska bara göra några avstämningar. Återkommer.
//Ronnie
Låter kul! Jag packar sicklarna! Räkna med mig på både dag och kväll. /Ulf
