13th Marine skrev:
Känns som jag inte riktigt hinner till imorrn, men om man kan få en genomgång på att slipa knivar så kan jag tänka mig att delta vid ett senare tillfälle.
Oavsett så :thumbup: för initiativet!
Självklart, du är välkommen nästa gång.

Daniel, jag indikerade tidigare att detta med stor sannolikhet skulle smyga sig för min del. Tyvärr stämde prognosen. Trist, för det hade varit kul och förmodligen hade man också lärt sig något nytt.

Jag får väl kontakta mattiasp istället, om nu inte phl har lagt vantarna på rubbet ;)

Jag hade gärna luftat bilen lite och kommit med på denna aktivitet och lärt mig lite om slipningens ädla konst. Dessvärre har jag redan lovat bort eftermiddagen för "fria aktiviteter" åt min sambo, och jag tror inte att två vilda 4-åringar gör sig på en sliparedag :) Men nästa gång kanske.

Mats Bengtsson skrev:
Låter jättetrevligt!

Eventuellt skall jag resa iväg en vecka dagen efter, så det kan bli lite för tajt. Men det är noterat, och jag hoppas på att hinna.

---Mats ---
Tyvärr, vi fick lite skador i stormen, inget stort, men det ihop med allt annat gör att jag tyvärr får stå över den här gången.

-- -Mats ---

Trots lite begränsad uppslutning blev det en produktiv dag, ca 50-talet stämjärn, hyvelstål och knivar blev fixade. En intressant notering är att jag valde att använda tormek+frihandsbryning på 1000+6000 vattensten för ett par av de grövre stämjärnen med riktigt bra resultat. Primäreggen blev kort eftersom jag inte ville dra så många drag, men skärpan fanns där.

Beställning av ny sten sten + hållare på axminster blev det också, förvisso räcker min kombisten 1000+6000 utmärkt för de vassaste stämjärn jag har använt, men det är segt att vända den hela tiden, så en av varje hade varit fint.

Det är dags igen! Nu på lördag 8/3 kl 10 i Lund, välkomna! Skicka PM för adress.

Är det ok att lämna grejor o få dom slipade 😉

Men Daniel det har gått flera månader sedan senast. Hinner du aldrig använda dina eggverktyg ;)

pär

pär h skrev:
Men Daniel det har gått flera månader sedan senast. Hinner du aldrig använda dina eggverktyg ;)

pär
Nä, bara slipar dem var fjärde månad typ...;)

Fixade inte sicklarna sist. Idag upptäckte jag att jag har typ 10 st som är för dåliga för att bara dra om kanten på, så nu är det dags.

Det var ju en typiskt dålig dag, jag kan inte :( Åas slipade jag upp en dröse stämjärn, PM-V11-stålen till min nya hyvel samt köksknivarna häromkvällen :)

Men det var ju... Jag kan inte då heller :(

Phl Jag gissar att vi är några här som vill ha en recension av PM-V11

Pär

• Gilla
bengtn
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Är det ok att lämna grejor o få dom slipade 
Haha, nä du den går vi inte på! ;)

Blir tyvärr svårt att "komma loss" på lördag som det ser ut just nu. Men jag hoppas det ges ett nytt tillfälle om fyra månader ;)

Lite kort varsel för min del. Men skulle gärna lära mig att slipa på rätt sätt.
Har ett 20 tal EA berg som jag slipar efter bästa förmåga. Men har aldrig blivit visad riktigt hur det skall gå till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.