Sliparedag blir Sickeldag 12/5 (ink ljugaröl!)

5k läst  59 svar

1. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Välkomna till Sickeldag i Lund 12/5 kl 11!

Efter ett antal Sliparedagar (https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-med-verktygsoel-i-lund-3-9.280065/ https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-ljugaroel-loerdag-27-5.293504/
    https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-i-lund-2-11-8-3.222489/page-2 https://www.byggahus.se/forum/threads/sliparedag-blir-hyvlaredag-3-12-vaelkomna.305597/) som har varit väldigt trevliga och lärorika så är det nu dags för en sickeldag. Återigen så är det lärlings-Jesper som bär skulden till denna tilldragelse. Tanken var ursprungligen att han skulle träna på att fila/slipa/"burnisha" sicklar (samt att använda dem såklart). Men vi breddar lite och alla som vill är varmt välkomna att se hur jag sköter och använder mina sicklar. Observera att jag inte kommer att visa hur man ska göra, utan bara hur jag gör - det finns alla möjligheter (och är önskvärt!) för input för vem som helst som har bra metoder för att nå resultat. Både jag och Jesper går gärna hem med nyvunnen kunskap!

Denna gång kommer det alltså att bli lite mer av "seminarie"-stuk än tidigare, men det kommer efteråt att finnas alla möjligheter till vilken typ av handverktygsarbete som du känner för eller vill träna på. Som vanligt kommer det att finnas många duktiga snickare på plats, så det finns alla möjligheter att plocka upp tips och trix för den som vill.

Så ta med dina sicklar/kringprylar och/eller övriga handverktyg/slipgrejor du vill arbeta med samt lite virke att arbeta med. Om du är helt ny eller väldigt erfaren spelar ingen roll, alla är välkomna. I närheten finns lunchställe.

Ambitionen är att dagen skall vara maskinfri, behöver du hjälp att såga upp eller hyvla ditt virke så kom kl 10 så fixar vi det innan.

På kvällen är det bokat bord för mat i ljugaröl i Lund kl 19. Det går givetvis fint att ansluta då också!

Välkomna!! //daniel

2. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 14
    !

Jag jobbar tyvärr lördagnatten...men vad är väl en sickeldag på snickeriet +öl...säkert alldeles dötrist och dammig och alldeles... alldeles underbar :(

Men jag är inte bitter ;)

• Laddar…
  3. Ola C
    Medlem · Nivå 20
    Cykeldag, äntligen nåt man e bra på, nu j@vlar ska ni få svettas ordentligt!:geek:

Jaha du, sickeldag. Tror @GertD har ett finger med i spelet...trots att han senast tågade ut från Glorias med avslutningsfrasen "nästa år lämnar jag sicklarna hemma".:)

• Laddar…
  4. jac
    Medlem · Nivå 13
    Det låter kanonkul, som det ser ut just nu så verkar det som om jag kan komma loss både under dagen och kvällen.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Finns det kaffe på dagen så kommer jag!
    Finns det öl på kvällen så kommer jag!

• Laddar…
  6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Check på båda!

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 11
    Ska vi se, hur var det nu... Finns det öl på dagen så kommer jag och finns det öl på kvällen så stannar jag kvar... Näe, nu blev det fel.

Strunt samma, kanonidé, vill verkligen vara med, ska bara göra några avstämningar. Återkommer.
    //Ronnie

8. O
    Medlem Nivå 6
    Låter kul! Jag packar sicklarna! Räkna med mig på både dag och kväll. /Ulf

• Laddar…
  9. Shakula
    Husägare Nivå 6
    Tror tyvärr det blir omöjligt, all vaken tid spenderas nog med packning eller förberedelse inför flytten.
    Möjligtvis ansluter jag en kortare stund.

10. phl
    Medlem · Nivå 14
    Finns det något tungt att bära?

11. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Har inte planerat in det, men ska nog kunna ordna något!

12. P
    Medlem · Nivå 11
    Yes! Har glädjen att meddela att jag kommer ner, har bara en sickel men hoppas det är OK ändå.

Ser fram emot detta!
    //Ronnie

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 11
    Det behöver dammas under planhyveln, om du lyfter tar jag ett tag med dammtrasan. :)

//Ronnie

14. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ja det är klart, halländarna viftar med trasan när vi skåningar knegar och bär. :)

• Laddar…
  15. phl
    Medlem · Nivå 14
    Ämnar dyka upp om inte familjen får för sig att vi ska göra något flerdagsjippo i samband med klämdagar osv.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: