61 911 läst ·
152 svar
62k läst
152 svar
Skyhög elförbrukning i litet hus med bergvärme?
Troligen saknar ni L1, och som tidigare sagts är nog de uppmätta 160v bakspänning från elpatron.
Jag hade testat att stänga av alla 3-fas förbrukare (stänga av säkringarna), och sedan mäta spänningarna på nytt. Är du osäker stänger du av alla säkringar. Då kan du mäta utan att resultatet påverkas av bakspänning.
Mest troligt har en av huvudsäkringarna (L1) gått, eller så har elnätsbolaget tappat en fas (L1)
Jag hade testat att stänga av alla 3-fas förbrukare (stänga av säkringarna), och sedan mäta spänningarna på nytt. Är du osäker stänger du av alla säkringar. Då kan du mäta utan att resultatet påverkas av bakspänning.
Mest troligt har en av huvudsäkringarna (L1) gått, eller så har elnätsbolaget tappat en fas (L1)
Verkar mycket, vi har 140 m2 och förbrukar 2000 kWh i februari (Örebro län) med bergvärmepump (installerad 2023) och värmer då upp garage & förråd med 2 LVP och direktverkande el på garageloft ställt på 8 grader.T Tsom skrev:Hej,
Vi har precis flyttat till ett nytt litet hus på ca 40-50kvm. 2 vuxna i hushållet inkl mig. Huset har en källare och vi har bergvärmepump. Under januari förbrukade vi ca 30-40kwh per dygn och den 3dje februari hoppade det snabbt upp till ibland över 80kwh per dygn. Jag tycker att 30-40 är redan väldigt mycket och vi har ingen aning vad det är som drar så mycket. Den 1 februari köpte vi en ny tvättmaskin och kopplade in men den har bara varit igång vissa dagar och sladden sitter inte i väggen. Utöver det är det lampor, mobil, kyl och frys som är inkopplat. Vi har ingen tv eller radio och lagar ibland mat men det blir inte så stor skillnad på eon appen de tiderna. Ibland är förbrukningen jämn över ett dygn men ofta så hoppar det upp rejält när vi vaknar. Det enda vi gör när vi vaknar är att koppla ur mobilerna, tända lampor, släppa ut hunden och köra iväg.
Hur kan ett såhär litet hus dra så sanslöst mycket ström? Vi använder en del varmvatten men inte i närheten av 80kwh. [bild][bild][bild]
Som jämförelse mitt hus:T Tsom skrev:Vi har precis flyttat till ett nytt litet hus på ca 40-50kvm. 2 vuxna i hushållet inkl mig. Huset har en källare och vi har bergvärmepump. Under januari förbrukade vi ca 30-40kwh per dygn och den 3dje februari hoppade det snabbt upp till ibland över 80kwh per dygn. Jag tycker att 30-40 är redan väldigt mycket och vi har ingen aning vad det är som drar så mycket.
Byggår 1977 i Stockholmsförort
Yta: 120 kvm
Form: 7x20 m 1-plan med "innegård" på mitten (ger gaska mycket ytterväggar per kvadratmeter boyta.
Uppvärmning: LuftLuftVärmePump vid entren på ena gaveln plus direktverkande el som vi sätter på ifall det blir väldigt kall vinter, annars körs bara LLVP. I år har vi haft 3 radiatorer påslagna.
Denna extremvinter har vi satt på två elradiatorer förutom värmepumpen.
Vi har också laddhybrid bil som vi kör som en elbil (nästan alltid räcker batteriet), laddas från egen laddbox.
Förbrukning
Jag har en inkopplad ny elmätare som jag läser av kontinuerligt med en läsare kopplad till min dator.
Min genomsnitts-förbrukning de senaste två månaderna ligger på 80,6 kWh per dygn och varierar dag till dag beroende på utetemperaturen, som varit väldigt låg dessa månader (-4 till -15).
Max/min per dygn under dessa månader var: 117/52 kWh.
Förra året jan/feb hade medelförbrukningen: 64.3 kWh/dygn
Så jag skulle tro att med ett äldre hus med dålig isolering så har du nog vad som kan förväntas.
Din förbrukning är ju då 74,2 kWh/dygn i februari...P Putte 9497 skrev:
Hans hus är gammalt och dåligt isolerat...
Har du fasfel så går garanterat inte kompressorn på bergvärmepumpen.T Tsom skrev:
Då har du direktverkande el via elpatron istället. Då kommer förbrukningen vara ca 3-4 gånger högre än när kompressorn tillverkar värmen.
På din undercentral finns det 3 säkringar märkta "elpanna". Har du även en elpanna parallellt med bergvärmepumpen? Eller så är det bara gammal information.
Nästa gång du slår av bergvärmen så gör inte det med säkringarna. Gör det på pumpen och sen säkringarna för att den ska få chans att stänga ner normalt.
Hur många grader är den inställd på? 30-40 kwh har jag också ofta och ibland sticker det iväg ännu högre. Har ett hus på ca 110 m2 och inställd temperatur är 16 grader (stödeldar i kamin och vedspis). Jag har koll på vad som drar och det är alltid uppvärmningen som drar mest. Kolla isolering och lär dig värmepumpen.T Tsom skrev:Hej,
Vi har precis flyttat till ett nytt litet hus på ca 40-50kvm. 2 vuxna i hushållet inkl mig. Huset har en källare och vi har bergvärmepump. Under januari förbrukade vi ca 30-40kwh per dygn och den 3dje februari hoppade det snabbt upp till ibland över 80kwh per dygn. Jag tycker att 30-40 är redan väldigt mycket och vi har ingen aning vad det är som drar så mycket. Den 1 februari köpte vi en ny tvättmaskin och kopplade in men den har bara varit igång vissa dagar och sladden sitter inte i väggen. Utöver det är det lampor, mobil, kyl och frys som är inkopplat. Vi har ingen tv eller radio och lagar ibland mat men det blir inte så stor skillnad på eon appen de tiderna. Ibland är förbrukningen jämn över ett dygn men ofta så hoppar det upp rejält när vi vaknar. Det enda vi gör när vi vaknar är att koppla ur mobilerna, tända lampor, släppa ut hunden och köra iväg.
Hur kan ett såhär litet hus dra så sanslöst mycket ström? Vi använder en del varmvatten men inte i närheten av 80kwh. [bild][bild][bild]
Det var ju väldigt kallt i januari och februari så det är inte så konstigt att det drar iväg då.
Installatören av min bergvärmepump berättade att elleverantörer ändrar ibland faserna så så larmet fasföljdfel kommer.Varvtalsstyrda pumpar drabbas.T Tsom skrev:
Jag har jordvärmepump.S Snurremurre skrev:Hur många grader är den inställd på? 30-40 kwh har jag också ofta och ibland sticker det iväg ännu högre. Har ett hus på ca 110 m2 och inställd temperatur är 16 grader (stödeldar i kamin och vedspis). Jag har koll på vad som drar och det är alltid uppvärmningen som drar mest. Kolla isolering och lär dig värmepumpen.
Det var ju väldigt kallt i januari och februari så det är inte så konstigt att det drar iväg då.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Nja inte med den boyta TS har (40-50 m2 enligt inlägg #1).B Bo Berglund skrev:Som jämförelse mitt hus:
Byggår 1977 i Stockholmsförort
Yta: 120 kvm
Form: 7x20 m 1-plan med "innegård" på mitten (ger gaska mycket ytterväggar per kvadratmeter boyta.
Uppvärmning: LuftLuftVärmePump vid entren på ena gaveln plus direktverkande el som vi sätter på ifall det blir väldigt kall vinter, annars körs bara LLVP. I år har vi haft 3 radiatorer påslagna.
Denna extremvinter har vi satt på två elradiatorer förutom värmepumpen.
Vi har också laddhybrid bil som vi kör som en elbil (nästan alltid räcker batteriet), laddas från egen laddbox.
Förbrukning
Jag har en inkopplad ny elmätare som jag läser av kontinuerligt med en läsare kopplad till min dator.
Min genomsnitts-förbrukning de senaste två månaderna ligger på 80,6 kWh per dygn och varierar dag till dag beroende på utetemperaturen, som varit väldigt låg dessa månader (-4 till -15).
Max/min per dygn under dessa månader var: 117/52 kWh.
Förra året jan/feb hade medelförbrukningen: 64.3 kWh/dygn
Så jag skulle tro att med ett äldre hus med dålig isolering så har du nog vad som kan förväntas.
Vi bor också i ett dåligt isolerat hus på 70 m2 och är inte i närheten av den förbrukning TS har enligt mitt inlägg #10.
Nej, elleverantören ändrar inte faserna ibland. Varför skulle dom göra det? Möjligen kan det bli fel vid det regelbundnda mätarbytet, men det är ovanligt.D Diesel2025 skrev:
Sen är det icke-varvtalsstyrda pumpar som drabbas. De varvtalsstyrda har en inverter före motorn som anpassar fasföljden automatiskt.
80kwh ett kallt dygn tror jag inte är konstigt.
Jag bor i ett liknande hus fast lite större, 80kvm med källare och värms med bergvärme till vattenburna radiatorer.
Byggt 1954 och ligger några mil utanför Stockholm. Vi har 20c inomhus, dock är källaren mycket svalare.
Mestadelen av februari låg dygnsförbrukningen på ca 60kwh. I januari låg det kring 50kwh per dygn.
Under februari var det 5 dygn som förbrukningen sköt iväg, som mest upp till 83kwh.
Vad jag märkt är när det blir riktigt kallt, typ under minus 15c, samtidigt som kanske flera i familjen duschar den dagen etc så orkar inte bergvärmen med allt. Jag tror att då går elpatronen in och förbrukningen sticker iväg. Det blir som en tröskeleffekt.
Pratat med en servicetekniker på firman som installerat vår bergvärmepump. Han menade att det är normalt att ca 10% av totala effekten som pannan producerar är från elpatronen. Dvs de gånger bergvärmen inte orkar driva allt.
Totalt sett har vi ändå låga elkostnader. När mans ser exempel på folk med 14k i räkningar tror jag att vi i januari fick 4,3k i räkning, det är då både el och elnätsavgifter.
Jag bor i ett liknande hus fast lite större, 80kvm med källare och värms med bergvärme till vattenburna radiatorer.
Byggt 1954 och ligger några mil utanför Stockholm. Vi har 20c inomhus, dock är källaren mycket svalare.
Mestadelen av februari låg dygnsförbrukningen på ca 60kwh. I januari låg det kring 50kwh per dygn.
Under februari var det 5 dygn som förbrukningen sköt iväg, som mest upp till 83kwh.
Vad jag märkt är när det blir riktigt kallt, typ under minus 15c, samtidigt som kanske flera i familjen duschar den dagen etc så orkar inte bergvärmen med allt. Jag tror att då går elpatronen in och förbrukningen sticker iväg. Det blir som en tröskeleffekt.
Pratat med en servicetekniker på firman som installerat vår bergvärmepump. Han menade att det är normalt att ca 10% av totala effekten som pannan producerar är från elpatronen. Dvs de gånger bergvärmen inte orkar driva allt.
Totalt sett har vi ändå låga elkostnader. När mans ser exempel på folk med 14k i räkningar tror jag att vi i januari fick 4,3k i räkning, det är då både el och elnätsavgifter.
Av allt att döma i tråden känns det som att steg ett, likt många tipsat om, borde vara att kontrollera varför en fas visar 160V (eller vad det nu var) och åtgärda det problemet. Därefter kan man eskalera felsökningen till kyltekniker och dylikt, om bristande/obefintlig spänning på en fas inte var den verkliga felkällan.
Om jag tittar på bilden så antyds -27 utetemperatur.T Tsom skrev:
Om jag lite grovt antar att ni ha 20 grader inne så är temp diff 47 grader. 80 kWh på ett dygn innebär då 74 W/grad tempskillnad.
Och det är nog inte för mycket på ett mindre hus som kanske inte är så välisolerat.
Sedan kan man väl säga att din VP kanske innebär att vi talar om 200 W/grad istället. Och det är lite mer men fortfarande inte orimligt. Jag hade ett förvisso större hus tidigare men räknade fram att det läckte motsv 195 W/grad.
Om det med tiden visar sig att ni inte har något fel på VP'n och ingen annanstans heller, får ni väl fundera på vad som är vettigt att göra för att reducera ned värmeläckaget. Det går ju att få ned läckaget. Finns både billiga metoder och dyra.
En sak här ang BVP är att energibrunnen kan vara grund och BVP då går på elpatron när det är riktig kallt ute. Vilket det uppenbarligen var i Feb. Om energibrunnen frusit så lär det vara elpatron som gäller tills den tinat upp.T Tsom skrev:
Så när TS bytt säkring finns andra saker att kolla.