61 911 läst ·
152 svar
62k läst
152 svar
Skyhög elförbrukning i litet hus med bergvärme?
Kan ha missat.. men värmer ni upp källaren oxå? (Är det en inredd källare så att säga)T Tsom skrev:Hej,
Vi har precis flyttat till ett nytt litet hus på ca 40-50kvm. 2 vuxna i hushållet inkl mig. Huset har en källare och vi har bergvärmepump. Under januari förbrukade vi ca 30-40kwh per dygn och den 3dje februari hoppade det snabbt upp till ibland över 80kwh per dygn. Jag tycker att 30-40 är redan väldigt mycket och vi har ingen aning vad det är som drar så mycket. Den 1 februari köpte vi en ny tvättmaskin och kopplade in men den har bara varit igång vissa dagar och sladden sitter inte i väggen. Utöver det är det lampor, mobil, kyl och frys som är inkopplat. Vi har ingen tv eller radio och lagar ibland mat men det blir inte så stor skillnad på eon appen de tiderna. Ibland är förbrukningen jämn över ett dygn men ofta så hoppar det upp rejält när vi vaknar. Det enda vi gör när vi vaknar är att koppla ur mobilerna, tända lampor, släppa ut hunden och köra iväg.
Hur kan ett såhär litet hus dra så sanslöst mycket ström? Vi använder en del varmvatten men inte i närheten av 80kwh. [bild][bild][bild]
Hörni kollat allmänna inställningar? Tidigare ägare kan ju tex ha haft svalare på natten.. och varmare under viss tid på dagen .. många som är på jobbet hela dagen har lägre temp i huset då (eftersom ingen är hemma) men att den justerar sig någon timme innan ”de kommer hem”.. likadant.. fast omvänt kan det vara för de som är hemma (el bara är äldre) på dagen och behöver mer värme då..
Och hur höga var nu dessa, var och en?useless skrev:
Såg dessa spänningar högre upp i tråden : 160, 240, 225 V
Är det dessa som avses?
Rätt häftig av avvikelse.
Det mest intressanta nu borde vara att veta med vilka tre fasspänningar husets central matas med, om det nu inte är dessa tre.
Redigerat:
Hej, källaren är ca 10c för att förhindra frysning osv. Inställningarna är ändrade när vi flyttade in att de ska hålla ca 20c hela tiden. Vi båda jobbar hemifrån men åker iväg ganska ofta på diverse äventyr.Snigla skrev:
Kan ha missat.. men värmer ni upp källaren oxå? (Är det en inredd källare så att säga)
Hörni kollat allmänna inställningar? Tidigare ägare kan ju tex ha haft svalare på natten.. och varmare under viss tid på dagen .. många som är på jobbet hela dagen har lägre temp i huset då (eftersom ingen är hemma) men att den justerar sig någon timme innan ”de kommer hem”.. likadant.. fast omvänt kan det vara för de som är hemma (el bara är äldre) på dagen och behöver mer värme då..
Det är det skumma, allt fungerar precis som vanligt. Förutom den skyhöga förbrukningen och nu varningslampan på bvp med fel fasföljd. Verkar som andra skrev att L1 på 160v är helt död och mätningen visar bakspänning..H Hybro skrev:
Inne på 16 år nu.. fruktansvärt att det ska kosta så mycket att byta. Denna skulle hålla i 25 så jag hoppas verkligen att det inte är pumpen som det ör fel påU Ulf Johansson9 skrev:
Enormt tack för tips! Jag ska ge det ett försök. Som tur är huset fortfarande varmt. Trodde först att pumpen skulle slå av helt pga felmeddelandet.Simppis skrev:
Hej
Det låter som att du behöver göra en översyn av din BVP av en kyltekniker/värmepumpstekniker som får kontrollera hur den mår.
Kan vara något fel på kompressorn/köldmediume-kretsen(brist) som gör att elpatronen måste stötta ofta eller
Så kan det vara ett relä i styrkortet som hängt sig som gör att elpatron drar ström hela tiden.
Om du har en Amperetång så kolla om nån av trådarna till elpatron drar nån Ampere.
Det låter som alla tre faserna inte kommer fram om du har 160v på en av dom.
Mät mellan faserna, (L1-L2, L1-L3, L2-L3) och får du nåt annat än ungefär 400v så får du gå längre bak och mäta till du stöter på problemet.
Är du osäker gällande ström så ska du inte pilla själv, ring du din lokala elektriker.
Mvh Simon
Vi har eget vatten ja. Trycket verkar vara ganska högt och vi har inte superbra vattenkvalite. Vi ska byta rören i källaren nu och lägga in filter sp vi kan dricka det och duscha. Uppgradera brunnen blir ju ett annat kapitel.B B A Ekerö skrev:Hej,
Har ni eget vatten med brunn? När vi köpte vårt hus upptäckte vi att tryckvakten till pumpen inte fungerade och att pumpen alltid gick. Det tog kanske ett år innan vi upptäckte det (pumpen gav upp helt enkelt). Förutom hög elförbrukning så var vattentrycket för högt men det fixades med upprustning av pumputrustningen.
Helt orimligt. Ni måste ha fel på mätaren! Det hade vi en gång.T Tsom skrev:Hej,
Vi har precis flyttat till ett nytt litet hus på ca 40-50kvm. 2 vuxna i hushållet inkl mig. Huset har en källare och vi har bergvärmepump. Under januari förbrukade vi ca 30-40kwh per dygn och den 3dje februari hoppade det snabbt upp till ibland över 80kwh per dygn. Jag tycker att 30-40 är redan väldigt mycket och vi har ingen aning vad det är som drar så mycket. Den 1 februari köpte vi en ny tvättmaskin och kopplade in men den har bara varit igång vissa dagar och sladden sitter inte i väggen. Utöver det är det lampor, mobil, kyl och frys som är inkopplat. Vi har ingen tv eller radio och lagar ibland mat men det blir inte så stor skillnad på eon appen de tiderna. Ibland är förbrukningen jämn över ett dygn men ofta så hoppar det upp rejält när vi vaknar. Det enda vi gör när vi vaknar är att koppla ur mobilerna, tända lampor, släppa ut hunden och köra iväg.
Hur kan ett såhär litet hus dra så sanslöst mycket ström? Vi använder en del varmvatten men inte i närheten av 80kwh. [bild][bild][bild]
Hur ser inställningarna ut för kurva, Vv samt Legionella-körning?
Vilken effekt är Elpatronen inställd på och vilka steg jobbar den i?
Vad är varmvattentemp inställd på? ( ekonomi/Lyx) etc
Beläggningar i varmvattenkretsen kan innebära att inst. måltemp ej uppnås vilket resulterar i att elpatroner går längre/startar oftare för att uppnå Inställd Måltemp. Detta löses med en renspolning med citronsyra eller i värsta fall sling/ beredarbyte.
Kärvande Växelventil är oxå en klassiker som bidrar till att BVP:n kör oftare.
Är filtrena kontrollerade?
Vilken effekt är Elpatronen inställd på och vilka steg jobbar den i?
Vad är varmvattentemp inställd på? ( ekonomi/Lyx) etc
Beläggningar i varmvattenkretsen kan innebära att inst. måltemp ej uppnås vilket resulterar i att elpatroner går längre/startar oftare för att uppnå Inställd Måltemp. Detta löses med en renspolning med citronsyra eller i värsta fall sling/ beredarbyte.
Kärvande Växelventil är oxå en klassiker som bidrar till att BVP:n kör oftare.
Är filtrena kontrollerade?
Ta dit en elektriker som kontrollerarT Tsom skrev:Hej,
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Om bergvärmen inte räcker till vid kall väderlek slår elpatronen till. Då blir förbrukningen hög.T Tsom skrev:Hej,
Har ni en manual till anläggningen. Läs på och sätt er in i funktionerna. I värmepumpens inställningar finns en logg där syns vad som hänt
Hur gammal är anläggningen. Hur djupt är borrhålet. Undersök alla parametrar.
Om ni inte löser det själva är nog en servicetekniker med kunskap om det specifika fabrikatet lösningen.
Hej, som en jämförelse hade min numera avlidne pappa det 25 grader varmt under hela vintrarna i den tomma sommarstugan 62 m2 mot mögelbildning. Vinterisolering 10cm gullfiber från början av 80-talet, allt direktverkande el och det drog typ 2 000 kWh per månad under januari och februari. Räkningarna var stora redan för 10 år sedan...T Tsom skrev:Hej,
just det kan faktiskt vara orsaken till er relativt höga elförbrukning.H Hybro skrev:Jo. Det förstår jag. Vilket jag också antydde i mitt inlägg.
Men hur kan det då ö h t bli att strömförbrukningen stiger drastiskt enligt vad flera uppger.
Är det möjligen så att kraftiga inbyggda elpatroner automatiskt kopplas in vid fel rotationsriktning hos kompressor. Eller då kompressor inte roterar alls.