48 208 läst ·
84 svar
48k läst
84 svar
Skulle jag förutsett att luckor från Ballingslöv inte gick att öppna?
När vi ritade kök med Ikea (via Teams i pandemitider men jag misstänker att de fortsatt med) så fick jag igenom köket med tre olika personer. Alla tillförde något nytt i form av antingen missade problem eller nya ideer.
Väldigt smidigt att vara hemma och kunna kolla upp detaljer på plats och även visa via kameran.
Väldigt smidigt att vara hemma och kunna kolla upp detaljer på plats och även visa via kameran.
Hej, vi har kök från ballingslöv och fick vid beställning veta att vi behövde en speciell diskmaskin som har touch funktion som öppnar. Kul å frys fick vi köpa till touch motorer som öppnar när man vidrör luckan. Jag håller med alla om att vallingslöv borde informerat er om detta vid beställning. Stå på er och se till att få rätt grejer, produkterna finns redan som sagt.K kiao skrev:Tack för svar! Jag fick ingen sådan info. Och push open funktionen går inte ens att montera på frys och diskmaskin så vi saknar ju helt öppningsmöjlighet. Det går ju att krypa ner på golvet o ta tag i skivan underifrån, men det borde inte vara tanken med ett dyrt kök.
Är lite nyfiken på hur andra som har valt att inte ha några handtag har gjort med diskmaskin och ev integrerad frys?
Hårdvaxolja låter det som. Många som har problem med det..M Matthies skrev:Inte helt hundra, men jag tror det är ett massivt furugolv strykt med något som lättar upp färgen så det är blekare och mer likt björk.
Jag valde bland några prover det som skulle matcha väggarna bäst. Kunde inte i min vildaste fantasi ens tänka tanken att det finns golv till salu i nutidens Sverige som inte har de grundläggande funktioner ett golv behöver ha.
För mig är det lika absurt som om man skulle köpa en bil och sedan få reda på att den inte kan framföras på väg.
Om man köper ett obehandlat furugolv och lägger det i ett kök (i ett annat rum funkar det bra) så behöver man förstå att man inte kan kladda med rödvin och blåbärssylt på det, om man köper push-push luckor måste man förstå att man inte kan kladda med händer med rå kyckling och sås all-over luckorna utan att sen måste gå loss och städa varje dag...M Matthies skrev:Inte helt hundra, men jag tror det är ett massivt furugolv strykt med något som lättar upp färgen så det är blekare och mer likt björk.
Jag valde bland några prover det som skulle matcha väggarna bäst. Kunde inte i min vildaste fantasi ens tänka tanken att det finns golv till salu i nutidens Sverige som inte har de grundläggande funktioner ett golv behöver ha.
För mig är det lika absurt som om man skulle köpa en bil och sedan få reda på att den inte kan framföras på väg.
Golvet går att gå på, luckorna går att öppna. Att de över tid lätt blir äckliga måste man nog ändå räkna ut själv. Ungefär som att man ska tänka efter om man har vit skjorta när man äter köttfärssås.
Om man köpt push-push utan handtag så bör man väl kunna förutsätta att det verkligen levereras på alla luckor, även om vissa behöver tex en servomotor. Hur "bra" de funkar eller hur länge de håller är en annan fråga. Men när köket levereras bör väl ändå alla luckor gå att öppna?
Det finns dock några viktiga skillnader mellan vita kläder och golv.J JohanLun skrev:Om man köper ett obehandlat furugolv och lägger det i ett kök (i ett annat rum funkar det bra) så behöver man förstå att man inte kan kladda med rödvin och blåbärssylt på det, om man köper push-push luckor måste man förstå att man inte kan kladda med händer med rå kyckling och sås all-over luckorna utan att sen måste gå loss och städa varje dag...
Golvet går att gå på, luckorna går att öppna. Att de över tid lätt blir äckliga måste man nog ändå räkna ut själv. Ungefär som att man ska tänka efter om man har vit skjorta när man äter köttfärssås.
Om man köpt push-push utan handtag så bör man väl kunna förutsätta att det verkligen levereras på alla luckor, även om vissa behöver tex en servomotor. Hur "bra" de funkar eller hur länge de håller är en annan fråga. Men när köket levereras bör väl ändå alla luckor gå att öppna?
Alla har burit och köpt vita klädesplagg sedan mycket ung ålder och har därför utvecklat erfarenhet av att fläckar och smuts syns tydligare på ljust tyg.
Golv, å andra sidan, är något man köper väldigt sällan eller aldrig, så man hinner inte utveckla samma fingertoppskänsla för vilka egenskaper olika golv har.
En annan viktig skillnad är att en befläckad skjorta kan kasseras och ersättas för en rimlig penning. Kostnad och logistik är lite mer omfattande när det handlar om ett golv som lagts i hela huset.
Syftet med klädesplagg är inte heller i samma mån att tolerera spill och smuts. Kläder har många andra viktiga funktioner som att reglera temperatur, komfort och mode.
Golv är däremot den yta där all smuts slutligen landar, på grund av jordens gravitation.
Ett golv som suger åt sig smuts likt en svamp saknar i mina ögon golvets mest grundläggande funktionalitet och bör därför inte säljas som golv.
Du ser nog sällan mekaniker i en bilverkstad ha vita skjortor, på andra ställen än kök och hallar funkar furugolv fintM Matthies skrev:Det finns dock några viktiga skillnader mellan vita kläder och golv.
Alla har burit och köpt vita klädesplagg sedan mycket ung ålder och har därför utvecklat erfarenhet av att fläckar och smuts syns tydligare på ljust tyg.
Golv, å andra sidan, är något man köper väldigt sällan eller aldrig, så man hinner inte utveckla samma fingertoppskänsla för vilka egenskaper olika golv har.
En annan viktig skillnad är att en befläckad skjorta kan kasseras och ersättas för en rimlig penning. Kostnad och logistik är lite mer omfattande när det handlar om ett golv som lagts i hela huset.
Syftet med klädesplagg är inte heller i samma mån att tolerera spill och smuts. Kläder har många andra viktiga funktioner som att reglera temperatur, komfort och mode.
Golv är däremot den yta där all smuts slutligen landar, på grund av jordens gravitation.
Ett golv som suger åt sig smuts likt en svamp saknar i mina ögon golvets mest grundläggande funktionalitet och bör därför inte säljas som golv.
Eftersom jag inte är någon golvexpert vet jag inte varför mitt golv isåfall är extra känsligt. Det blir missfärgat överallt, av exempelvis solen eller om man går på det med nya strumpor.J JohanLun skrev:
Självbyggare
· Södermanland
· 262 inlägg
Denna tråden är som gjord för popcorn å ett glas vin. Självklart iförd stärkt vit skjorta sittandes på ett obehandlat furugolv! I morgon ska jag till klädaffären först å klaga på fläckarna, sen till brädgården som borde informerat mig om att behandla golvet innan jag spillde 😆
Hade exakt samma problem, dock valde vi att köpa vitvaror själva och jag insåg detta, slutade med en Miele diskmaskin (35k) med "knock to open", man knackar på skiten så öppnas den.
Servodrive under diskbänken och push open på alla lådor, har inga underskåp.
Däremot upptäcktes ju att överskåpen inte gick att öppna, Ballingslöv skickade "utanpåliggande" push open som monteras i skåpen, gillade inte hur det såg ut, ännu inte monterat, men kommer borra och montera push open i "karmen".
Servodrive under diskbänken och push open på alla lådor, har inga underskåp.
Däremot upptäcktes ju att överskåpen inte gick att öppna, Ballingslöv skickade "utanpåliggande" push open som monteras i skåpen, gillade inte hur det såg ut, ännu inte monterat, men kommer borra och montera push open i "karmen".
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skulle ni sätta fast dessa lösa stenar?
Fasad -
Hur skulle man kunna förbättra ventilationen?
Ventilation -
Rabatt skulle behöva råd.
Trädgård allmänt -
Hjälp! Droppande vatten från fjärrvärmen just innan vi skulle åka iväg
Fjärrvärme & Gas -
Skulle jag testa kall- och varmvattenkvaliteten i mitt 70-talshus?
Vatten & Avlopp