49 115 läst ·
84 svar
49k läst
84 svar
Skulle jag förutsett att luckor från Ballingslöv inte gick att öppna?
Eftersom vi har relativt små barn så satt vi "ordentliga" handtag på kyl och frys så att barnen kan öppna. Vi har även högskåp där vi satt "ordentliga" handtag - push-open lösningen orkade knappt öppna större dörrar. Det är Blum, exakt vilken push open vet jag inte...
Men vår leverantör (lokal leverantör med egen fabrik) var tydlig med att ngn slags handtag till diskmaskin behövs.
Men vår leverantör (lokal leverantör med egen fabrik) var tydlig med att ngn slags handtag till diskmaskin behövs.
Jag hade nog med min erfarenhet av vitvaror undrat och ställt frågan initialt innan bygget. Men det fanns/finns flera vitvarutillverkare som haft/har en liten pedal längst ner under dörren som kunde monteras och trampas på. Är det kanske inte tillgängligt längre. Det hade vi, men en del år sen.K kiao skrev:Har nyligen köpt ett nytt kök med push open funktion på Ballingslöv. Nu när snickarna snart är klara visar det sig att det inte går att öppna integrerad diskmaskin och frys. Säljaren har nu rekommenderat mig att montera diskreta handtag på vitvarorna. Jag tycker att den estetiska poängen går förlorad då.
Vad tycker ni andra?
Skulle jag själv ha förutsett att frys och diskmaskin inte skulle gå att öppna?
Har pushopen på diskmaskin och kyl/frys, Gaggenau.K kiao skrev:Tack för svar! Jag fick ingen sådan info. Och push open funktionen går inte ens att montera på frys och diskmaskin så vi saknar ju helt öppningsmöjlighet. Det går ju att krypa ner på golvet o ta tag i skivan underifrån, men det borde inte vara tanken med ett dyrt kök.
Är lite nyfiken på hur andra som har valt att inte ha några handtag har gjort med diskmaskin och ev integrerad frys?
Ser nu att det finns.K Kenneth Franck skrev:
Jag håller med föregående talare.V VillaSolbacken skrev:
Jag monterade ett Ballingslöv förra året och vår säljare var också väldigt tydlig med vilka handtag vi kunde välja på samt vad minimimåttet ska vara på passbitarna i hörnen, (byggde ett u kök) för att ha marginal. Det är deras skyldighet anser jag att ta med dessa mått men det vilar också ett mycket stort ansvar på den som levererar måtten på rummet så allt får plats och hamnar där det ska.
Nu har ni ju redan kommit överens med säljaren, men du fick inte ett dokument som visade vilka delar som skulle ingå (och inre hade med handtag) eller någon bild (för de borde väl visa handtag om man lägger till det) som du kan hänvisa till?K kiao skrev:
Varför inte lägga de pengarna på en motor då? Betydligt snyggare. Du var väl ute efter det estetiska? En kreditering gör väl inte handtag snyggare?K kiao skrev:
Hur trodde du ens att push open på diskmaskin skulle kunna fungera?K kiao skrev:Har nyligen köpt ett nytt kök med push open funktion på Ballingslöv. Nu när snickarna snart är klara visar det sig att det inte går att öppna integrerad diskmaskin och frys. Säljaren har nu rekommenderat mig att montera diskreta handtag på vitvarorna. Jag tycker att den estetiska poängen går förlorad då.
Vad tycker ni andra?
Jag skulle valt ett handtag i den här stilen. Väldigt diskret. Finns i olika färger och utföranden.K kiao skrev:
Ja en väldigt vanlig lösning och ha ett handtag på kyl/disk om dom är integrerade.K kiao skrev:Vitvaror ingick i paketet. Säljaren menar nu att hon har informerat mig om att diskmaskin och frys behövde handtag. Jag har så svårt att tro bara att jag skulle tyckt att det var ok med den otroligt fula lösningen… beställde köket för snart 6 månader sedan så det är svårt att minnas i detalj.
Är det verkligen någon som har handtag på diskmaskin tex och resten utan handtag? Måste ju se helt sjukt ut.
Vi hade samma problem med A-hus.K kiao skrev:Har nyligen köpt ett nytt kök med push open funktion på Ballingslöv. Nu när snickarna snart är klara visar det sig att det inte går att öppna integrerad diskmaskin och frys. Säljaren har nu rekommenderat mig att montera diskreta handtag på vitvarorna. Jag tycker att den estetiska poängen går förlorad då.
Vad tycker ni andra?
Vi vägrade ut oss och menade att de sålt tillbehör som inte var kompatibla. Fick rätt efter några mail fram och tillbaka.
Jo jag har bilder och det finns inga handtag på dem.M Mörner skrev:
Vi har diskmaskin och kyl/frys utan täckskiva. Det är ju en lösning, men det borde Ballingslöv sagt till vid beställning, att det inte kommer att funka.K kiao skrev:Tack för svar! Jag fick ingen sådan info. Och push open funktionen går inte ens att montera på frys och diskmaskin så vi saknar ju helt öppningsmöjlighet. Det går ju att krypa ner på golvet o ta tag i skivan underifrån, men det borde inte vara tanken med ett dyrt kök.
Är lite nyfiken på hur andra som har valt att inte ha några handtag har gjort med diskmaskin och ev integrerad frys?
Det är ju därför man anlitar dom. Dom ska ju ha erfarenheten att säga stopp.
Jag hade exakt samma problem med mitt kök. Blev handtag på diskmaskinen och ett dubbelskåp. Det ser helt okej ut, men processen var krånglig.K kiao skrev:Vitvaror ingick i paketet. Säljaren menar nu att hon har informerat mig om att diskmaskin och frys behövde handtag. Jag har så svårt att tro bara att jag skulle tyckt att det var ok med den otroligt fula lösningen… beställde köket för snart 6 månader sedan så det är svårt att minnas i detalj.
Är det verkligen någon som har handtag på diskmaskin tex och resten utan handtag? Måste ju se helt sjukt ut.
Rent generellt är detta ett problem med alla stora inköp man bara gör några enstaka gånger i livet. Man har ingen erfarenhet av var fallgroparna finns.
Det är exempelvis fullt möjligt att rekommenderas, köpa och få ett golv installerat som helt saknar golvegenskaper. Istället för en slitstark yta som är lätt att rengöra från vätskor och smuts har jag betalat dyrt för ett trägolv som missfärgas av solen, repas och punkteras av minsta kontakt med hårda föremål, samt suger åt sig all smuts vilken omöjligen kan tvättas bort.
Det fanns inte ens i min föreställningsvärld att någon sålde golv som är direkt olämpliga att använda som golv.