Att säljaren skulle ha informerat er för 6 månader sedan är ju bullshit från dem.
Antingen skulle ni då ha med handtag i inköpslistan och fått dem levererade, eller haft en rätt lång diskussion om hur ni skulle köpa dem separat från annant håll.Att de levererade köket utan dessa handtag (med push-to-open?) är ju ett tecken på att säljaren klantat sig.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tror man måste tänka själv lite också dessvärre...

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
K kiao skrev:
Har nyligen köpt ett nytt kök med push open funktion på Ballingslöv. Nu när snickarna snart är klara visar det sig att det inte går att öppna integrerad diskmaskin och frys. Säljaren har nu rekommenderat mig att montera diskreta handtag på vitvarorna. Jag tycker att den estetiska poängen går förlorad då.

Vad tycker ni andra?
Skulle jag själv ha förutsett att frys och diskmaskin inte skulle gå att öppna?
Du menar att push open funktionen inte fungerar på diskmaskin och kyl/frys dörrarna? Ja det borde du nog ha tänkt på .Man måste ju kunna trycka till dörren för att den ska "frigöras" och det fungerar ju inte på dessa produkter

• Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
H henche skrev:
Vi har push open men handtag på diskmaskin plus kyl och frys. Tycker inte det ser helt sjukt ut... Men kass säljare som inte är noga med det.
Ni får leta efter handtagen till diskmaskinerna.
[bild]
Snyggt!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att säljaren skulle ha informerat er för 6 månader sedan är ju bullshit från dem.
Antingen skulle ni då ha med handtag i inköpslistan och fått dem levererade, eller haft en rätt lång diskussion om hur ni skulle köpa dem separat från annant håll.Att de levererade köket utan dessa handtag (med push-to-open?) är ju ett tecken på att säljaren klantat sig.
exakt så tänkte jag direkt me !!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L leijon 60 skrev:
Du menar att push open funktionen inte fungerar på diskmaskin och kyl/frys dörrarna? Ja det borde du nog ha tänkt på .Man måste ju kunna trycka till dörren för att den ska "frigöras" och det fungerar ju inte på dessa produkter
Det finns diskmaskiner med ”Knock open” just för denna sorts installation samt lösningar även för kyl&frys.

Så om helheten är handlad från köksleverantören och dom valt vitvarorna så faller det på dom säger jag.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Att vanliga tryck/öppna beslag inte funkar på vitvaror som standard borde väl alla som någon gång tagit i tex en diskmaskin förstå. Detta eviga klagande från konsumenter som inte tänker hela varvet, eller som letar fel hos leverantörer på de mest barnsliga sätt. Som att gnälla över att behöva använda växelspaken i en automatväxlad bil. Säljaren sa inte att jag själv behöver välja körläge altså blev jag lurad 😭
Sedan följa upp med något helt orimligt krav på kompensation.

• Gilla
JonasSun och 1 till
  • Laddar…
P På grön kvist skrev:
Att vanliga tryck/öppna beslag inte funkar på vitvaror som standard borde väl alla som någon gång tagit i tex en diskmaskin förstå. Detta eviga klagande från konsumenter som inte tänker hela varvet, eller som letar fel hos leverantörer på de mest barnsliga sätt. Som att gnälla över att behöva använda växelspaken i en automatväxlad bil. Säljaren sa inte att jag själv behöver välja körläge altså blev jag lurad 😭
Sedan följa upp med något helt orimligt krav på kompensation.
Så du menar att en säljare som säljer en kombination av luckor och vitvaror som inte fungerar tillsammans i en roll som expertrådgivare inte har något ansvar?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Så du menar att en säljare som säljer en kombination av luckor och vitvaror som inte fungerar tillsammans i en roll som expertrådgivare inte har något ansvar?
Har TS aldrig använt vitvaror tidigare? Aldrig tagit i ett kök? Ditt svar illustrerar problemet. Att anlita en "expert" betyder väl inte att du själv inte behöver använda hjärnan och tänka lite.

• Gilla
JonasSun och 1 till
  • Laddar…
P På grön kvist skrev:
Har TS aldrig använt vitvaror tidigare? Aldrig tagit i ett kök? Ditt svar illustrerar problemet. Att anlita en "expert" betyder väl inte att du själv inte behöver använda hjärnan och tänka lite.
Jag har ju använt vitvaror tidigare. Har dock aldrig sett montering av push open funktion eller haft någon aning om hur dessa är konstruerade. Därför var det svårt att förutse att vitvaror inte kunde ha den lösningen. Många i tråden uppger dessutom att de har push open för vitvaror.

Jag hade i så fall lika gärna kunnat ställa mig frågan om push open verkligen fungerar på skåpen. Jag menar att den frågan ställer man sig inte om man köper av en expert.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K kiao skrev:
Tack för svaret. De har gått med på att återbetala det jag betalade extra för push go open funktioner. Tänker att jag inte orkar tjafsa så det blir nog handtag. 😬
När du inser hur mycket tid du kommer spara på att slippa torka kladdiga köksluckor så kanske du kommer blir rätt nöjd med handtag i alla fall i slutänden! :-) Men det är sjukt snyggt förstås med helt släta ytor, håller med dig om det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P På grön kvist skrev:
Du svarar inte på min fråga.
Har säljaren något ansvar eller ej?

(Och ja, när man anlitar en yrkesperson förutsätts de ha högre kunskap än konsumenten och har även skyldighet att avråda vid behov)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du svarar inte på min fråga.

Har säljaren något ansvar eller ej?

(Och ja, när man anlitar en yrkesperson förutsätts de ha högre kunskap än konsumenten och har även skyldighet att avråda vid behov)
Nej jag tycker inte det. Om TS fick tillbaka pengarna för funktionen att trycka öppna och istället fick köpa handtag efter eget tycke och smak - Helt rimligt. Att få extra produkter, andra vitvaror eller motordrivna lösningar är inget som leverantören räknat med från början inte ska bjudas på. Hade TS gått till en annan leverantör som från början rekommenderat andra vitvaror och motordrivna lösningar hade priset varit något annat.
Att som konsument "rida" på sin egen okunskap" och få massa gratisgrejjer är helt fel. Beklagligt att säljaren missade att informera. Men Det gör inte köparen ansvarslös. Alla gör misstag ibland. Tugga i dig. Bete dig vuxet. Livet är fullt av besvikelser utan att man får massa saker gratis i kompensation.

Redigerat:
  • Gilla
JonasSun
  • Laddar…
monterade ett Ballingslövs kök för några år sedan och då fick vi med motorstyrningar till kyl och frys samt diskmaskinen. Borde nog säljaren kunnat informera om kan jag tycka.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Vi har integrerad diskmaskin som bara är att trycka på luckan så öppnar den sig, Ballingslövkök från 2021 Siemensmaskin
Samma här. Ballingslöv med integrerad Siemens diskmaskin som har push to open.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.