P
Flyttade till hus som hade pushluckor i kök. Gillar det inte alls. Efter 7+ år är flera luckor tröga att öppna och stänga och man står där och bankar och trycker som en dåre. Tyckte det var svårt att vänja sig också åt vilket håll alla luckor öppnas.

Skulle aldrig skaffa push frivilligt. Tycker inte det är något speciellt med den designen heller. Handtag är minst lika snyggt, om inte snyggare enl min mening.

• Gilla
frause och 8 till
  • Laddar…
M Matthies skrev:
Jag hade exakt samma problem med mitt kök. Blev handtag på diskmaskinen och ett dubbelskåp. Det ser helt okej ut, men processen var krånglig.

Rent generellt är detta ett problem med alla stora inköp man bara gör några enstaka gånger i livet. Man har ingen erfarenhet av var fallgroparna finns.

Det är exempelvis fullt möjligt att rekommenderas, köpa och få ett golv installerat som helt saknar golvegenskaper. Istället för en slitstark yta som är lätt att rengöra från vätskor och smuts har jag betalat dyrt för ett trägolv som missfärgas av solen, repas och punkteras av minsta kontakt med hårda föremål, samt suger åt sig all smuts vilken omöjligen kan tvättas bort.
Det fanns inte ens i min föreställningsvärld att någon sålde golv som är direkt olämpliga att använda som golv.
Stor igenkänning på det med golvet, riktigt frustrerande och ledsamt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Står inte det i foldern att det inte går att ha den lösningen på maskinerna??
Oavsett borde de som ritar, beställer och tillverkar ha larmat.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Blum har en lösning som heter Servo-Drive (kanske någon som redan tipsat om det) vi har det för kyl&frys samt diskmaskin och det funkar kanon. Det ligger på runt 3000:-/ per enhet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K kiao skrev:
Skulle jag själv ha förutsett att frys och diskmaskin inte skulle gå att öppna?
Nej.

De vanliga vitvarorna i moderata prisklasser har inte funktionen push-to-open (PTO), utan stängs med magnetlist eller stark fjäder som sluter tätt.

PTO-funktionen hos lådor och luckor bygger på att lådan eller luckan inte är helt stängd, utan att det finns en springa på några millimeter. När du trycker på lådan åker den in och aktiverar en fjäder som skjuter ut lådan en bit. En dyrare variant har en liten motor inuti skåpet aktiveras när du trycker in lådan och skjuter ut den, en motor (tusen kr) för varje låda med en mängd elinstallationer.

På en integrerad kyl eller diskmaskin hänger man helt enkelt på en lucka utanpå kylen. Den luckan i sig har ingen PTO-funktion, eftersom inte kylen har det. Alltså är den vanliga lösningen att ha handtag. Samma för diskmaskin. Det här är den vanliga lösningen sedan åratal så att det nog är lätt att förbise för en kökssäljare.

På senare tid har vitvarufabrikerna börjat bygga in PTO i några lyxiga och dyra modeller, eftersom kunderna efterfrågat detta när alla andra skåp och lådor har sådant. Säljaren borde känna till att dessa modeller finns samt föreslå dem till köparen.

Det direkta svaret på din fråga är ju att du inte behövt ha en aning och att säljaren skulle haft tillräcklig kännedom om branschens produkter.

Hoppas du får en acceptabel lösning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Totalt vansinne med den här trenden med PTO, totalt opraktiskt, dessutom fult med allt kladdande som blir på luckorna,om man nu använder sitt kök till att laga mat och äta i.

Men det verkar som om många använder köket minimalt, så en totalt opraktisk design går före funktion 🤔

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
samovar
Mats-S Mats-S skrev:
Totalt vansinne med den här trenden med PTO, totalt opraktiskt, dessutom fult med allt kladdande som blir på luckorna,om man nu använder sitt kök till att laga mat och äta i.

Men det verkar som om många använder köket minimalt, så en totalt opraktisk design går före funktion 🤔
Vi har det på allt utom kyl, frys och diskmaskin.
Jag tycker det funkar bra för jag öppnar de flesta lådorna med knäna medan man står och lagar mat.

M Matthies skrev:
Jag hade exakt samma problem med mitt kök. Blev handtag på diskmaskinen och ett dubbelskåp. Det ser helt okej ut, men processen var krånglig.

Rent generellt är detta ett problem med alla stora inköp man bara gör några enstaka gånger i livet. Man har ingen erfarenhet av var fallgroparna finns.

Det är exempelvis fullt möjligt att rekommenderas, köpa och få ett golv installerat som helt saknar golvegenskaper. Istället för en slitstark yta som är lätt att rengöra från vätskor och smuts har jag betalat dyrt för ett trägolv som missfärgas av solen, repas och punkteras av minsta kontakt med hårda föremål, samt suger åt sig all smuts vilken omöjligen kan tvättas bort.
Det fanns inte ens i min föreställningsvärld att någon sålde golv som är direkt olämpliga att använda som golv.
Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du har för slags golv?

Erik JS skrev:
Flyttade till hus som hade pushluckor i kök. Gillar det inte alls. Efter 7+ år är flera luckor tröga att öppna och stänga och man står där och bankar och trycker som en dåre. Tyckte det var svårt att vänja sig också åt vilket håll alla luckor öppnas.

Skulle aldrig skaffa push frivilligt. Tycker inte det är något speciellt med den designen heller. Handtag är minst lika snyggt, om inte snyggare enl min mening.
Man kan ju alltid ändra sig och installera handtag senare. Tror det är lätt att koppla ur push-funktionen.

K kiao skrev:
Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du har för slags golv?
Inte helt hundra, men jag tror det är ett massivt furugolv strykt med något som lättar upp färgen så det är blekare och mer likt björk.
Jag valde bland några prover det som skulle matcha väggarna bäst. Kunde inte i min vildaste fantasi ens tänka tanken att det finns golv till salu i nutidens Sverige som inte har de grundläggande funktioner ett golv behöver ha.

För mig är det lika absurt som om man skulle köpa en bil och sedan få reda på att den inte kan framföras på väg.

M Matthies skrev:
Inte helt hundra, men jag tror det är ett massivt furugolv strykt med något som lättar upp färgen så det är blekare och mer likt björk.
Jag valde bland några prover det som skulle matcha väggarna bäst. Kunde inte i min vildaste fantasi ens tänka tanken att det finns golv till salu i nutidens Sverige som inte har de grundläggande funktioner ett golv behöver ha.

För mig är det lika absurt som om man skulle köpa en bil och sedan få reda på att den inte kan framföras på väg.
Är det något märke på golvet?

K kiao skrev:
Är det något märke på golvet?
Förmodligen, men jag minns inte tyvärr.

balloo balloo skrev:
Jag såg att blum har en lösning för kyl. [länk].
När man stänger av kylen /frysen för avfrostning eller elen går kan man öppna den då? Bättre med handtag tror jag.

K kiao skrev:
Har nyligen köpt ett nytt kök med push open funktion på Ballingslöv. Nu när snickarna snart är klara visar det sig att det inte går att öppna integrerad diskmaskin och frys. Säljaren har nu rekommenderat mig att montera diskreta handtag på vitvarorna. Jag tycker att den estetiska poängen går förlorad då.

Vad tycker ni andra?
Reklamer !!!!

K kiao skrev:
Har nyligen köpt ett nytt kök med push open funktion på Ballingslöv. Nu när snickarna snart är klara visar det sig att det inte går att öppna integrerad diskmaskin och frys. Säljaren har nu rekommenderat mig att montera diskreta handtag på vitvarorna. Jag tycker att den estetiska poängen går förlorad då.

Vad tycker ni andra?
Säger sig nästan som självklart att push open funktion inte fungerar på en frys.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.