66 495 läst ·
240 svar
66k läst
240 svar
Skruvdragare - igen
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det var utförsäljning på NiMh-maskiner förra året på flera ställen, och nu i januari reades det dito batterier till en mängd olika maskiner för 300kr/st. Man kan nog utgå ifrån att det blir flera tillfällen till köp under året om man kan leva med såna batterier.
Har nyligen fått barn #2, så alla mina projekt ligger just nu på is... Men kan ju svara lite ändå.Mikael_L skrev:Trollman, hur tycker du att cirkelsåg, vinkelslip och tigersåg fungerar som batterimaskiner?
Jag är rädd att dom blir väldigt snabbt urladdade, särskilt cirkelsågen borde suga rejält med ström då man går på något kraftigare material.
Att ha en vinkelslip som är nästan tyst låter underbart !!!
Du har kanske inte hunnit testa så mycket än... Men återkom gärna med dina intryck efter en tids användning.
I princip har jag dissat dessa sorters verktyg som batterivarianter, men jag försöker gärna omvärdera min åsikt om jag hör att andra är nöjda med sina saker.
Som batteri variant tycker jag nog att det är klart över förväntan. Jag trodde väl att maskinerna inte skulle vara starka nog för mig, men cirkelsågen, vinkelslipen, tigersågen och sticksågen klarar allt jag provat gallant! Eftersom man kan via tradera eller ebay få batterier till maskinerna billigt ser jag inte urladdning som ett stort problem ( jag har iaf inte laddat ut ngn batteri på ett litet jobb) Så jag har ju nu 6 batterier ( 4 3.0ah och 2 1.5ah) och dessa laddas ju på 22 minuter styck...
Är det någon här på forumet som sett den AEG skruvdragare med slagfunktion som Harald Nyborg säljer för 1578? Är detta en bra maskin? Blir en sådan maskin onödigt stor och tung om man endast ibland har nytta av slag och oftast använder den som skruvdragare?
Är det kanske bättre att satsa på deras andra AEG som bara är skruvdragare? Den kostar 1298:-, någon som vet något om denna?
Vore tacksam om någon vänlig själ kinde ge mig svar snabbt då jag har möjlighet att få medhandlat från Harald imorgon...
Är det kanske bättre att satsa på deras andra AEG som bara är skruvdragare? Den kostar 1298:-, någon som vet något om denna?
Vore tacksam om någon vänlig själ kinde ge mig svar snabbt då jag har möjlighet att få medhandlat från Harald imorgon...
vet inget om de specifika modellerna, men jag skulle satsat på en skruvdragare utan slag (om de i övrigt är jämnvärdiga). Slage tä för klent för att vara till någon nytta, och skadar mer maskinen än något annat, batteriskruvdragare med slag tenderar att ta slut fortare.bjjo76 skrev:Är det någon här på forumet som sett den AEG skruvdragare med slagfunktion som Harald Nyborg säljer för 1578? Är detta en bra maskin? Blir en sådan maskin onödigt stor och tung om man endast ibland har nytta av slag och oftast använder den som skruvdragare?
Är det kanske bättre att satsa på deras andra AEG som bara är skruvdragare? Den kostar 1298:-, någon som vet något om denna?
Vore tacksam om någon vänlig själ kinde ge mig svar snabbt då jag har möjlighet att få medhandlat från Harald imorgon...
Upptäckte den här tråden och tänkte ge mina erfarenheter.
För två månad sedan fann jag laddaren till min Festool TDD 12 blinkande rött med ett närmast glödhett batteri i. Det visade sig att både batteriet och laddaren var trasiga. Det ena batteriet brukar jag ha sittande i laddaren enligt rekomendation i manualen. tyvärr hade det treåriga garantin precis gått ut då det blev att köpa en ny laddare och ett nytt batteri till samma pris som en komplett Hitachi eller blå Bosch. Det enda positiva är att den nya laddaren laddar ett batteri på 15 minuter mot den gamla som behövde 45 min.
Då jag för en månad sedan var nere i snickarboden så fann jag laddaren till min Hitachi med inkopplat batteri och den sände svaga röksignaler. En svag rökstrimma steg upp ur laddaren och laddaren var trasig. Om batteriet har klarat sig vet jag inte ännu! Skruvdragaren är 2-3 år. Den nya laddaren har tydligen en inbyggd fläkt för bättre kylning.
Ett varningens ord till er som gör som jag och låter batterierna sitta i laddaren, tänk på brandrisken!
Slutligen kan jag varmt rekommendera Hitachi, bra grepp, stark, mycket bra chuck, bra momentkontroll och snabb laddare. Jag är inte riktigt säker på om laddaren har underhållsfunktion eller om den slår av laddningen när batteriet är färdigladdat. Jag tycker den är den bästa jag provat, bättre en Festool och Blå Bosch.
För två månad sedan fann jag laddaren till min Festool TDD 12 blinkande rött med ett närmast glödhett batteri i. Det visade sig att både batteriet och laddaren var trasiga. Det ena batteriet brukar jag ha sittande i laddaren enligt rekomendation i manualen. tyvärr hade det treåriga garantin precis gått ut då det blev att köpa en ny laddare och ett nytt batteri till samma pris som en komplett Hitachi eller blå Bosch. Det enda positiva är att den nya laddaren laddar ett batteri på 15 minuter mot den gamla som behövde 45 min.
Då jag för en månad sedan var nere i snickarboden så fann jag laddaren till min Hitachi med inkopplat batteri och den sände svaga röksignaler. En svag rökstrimma steg upp ur laddaren och laddaren var trasig. Om batteriet har klarat sig vet jag inte ännu! Skruvdragaren är 2-3 år. Den nya laddaren har tydligen en inbyggd fläkt för bättre kylning.
Ett varningens ord till er som gör som jag och låter batterierna sitta i laddaren, tänk på brandrisken!
Slutligen kan jag varmt rekommendera Hitachi, bra grepp, stark, mycket bra chuck, bra momentkontroll och snabb laddare. Jag är inte riktigt säker på om laddaren har underhållsfunktion eller om den slår av laddningen när batteriet är färdigladdat. Jag tycker den är den bästa jag provat, bättre en Festool och Blå Bosch.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gick länge å klurade på vad jag skulle köpa och nu behövde jag verkligen ha mig en ny skruvdragare. Så igår köpte jag mig en grön Bosch PSR 18 LI-2. Använt den lite grann, några skruv och till att borra några hål och än så länge så verkar den passa mig bra. Var så pass liten prisskillnad mot en PSR 14 Li-2 som jag kollade på först så jag kunde lika väl ta 18-varianten, lite bättre NM än 14v-modellen, 22Nm istället för 17Nm.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har kört en del gröna Bosch skruvdragare, och de är bättre än många billiga, men tydligt gds-anpassade om man jämför med blå Bosch och liknande. Vet inte vad den kostar, men har för mig man kan få en AEG för ungefär samma pris, och de är minst ett snäpp bättre.
Li-Ion vil være å foretrekke også, for en som ikke bruker maskinen hele tiden, pga liten selvutladning. Vekt er en annen ting, selv om AEG maskinen er mer solid. Uansett, så vil jeg si Boschen her egner seg mer for den jevne hemmafiksare enn AEG maskinen, selv om jeg selv nok ville valgt AEG maskinen, da jeg brukte min såpass ofte, og vekt er ikke allverden for min del.
Jag kan rekomendera Flex 10,8 V Ali eller Duro Fix som även har exakt samma. Använder det till allt, även kört hålsåg 74mm i trä och gips. Den första jag hade ( ja, jag är inne på min andra
), tog jag ihjäl på eget bevåg, skruvade karmskruv och 120mm träskruv, då gav den upp, men som sagt var det nog självförvållat
Fick en ny på garanti kan tilläggas.
Annars är den suverän, snabbladdade batterier, stark som fan och liten och smidig.
Annars är den suverän, snabbladdade batterier, stark som fan och liten och smidig.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag är också ute efter en skruvdragare. Hade först tänkt mig en runt 1000:- men inser att jag kanske ska gå upp åtminstone lite grann kanske till 1500. Följande är i alla fall de modeller som jag funderar över:
* AEG BS12x från Harald Nyborg för 1298:-
Låter som ett riktigt bra pris, undrar dock om det är exakt den här modellen eftersom det står SB12x på deras hemsida?
2 st 3.0 batterier, 1-timmes laddare, 35 Nm, 10 mm chuck och 2.0 i vikt.
* Bosch GSR12V SD
K-Rauta har x-pris 1495:- men jag vet inte vilka batterier som ingår då, någon som vet?
Harald Nyborg har för 1778:- men modellen heter då GSR122, är det samma? Dessutom bara 2 st 1.5Ah batterier.
Drift-underhall.se har för 1995:- och då ingår 3 st 2.6Ah batterier, dock kanske lite för dyrt för mig...
1-timmes laddare, 38 Nm, 13 mm chuck och 1.9 i vikt.
* Någon grön Bosch, PSR 12-2, 14.4-2, 14.4 LI-2
Hur stor skillnad är det mot blåa Bosch-maskinen ovan?
* Makita 6270DWAET2 - Harald Nyborg för 1495:-
Vet inte riktigt specen för denna då den inte har riktigt samma beteckning som den 6270 som finns på Makitas hemsida. Men den har 2 st 2.0 batterier och det ingår 55 tillbehörsdelar (borrar, bits...)
Jag antar att AEG:n är kanske den bästa för det priset, eller? Kan det vara värt att gå upp några hundra för en av Bosch-maskinerna i stället?
* AEG BS12x från Harald Nyborg för 1298:-
Låter som ett riktigt bra pris, undrar dock om det är exakt den här modellen eftersom det står SB12x på deras hemsida?
2 st 3.0 batterier, 1-timmes laddare, 35 Nm, 10 mm chuck och 2.0 i vikt.
* Bosch GSR12V SD
K-Rauta har x-pris 1495:- men jag vet inte vilka batterier som ingår då, någon som vet?
Harald Nyborg har för 1778:- men modellen heter då GSR122, är det samma? Dessutom bara 2 st 1.5Ah batterier.
Drift-underhall.se har för 1995:- och då ingår 3 st 2.6Ah batterier, dock kanske lite för dyrt för mig...
1-timmes laddare, 38 Nm, 13 mm chuck och 1.9 i vikt.
* Någon grön Bosch, PSR 12-2, 14.4-2, 14.4 LI-2
Hur stor skillnad är det mot blåa Bosch-maskinen ovan?
* Makita 6270DWAET2 - Harald Nyborg för 1495:-
Vet inte riktigt specen för denna då den inte har riktigt samma beteckning som den 6270 som finns på Makitas hemsida. Men den har 2 st 2.0 batterier och det ingår 55 tillbehörsdelar (borrar, bits...)
Jag antar att AEG:n är kanske den bästa för det priset, eller? Kan det vara värt att gå upp några hundra för en av Bosch-maskinerna i stället?
AEGen er veldig bra, og har et veldig bra pris. GSR 12, og GSR 12 VE-2 ligger forskjellen i nm. VE-2 er som regel dobbelt så sterk. Men jeg vil tro AEG maskinen holder til ditt bruk? Den er iallefall relativt rimelig.
Jag köpte för ett tag sedan en Makita BDF452 från USA. Den är perfekt för mina behov (som simpel hemmafixare). Liten och lätt, men hyfsat stark. Batterierna laddas på en kvart. Fördel med Li-jon är ju också att de inte laddar ur så fort, om de ligger oanvända.
Ett paket med maskin, två batterier, laddare och en bra låda kostar $200 på Toolking.com. Dessutom finns det s.k. "reconditioned" för $140.
http://www.toolking.com/makita_bdf452hw.aspx
http://www.toolking.com/Makita_BDF452HWR.aspx
Ett paket med maskin, två batterier, laddare och en bra låda kostar $200 på Toolking.com. Dessutom finns det s.k. "reconditioned" för $140.
http://www.toolking.com/makita_bdf452hw.aspx
http://www.toolking.com/Makita_BDF452HWR.aspx
Bauhaus hadde tilbud nå på blå bosch GWI 10.8 Li-ion vinkelskruvdrager og GSR 10,8V i en pakke til 1790, så det slo jeg til på i dag. GWI alene koster sånn ca 1900kr ellers alene her, så jeg er kjempe fornøyd.
De hadde også en pakke med GSR + GDR 10.8 til 1698.
De hadde også en pakke med GSR + GDR 10.8 til 1698.
