66 495 läst ·
240 svar
66k läst
240 svar
Skruvdragare - igen
Hej, har själv funderat på att köpa en sådan Makita från Toolking, men varit osäker på hur det fungerar med laddaren då det väl är 110volt i uttagen i USA.Raketforskaren skrev:Jag köpte för ett tag sedan en Makita BDF452 från USA. Den är perfekt för mina behov (som simpel hemmafixare). Liten och lätt, men hyfsat stark. Batterierna laddas på en kvart. Fördel med Li-jon är ju också att de inte laddar ur så fort, om de ligger oanvända.
Ett paket med maskin, två batterier, laddare och en bra låda kostar $200 på Toolking.com. Dessutom finns det s.k. "reconditioned" för $140.
[länk]
[länk]
Klarar laddaren 110-230 volt eller måste man köpa en omvandlare eller en ny laddare i sverige?
Omvandlare behövs. Jag köpte en 300W på Hobbex för 300:-.
Lite sent på det kanske men efter att pratat med svärfar och hittat den här tråden har jag fastnat för bosch GSR 12 SD gärna kittet med 3 batteri. Är där nån som varit runt på de stora ställena (bauhaus, k-rauta, hornbach, swedol) sista tiden och sett var den är billig?
Raketforskaren lite frågor bara. Vad blev slutsumman för det köpet inklusive frakt och tull om det blev någon sådan. Sedan hur lång tid tog det innan du fick grejerna?
Oj, jag kommer faktiskt inte ihåg vad slutsumman hamnade på. Jag köpte dessutom inte på Toolking, utan via en privat försäljare på eBay.com. Med frakt och allt borde slutsumman ha hamnat kring 2000, med den då dyrare dollarn. Paketet kom på en vecka eller två antar jag. Frakt från USA brukar oftast gå på under två veckor.Peter2meter skrev:
Hur funkar det med 1,5Ah batterierna till en blå maskin? Måste man slipa bort nån klack, tycker jag läst nåt sånt. Maskinen bör ju bli väldigt smidig iallafall. Kanske värt kortare drifttid
TrollMann skrev:Kittet är ett LXT700 ([länk]) som jag gav £435 + £35. Det var en 110v laddare så urspung är nog USA. JAg köpte då en svensk laddare för 1250kr på fredells. Det går väl att för samma pengar inc tull beställa från USA istället, men jag tog england pga att frakt från USA brukar ta lång tid ifall det inte är express bud vilket då gör ett 26kg kitt dyrt.
Håller nu på att komplitera kittet, har 4 extra batterier, varav 2 är 1,5ah och 2 3.0ah. Totalt 6 batterier. Har även en pin pistol LXT 14,4v som väntar på posten samt en LXT 18vsticksåg. Mitt mål är att ha så mycket som möjligt i samma serie så att allt går med samma batterier samt samma laddare. Köper man batterier på ebay så ligger de då på under 700 kr styck, vilket kan jämföras med över 2000 kr i butik hemma här...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Japp välkommen till sportskoklubbenmarcla skrev:
Jag kan ju tillägga nu efter att ha ägt min i ett par månader.
Jag ångrar inte köpet.
Den är lätt och smidig, batteritiden är som förväntat, och laddningen går ruggigt snabbt.
Den enda lilla negativa grejjen är möjligen att den inte har autolock - ngn gång har chucken snurrat upp sig - nu vet jag inte om det hade gjort skillnad men jag tänkte på det då iaf
Annars släpar jag min kontinuerligt mellan landstället och hemma nu - jag vill ju inteanvända min gamla "herkules" om jag kan undvika det nuförtiden !!
/K
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Släpandet känns igen, men en sån skruvdragare är nog värd att släpas!
Sportskolooken får man leva med. Den funkar ändå bättre på skruvdragarna än på sticksågarna och tigrarna.
Sportskolooken får man leva med. Den funkar ändå bättre på skruvdragarna än på sticksågarna och tigrarna.