66 495 läst ·
240 svar
66k läst
240 svar
Skruvdragare - igen
Du menar för en tusenlapp mer, så får du en blå bosch, eftersom den (DeWalten) kostade 1195 och inte 1995.klaskarlsson skrev:
Men visst får man vad man betalar för. Men den tusenlapp jag sparade kan jag göra något mycket roligare för.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Än att köpa skruvdragare för? Märkligt.
frippes skrev:
Är lite skeptisk till Dewalts satsning i mellansegmentet. En variant har ju sålts på rusta också. Dessa maskiner ser ju ut som bruksbo och verkar vara ett sätt att mjölka mellansegmentet genom att locka med proffsmärke.
Nu har Bauhas Bosch PSR 14,4 LI-2 på annons.
1 batteri - 1189
2 batterier 1489
Men fick även annonsblad från Harald Nyborg, vad tror ni om denna?
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5553&n=20100
Får ej fram exakt vilken AEG det är så hittar ej spec (nån som har koll på det?) 12v, 2st 3,Ah borde väll vara bra om man laddar ur dem ordentligt. Vill egentligen få bekräftat vilken AEG det är å om den har bra vrid.
Edit; Ser ut som denna men den på länken här har 2st 1.5ah batterier. Men det borde vara samma vrid (16nm mjuk), är det tillräckligt? http://www.aeg-pt.se/internet/AEG_PT.nsf/62ed5947af8a47bbc1256e58005aa008/86c34cf50367e608c125726d0039c21a!OpenDocument
1 batteri - 1189
2 batterier 1489
Men fick även annonsblad från Harald Nyborg, vad tror ni om denna?
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5553&n=20100
Får ej fram exakt vilken AEG det är så hittar ej spec (nån som har koll på det?) 12v, 2st 3,Ah borde väll vara bra om man laddar ur dem ordentligt. Vill egentligen få bekräftat vilken AEG det är å om den har bra vrid.
Edit; Ser ut som denna men den på länken här har 2st 1.5ah batterier. Men det borde vara samma vrid (16nm mjuk), är det tillräckligt? http://www.aeg-pt.se/internet/AEG_PT.nsf/62ed5947af8a47bbc1256e58005aa008/86c34cf50367e608c125726d0039c21a!OpenDocument
Den Aeg'n har ju ca samma som Boschen. 16/35 vs 17/30, så det borde vara ok. Dock så laddar du batterierna på 1/3 av tiden som boschen ( vid 3.0 ah). Jag tror att Aeg är ett bättre köp ifall du klarar dig utan lampan.lindengbg skrev:Nu har Bauhas Bosch PSR 14,4 LI-2 på annons.
1 batteri - 1189
2 batterier 1489
Men fick även annonsblad från Harald Nyborg, vad tror ni om denna?
[länk]
Får ej fram exakt vilken AEG det är så hittar ej spec (nån som har koll på det?) 12v, 2st 3,Ah borde väll vara bra om man laddar ur dem ordentligt. Vill egentligen få bekräftat vilken AEG det är å om den har bra vrid.
Edit; Ser ut som denna men den på länken här har 2st 1.5ah batterier. Men det borde vara samma vrid (16nm mjuk), är det tillräckligt? [länk]
Ja den AEG;n känns bra. Klarar mig utan lampan. Gör inget att den förmodligen är lite tyngre än Boschen då jag har en annan lite mindre skruvdragare (modell tokbudget ifrån Jula) som funkar vid enklare skruvningsarbeten).TrollMann skrev:
Hoppas AEGn är bättre än den blåa Bosch som jag började skriva om i denna tråd.. för denna AEGn är lite dyrare, men ser ut å vara en trevlig maskin.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Sånär som tyngden så var jag väldigt inne på AEG'nlindengbg skrev:Ja den AEG;n känns bra. Klarar mig utan lampan. Gör inget att den förmodligen är lite tyngre än Boschen då jag har en annan lite mindre skruvdragare (modell tokbudget ifrån Jula) som funkar vid enklare skruvningsarbeten).
Hoppas AEGn är bättre än den blåa Bosch som jag började skriva om i denna tråd.. för denna AEGn är lite dyrare, men ser ut å vara en trevlig maskin.
Den har ju dessutom fått bäst i test i bland annat DN - av både proffs och budgetdragare...
/K
Är det någon som har erfarenheter av den blåa Bosch som Swedol sälger för 1110+m? Se infogad annonstext nedan.
Kan det tänkas vara en bra affär?
"BORRSKRUVDRAGARE GSR 14.4V
Kompakt och smidig för arbeten på svåråtkomliga ställen. Snabba verktygsbyten med en hand tack vare snabbchuck med en hylsa och Auto Lock. Högklassig, dammtät planetväxel som medger enkel omkoppling mellan 1:a och 2:a växeln. 13mm chuck med 15 momentlägen och borrläge samt motorbroms. Höger/vänstergång. Levereras med 1-timmesladdare i transportväska. Borrkap. Stårl/trä 11/32 mm. Varvtal hög/låg 0-1200/400 r/min. Max vridm. 35 Nm. Vikt 1.8 kg. Batteri 2 st 2.6 An Ni-MH."
Kan det tänkas vara en bra affär?
"BORRSKRUVDRAGARE GSR 14.4V
Kompakt och smidig för arbeten på svåråtkomliga ställen. Snabba verktygsbyten med en hand tack vare snabbchuck med en hylsa och Auto Lock. Högklassig, dammtät planetväxel som medger enkel omkoppling mellan 1:a och 2:a växeln. 13mm chuck med 15 momentlägen och borrläge samt motorbroms. Höger/vänstergång. Levereras med 1-timmesladdare i transportväska. Borrkap. Stårl/trä 11/32 mm. Varvtal hög/låg 0-1200/400 r/min. Max vridm. 35 Nm. Vikt 1.8 kg. Batteri 2 st 2.6 An Ni-MH."
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Det ser ut som att dom skrivit fel på den Boschen, det står: "VT2697 14,4V Batteri 2,6Ah 1110:-" så det är nog inte maskinen som kostar det tyvärr. Samma pris på batteriet står på maskinen under. Annars hade det varit ett kanonpris på den maskinen.
Försöker själv välja vad jag skall köpa, just nu lutar det väl mest åt Hitachi DS14DFL eller en Metabo BSZ 12 Impuls. Båda kostar ungefär lika mycket. Någon som har erfarenhet av Metabo? Märket har, så vitt jag sett, inte nämnts i denna tråd.
Sen har jag börjat kika lite åt Flex ALI10,8. Någon som vet hur pass bra/dålig den är på att borra?
Sen har jag börjat kika lite åt Flex ALI10,8. Någon som vet hur pass bra/dålig den är på att borra?
Äger själv ingen Metabo-maskin men har jobbat både med en dragare och en elhandhyvel. Vill nog påstå att de är lite av en doldis, tyvärr. Över lag riktigt fina maskiner med bra kvalitet, skulle nog vilja påstå att de matchar blå Bosch.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Titta på den nya Flex Ali 10,8G, den är 2-växlad och klarar 45Nm. Har provat den lite på jobbet och den är mkt bra. Batterierna räcker väl inte så länge med tanke på hur stark motorn är, den slår den ju faktist de flesta större maskinerna i styrka trots att den är så liten. Den säljs av rätt många nu för 1895:- +moms med två 1,3Ah batterier och en lampa.Geoff skrev:Försöker själv välja vad jag skall köpa, just nu lutar det väl mest åt Hitachi DS14DFL eller en Metabo BSZ 12 Impuls. Båda kostar ungefär lika mycket. Någon som har erfarenhet av Metabo? Märket har, så vitt jag sett, inte nämnts i denna tråd.
Sen har jag börjat kika lite åt Flex ALI10,8. Någon som vet hur pass bra/dålig den är på att borra?
´Fick du pröjsa för kitet från England inkl all avgifter och har du nån produktspec?TrollMann skrev:
Kittet är ett LXT700 (http://www.makita.com/menu.php?pg=product_det&tag=LXT700) som jag gav £435 + £35. Det var en 110v laddare så urspung är nog USA. JAg köpte då en svensk laddare för 1250kr på fredells. Det går väl att för samma pengar inc tull beställa från USA istället, men jag tog england pga att frakt från USA brukar ta lång tid ifall det inte är express bud vilket då gör ett 26kg kitt dyrt.lindengbg skrev:
Håller nu på att komplitera kittet, har 4 extra batterier, varav 2 är 1,5ah och 2 3.0ah. Totalt 6 batterier. Har även en pin pistol LXT 14,4v som väntar på posten samt en LXT 18vsticksåg. Mitt mål är att ha så mycket som möjligt i samma serie så att allt går med samma batterier samt samma laddare. Köper man batterier på ebay så ligger de då på under 700 kr styck, vilket kan jämföras med över 2000 kr i butik hemma här...