Skruvdragare - igen

60k läst  240 svar

1. T
    Renoverare Nivå 13
    Håller på och totalrenoverar huset och har tröttnat på den mesiga kraften från mina billiga skruvdragare och söker istället något mer kraftfullt. Nuvarande maskiner klarar knappt att borra 20mm genom träreglar så jag måste ibland ta till en riktig borrmaskin till det vilket är väldigt irriterande.
    Har läst en del trådar men blir inte så mycket klokare, har man inte så bra koll från början får man ofta inte ut så mycket genom att läsa andras trådar utan då får det istället bli att skriva en egen med just mina tankar och funderingar.

Vill alltså ha en stark skruvdragare som även kan agera borrmaskin. Ha bra batterier (två vill jag ha) och är ergonomisk, smidig (har inte stora händer) och lätt. Den bör inte kosta över 2000:- heller.

Vad har jag att välja på? Vad rekommenderas? Något mer jag ska tänka på? Vart köper jag den aktuella maskinen?

2. L
    Medlem Nivå 3
  3. T
    Renoverare Nivå 13
    Låter dyrt för en Black and Decker, låter lite av ett budgetmärke för mig. Hur som helst är 2.5kg alldeles för tungt.

4. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Black and Decker budget? nä! det är ju en dewalt, det kan ju läsas i en annan tråd :D
    Skämt åsido, mitt råd, vilket har skrivits förr, kolla Ah på batterierna. Min erfarenhet är ett 18v med typ 1,7 Ah så suger batteriet ur sig på noll tid när det tar mot, men en 12v 3.0Ah tuffar på (Har en sportsko (Hitachi) som inte har svikit en enda gång). minst 2,6Ah ska batterierna vara (tycker jag)

Jag har inte dasslock händer och Makita och Hitachi tycker jag passar in i smidighet, men då tyvärr inte under 2000:- segmentet kanske.

5. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Några förslag till:

Dewalt, Bosch, Hilti, Panasonic...

6. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Kanske mycket krav på lite pengar, men om du kan sträcka dig ett par hundringar till så kan du få en sån här: Borr och skruvdragare Bosch GSR 12V SD 2195:- på Jula. Det är säkerligen värt det bara för att byta från B&D till Blå Bosch. Jag gillar de där från Bosch, tror de fungerar även till mindre händer, handtaget är ganska slankt.

7. E
    Medlem Nivå 1
    AEG BS12X kanske är nåt? Levereras med dubbla 3.0Ah 12V-batterier (NiMh) och har ju liknande prestanda med betydligt dyrare maskiner.

8. T
    Renoverare Nivå 13
    Låter intressant, men vart får man tag på AEG?

9. K
    Medlem Nivå 1
    Är inte AEG och Milwaukee samma maskiner? AEG har dom på Bauhaus, men sen handlar jag inte där av ren princip efter flertalet gånger av dåligt/arrogant/okunnigt bemötande.

Jag har en Milwaukee PDD 12 X som jag är toppennöjd med. Fick med 3st 12V 3.0Ah för två lakan, och dom har bra prestanda. Hade hemma en B&D (typ den nämn ovan) innan jag köpte PDDn. Den kändes plastig och kändes som om den skulle knäckas om den trillade ner från en halv meters höjd. Dock var den oerhört stark och hade slagfunktion vilket PDDn saknar.

En klar fördel med AEG/Milwaukee är att man kan vända batterierna för ökad åtkomlighet när platsen tryter. Jag tyckte först att det var väl onödigt, men det har visat sig mycket användbart. Annat nämnvärt är 13mm chuck i metall och smidigt bälteshängarsystem med enhandsmanövrering. Inte tappa fler maskiner. Mycket bra vid arbete på stegar osv.

Kortfattat, jag är mycket nöjd med tanke på pris/prestanda/funktioner!

(Men, hade jag köpt en idag med facit i hand hade jag köpt en litiummaskin. Hade kostat mer men dom väger inte ett skit och är starka som bara den. Och gärna en med slag, men då pratar vi inte den prisklassen)

10. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Det är väl två prisklasser inom samma koncern, AEG och Milwaukee, ungefär som grön och blå Bosch. Med det ingen jämförelse i övrigt, vissa AEG-maskiner är bättre än grön Bosch, men AEG:s hyvel ser bedrövlig ut medan Boschs gröna hyvel som de har på CO och Jula är helt ok för priset 999kr.

Förresten, jag kör ju både en AEG 12V och en Bosch 12V (ung. som den jag nämnde ovan) på jobbet. Båda NiMH. Måste säga att jag föredragit Boschen. Batterierna har inte hållit lika länge på AEG:n. Boschen är dessutom skönare att hålla i. I jämförelsen mellan de två är Boschens batteri av smidigare format så vändning blir i princip onödig på den.

Men vilken som helst av dem borde du bli nöjd med! Har inga priser på AEG i huvudet.

11. Bastefallarn
    Medlem Nivå 4
    Harald Nyborg säljer AEG:n med 2st 3Ah batterier för 1648:- det är ju ett bra pris. Dessutom kan du ju få den 12% billigare på Bauhaus då.

12. T
    Renoverare Nivå 13
    Finns ingen Nyborg i närheten tyvärr.

13. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Bor du också i en stad utan silvan, k-rauta, Harald N och swedol måste vara uppsala :rolleyes:

14. T
    Renoverare Nivå 13
    Bor på landet, men K-Rauta och Swedol finns i närheten.

15. Rund_skruvad
    Medlem Nivå 7
    Du är lyckligt lottad ändå. :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: