66 495 läst ·
240 svar
66k läst
240 svar
Skruvdragare - igen
Rejäla grejer, hehe lite annan prisklass än det man själv tänkt sigTrollMann skrev:Kittet är ett LXT700 ([länk]) som jag gav £435 + £35. Det var en 110v laddare så urspung är nog USA. JAg köpte då en svensk laddare för 1250kr på fredells. Det går väl att för samma pengar inc tull beställa från USA istället, men jag tog england pga att frakt från USA brukar ta lång tid ifall det inte är express bud vilket då gör ett 26kg kitt dyrt.
Håller nu på att komplitera kittet, har 4 extra batterier, varav 2 är 1,5ah och 2 3.0ah. Totalt 6 batterier. Har även en pin pistol LXT 14,4v som väntar på posten samt en LXT 18vsticksåg. Mitt mål är att ha så mycket som möjligt i samma serie så att allt går med samma batterier samt samma laddare. Köper man batterier på ebay så ligger de då på under 700 kr styck, vilket kan jämföras med över 2000 kr i butik hemma här...
Hehe, jag började med en Rusta 18v dragare, bytte till en classe 18v dragare pga att batteriet va slut (själv urladdat till botten) Bytte sen classe dragarn till Boschen, vilket kändes som ett nedköp. Efter det tröttnade jag helt och gick all inlindengbg skrev:
Har fortfarande inte blivit något köp för min del.. fortvarande kluven.
Vad tror ni om en Makita 6317 12v med 2 2,6ah batterier? Kan köpa den via jobbet, skulle gå på ca 1400kr för mig, är den värd det? Designmässigt så ser den gammal ut jämfört med en del andra Makita jag sett.. länk; http://www.verktygsladan.nu/Datablad/Makita%206317DWDE%20Borrskruvdragare%2012%20V,%202,6%20Ah.pdf
Kan även köpa Milwaukee PLD 12 X (12V) med 2st batterier (ser ut å vara 2.7). Är samma som denna gamla PDF från 2006 har med på sidan 4.)via jobbet, skulle kosta mig ca 1250kr;
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_products.nsf/vwToolsLink/1C4F7D04BE5D60FCC1257407006CCD14?OpenDocument&nav1=pro
Vad tror ni om en Makita 6317 12v med 2 2,6ah batterier? Kan köpa den via jobbet, skulle gå på ca 1400kr för mig, är den värd det? Designmässigt så ser den gammal ut jämfört med en del andra Makita jag sett.. länk; http://www.verktygsladan.nu/Datablad/Makita%206317DWDE%20Borrskruvdragare%2012%20V,%202,6%20Ah.pdf
Kan även köpa Milwaukee PLD 12 X (12V) med 2st batterier (ser ut å vara 2.7). Är samma som denna gamla PDF från 2006 har med på sidan 4.)via jobbet, skulle kosta mig ca 1250kr;
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_products.nsf/vwToolsLink/1C4F7D04BE5D60FCC1257407006CCD14?OpenDocument&nav1=pro
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Låter som ett pangpris tycker jag.lindengbg skrev:
Inte lika flashis som de nyare, men lär nog funka nog så bra...
/K
De nya Makita i LXT serien är ju helt gudomligt bra vikt på... ligger klockrent välbalanserat i handen.
Tyvärr går inte frugan med på att jag behöver en sån då jag har en sjysst 12v Makita redan... men tids nog... tids nog.
LindeGBG: Den första du länkar till är en sån som jag har, otroligt bra maskin. Är supernöjd... även om jag dreglar lite över en LXT...
Tyvärr går inte frugan med på att jag behöver en sån då jag har en sjysst 12v Makita redan... men tids nog... tids nog.
LindeGBG: Den första du länkar till är en sån som jag har, otroligt bra maskin. Är supernöjd... även om jag dreglar lite över en LXT...
Köp en Milwaukee.
Rejält med kraft till en billig peng. Tyvärr inte så smidig och ganska tung att arbeta med.
Personligen kör jag med en festool C12 och en TDK 12
C12:an är underbar att jobba med när man vant sig vid den annorlunda designen.
TDK;n ligger bara och skräpar för tillfället
Rejält med kraft till en billig peng. Tyvärr inte så smidig och ganska tung att arbeta med.
Personligen kör jag med en festool C12 och en TDK 12
C12:an är underbar att jobba med när man vant sig vid den annorlunda designen.
TDK;n ligger bara och skräpar för tillfället
Får vi nån recension av grejerna snart!!!
Man blir ju lite nyfiken!. Är själv sugen o handla från USA nu när dollarn e så låg. Finns inte DK1420 kittet i USA? Nån som vet?
TrollMann skrev:
Köpte en Metabo 12 voltare för ca 2 år sedan.Riktigt bra maskin.3 amp batterier.I börjjan ja.
Skött batterierna men ett stort men.En riktig skitmaskin vad det gäller batterier.
Har 2 st batteier men eländet orkar inte dra in skruvarna i botten med fulladat batteri när jag skruvar i trä.Vanliga korta träskruv.
Alldrig mer en Metabo.
Många säger att Metabo har haft/har problem med batterierna i min bekanskapskrets.
Och köpa ett ersättningsbatteri för 695:- känns inte rätt.
Nu har jag köpt Makitan med verktygslådan hos Harald Nyborg för 1740:- inkl frakt o postförskottsavgift.
Visserligen 2 amp batterier men det är bara att ladda.Hinner inte köra slut på ena batteriett innan det andra är fulladdat.
Och behöver jag ett större batteri så skickar jag efter ett för 695:-.
Sedan håller inte snacket om att inte 2 amp batterier håller.
Bara nys.
Köper man en kvalitets maskin så håller batterierna.
Köper man något billigt skräp för 4-500 så får man skylla sig själv.
Sedan denna jämnförelse om vilken masin som drar i mest skruvar innan batteriet är slut.
Idioti.Vem drar i 270 skruv på raken (i en följd).Ingen utom test nissarna.
Valde mellan nya Boschen Modell SB12X (varvar väl bara 800 varv/min om jag minns rätt).eller Makitan.Valde Makitan trotts låg Amp på batterierna.Skruvar mkt men är inte så dum att när jag skall skruva i några tusen skruv så köper jag en elskruvdragare från Jula för 299:-.Köper även remsorna med gipsskruv där.
Hålla på och fummla med en skruvdragare när man skruvar 10 gånger så snabbt med en Skruvdragare för gipsskruv
(Artnr:000131).(Jula)Tack för mig.
Skött batterierna men ett stort men.En riktig skitmaskin vad det gäller batterier.
Har 2 st batteier men eländet orkar inte dra in skruvarna i botten med fulladat batteri när jag skruvar i trä.Vanliga korta träskruv.
Alldrig mer en Metabo.
Många säger att Metabo har haft/har problem med batterierna i min bekanskapskrets.
Och köpa ett ersättningsbatteri för 695:- känns inte rätt.
Nu har jag köpt Makitan med verktygslådan hos Harald Nyborg för 1740:- inkl frakt o postförskottsavgift.
Visserligen 2 amp batterier men det är bara att ladda.Hinner inte köra slut på ena batteriett innan det andra är fulladdat.
Och behöver jag ett större batteri så skickar jag efter ett för 695:-.
Sedan håller inte snacket om att inte 2 amp batterier håller.
Bara nys.
Köper man en kvalitets maskin så håller batterierna.
Köper man något billigt skräp för 4-500 så får man skylla sig själv.
Sedan denna jämnförelse om vilken masin som drar i mest skruvar innan batteriet är slut.
Idioti.Vem drar i 270 skruv på raken (i en följd).Ingen utom test nissarna.
Valde mellan nya Boschen Modell SB12X (varvar väl bara 800 varv/min om jag minns rätt).eller Makitan.Valde Makitan trotts låg Amp på batterierna.Skruvar mkt men är inte så dum att när jag skall skruva i några tusen skruv så köper jag en elskruvdragare från Jula för 299:-.Köper även remsorna med gipsskruv där.
Hålla på och fummla med en skruvdragare när man skruvar 10 gånger så snabbt med en Skruvdragare för gipsskruv
(Artnr:000131).(Jula)Tack för mig.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Visst kan jag ge lite feedback från mitt LTX kit, för bakgrund så titta på mina tidigare inlägg.
Så, jag har nu haft detta kit ett litet tag, och har använt alla verktyg. Samt så fick jag i veckan hem sticksågen som finns i LTX serien.
Dragaren: Grym byggkvalite, sitter perfekt i handen. Är lite olik min bosch eftersom avtryckaren sätter varvtal och inte effekt, så se till att sätta momentet innan man drar! Den e mycket start i alla varv och på båda växlarna. I paketet ingår de 3.0 ah batterier, att kompitera med 1,5 är nästan ett måste. Maskinen blir då mycket smidig.
Vinkelslip: Har kapat lite och slipat ner en del. Det som slog mig är att den är mycket tyst när den spinner fritt, inget rassel alls. Man får bra grepp på den och den är liten vilket gör att enhandsgrepp fungerar bra.
Cirkelsåg: Grym kvalite, helt gjuten platta av alumium. Sågar mycket bra med fin fingertoppskänsla.
Slagskruvdragare: Har bara provat med franskträskruv, inget problem. Denna är liten också vilket är ett pluss. Moment går ej att ställa in.
Ficklampan: Grymt starkt ljus för att vara en bärbar lampa. Sitter bra i handen. Dock så tror jag inte att man skall använda den i regn.
Byggradion: Helt ok, bra ljud och tål lite regn utan problem.
Tigersågen: Trevlig variabel och stark. Har endast kapat julgranen samt lite fönsterbrädor. Snabblåset fungerar fint för att byta blad snabbt.
Laddaren: Fick med en 110v laddare, vilket jag sålde på tradera och köpte en 220 laddare på Fredells. Laddaren är så snabb att man skulle klara sig på endast ett batteri! 22 minuter för 3.0ah och 15 minuter för 1.5ah. Dvs dessa tider är från tomt till fullt.
Skicksågen som jag köpte till är helt underbar, vilken kvalite! Snabbfäste som fungerar mycket bra, samt en lampa som belyser där man sågar. Denna har också botten i aluminium i ett helt stycke, samt reskydd och en extra bit för att inte riva upp när man sågar.
Allt som allt, jag känner mig som en vinnare när jag använder detta kitt, är helt klart värt vart enda krona som jag lagt. Kommer aldrig använda en bosch igen...
Så, jag har nu haft detta kit ett litet tag, och har använt alla verktyg. Samt så fick jag i veckan hem sticksågen som finns i LTX serien.
Dragaren: Grym byggkvalite, sitter perfekt i handen. Är lite olik min bosch eftersom avtryckaren sätter varvtal och inte effekt, så se till att sätta momentet innan man drar! Den e mycket start i alla varv och på båda växlarna. I paketet ingår de 3.0 ah batterier, att kompitera med 1,5 är nästan ett måste. Maskinen blir då mycket smidig.
Vinkelslip: Har kapat lite och slipat ner en del. Det som slog mig är att den är mycket tyst när den spinner fritt, inget rassel alls. Man får bra grepp på den och den är liten vilket gör att enhandsgrepp fungerar bra.
Cirkelsåg: Grym kvalite, helt gjuten platta av alumium. Sågar mycket bra med fin fingertoppskänsla.
Slagskruvdragare: Har bara provat med franskträskruv, inget problem. Denna är liten också vilket är ett pluss. Moment går ej att ställa in.
Ficklampan: Grymt starkt ljus för att vara en bärbar lampa. Sitter bra i handen. Dock så tror jag inte att man skall använda den i regn.
Byggradion: Helt ok, bra ljud och tål lite regn utan problem.
Tigersågen: Trevlig variabel och stark. Har endast kapat julgranen samt lite fönsterbrädor. Snabblåset fungerar fint för att byta blad snabbt.
Laddaren: Fick med en 110v laddare, vilket jag sålde på tradera och köpte en 220 laddare på Fredells. Laddaren är så snabb att man skulle klara sig på endast ett batteri! 22 minuter för 3.0ah och 15 minuter för 1.5ah. Dvs dessa tider är från tomt till fullt.
Skicksågen som jag köpte till är helt underbar, vilken kvalite! Snabbfäste som fungerar mycket bra, samt en lampa som belyser där man sågar. Denna har också botten i aluminium i ett helt stycke, samt reskydd och en extra bit för att inte riva upp när man sågar.
Allt som allt, jag känner mig som en vinnare när jag använder detta kitt, är helt klart värt vart enda krona som jag lagt. Kommer aldrig använda en bosch igen...
Men om man ska testa maskiner så måste man väl göra på något vis?GR_B skrev:
Vad hade du föreslagit för testmetod för att avgöra maskinens / batteriets kapacitet då?
Trollman, hur tycker du att cirkelsåg, vinkelslip och tigersåg fungerar som batterimaskiner?
Jag är rädd att dom blir väldigt snabbt urladdade, särskilt cirkelsågen borde suga rejält med ström då man går på något kraftigare material.
Att ha en vinkelslip som är nästan tyst låter underbart !!!
Du har kanske inte hunnit testa så mycket än... Men återkom gärna med dina intryck efter en tids användning.
I princip har jag dissat dessa sorters verktyg som batterivarianter, men jag försöker gärna omvärdera min åsikt om jag hör att andra är nöjda med sina saker.
Jag är rädd att dom blir väldigt snabbt urladdade, särskilt cirkelsågen borde suga rejält med ström då man går på något kraftigare material.
Att ha en vinkelslip som är nästan tyst låter underbart !!!
Du har kanske inte hunnit testa så mycket än... Men återkom gärna med dina intryck efter en tids användning.
I princip har jag dissat dessa sorters verktyg som batterivarianter, men jag försöker gärna omvärdera min åsikt om jag hör att andra är nöjda med sina saker.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Har läst nånstans att den cirkelsågen skall klara att såga 20m i 22mm spånskiva på en laddning, det är ju en rätt bra siffra om det nu stämmer. Vore intressant att höra hur bra det stämmer med verkligheten.
6317 är en otroligt fin maskin i mitt tycke. Kraftfull men går att köra mjukt och fint med. Anledningen till att de är så billiga nu är alldeles säkert trycker från lio-on maskinerna.lindengbg skrev:Har fortfarande inte blivit något köp för min del.. fortvarande kluven.
Vad tror ni om en Makita 6317 12v med 2 2,6ah batterier? Kan köpa den via jobbet, skulle gå på ca 1400kr för mig, är den värd det? Designmässigt så ser den gammal ut jämfört med en del andra Makita jag sett.. länk; [länk]
Kan även köpa Milwaukee PLD 12 X (12V) med 2st batterier (ser ut å vara 2.7). Är samma som denna gamla PDF från 2006 har med på sidan 4.)via jobbet, skulle kosta mig ca 1250kr;
[länk]
