Hajakz skrev:
Hur funkar det med 1,5Ah batterierna till en blå maskin? Måste man slipa bort nån klack, tycker jag läst nåt sånt. Maskinen bör ju bli väldigt smidig iallafall. Kanske värt kortare drifttid
1.5Ah batteriet passade bra till skruvdragaren samt skruvknackaren. Dock så stämmer det att det inte passar till tex tigersågen. Det e OK för mig.
 
Va bra! Tog o kikade på maskinerna o nu hittade jag klacken på tigersågen. Spelar ju ingen roll om den inte funkar på den, den väger ju så pass mycket ändå. Tror jag ska köpa 2st 1,5Ah batterier att ha till skruvdragaren o skruvknacken. Då blir dom ju ännu lättare!! Nu ser jag att det tom. står på märkskylten på alla maskinerna använd endast BL 1815 el. BL1830 Dvs 1,5 el. 3Ah UTOM på tigern där det står endast BL1830

TrollMann skrev:
1.5Ah batteriet passade bra till skruvdragaren samt skruvknackaren. Dock så stämmer det att det inte passar till tex tigersågen. Det e OK för mig.
 
Mikael_L
marcla skrev:
Det blev till slut en Hitachi DS 14DFL på Silvan som hade en drive för 1795:-. Känns smidig och ha ett skönt handtag.
Det tror jag är en bra maskin, särskilt för de pengarna.

Det var rackarns nära jag köpte en sådan. Jag tvekade väl i princip bara över avsaknaden av automatisk chucklåsning då man byter borr/bits. 1,5 Ah batteri såg jag, som hobbyanvändare, inte som något problem, då laddaren är så snabb att det andra batteriet förmodligen alltid är klart för användning när man kört slut på det i maskinen. Dragaren blir lättare och smidigare med, så små batterier har sina fördelar med.

Men till sist blev det ändå köp av utgående ex av den förra Hitachi proffsmaskinen, för tom lite mindre pengar pga av utförsäljningen (ca 1600, om jag minns rätt). Men den saknar bälteskroken och LiION batterier. Den saknar även sportdojelooken, men det upplever jag knappast negativt... ;)

Jag kommer antagligen fundera både en och två gånger om jag gjorde rätt val ... :D
 
Hajakz, Tror du kommer att bli helnöjd! Jag har 2 1,5ah samt 4 3.0ah, vilket i teorin ger rätt lång användning utan laddning :)

Med 1,5ah på dragaren så är den rätt smidig att använda
 
Någon som använder Milwaukee PLD 12 X?
 
Har använt Makita 18V LXT Impact Driver - BTD140 ett tag nu, och rackarns vad grym den här lilla skruvdragaren är. Håller på och sätter staket och den här maskinen verkligen underlättar arbetet.
 
marcla skrev:
Det blev till slut en Hitachi DS 14DFL på Silvan som hade en drive för 1795:-. Känns smidig och ha ett skönt handtag.
Kan tipsa om att Jula nu har samma erbjudande (tillfälligt parti) på DS14DFL.

2-mt908_greengrey_pd.jpg

Hoppsan, nu blev det fel bild, skulle ju ha varit:

DS14DFL(HE).jpg

(höhö..)

Torrsimmade den lite, och det verkar ju vara en mycket trevlig maskin. Framförallt om det nu stämmer att de angivna 31Nm är för mjuka förband. Hade den haft 13mm-chuck och något högre batterikapacitet så hade det blivit ett impulsköp.

Men för den som är på jakt efter något i "Bosch 14.4 Li2-klassen" så borde den vara ett klockrent alternativ.
 
Mikael_L
netram skrev:
Hade den haft 13mm-chuck och något högre batterikapacitet så hade det blivit ett impulsköp.

Men för den som är på jakt efter något i "Bosch 14.4 Li2-klassen" så borde den vara ett klockrent alternativ.
13mm chuck har jag endast varit i behov en enda gång än så länge, karmskruvsverktyget. Då kunde jag inte köra med min gröna bosch, utan den gröna Hitachin blev ett måste.
Men det hade inte varit speciellt svårt att ta 220V-maskinen lika gärna. ;)

Jag skulle som sagt mest sakna autolock på chucken.
Li-ION, bälteskrok, vikt, styrka ... Det är många fina plus på den maskinen med ! :cool:

Förövrigt kan man köpa den på t.ex. Uppsala maskin&verktyg nu, i en stor verktygslåda och en massa bits och borrar till, för något fördelaktigt pris (som jag inte minns nu). Skulle misstänka att det paketet finns på många ställen där Hitachi säljs.
 
Mikael_L skrev:
13mm chuck har jag endast varit i behov en enda gång än så länge, karmskruvsverktyget. Då kunde jag inte köra med min gröna bosch, utan den gröna Hitachin blev ett måste.
Men det hade inte varit speciellt svårt att ta 220V-maskinen lika gärna. ;)
Har faktiskt också bara behövt det en gång, men blev då tvungen att hämta just 220v-maskinen då jag bara har skruvdragare med 10mm - den knipan vill man ju inte riskera att hamna i igen! ;)

Nej, det var mer ett behov av att differentiera maskinparken för att kunna motivera ett inköp, än behovet av funktionen som sådan. :)

Har förresten också den gröna Boschen, och håller med om att autolock är kanon!
 
netram skrev:
Kan tipsa om att Jula nu har samma erbjudande (tillfälligt parti) på DS14DFL.

[bild]

Hoppsan, nu blev det fel bild, skulle ju ha varit:

[bild]

(höhö..)

Torrsimmade den lite, och det verkar ju vara en mycket trevlig maskin. Framförallt om det nu stämmer att de angivna 31Nm är för mjuka förband. Hade den haft 13mm-chuck och något högre batterikapacitet så hade det blivit ett impulsköp.

Men för den som är på jakt efter något i "Bosch 14.4 Li2-klassen" så borde den vara ett klockrent alternativ.
Snygg sportsko - ser väldigt ergonomisk ut :)

Jag är helnöjd med min DFL som jag nu har haft i ett år snart.
Autolock saknar jag som sagt inte alls. 1.5 Ah räcker bra, och iom att man får två batterier och dom laddar på 30 min - så har jag aldrig stått batterilös - trots idogt skruvande av bla altan i sommar
Och min har 13 mm chuck, konstigt om den på jula inte har det !?! Iof har jag sett två olika specar på den med 10 och 13 mm...

/K
 
Mikael_L
Den på Jula har 13mm chuck!

Jag var och köpte några spackelspadar, då passade jag på att kolla. ;)
 
Köpte denna Hitachi för ett tag sen ( 3000 spänn, 64 Nm ), är riktigt jädra nöjd . De långa betongskruv glider i så grant å lätt. Har även en blå Bosch ( GSR 14,4 V ) som jag också är mycket nöjd med. Min gamle B & D törs jag knappt nämna, men gör det ändå. Den går numera på 2 gamla DeWalt batteri och skramlar som satan. Ja, den blir snart utbytt mot 3 ( ! ) blå, funderar allvarligt på detta erbjudande.

Tycker det är helt okay med 3 blå för ca 3900 svenska kronor, en av dom är iaf en Heavy.:)

Carl-Ras är billig emellanåt. Kan nämna att jag köpte en GSR 10,8 V-LI plus en Bosch GWI 10,8 V-LI plus ficklampan ( till LI-batterierna) för ca 1500 svenska pengar på deras mässa nyligen. :)
 
Redigerat:
Så 1.5 Ah räcker?

Någon som vet var man kan få tag på Hitachi DSL'n till bra pris i Uppsala/Stockholm? På maskin och verktyg gick den på 2250:-
 
Som det har skrivits tidigare: Jula har en 14,4 på kampanj (till 2008-11-12) för 1795kr
 
Tyvärr så verkar de vara helt slut på Jula. Var nog bara ett tillfälligt parti.

Mitt andra alternativ är en Dewalt DC740KB 12v. Förmodligen inte lika bra som Hitachin.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.