66 495 läst ·
240 svar
66k läst
240 svar
Skruvdragare - igen
1.5Ah batteriet passade bra till skruvdragaren samt skruvknackaren. Dock så stämmer det att det inte passar till tex tigersågen. Det e OK för mig.Hajakz skrev:
Va bra! Tog o kikade på maskinerna o nu hittade jag klacken på tigersågen. Spelar ju ingen roll om den inte funkar på den, den väger ju så pass mycket ändå. Tror jag ska köpa 2st 1,5Ah batterier att ha till skruvdragaren o skruvknacken. Då blir dom ju ännu lättare!! Nu ser jag att det tom. står på märkskylten på alla maskinerna använd endast BL 1815 el. BL1830 Dvs 1,5 el. 3Ah UTOM på tigern där det står endast BL1830
TrollMann skrev:
Det tror jag är en bra maskin, särskilt för de pengarna.marcla skrev:
Det var rackarns nära jag köpte en sådan. Jag tvekade väl i princip bara över avsaknaden av automatisk chucklåsning då man byter borr/bits. 1,5 Ah batteri såg jag, som hobbyanvändare, inte som något problem, då laddaren är så snabb att det andra batteriet förmodligen alltid är klart för användning när man kört slut på det i maskinen. Dragaren blir lättare och smidigare med, så små batterier har sina fördelar med.
Men till sist blev det ändå köp av utgående ex av den förra Hitachi proffsmaskinen, för tom lite mindre pengar pga av utförsäljningen (ca 1600, om jag minns rätt). Men den saknar bälteskroken och LiION batterier. Den saknar även sportdojelooken, men det upplever jag knappast negativt...
Jag kommer antagligen fundera både en och två gånger om jag gjorde rätt val ...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Någon som använder Milwaukee PLD 12 X?
Kan tipsa om att Jula nu har samma erbjudande (tillfälligt parti) på DS14DFL.marcla skrev:

Hoppsan, nu blev det fel bild, skulle ju ha varit:
(höhö..)
Torrsimmade den lite, och det verkar ju vara en mycket trevlig maskin. Framförallt om det nu stämmer att de angivna 31Nm är för mjuka förband. Hade den haft 13mm-chuck och något högre batterikapacitet så hade det blivit ett impulsköp.
Men för den som är på jakt efter något i "Bosch 14.4 Li2-klassen" så borde den vara ett klockrent alternativ.
13mm chuck har jag endast varit i behov en enda gång än så länge, karmskruvsverktyget. Då kunde jag inte köra med min gröna bosch, utan den gröna Hitachin blev ett måste.netram skrev:
Men det hade inte varit speciellt svårt att ta 220V-maskinen lika gärna.
Jag skulle som sagt mest sakna autolock på chucken.
Li-ION, bälteskrok, vikt, styrka ... Det är många fina plus på den maskinen med !
Förövrigt kan man köpa den på t.ex. Uppsala maskin&verktyg nu, i en stor verktygslåda och en massa bits och borrar till, för något fördelaktigt pris (som jag inte minns nu). Skulle misstänka att det paketet finns på många ställen där Hitachi säljs.
Har faktiskt också bara behövt det en gång, men blev då tvungen att hämta just 220v-maskinen då jag bara har skruvdragare med 10mm - den knipan vill man ju inte riskera att hamna i igen!Mikael_L skrev:
Nej, det var mer ett behov av att differentiera maskinparken för att kunna motivera ett inköp, än behovet av funktionen som sådan.
Har förresten också den gröna Boschen, och håller med om att autolock är kanon!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Snygg sportsko - ser väldigt ergonomisk utnetram skrev:Kan tipsa om att Jula nu har samma erbjudande (tillfälligt parti) på DS14DFL.
[bild]
Hoppsan, nu blev det fel bild, skulle ju ha varit:
[bild]
(höhö..)
Torrsimmade den lite, och det verkar ju vara en mycket trevlig maskin. Framförallt om det nu stämmer att de angivna 31Nm är för mjuka förband. Hade den haft 13mm-chuck och något högre batterikapacitet så hade det blivit ett impulsköp.
Men för den som är på jakt efter något i "Bosch 14.4 Li2-klassen" så borde den vara ett klockrent alternativ.
Jag är helnöjd med min DFL som jag nu har haft i ett år snart.
Autolock saknar jag som sagt inte alls. 1.5 Ah räcker bra, och iom att man får två batterier och dom laddar på 30 min - så har jag aldrig stått batterilös - trots idogt skruvande av bla altan i sommar
Och min har 13 mm chuck, konstigt om den på jula inte har det !?! Iof har jag sett två olika specar på den med 10 och 13 mm...
/K
Medlem
· Kron&berg.
· 42 inlägg
Köpte denna Hitachi för ett tag sen ( 3000 spänn, 64 Nm ), är riktigt jädra nöjd . De långa betongskruv glider i så grant å lätt. Har även en blå Bosch ( GSR 14,4 V ) som jag också är mycket nöjd med. Min gamle B & D törs jag knappt nämna, men gör det ändå. Den går numera på 2 gamla DeWalt batteri och skramlar som satan. Ja, den blir snart utbytt mot 3 ( ! ) blå, funderar allvarligt på detta erbjudande.
Tycker det är helt okay med 3 blå för ca 3900 svenska kronor, en av dom är iaf en Heavy.
Carl-Ras är billig emellanåt. Kan nämna att jag köpte en GSR 10,8 V-LI plus en Bosch GWI 10,8 V-LI plus ficklampan ( till LI-batterierna) för ca 1500 svenska pengar på deras mässa nyligen.
Tycker det är helt okay med 3 blå för ca 3900 svenska kronor, en av dom är iaf en Heavy.
Carl-Ras är billig emellanåt. Kan nämna att jag köpte en GSR 10,8 V-LI plus en Bosch GWI 10,8 V-LI plus ficklampan ( till LI-batterierna) för ca 1500 svenska pengar på deras mässa nyligen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Som det har skrivits tidigare: Jula har en 14,4 på kampanj (till 2008-11-12) för 1795kr