En makita bhp452 från usa borde gå att få hem för 2000 med batteri och laddare,

Bra att kolla är chuckstorleken, de billiga maskinerna har offtast bara 10mm och där kommer alltid något tillfälle när man behöver sina 13mm

Mikael_L
lindengbg skrev:
Ja det är inte lätt det här med val av skruvdragare. Hade behövt ha en vettig dragare snart så blir lite tufft å sitta å vänta in kampanjer.

Såg i helgen att Bauhaus tar 1595kr för PSR 14,4 Li 2 batt, dvs då Hornbach tar 1495kr så borde ju man kunna utnyttja Bauhaus lägstapris-garanti och landa på 1495kr-12%=1315kr om jag fattat deras kampanj rätt (fanns nån tråd om detta nånstans här på forumet).
Ja 1315:- tycker jag är OK pris, för det är iaf ingen direkt dålig dragare. Som sagt köpte jag min för 1050:- med ett batteri, 1315 hade jag givetvis ökat till för att få 2 batt.

Nackdelarna är väl nämnda, laddtiden är lång. Några timmar, så ett stort och krävande jobb skulle nog kunna göra mig tokig då jag bara har ett batteri.
Jag har inte provat något speciellt med stora skruv. Men vid en liten test så upptäckte jag att 10mm fransk skruv i ej förborrat hål var maskinen lite för svag för, kom bara en liten bit. Annars tycker jag inte att den är svag direkt, kör jag med lagom lång 4,8mm skruv så drar jag ner hela skruvhuvudet genom brädan om jag inte ser upp.

Jag skruvade ca 150 st 3,9x35mm på en laddning, och då var det hyfsat med laddning kvar efteråt.

Men jag köpte ju också denna maskin med tanken att denna är så lätt och därför ett fint komplement till en starkare och tyngre vid framtida behov.
Alla är ju kanske inte sugen på att köpa 2 maskiner och då tycker jag; att kan man sträcka upp sig till 2000:- nivån så finns det chans att hitta en fin blå Bosch/Hitachi/Makita för dessa pengar.
Är 1350:- absolut max-nivå så är väl Hornbach / Bauhaus grejen perfekt för att köpa denna dragare. De andra gröna Boscharna känns iaf inte speciellt heta då.

En B&D skulle iaf inte jag köpa. Skil verkar vara så svaga, alla modeller.
Jag är inte heller någon fan av DeWalt, men dom har kanske någon trevlig mellanprisklassare. Det finns åtminstånde några här på forumet som vittnat om att dom varit riktigt nöjda med en gul maskin för runt 1000-lappen.
Ang Meec, power super, alpha tools och allt vad det heter ... äää det handlar väl inte den tråden om, eller hur? ;)

Har just köpt hus och har ägnat en del tid till att läsa intressanta trådar på det här forumet. Guld värt! Jag har länge planerat att skaffa en skruvdragare till lite allt möjligt, utan att för den skull veta exakt hur behovet kommer att se ut. Jag fastnade till slut för den AEG 12 v 3 AH (två batterier, skruvdragare o slagborr) som Harald Nyborg säljer för 1478. Det känns som en rejält potent maskin. Rätt tung (2.8) förvisso. Den AEG som inte har slagborrfunktion tar HN nånting på 1200 för, inklusive två stycken 3 AH-batterier. Det måste väl anses vara bra priser på dessa maskiner, eller har jag gjort ett dåligt köp?

perkalainen skrev:
har jag gjort ett dåligt köp?
Tror jag inte, jag tallade lite på den innan jag bestämde mig för en hitachi 12v 3Ah. Personligen tyckte jag att den var lite klumpig å andra sidan gick hitachin på mycket mer. Det är flera pariteter som ska stämma in i sitt val. (beslutångest i kubik) :)

Det låter som rätt ok priser i mina öron.

Tycker man ska fara runt och känna på maskinerna. Alla säljare jag träffat på packar upp om inte demo finnes (om de är intresserade av att sälja).

Vad som sitter bra i handen på mig sitter som en ål i någon annans hand. Tex B & D kändes (för mig) som att den skulle flyga ur handen direkt medans DeWalt/Panasonic/Bosch sitter som om man skruvat fast den i handen. BestTools maskiner sitter inte heller bra i min hand utan det känns inte som man kan lita riktigt på sig själv där. Är ju inte SÅ kul att tappa den i backen otaliga gånger bara för att handtaget inte passar handen.

frippes skrev:
Min gamla B&D cheapcharlie maskin packade ihop efter 10års trogen tjänst.

Hittade en Dewalt på K-rauta till ett bra pris. 1195 riksdaler. Kan inte hitta den på K-rautas sida men finns på Julas.

[länk]
hmm, länken går till en B&D XT...

frippes skrev:
Sorry:

[länk]
Den va lite dyr för att bara ge 20Nm, är det ett tryckfel?

Mikael_L
Om det är 20Nm i mjukt förband så är det inte speciellt illa! Är det någon som vet om detta är mjukt eller hårt?

Vid 20Nm har man redan lämnat alla billiga "skräpmaskiner" bakom sig.
Som jag redan skrivit så ligger t.ex. Bosch Blåa GSR12 på 19 Nm, och det är en maskin som vänder sig till proffsen.
Inte den starkaste, men ändock mångas val pga av den rimliga vikten (1,7kg). Jag tror inte denna DeWalt är så tung den heller.

Min gamla Skil börjar ta slut nu, har funkat bra i ett 10-tal år men nu börjar den ha gjort sitt. Ska skaffa nåt nytt och tänkte att här verkar alla ha bra koll på vad man ska ha. Vill ha en en liten smidig maskin med dubbla batterier. Helst 2 hastigheter då det är nåt jag saknat på den jag har nu. Det behöver inte vara slag på den och 10mm chuck räcker fint det också. De få gånger jag ska borra i betong/tegel kan jag ta fram min maskin med sladd på :-) Vad har ni för tips på prisvärda maskiner?

Mikael_L skrev:
Om det är 20Nm i mjukt förband så är det inte speciellt illa! Är det någon som vet om detta är mjukt eller hårt?

Vid 20Nm har man redan lämnat alla billiga "skräpmaskiner" bakom sig.
Som jag redan skrivit så ligger t.ex. Bosch Blåa GSR12 på 19 Nm, och det är en maskin som vänder sig till proffsen.
Inte den starkaste, men ändock mångas val pga av den rimliga vikten (1,7kg). Jag tror inte denna DeWalt är så tung den heller.
Jag tittade på denna De-Walt ( tror det var denna, med plasthandtag -> icke gummerade altså) på Krauta (ngt billigare där)

Riktigt skräp var mitt intryck. Försäljaren tyckte inte heller att den var så bra, mne han försökte iof kränga på mig en lite värre variant med 3 batterier.

Den billigare De-Walten låg inte bra i handen, hade bara 10mm chuck, plasthandat med noppror (som sagt inte gummerad som de dyrare) och relativt dåliga specar. Säljaren sade att denna modell hade dom tagit fram för att få en semiproffsmaskin, och i princip dragit ned på det mesta (tex en del drev i plast i växellådan istället för metall osv) för att inte dumpa priserna på sina proffsmodeller. Lite konstigt iom att B&D är deras hobbymodeller kan man tycka...

För bara 2-hundralappar till får du en Blå Bosch -det hade varit mitt val då - å andra sidan fick jag en Hitachi Li-ion för 4-hundralappar till - så det blev mit val :D
/K

meriks skrev:
Min gamla Skil börjar ta slut nu, har funkat bra i ett 10-tal år men nu börjar den ha gjort sitt. Ska skaffa nåt nytt och tänkte att här verkar alla ha bra koll på vad man ska ha. Vill ha en en liten smidig maskin med dubbla batterier. Helst 2 hastigheter då det är nåt jag saknat på den jag har nu. Det behöver inte vara slag på den och 10mm chuck räcker fint det också. De få gånger jag ska borra i betong/tegel kan jag ta fram min maskin med sladd på :-) Vad har ni för tips på prisvärda maskiner?
Skriv skruvdragare i sökrutan så ska du se att du hittar ett och annat svar :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.