Mikael_L
lindengbg skrev:
Fick lite mejlsvar nu.

Hornbach pris lät rätt bra;

Bosch PSR 14,4 LI-2 med ett batteri kostar 1295:-
Bosch PSR 14,4 LI-2 med två batterier kostar 1495:-


Är väll värt 200kr för 2 batterier va? Järnia skulle ha 1695kr för 2-batterier-modellen men sa att de var slut på distributörens lager. Får se om Hornbach hade i lager *mejlade dem igen*
I detta val blir det givetvis 2 batterier.

"Problemet" med PSR14,4 Li-2, som jag ser det, är den lite väl höga prissättningen. 1500:- med två batterier.
Bosch GSR 12 brukar dyka upp återkommande i kampanjpriser runt 1900-2000, ibland med tre batterier.
Jag köpte nyss en Hitachi DS12DVB2 för 2000:- Utförsäljning av utgående modell så vitt jag förstod.
Dessa två exempel är alltså riktiga proffsmaskiner med högt vridmoment, bra chuck, stabilt byggda och snabb laddare. Och "bara" 500:- mer är en grön bosch (om än en hyggligt maskin).

Just nu kör väl Hitachi kampanj på Hitachi DS14DFL, den klaskarlsson köpte. Är säkert en värdig motståndare till PSR14,4Li-2.
400:- i skillnad (om kampanjen inte är slut nu)

Vad jag menar är att från 1500:- så är steget upp till riktiga proffsdragare inte stort om man har tid att vänta in någon kampanj eller utförsäljning.

När jag köpte min gröna Li-2:a så fick jag den för 1050:-, då kändes det som helt rätt (dock endast ett batteri).
Baktanken var att vid framtida behov köpa en bättre, starkare och med 2 batterier. Men ändå använda grönisen med förtjusning vid arbeten där en lätt (1,35 kg) maskin är att föredra.

Och nu sitter jag alltså med 2 maskiner, precis enligt plan. ;)
 
Mikael_L skrev:
I detta val blir det givetvis 2 batterier.

"Problemet" med PSR14,4 Li-2, som jag ser det, är den lite väl höga prissättningen. 1500:- med två batterier.
Bosch GSR 12 brukar dyka upp återkommande i kampanjpriser runt 1900-2000, ibland med tre batterier.
Jag köpte nyss en Hitachi DS12DVB2 för 2000:- Utförsäljning av utgående modell så vitt jag förstod.
Dessa två exempel är alltså riktiga proffsmaskiner med högt vridmoment, bra chuck, stabilt byggda och snabb laddare. Och "bara" 500:- mer är en grön bosch (om än en hyggligt maskin).

Just nu kör väl Hitachi kampanj på Hitachi DS14DFL, den klaskarlsson köpte. Är säkert en värdig motståndare till PSR14,4Li-2.
400:- i skillnad (om kampanjen inte är slut nu)

Vad jag menar är att från 1500:- så är steget upp till riktiga proffsdragare inte stort om man har tid att vänta in någon kampanj eller utförsäljning.

När jag köpte min gröna Li-2:a så fick jag den för 1050:-, då kändes det som helt rätt (dock endast ett batteri).
Baktanken var att vid framtida behov köpa en bättre, starkare och med 2 batterier. Men ändå använda grönisen med förtjusning vid arbeten där en lätt (1,35 kg) maskin är att föredra.

Och nu sitter jag alltså med 2 maskiner, precis enligt plan. ;)
Håller med dig Mikael men om man planerar att ha en stark men då också tung och en lätt kan jag rekommendera BOSCH GSR 10,8 V-LI. Är supernöjd med den och med två batterier så är man aldrig utan :)
 
Ja det är inte lätt det här med val av skruvdragare. Hade behövt ha en vettig dragare snart så blir lite tufft å sitta å vänta in kampanjer.

Såg i helgen att Bauhaus tar 1595kr för PSR 14,4 Li 2 batt, dvs då Hornbach tar 1495kr så borde ju man kunna utnyttja Bauhaus lägstapris-garanti och landa på 1495kr-12%=1315kr om jag fattat deras kampanj rätt (fanns nån tråd om detta nånstans här på forumet).

Men tror ni att jag blir missnöjd med en PSR 14,4 Li med 2 batterier?
1315kr är ju bra pris för 2-batt sättet.

Använder skruvdragaren bara till vanligt "svensson-pul" såsom skruva upp lite lampor, golvskarvlister, reparera altan, skruva baslåda till bilen osv. Dvs ingen direkt tungt jobb men de 500kr skruvdragare jag testat pallar inte att dra det där sista ur skruven, är så skönt med en kraftig dragare som orkar försänka skruven.

Tack för ännu mer feedback :-)
 
Som jag ser det så är ända alternativet att köpa Boschen med 2 batterier. Detta har jag kommit fram till genom att köpa den med ett batteri.

Fördelar:
* Smidig
* Stark
* Lampan som lyser upp chucken/skruven
* Nästan noll självurladdning
* Batteriet har ingen minneseffekt.

Nackdelar:
* Dålig Batteri indikering, när det indikeras att 2/3 är kvar är det i max 10% kvar.
* Laddaren tar 3!!! timmar på sig, även en indikering på billiga litium jon celler.
* Även med 2 batterier kan man stå utan något laddat batteri, iom att 10 minuter borrning 10mm kan ladda ut ett batteri.
* Det GÅR inte att köpa ett extra batteri. Utan man får köpa en ny maskin.
* Det är ett lagg på avtryckaren på ca ,5 sekunder.
* För 1500kr är det inte långt till en semi proffs maskin, där extra batterier går att få tag på samt snabbladdare.
* Stor laddare
* Försök att använda denna maskin ute i minusgrader...
* Det står inte hur många laddcykler batteriet klarar. Sämre li-jon batterier klarar bara ca 300 ggr.

Jag får känslan av att Bosch med denna maskin lever lite på att det just är litium jon batteri, där med tars ett premium pris ut. Men för utom vikten så finns det ju bara nackdelar med att det är just litium jon på denna maskin.
 
Om vi ökar budgeten till ~2000kr (vilket egentligen är för hög budget) vad skulle ni köpt för nya maskiner då för mina behov?
 
Denna kan ju vara ett alternativ; Hitachi DS14DFL. Ligger på 1888 på http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=395&ArtNr= swedol. Du får då med 2 st batterier och de kan laddas 1500ggr på 45 minuter samt har 38Nm.
Jag har inte testat denna men jag siktade in mig den för några dagar sedan. Hittade sen ett Makita 7 delars paket på ebay för 430£ istället. Jag kan skriva lite om det när jag fått det.
 
Bosch PSR 12 köpte pappa och den e ruggit skön, nästan i klass med min copco kostade 1645 på Krauta för en månad sedan, men den ligger väl runt 2000 normalt.
 
TrollMann skrev:
Denna kan ju vara ett alternativ; Hitachi DS14DFL. Ligger på 1888 på [länk] swedol. Du får då med 2 st batterier och de kan laddas 1500ggr på 45 minuter samt har 38Nm.
Jag har inte testat denna men jag siktade in mig den för några dagar sedan. Hittade sen ett Makita 7 delars paket på ebay för 430£ istället. Jag kan skriva lite om det när jag fått det.
Det är den som jag och en annan person i tråden nu har köpt (läs lite högre upp i tråden)
30 min tar det att ladda 1,5h batteriet och det hårda momentet är (iaf enligt japanska specen) 51 NM

/K
 
klaskarlsson skrev:
Det är den som jag och en annan person i tråden nu har köpt (läs lite högre upp i tråden)
30 min tar det att ladda 1,5h batteriet och det hårda momentet är (iaf enligt japanska specen) 51 NM

/K
Läste också på en engelsk site att det var 30 minuter, så jag antar att swedol har lite fel i informationen. Jag tittade på din blogg och fick intrycket att du var nöjd med maskinen.
 
TrollMann skrev:
Denna kan ju vara ett alternativ; Hitachi DS14DFL. Ligger på 1888 på [länk] swedol. Du får då med 2 st batterier och de kan laddas 1500ggr på 45 minuter samt har 38Nm.
Jag har inte testat denna men jag siktade in mig den för några dagar sedan. Hittade sen ett Makita 7 delars paket på ebay för 430£ istället. Jag kan skriva lite om det när jag fått det.
Under 2k så verkar den grymt bra. Fast jag vill inte verka jobbig men behöver jag verkligen en semi-proffs? Egentligen är det väll inte mycket å bråka om, man köper ju bil å datorgrejer för mycket mer pengar men inställningen från början var ju i ett annat prisläge (tidigare om gammal blå bosch för 999..) :-)

Tips på butik i Göteborgstrakten (gärna Hisingen) som har semi-proffs skruvdragare så man kan klämma lite på dem?
 
Swedol och Beijer ligger rätt nära varann på Hisingen och då kan du klämma på Bosch, Dewalt, Hitachi och Makita. Båda ligger på Exportgatan
 
lindengbg skrev:
Under 2k så verkar den grymt bra. Fast jag vill inte verka jobbig men behöver jag verkligen en semi-proffs? Egentligen är det väll inte mycket å bråka om, man köper ju bil å datorgrejer för mycket mer pengar men inställningen från början var ju i ett annat prisläge (tidigare om gammal blå bosch för 999..) :-)

Tips på butik i Göteborgstrakten (gärna Hisingen) som har semi-proffs skruvdragare så man kan klämma lite på dem?
Jag vet inte ifall du behöver en semiproffs maskin, dock så tror jag att steget från de du titat på till semiproffs är så litet (400kr) att steget dit är rätt litet.
 
Bastefallarn skrev:
Swedol och Beijer ligger rätt nära varann på Hisingen och då kan du klämma på Bosch, Dewalt, Hitachi och Makita. Båda ligger på Exportgatan
Ah, jag åker förbi Beijer till/från jobbet på Ringön. Ej sett Swedol nångång men ser på hitta.se att det verkar ligga typ vid NetonNet.

Får glida dit å kolla på nån lunch.
 
Hmm såg nu att Swedol har sina priser exkl moms så HItachimaskinen kostar inkl moms 2360kr. Det e lite för saftigt :-/
 
lindengbg skrev:
Hmm såg nu att Swedol har sina priser exkl moms så HItachimaskinen kostar inkl moms 2360kr. Det e lite för saftigt :-/
Oj, Missade att swedol listar priserna utan moms....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.