bjornf skrev:
Ett tips ang prisvärda borrmaskiner/skruvdragre. [länk]

2 maskiner, 2 laddare och 1 batteri. Reservationspris 1750:-

Klart rimligt pris då bägge är i nyskick. Den blåa är dessutom riktigt bra, säljes dock då jag snöat in på Makita.
Du har ett PM
 
Har bestlutsångest om jag skall köpa Bosch PSR 14,4 LI-2 med ett eller två batterier. Enda gången jag nog använder skruvdragaren så länge att jag behöver 2 batterier är när jag byter brädor på altanen till sommarn. Så borde räcka med ett batteri å en rejäl kaffepaus under altanfixeriet :-)

Det som ger mig ännu mer beslutsångest att B&D har en maskin som verkar väldigt lik, samma pris på den och Bosch PSR 14,4 LI-2 med ett batteri. Har grön Bosch på borrmaskinen så matchar ju fint med en grön Bosch till men frågan är vilken man skall välja..

B&D-aren; http://www.blackanddecker.se/powertools/productdetails/catno/CP14LN/
 
Räkna bort Glapp&Läcker, kan inte se att du på någon punkt skulle bli mer nöjd med den jämfört med den gröna Boschen. Jag hade personligen aldrig köpt en dragare med endast ett batteri så då är det bara den gröna med dubbla accar kvar. Köp den så blir du nöjd, det handlar om 200 spänn i prisskillnad, visar det sig att du faktiskt hade velat ha två batteri efter att du köpt den med ett kostar det dig betydligt mer än 200 spänn att köpa ett löst batteri.
 
Jag köpte en Bosch PSR 14,4 LI-2 med ett batteri för 2 månader sen. maskinen är bra men batteriet är under all kritik. Likså laddaren som tar nästan 3h för att ladda ett batteri fullt.

Skall man bara skuva små skruv fungerade allt fint, men när man borrar 10mm hål i trä klarade den endast 12 hål på en laddning! Gick då till bauhaus och pratade med Bosch snubben som var där då, enligt honom kommer ett extra batteri att kosta lika mycket som en helt ny maskin.

Det håller inte och jag har nu i dagarna beställt detta: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280199544330&ru=http%3A%2F%2Fsearch.ebay.co.uk%3A80%2Fsearch%2Fsearch.dll%3Ffrom%3DR40%26_trksid%3Dm37%26satitle%3D280199544330%26fvi%3D1

Vill någon köpa en Bosch för säg 800 kr?
 
Köp importerad Makita på Tradera!! Skillnaden i vikt, balans, styrka, ljudvolym, ja nästan allt är så stor mot billigare "smäck" så det är väl värt dom extra kronorna!!!

Det sägs att de riktigt duktiga mekarna får ut det mesta ur de sämsta verktyg men för alla oss andra är bra verktyg guds gåva till människan...
 
TrollMann skrev:
Jag köpte en Bosch PSR 14,4 LI-2 med ett batteri för 2 månader sen. maskinen är bra men batteriet är under all kritik. Likså laddaren som tar nästan 3h för att ladda ett batteri fullt.

Skall man bara skuva små skruv fungerade allt fint, men när man borrar 10mm hål i trä klarade den endast 12 hål på en laddning! Gick då till bauhaus och pratade med Bosch snubben som var där då, enligt honom kommer ett extra batteri att kosta lika mycket som en helt ny maskin.

Det håller inte och jag har nu i dagarna beställt detta: [länk]

Vill någon köpa en Bosch för säg 800 kr?
Hmm. första negativa kritiken jag hört om denna bosch. Men all kritik är bra kritik. men skall inte just batterierna vara det positiva med denna maskin?
 
lindengbg skrev:
Hmm. första negativa kritiken jag hört om denna bosch. Men all kritik är bra kritik. men skall inte just batterierna vara det positiva med denna maskin?
Batteriet är lätt, vilket är bra. Men det är endast 1.3ah och det är inte bra. Dock så skulle det vara ok ifall det gick att ladda på 15-20minuter. Det som är bra med Litium batterier är att de inte har minnes effekt samt att de inte själv laddar ur sig så snabbt som andra. dock så verkar det som om när man tar ur full kraft på den så dör den mycket snabbt. Min Clas Ohlson dragare för 495 bagis håller minst 2x längre på en laddning.

Jag får väl återkomma när Makitan har anlänt, fick med 2 st 18v 3.0ah batterier som laddas fullt på 22 minuter....
 
Är bästa dealen Bosch GRS12V med tre 2.6Ah batterier på drift och underhåll, eller finns ngt annat i klass med det?
 
TrollMann skrev:
Batteriet är lätt, vilket är bra. Men det är endast 1.3ah och det är inte bra. Dock så skulle det vara ok ifall det gick att ladda på 15-20minuter. Det som är bra med Litium batterier är att de inte har minnes effekt samt att de inte själv laddar ur sig så snabbt som andra. dock så verkar det som om när man tar ur full kraft på den så dör den mycket snabbt. Min Clas Ohlson dragare för 495 bagis håller minst 2x längre på en laddning.

Jag får väl återkomma när Makitan har anlänt, fick med 2 st 18v 3.0ah batterier som laddas fullt på 22 minuter....
Jag kan ge lite feedback från min Hitachi (proffsmaskin).
Denna variant som jag har, har 14v 1.5 Ah Li-ion batteri.

Batteriet tar slut snabbt vid hård användning. Kanske inte efter ngt dussin hål i trä, men det drogs ur på ca 30 minuter när jag försökte borra ett 54mm hål igenom två lager golvgips + 22 mm spån + en regel (iof så funkade inte ens den vanliga borren, utan borret gick sönder !? Så det fick bli stämjärn till slut). Dock tog det bara 30 min att ladda batteriet fullt igen så det var inga problem - jag har dessutom två st batterier så jag hindrades inte i arbetet...

/K
 
Intressant, När jag tittade på en utbytare till Boschen så va just denna Hitatchi på toppen. Dock fick den vika på sig när jag hittade Makita paketet på webben.
 
MMR skrev:
Är det någon som vet om detta är AEG'n som Harald Nyborg säljer för 1500:- m. dubbla 3ah accar

[länk]
Jag har inte sett den på Harald-Nyborg i verkligheten, utan tittar bara i deras reklamblad, och där ser de inte ut att vara samma maskin. Infästningen batteri/maskin ser olika ut och maskinen på aeg-pt har en del röda detaljer som saknas på Harald-Nyborg maskinen.

Så nej, inte samma maskin enligt min gissning.
 
det var väl samma som jag hittade på Bauhaus i Solna för 1295:- BS12X R fast då med ett batteri tror jag det var. Gamla batterierna, gammal maskin
 
MMR skrev:
Är det någon som vet om detta är AEG'n som Harald Nyborg säljer för 1500:- m. dubbla 3ah accar

[länk]
Jag har för mig att den nyborg säljer är den äldre med NiCD accar.

På spångajärnochfär finns dock den moderna AEG'n (BS12X) med 2 st accar för 1895:-
http://www.spangajarn.se/jarn_verktyg/nyheter/aeg_skruvdragare_bs_12_x


/K
 
köpte den i söndags på nyborg i göteborg, det är så vitt jag kan se den maskinen. Två st Nimh 3.0 a batterier med, allt i väska. Är nöjd med mitt första intryck. Den är ju rätt tung förstås, men jag tycker den verkar gedigen. Dom säljer en likande maskin men som saknar slag för 1700:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.