C cpalm skrev:
Med tanke på att Bålsta ändå har ett hyfsat högt prisläge, och att en handpenning på 420 000 skvallrar om en hyfsad köpeskilling - är inte ett alternativ för köparna i detta läge att ta fastigheten i besittning och själva ta över den pant som överskrider köpeskillingen? Förutsatt att de är tillräckligt kreditvärdiga.

Och då givetvis ställa motsvarande skadeståndskrav mot köparen, med förvisso troligen begränsad möjlighet att kunna återvinna summan på kort sikt, men ändå.
Samt stämma mäklaren samtidigt. Pantbrevet var tydligen från 2024 och just pantbrev har mäklaren et laga ansvar att kontrollera.

Artikel med information att pantbrevet var från 2024. https://www.enahabo.se/balsta/droem...an-balstafamiljen-bli-hemloes-till-jul/290755

Från köparnas agerande och resonemang läser jag in lite "konsument/offer".

• Gilla
Storstadsbo och 5 till
  • Laddar…
C
redarn redarn skrev:
Pantbrevet var tydligen från 2024
Tvärtemot uppgifterna i DN alltså(?) 😡

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tvärtemot uppgifterna i DN alltså(?) 😡
Jag ser ingen uppgift i DN att pantbrevet utfärdats vid någon speciell tidpunkt. Bara att det uppdagats mellan kontrakt och tillträde.

Om det utfärdats av lantmäteriet 2024 förutsätter jag att det stod med i myndighetens register när mäklaren borde ha kontrollerat detta, annars vore det väldigt allvarligt.

• Gilla
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
C
redarn redarn skrev:
Jag ser ingen uppgift i DN att pantbrevet utfärdats vid någon speciell tidpunkt. Bara att det uppdagats mellan kontrakt och tillträde.
Ahh, OK, kom själv inte åt DN-artikeln...

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
poängterar att pantbrevet är skriftligt
Alla artiklar skriver att pantbrevet är skriftligt, men vad menar de med det?
Man kan som sagt tänka sig att det är ett fysiskt pantbrev, men utfärdades sådana 2024 och varför skulle det inte vara upptaget i pantregistret?

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Artikel med information att pantbrevet var från 2024.
wtf

Men dagen före tillträdet den 31 oktober, klockan 15, kom beskedet som skulle kasta allt över ända.

Mäklaren meddelade att ”banken säger nej” och att köpet inte kan genomföras.

– Vi fick panik. Vi har två små barn, 3 och 1 år. Vi åkte direkt till mäklarfirman för att få svar.

Där fick de veta att säljarna inte hade tillgångar – och att om de inte skrev på ett tilläggsavtal för senare tillträde skulle både huset och handpenningen vara förlorade. De fick höra att de ”kan stämma säljarna, men att det ändå inte skulle ge något”.

Paret skrev på av rädsla för att annars förlora allt. Veckan efter meddelades det att mäklaren avslutat sin anställning och önskade familjen lycka till.

– Då stod vi utan mäklare, utan handpenning och utan hus. Botten var nådd. Vi hade packat ihop allt och var redo för flytt, men fick packa upp igen.

Därefter började de själva söka information från jurister, Kronofogden och Skatteverket. De bad mäklaren om underlag som visar vart handpenningen tagit vägen, men fick inte den informationen.

Senare fick familjen veta från banken att köpet stoppats på grund av ett skriftligt pantbrev från 2024 – något familjen inte fått någon information om.

– Vi informerades då om att mäklarfirman känt till problemet i veckor innan vi meddelades. Varför fick vi ingen information förrän det var för sent?

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag länkar till den här också som poängterar att pantbrevet är skriftligt: [länk]

Jag får intrycket av att mäklare kan se vilka digitala pantbrev det finns enkelt och att de flesta är digitala idag, men att man måste kontakta lantmäteriet för att även kolla om där finns även några skiftliga pantbrev.
Lantmäteriet har ett system för datapantbrev men om det inte visar existensen av skriftliga pantbrev så är det synnerligen dålig design av systemet.

Eftersom syftet med systemet förefaller något annorlunda än att "se vilka pantbrev som finns" så blir jag inte jätteförvånad om det är så men de har ju totalt bommat en uppenbar användning av systemet som brukarna snabbt kommer komma på.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Alla artiklar skriver att pantbrevet är skriftligt, men vad menar de med det?
Man kan som sagt tänka sig att det är ett fysiskt pantbrev, men utfärdades sådana 2024 och varför skulle det inte vara upptaget i pantregistret?
De kan fortfarande utfärdas. Lantmäteriet använder termen "skriftliga pantbrev".

Se tex.

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...gor-om-datapantbrev-till-skriftliga-pantbrev/

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C
redarn redarn skrev:
Lantmäteriet har ett system för datapantbrev men om det inte visar existensen av skriftliga pantbrev så är det synnerligen dålig design av systemet.
Det låter otroligt osannolikt att det skulle kunna gå att ta ut pantbrev som inte syns.
Det äventyrar ju hela juridiken kring pantsättning av fastigheter.

Nä, här ligger en hund begraven. Någon har missuppfattat något.

• Gilla
Pastornpå norralund och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter otroligt osannolikt att det skulle kunna gå att ta ut pantbrev som inte syns.
Det äventyrar ju hela juridiken kring pantsättning av fastigheter.
Det finns två system.

Pantregistret där alla pantbrev är registrerade.

Pantsystem som är ett system för att hantera digitala pantbrev. Det är för mig okänt om det innehåller information om skriftliga pantbrev.

Pantsystem är sannolikt nyare och de flesta pantbrev är digitala så att användarna börjar använda Datapant för användningsfallet "se vilka pantbrev som finns" är nog ganska naturligt. Om det sedan inte innehåller all information som finns i Pantregistret blir det problem.

• Gilla
Carl Wedin och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:

Eftersom syftet med systemet förefaller något annorlunda än att "se vilka pantbrev som finns" så blir jag inte jätteförvånad om det är så men de har ju totalt bommat en uppenbar användning av systemet som brukarna snabbt kommer komma på.
Jag får gå till botten med detta i nästa vecka. En familjemedlem pluggar till lantmätare, men de hade inte kommit till hur pantbrevsregistret fungerar ännu.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 15 till
  • Laddar…
C
redarn redarn skrev:
Pantsystem som är ett system för att hantera digitala pantbrev. Det är för mig okänt om det innehåller information om skriftliga pantbrev.
Om man skall gissa är det kanske det system där man kan se uppgifter om digitala pantbrev är belånade(?)
Vilket inte syns för fysiska pantbrev.
Hur som helst ett gravt fel av mäklaren att inte kolla på rätt ställe.
Och kan skadeståndsanspråk riktas mot mäklaren för en så pass självklar grej torde det finnas god chans att återvinna pengarna.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man skall gissa är det kanske det system där man kan se uppgifter om digitala pantbrev är belånade(?)
Vilket inte syns för fysiska pantbrev.
Hur som helst ett gravt fel av mäklaren att inte kolla på rätt ställe.
Det är det, ja. Om det var det som skedde. När jag läser mer om lantmäteriets system Pantsystem verkar mäklare inte ha tillgång där. Kanske finns ytterligare något privat system mellan banker och mäklare.

Och på grund av ovanstående bör köparen stämma mäklaren och säljaren samtidigt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
redarn redarn skrev:
Det är det, ja. Om det var det som skedde. När jag läser mer om lantmäteriets system Pantsystem verkar mäklare inte ha tillgång där.
Nä, det som förvånar är att min erfarenhet är att alla mäklare tar ut ett standard "fastighetsutdrag" från lantmäteriet med alla uppgifter inklusive inteckningar (dock inte uppgifter om belåning).
Dvs. jag tror inte man är inne och rotar i enskilda system hos lantmäteriet vad gäller grunduppgifter.

Ex. vis: https://www.ekonomifokus.se/wp-content/uploads/2022/02/Kungalv-Blasippan-4.pdf

• Gilla
Mäcklare och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.