13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Jag ställer inte upp på trams. Förhoppningsvis rensas den här tråden en del av en moderator snart. Jag kan bara inte förstå att det finns en så stor faktaresistens här när det gäller Richard Herrey. Det är ju bara att läsa innantill för att förstå att min beskrivning av hans politiska verksamhet stämmer med verkligheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Du får gärna tycka att SKR är en de-facto-myndighet. Men det uttrycket är inte definierat juridiskt och innebär alltså inget alls när det gäller lagar.K karlmb skrev:Sålänge det finns folk som argumenterar att SKR inte behöver följa OP eftersom SKR är en ideell förening och själv skriver det på sin hemsida, och därmed anser att alla som tycker SKR är en de-facto myndighet uppenbart har fel..., så krävs det tydligen fler här som tycker för att diskussionen ska lämna detta infantila stadium.
Så här är det: Enligt Tryckfrihetsförordningen (TF) (2 kap.) är en allmän handling en handling som förvaras hos en myndighet och som är inkommen till eller upprättad av den. Denna princip, offentlighetsprincipen, garanterar rätten att ta del av dessa handlingar för att främja ett fritt meningsutbyte, men begränsas av sekretessbestämmelser. Handlingen kan vara skrift, bild eller ljud, och din rätt att få ut den är grundlagsstadgad och kräver ingen motivering, även om en sekretessprövning görs innan utlämnande, säger Skatteverket och Finansinspektionen.P pmd skrev:
Jag tror inte att det går säkert att säga att MUST har mycket få allmänna handlingar. De offentliga kan man kanske veta hur många de är, men inte totalen.
Du har dock antagligen rätt i inlägg #694 om att MUST omfattas av offentlighetsprincipen. (Jag har inte försökt verifiera det).
Du har dock antagligen rätt i inlägg #694 om att MUST omfattas av offentlighetsprincipen. (Jag har inte försökt verifiera det).
Spelar ingen roll för ämnet oavsett.P pmd skrev:
Det är såå mycket mer som ingår i de lokala journalsystemet.P pmd skrev:
Tex beställningar och hantering av provsvar. Det är inte bara lite text som lagras i en databas utan, ICD koder, signeringar av ansvariga. Inget kan lämnas åt slumpen.
Vissa system varnar operatören/läkaren när proverna avviker (visar siffror i rött) medan andra delsystem snarare tycks gömma data.
Tex kan ansvariga signera fel medicinering och röda provvärden i flera månader utan att någon reagerar.
Men signerat är det.
Det är viktigare än att läkare förstår vad de gör och även viktigare än att patienterna blir rätt behandlade.
Lite AI stöd och statistik
Där nånstans havererar väl de stora systemen som Millenium.
Om Millenium inte fungerade i USA där det designades (veterasjukvården) för amerikanska vårdrutiner.
Varför skulle det då fungera i Sverige i svenska vårdrutiner?
Hur svårt kan det vara?
Det var ju en del systemare som skrev på fb att de ville ha ett halvår så skulle de minsann göra grunden till en nytt journalsystem. Sätt ihop några såna och några läkare och sjuksköterskor i ett år och ge dem rejält betalt så ska vi nog lösa det där.blackarrow skrev:
Det är såå mycket mer som ingår i de lokala journalsystemet.
Tex beställningar och hantering av provsvar. Det är inte bara lite text som lagras i en databas utan, ICD koder, signeringar av ansvariga. Inget kan lämnas åt slumpen.
Vissa system varnar operatören/läkaren när proverna avviker (visar siffror i rött) medan andra delsystem snarare tycks gömma data.
Tex kan ansvariga signera fel medicinering och röda provvärden i flera månader utan att någon reagerar.
Men signerat är det.
Det är viktigare än att läkare förstår vad de gör och även viktigare än att patienterna blir rätt behandlade.
Lite AI stöd och statistik
Där nånstans havererar väl de stora systemen som Millenium.
Om Millenium inte fungerade i USA där det designades (veterasjukvården) för amerikanska vårdrutiner.
Varför skulle det då fungera i Sverige i svenska vårdrutiner?
Hur svårt kan det vara?
(Lite dröm men ändå, det är ju inte direkt ett Apollo-program vi pratar om med 100 okända variabler)