P pmd skrev:
Nu? Richard Herrey har inte varit riksdagsledamot sen valet 2022. Han kom in som ersättare 2019.

[länk]
[länk]
Jaja, han lämnar sin ersättare och lämnar partiet.

P pmd skrev:
Sammanfattning.
1. karlmb: SKR ska följa offentlighetsprincipen eftersom jag tycker att SKR är en myndighet.
2. Vi andra[*]: Nej, SKR är inte en myndighet.
3. Gå till 1.

[*] Flera av oss åtminstone.
Mer än du och en till?

J Jansson69 skrev:
Har bara följt denna tråd lite, anser ni tre fyra som skriver mest att kommer någon vart och vad är det ni har kommit fram till i så fall för jag hänger inte med?
Sålänge det finns folk som argumenterar att SKR inte behöver följa OP eftersom SKR är en ideell förening och själv skriver det på sin hemsida, och därmed anser att alla som tycker SKR är en de-facto myndighet uppenbart har fel..., så krävs det tydligen fler här som tycker för att diskussionen ska lämna detta infantila stadium.

P pmd skrev:
Men inte alltid full transparens. Jag skulle nog inte tycka att det vore bra om MUST omfattades av offentlighetsprincipen, t.ex.
Det gör de. Men de har mkt få allmänna handlingar..

P pmd skrev:
Och det finns ingen lagregel om att alla icke-offentliga organisationer ska omfattas heller, men om SKR vore en offentlig organisation så skulle givetvis offentlighetsprincipen gälla även för SKR.
Är det någon som påstått något annat?
Givetvis ska SKRs status rent formellt ändras så ingen argumenterar att de bara är en liten ideell förening.

J
P pmd skrev:
Sammanfattning.
1. karlmb: SKR ska följa offentlighetsprincipen eftersom jag tycker att SKR är en myndighet.
2. Vi andra[*]: Nej, SKR är inte en myndighet.
3. Gå till 1.

[*] Flera av oss åtminstone.
Oj nu ljusnade det åtminstone tills jag kom till nr:2😢

• Haha
MONTREAL
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Enligt uppgifter till Aftonbladet ska bakgrunden vara att Herrey ser sig som petad av Moderaterna i Stockholm. Herrey ska ha hamnat åtta på partiets valsedel i Stockholms län i den så kallade försöksnomineringen, vilket är partiets interna medlemsomröstning.

Men när nomineringskommittén sedan kom med sitt förslag låg Herrey på 14:e plats. När listan sedan skulle spikas röstade de flesta medlemmar enligt nomineringskommitténs förslag.

[länk]
Herrey har aldrig stått på s.k. valbar plats på Moderaternas valsedel till riksdagen. Han blev alltså inte invald varken 2018 eller 2022, utan fick plats i riksdagen som ersättare under några perioder.

P
K karlmb skrev:
Mer än du och en till?
Nej, fler än jag. 😉

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
så krävs det tydligen fler här som tycker för att diskussionen ska lämna detta infantila stadium.
Ja, argumentera gärna enligt inläggen #670 och #684.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Jaja, han lämnar sin ersättare och lämnar partiet.
Lämnar sin ersättare? Menar du att han lämnar riksdagen som ersättare?
Det gjorde han ju redan efter valet 2022.

RoTe
P pmd skrev:
Herrey har aldrig stått på s.k. valbar plats på Moderaternas valsedel till riksdagen. Han blev alltså inte invald varken 2018 eller 2022, utan fick plats i riksdagen som ersättare under några perioder.
Härligt att du kan mer än moderaterna själva.

P
K karlmb skrev:
Det gör de. Men de har mkt få allmänna handlingar..
Menar du inte att de har mycket få offentliga allmänna handlingar?

Fast de har kanske mycket få allmänna handlingar överhuvudtaget, men jag tvivlar lite. De flesta handlingar de har torde vara allmänna eftersom MUST är en statlig myndighet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Härligt att du kan mer än moderaterna själva.
Vad kan då Moderaterna, enligt dig?

Jag kanske ska erbjuda mina tjänster som konsult åt Moderaterna? 🙃

RoTe
P pmd skrev:
Vad kan då Moderaterna, enligt dig?

Jag kanske ska erbjuda mina tjänster som konsult åt Moderaterna? 🙃
Jag tror att du gafflar om något som du fått för dig bara. Som inte heller tillför tråden något.

P
Jag tror att du inte har läst varken Svt-artikeln som länkats ovan, eller de Wikipedia-sidor som jag länkade till. Faktum är att Herrey inte har suttit i riksdagen sen valet 2022, så han har inte lämnat riksdagen "nu".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.