13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Visst kan man tycka att en miljard kronor är lite, men det gör inte jag. Frågan är ju om det verkligen borde vara tillåtet för kommun och region att driva ideella organisationer av detta slaget med denna budgeten.BirgitS skrev:
Nu har ju karlmb försökt hitta lagparagrafer som visar att SKR redan ska lyda under OP och alltså begår lagbrott. Det är ju det som jag förut försökte få honom att bevisa genom att hänvisa till de lagparagrafer där det framgår, sen gav jag upp när det visade sig att han inte kände till några sådana. Tidigare idag skrev han:
Notera idag och inte efter några lagändringar.
SKR är verkligen inte gigantisk, utan det är en väldigt liten organisation jämfört med t.ex. storstädernas kommunalt anställda.
SKR är en ideell förening, liksom andra arbetsgivarorganisationer. Kan du visa att det är dyrare att centralisera vissa funktioner än att alla kommuner själva ska hålla på och kommunicera med alla andra kommuner?
Eller kan det vara så att, på samma sätt som svenska företag har kommit på att det är billigare att centralisera vissa funktioner till Svenskt Näringsliv, gäller det även för kommuner och regioner?
Sen bryr jag mig inte alls om huruvida lagen ändras så att SKR räknas upp i Tryckfrihetsförordningen, eller inte.
Ja, hade det handlat om 200-tusen i budget och inga tunga utredningar för offentlig sektor så hade nog få brytt sig.RoTe skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
1 miljard kronor är 100 kronor per person. Hur mycket betalar du i skatt till kommunen och regionen?RoTe skrev:
Gissningsvis 50 000 - 100 000 kr eller ändå mer, det är där de stora pengarna och de gigantiska organisationerna finns, och inte på SKR.
200 000 räcker ju inte till lön och kringkostnader för en person mer än några månader. Om SKR hade varit så litet hade det ju verkligen inte funnits någon anledning att ha kvar det.K karlmb skrev:
"Det är ju bara 100kr per person" Herre gud nu får du ge dig. Vad ger dessa 100kr mig? Jag har ingen aning för ingen kan granska SKR! Jobbar du åt SKR nu eller vad fan är det frågan om? Jag orkar inte längre käfta med dig biggan, du tar fan priset återigen.BirgitS skrev:
1 miljard kronor är 100 kronor per person. Hur mycket betalar du i skatt till kommunen och regionen?
Gissningsvis 50 000 - 100 000 kr eller ändå mer, det är där de stora pengarna och de gigantiska organisationerna finns, och inte på SKR.
200 000 räcker ju inte till lön och kringkostnader för en person mer än några månader. Om SKR hade varit så litet hade det ju verkligen inte funnits någon anledning att ha kvar det.
Alla riksdagsledamöter som var kritiska mot FRA-lagen, utom två, rättade in sig i ledet, men det var många frånvarande vid omröstningen …K karlmb skrev:
Herrey åkte väl ur riksdagen vi senaste valet?
Är någon av dem uppräknade i Tryckfrihetsförordningen.K karlmb skrev:
Det är dock hyfsat väldefinierat vad en offentlig organisation är. (Finns det inga icke-offentliga myndigheter?)
Svensk lag fungerar inte så.K karlmb skrev:
Jag tror att "sosseriet" är karlmbs omskrivning för "dom som är dumma och inte tycker som jag".BirgitS skrev:
Så är det nog. Det har förekommit en hel del debattartiklar i media från olika håll och kanter som är kritiska mot SKRs existens.RoTe skrev:
Jag är dock lite osäker på om det finns många konkreta exempel på att det faktum att SKR inte omfattas av offentlighetsprincipen har medfört någon stor skada.
Eller om det finns någon bra analys av vilka för- och nackdelar SKR har medfört för kommuner och regioner. En plus/minus-lista, alltså.
Jag ser inte riktigt behovet.P pmd skrev:Så är det nog. Det har förekommit en hel del debattartiklar i media från olika håll och kanter som är kritiska mot SKRs existens.
Jag är dock lite osäker på om det finns många konkreta exempel på att det faktum att SKR inte omfattas av offentlighetsprincipen har medfört någon stor skada.
Eller om det finns någon bra analys av vilka för- och nackdelar SKR har medfört för kommuner och regioner. En plus/minus-lista, alltså.
Transparens i det offentliga ska inte behöva motiveras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Du kan ju läsa på SKR:s sidor om vad de gör, t.ex. har jag för mig att de sköter 1177.se, men inte tar fram innehållet.RoTe skrev:
Och även du har väldigt svårt att låta bli personangrepp. Frågan är redan besvarad.
Nu lär man sig saker.
Så 1177 drivs av Inera AB (556559-4230) som är en del av SKR Företag-koncernen med med SKR Företag AB (556117-7535) som moderbolag. Detta i sin tur ägs av den ideella föreningen Sveriges kommuner och regioner (222000-0315).
Märkligt det här, att det ens är lagligt att driva kommunal verksamhet på detta sätt.
Så 1177 drivs av Inera AB (556559-4230) som är en del av SKR Företag-koncernen med med SKR Företag AB (556117-7535) som moderbolag. Detta i sin tur ägs av den ideella föreningen Sveriges kommuner och regioner (222000-0315).
Märkligt det här, att det ens är lagligt att driva kommunal verksamhet på detta sätt.