Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagar ändras inte av motioner i Sverige. Regeringen är den som har förslagsrätt på lagändringar via proposition och som kan uppfylla grundlagens krav på utredning/beredning för lagändring. Grundlagen är skriven där på 60-talets andra halva för att S-minoritetsregeringar ska kunna styra landet utan att störas av frifräsande i riksdagen. Motioner läggs bara av symboliska skäl. Vill du ändra lagen i Sverige måste du vinna regeringsmakten först.
Precis. Men en motion kan leda till en proposition om man kommer från rätt parti...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Det är rätt många idag som anser att skolan gick åt skogen i samband med kommunaliseringen.
Det finns för- och nackdelar med båda alternativen, så man ska inte tro att allt blir bra med sjukvården för att den förstatligas. Då kommer andra nackdelar upp i stället.
P pmd skrev:
Nej, en decentraliserad myndighet. 😉
Givetvis ska inte ett kontor i Stockholm detaljplanera verksamheten i varje sjukhus.
Decentraliserad som idag alltså?
P pmd skrev:
KD har föreslagit avskaffandet av regionerna (som de fungerar idag). Jag tycker att partiets förslag är hyfsat, men det går säkert att putsa det till det bättre.
[länk]
Som jag ser det där så är det drömmar, det går inte att genomföra utan betydligt högre kostnad.
Om KD anser att de mindre regionerna missgynnas (punkt 2) så går det ju utmärkt att rätta till med statliga utbetalningar till dem.
I Region Stockholm har man ett akutsjukhus mindre än halvtimme bort, har man tänkt att det ska gälla i Norrlands inland också där man idag kan ha mycket längre till ett sjukhus. Den tidsskillnaden påverkar chansen för att överleva en hjärtinfarkt eller stroke. Så hur ska vården bli lika över landet (punkt 7)?
Patienten i centrum och hög kvalitet har regionerna strävat efter i årtionden men det kan ju inte uppfyllas eftersom det skulle kräva mycket mer resurser, i stället håller vården på med ständiga nedskärningar som går ut över patienterna.

För några årtionden sen ville man dela myndigheter etc. för att få lättrörligare, mindre byråkratiska och effektivare myndigheter etc. Nu ska man slå ihop för att få dem effektivare. Det går inte ihop.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Vad har jag ljugit om?
Att det står i dagens lagar att SKR ska följa OP.
K karlmb skrev:
Intressant att BirgitS plötsligt nu gilllar ett argument för att SKR är att se som en myndighet i praktiken...
Jag ser inget sånt i blackarrows inlägg.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
K karlmb skrev:
Precis. Men en motion kan leda till en proposition om man kommer från rätt parti...
Det är i princip omöjligt att få till lagändringar i Sverige såvida inte de ger rätt partiledare rätt press, ungefär som könsbyteslagen som gick igenom på rekordtid där partimedlemmar hotades av uteslutning om dom inte föll in i ledet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Jag förklarade att om man sitter i riksdagen så jobbar man normalt med motioner och utskottsarbete.
Inte med att driva saker i domstol.
Man tar inte fram motioner som föreslår lagändringar om lagarna redan föreskriver det man önskar. Då behövs det inga ändringar. Då föredrar vettiga personer att lägga sin tid på annat.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att det står i dagens lagar att SKR ska följa OP.
Jag skulle nog bli lite förvånad om just karlmb skulle hitta lagparagrafen som stjälper SKR’s pågående verksamhet som olaglig, medan ingen annan skulle ha koll på denna lagparagraf.
Höjer man sig till en principiell nivå blir det mer komplicerat.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser inget sånt i blackarrows inlägg.
En text går att tolka…man lyfter ut vissa saker…

Jag har väl också bara sherrypickat lite i dokumenten där några miljarder och SKR är involverat.
Så här har jag tolkat förfarandet:

SKR förhandlar med regeringen.
Regeringen är heller ingen myndighet fastän den sitter på högsta makten.
(Den kan iofs inte bestämma vad som helst).

Regeringen bemyndigar något departementsråd (vi har inte ministerstyre) att ingå avtal med SKR
som tillsammans med bossen för SKR signar överenskommelsen.

Från pengapåsarna med miljarder (totalsumman okänd enligt RiR (Riksrevisionen)), så kan regioner och kommuner rekvirera pengar från staten för ändamålet enligt överenskommelsen.

Pengarna passerar aldrig SKR så i formell mening är det inte SKR som delar ut pengarna, utan staten.

Politikerna får makt att styra speciella satsningar i vården som de kanske gått till val på.
Lokala politiker kan tycka att de borde få bestämma över sina problem och mest prioriterade satsningar som de är ansvariga för.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det är rätt många idag som anser att skolan gick åt skogen i samband med kommunaliseringen.
Friskolereformen bidrog nog en del också. Den skedde ungefär samtidigt.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns för- och nackdelar med båda alternativen, så man ska inte tro att allt blir bra med sjukvården för att den förstatligas. Då kommer andra nackdelar upp i stället.
Jag tror förstås inte allt blir bra bara av att avskaffa regionerna. Ersättningen måste göras bra.
BirgitS BirgitS skrev:
Decentraliserad som idag alltså?
Nej, idag finns det 21 självständiga sjukvårdsmyndigheter.
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det där så är det drömmar, det går inte att genomföra utan betydligt högre kostnad.
Hur ser din kalkyl ut?

P
RoTe RoTe skrev:
Det är i princip omöjligt att få till lagändringar i Sverige såvida inte de ger rätt partiledare rätt press, ungefär som könsbyteslagen som gick igenom på rekordtid där partimedlemmar hotades av uteslutning om dom inte föll in i ledet.
Ungefär som när FRA-lagen tvingades igenom, alltså?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
Ungefär som när FRA-lagen tvingades igenom, alltså?
Förstår inte riktigt frågan. Det finns inga politiker som är för individens frihet, inga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Visst är det mesta av motionsskrivandet ett spel för galleriet. Men det är ändå ngn form a input till riksdagen, partierna och väljarna.

RoTe RoTe skrev:
Förstår inte riktigt frågan. Det finns inga politiker som är för individens frihet, inga.
Jo, men de tvingas effektivt bort när det visar sig, Finns han moderaten under FRA-striden, och nu senaste har vi ju Herrey.

BirgitS BirgitS skrev:
Man tar inte fram motioner som föreslår lagändringar om lagarna redan föreskriver det man önskar. Då behövs det inga ändringar. Då föredrar vettiga personer att lägga sin tid på annat.
Haha, du fattar inte vad en motion är.

P pmd skrev:
Friskolereformen bidrog nog en del också. Den skedde ungefär samtidigt.
Haha, ja det är ju sosseriets försvar.

BirgitS BirgitS skrev:
För några årtionden sen ville man dela myndigheter etc. för att få lättrörligare, mindre byråkratiska och effektivare myndigheter etc. Nu ska man slå ihop för att få dem effektivare. Det går inte ihop.
Och dig skulle man lyssna på av vilken anledning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.