13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Bra att vi är överens om det.blackarrow skrev:
Ja, det låter väl någorlunda vettigt.blackarrow skrev:
En text går att tolka…man lyfter ut vissa saker…
Jag har väl också bara sherrypickat lite i dokumenten där några miljarder och SKR är involverat.
Så här har jag tolkat förfarandet:
SKR förhandlar med regeringen.
Regeringen är heller ingen myndighet fastän den sitter på högsta makten.
(Den kan iofs inte bestämma vad som helst).
Regeringen bemyndigar något departementsråd (vi har inte ministerstyre) att ingå avtal med SKR
som tillsammans med bossen för SKR signar överenskommelsen.
Från pengapåsarna med miljarder (totalsumman okänd enligt RiR (Riksrevisionen)), så kan regioner och kommuner rekvirera pengar från staten för ändamålet enligt överenskommelsen.
Pengarna passerar aldrig SKR så i formell mening är det inte SKR som delar ut pengarna, utan staten.
Politikerna får makt att styra speciella satsningar i vården som de kanske gått till val på.
Lokala politiker kan tycka att de borde få bestämma över sina problem och mest prioriterade satsningar som de är ansvariga för.
Motsäger inte ovanstående två delar vad karlmb har påstått i tråden?
Jag uppfattar det så men tänker att jag har missförstått i och med att karlmb gillade ditt inlägg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Eftersom du tydligen har mycket svårt att förstå att det inte finns något i någon lag som anger att SKR ska följa OP, så är det ju uppenbarligen du som har svårt att förstå, vilket då leder till att du då själv tycker att du ska släppa det.K karlmb skrev:
Det står i grundlagen att offentliga myndigheter ska lyda under OP.BirgitS skrev:
Alla dessa är inte uppräknade i lagen.
Att sosserriet byggt ut SKR från en liten arbetsgivarorganisation till vad det är idag gör att SKR idag ska lyda under OP. Du hittar inte i lagen ngt som säger att det inte ska vara så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Nu är det ju så att SKR inte är en myndighet. Därför behöver SKR inte följa OP.K karlmb skrev:
Det har du blivit informerad om en massa gånger, därför jag skrev att du har svårt att förstå.
Jag har också sagt att om du vill ändra lagarna så att SKR behöver följa OP så finns det bättre sätt för det än att vara aktivistisk i det här forumet.
Jag tror ju snarare att det är ekonomer och liknande inom kommuner och regioner som har byggt ut SKR för att spara pengar, och det är ju snarast den sortens ekonomi inom det offentliga som moderaterna strävar efter. Det har ju aldrig varit så att alla kommuner har varit styrda av S.
Jag tror att vi alla är med på det kära Birgit men vi alla är inte nöjda med kommuners och regioners sätt att kringgå offentlighetsprincipen genom att skapa en gigantisk maskin som dom kallar för ideell organisation, för våra skattepengar.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Nu har ju karlmb försökt hitta lagparagrafer som visar att SKR redan ska lyda under OP och alltså begår lagbrott. Det är ju det som jag förut försökte få honom att bevisa genom att hänvisa till de lagparagrafer där det framgår, sen gav jag upp när det visade sig att han inte kände till några sådana. Tidigare idag skrev han:RoTe skrev:
Notera idag och inte efter några lagändringar.K karlmb skrev:
SKR är verkligen inte gigantisk, utan det är en väldigt liten organisation jämfört med t.ex. storstädernas kommunalt anställda.
SKR är en ideell förening, liksom andra arbetsgivarorganisationer. Kan du visa att det är dyrare att centralisera vissa funktioner än att alla kommuner själva ska hålla på och kommunicera med alla andra kommuner?
Eller kan det vara så att, på samma sätt som svenska företag har kommit på att det är billigare att centralisera vissa funktioner till Svenskt Näringsliv, gäller det även för kommuner och regioner?
Sen bryr jag mig inte alls om huruvida lagen ändras så att SKR räknas upp i Tryckfrihetsförordningen, eller inte.