BirgitS BirgitS skrev:
Så har du och riksdagsledamöterna samma eller olika uppfattning?
Riksdagsledamöterna anser att SKR idag inte behöver följa OP och därför skriver de motioner för att ändra lagar.
Det är ett sätt att få saker att hända.
Det finns andra sätt.
Vi kan ha precis samma uppfattning om SKR oavsett val av metod.
Men du försöker förstås få det att se konstigt ut.
Kämpa!
BirgitS BirgitS skrev:
ska följa OP idag, fast lagarna inte anger det (i alla fall har du inte kunnat bevisa att lagarna anger det).
Det kan man olika åsikter om. Din plädering imponerar iaf inte.
BirgitS BirgitS skrev:
Inte ens folk som sitter i riksdagen anser det. Är riksdagsledamöterna som föreslår lagändringar sossar?
Se föregående svar.
Jag tror det var borgerliga, eller finns det smarta sossar i riksdagen?

• Ledsen
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Nu gäller det ju inte vad SKR anses vara, utan vad SKR defacto är. Har du missat att det är ämnet för tråden?
Naturligtvis inte, du bara trollar.
SKR är inte en myndighet. Det verkar som att det behöver upprepas med jämna mellanrum.

Att några (inklusive du) tycker att SKR borde vara en myndighet gör inte att det är en myndighet.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Du tycker ju det är i sin ordning...
Nej, det har du fått om bakfoten.

P
K karlmb skrev:
Det finns andra sätt.
Det kan ni ha, men det har ni inte.
Påståendet "SKR är en myndighet" är inte en sann utsaga.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Det finns andra sätt.
Att skriva motioner i riksdagen kan vara ett bra sätt att få en ändring till stånd.
Att vara aktivistisk i ett forum och komma med lögner är ett dåligt sätt att få en ändring till stånd.

K karlmb skrev:
Men uppenbarligen har ni ju inte samma uppfattning. Du anser att lagen redan innebär att SKR ska följa OP. Riksdagsledamöterna anser att lagar behöver ändras så att SKR blir inkluderat i OP.
K karlmb skrev:
Jag tror det var borgerliga, eller finns det smarta sossar i riksdagen?
Och eftersom jag tycker som de riksdagsledamöterna, dvs. att SKR idag inte behöver följa OP, så är väl jag i så fall borgerlig. Du får allt försöka kämpa med bättre argument och personangrepp. Tänk ett steg längre vad dina inlägg faktiskt innebär.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Att vara aktivistisk i ett forum och komma med lögner är ett dåligt sätt att få en ändring till stånd.
"Dåligt" är kanske ett dåligt ord i sammanhanget. Det är knappast kontraproduktivt, men det är inte heller särskilt produktivt.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Riksdagsledamöterna anser att SKR idag inte behöver följa OP och därför skriver de motioner för att ändra lagar.
Är det en fråga för Riksdagsledamöterna att avgöra eller ens ha en åsikt om, om OP ska gälla SKR?
Sånna frågor har vi väl lagstiftning för??

Men OP frågor om SKR ska tas upp i KU februari/mars

Offentlighet, sekretess och integritet

Betänkande 2025/26:KU26

BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller läkare, t.ex. vid Örebro sjukhus, som tar fram riktlinjer så vet vi ju vad de gör eftersom riktlinjerna publiceras inkl. namnen på läkarna. Se inlägg #91 .
PDF länken fungerar ej, provar vid några om lika tillfällen.

(Vet inte det är någon miljard rullning på att skriva föreskrifter. Sen tror jag inte det är en stor del av SKR budget. Men det är en killgissning).

P
blackarrow blackarrow skrev:
Är det en fråga för Riksdagsledamöterna att avgöra eller ens ha en åsikt om, om OP ska gälla SKR?
Alla får väl ha en åsikt, men åsikter definierar inte nödvändigtvis, som du mycket riktigt påpekar, verkligheten.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P
PDF länken fungerar ej, provar vid några om lika tillfällen.
Den finns här just nu:
https://extra.skr.se/download/18.79...itiskt-sjuk-patient-vagledning-2025-04-02.pdf

Men kanske inte i morgon.

Den där typen av icke-persistenta URLar råkar man ut för ibland pga nån idioti som jag antar ska försöka spara statistik om antal nedladdningar och kanske också varifrån.
Om man ska ge någon annan en chans att hitta ett dokument som är gömt på det viset så måste man ge en referens till webbsidan där man hittade länken.

Länken till rätt dokument finns alltså på
https://kunskapsstyrningvard.se/kun...ndertagandeavdenakutsjukapatienten.62070.html

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla får väl ha en åsikt, men åsikter definierar inte nödvändigtvis, som du mycket riktigt påpekar, verkligheten.
Någon stiftar ju lagarna förstås…

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Javisst, med karlmb verkar ju ha lite svårt att förstå sig på den. Riksdagsledamöterna har ju tillgång till jurister som kan förklara för dem vad som gäller. Så om det skrivs motioner för att ändra olika lagar så är det ju för att lagar behöver ändras för att det ska bli som de vill.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
"Dåligt" är kanske ett dåligt ord i sammanhanget. Det är knappast kontraproduktivt, men det är inte heller särskilt produktivt.
Det fungerade kontraproduktivt när det gäller mig, det fick mig ju att inse att karlmb inte vet vad han talar om.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Men hur var det med överenskommelser mellan SKR och Regeringen?
Fanns dom?
Hanterar de miljardbeloop?

Här hittade jag överenskomelser
https://www.regeringen.se/overenskommelser-och-avtal/

Det mesta går till regionerna och en mindre del till SKR.

Kikade på 3 st. Den första jag öppnade var på 1,5 miljarder, nästa 1,56 miljarder.

Denna är på totalt 800 miljoner men bara 27 miljoner till SKR:

"Överenskommelse om försörjningsberedskap för medicintekniska produkter och personlig skyddsutrustning mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner"​

https://www.regeringen.se/overensko...an-staten-och-sveriges-kommuner-och-regioner/

"Vidare föreslår utredningen att grunden i en förstärkt lagerhållning ska
utgå från sjukvårdens lagerhållning för ordinarie verksamhet. Ett
sådant system möjliggör att lagrade sjukvårdsprodukter kan
nyttiggöras i vården samtidigt som de omsätts i hög utsträckning
vilket minimerar risken för destruktion och negativ klimatpåverkan.
Utredningen föreslår att hälso- och sjukvården ska säkerställa tillgång
till sjukvårdsprodukter i vardagen motsvarande en månads
normalförbrukning för upprätthållandet av god vård
."
Smart överenskommelse. Vi får ett litet beredskapslager för kristider med omsättning i fredstid och löser branschens leveransproblem.
😳🙃

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.