13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Det var ditt inlägg. Men i det citerade du mig: "Haha, och varför skulle där bara finnas arbetsmaterial? Då år det väl samma sak på alla myndigheter också?"P pmd skrev:
Hur menar du att ditt svar var öht vettigt där? Oavsett vad ngn tycker att SKR är så är det ju helt irrelevant att igen bara påstå "Men SKR är ju ingen myndighet"
Man kan faktiskt inte ta dig för annat än ett troll.
Ni verkar veta väldigt mycket om vad SKR gör och vad läkare gör åt SKR (speciellt i Örebro) men problemet var väl att vi inte riktigt vet för vi har dålig insyn, eller?
Men vad för ”beslut” är det SKR fattar som SKR får pengar från staten för?
Någon?
Men vad för ”beslut” är det SKR fattar som SKR får pengar från staten för?
Någon?
Svenska landskommunernas förbund var en intresseorganisationför landskommunerna i Sverige. Den bildades 1919, och slogs 1968samman med Svenska stadsförbundet (grundat 1908), och bildade Svenska kommunförbundet.P pmd skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_landskommunernas_förbund
Landstingsförbundet bildades 1920
https://sv.wikipedia.org/wiki/Landstingsförbundet
Edit: Men du kanske tänkte på när Landstingen bildades?
Landsting är den numera historiska beteckningen för självstyrande regionala enheter på länsnivå i Sverige. De inrättades genom 1862 års kommunalreform och sammanträdde första gången i september 1863. De benämndes ibland ”sekundärkommuner”, till skillnad från de vanliga (primär-)kommunerna. Landstingen var folkvalda församlingar, som ansvarade för vissa bestämda samhällsuppgifter inom ett område, i första hand hälso- och sjukvård, lokaltrafik och regional utveckling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsting
Med tex en borgerlig regering och borgerlig majoritet inom kommuner och regioner bör ju ge SKR motsvarande samman sättning.P pmd skrev:
Då bör väl vägen genom SKR gillas av regeringen?
En snabbvägen att förhandla beslut och skicka pengar utan att behöva stifta lagar och gå den normala vägen.
Med olika färg på majoriteten blir värre och kanske protester om brist på demokrati…
När tråden når dit klarna nog hela problematiken…P pmd skrev:
Redigerat:
Då tar vi det från början. Arbetsmaterial är normalt inte sådant som behöver redovisas enligt offentlighetsprincipen.K karlmb skrev:Det var ditt inlägg. Men i det citerade du mig: "Haha, och varför skulle där bara finnas arbetsmaterial? Då år det väl samma sak på alla myndigheter också?"
Hur menar du att ditt svar var öht vettigt där? Oavsett vad ngn tycker att SKR är så är det ju helt irrelevant att igen bara påstå "Men SKR är ju ingen myndighet"
Man kan faktiskt inte ta dig för annat än ett troll.
Hos myndigheter finns arbetsmaterial om inte är allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Det finns även material som är allmän handling.
På SKR finns ingenting som är allmän handling enligt offentlighetsprincipen eftersom SKR inte är en myndighet eller ens en offentlig organisation.
Så, nej, det är inte samma sak på alla myndigheter (ref. inlägg #547). Nyckelfrasen här är: SKR är inte en myndighet.
Nej, jag förvirrade mig själv helt enkelt. Se inlägg #582.blackarrow skrev:
Det spelar väl ingen roll vad regeringen gillar? Jag tycker att man kan få kritisera regeringen oavsett dess sammansättning.blackarrow skrev:
Vilket åtminstone jag tycker att fel väg.blackarrow skrev:
Man förhandlar med staten om olika stöd i mångmiljonklassen som man sedan fördelar till vårdgivare runt om i landet tex.blackarrow skrev:
Nu gäller det ju inte vad SKR anses vara, utan vad SKR defacto är. Har du missat att det är ämnet för tråden?P pmd skrev:Då tar vi det från början. Arbetsmaterial är normalt inte sådant som behöver redovisas enligt offentlighetsprincipen.
Hos myndigheter finns arbetsmaterial om inte är allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Det finns även material som är allmän handling.
På SKR finns ingenting som är allmän handling enligt offentlighetsprincipen eftersom SKR inte är en myndighet eller ens en offentlig organisation.
Så, nej, det är inte samma sak på alla myndigheter (ref. inlägg #547). Nyckelfrasen här är: SKR är inte en myndighet.
Naturligtvis inte, du bara trollar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 188 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 188 inlägg
Jag försöker, men dina inlägg är inte alltid så lätta att förstå.K karlmb skrev:
Nytt försök:
K karlmb skrev:
BirgitS skrev:
Så har du och riksdagsledamöterna samma eller olika uppfattning?K karlmb skrev:
Riksdagsledamöterna anser att SKR idag inte behöver följa OP och därför skriver de motioner för att ändra lagar.
Har du eller har du inte en uppfattning som avviker från riksdagsledamöternas uppfattning?
Nej, jag propagerar inte för något alls. Det är du som propagerar.K karlmb skrev:
Jag försöker bara förstå varför du anser att SKR ska följa OP idag, fast lagarna inte anger det (i alla fall har du inte kunnat bevisa att lagarna anger det). Inte ens folk som sitter i riksdagen anser det. Är riksdagsledamöterna som föreslår lagändringar sossar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 188 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 188 inlägg
När det gäller läkare, t.ex. vid Örebro sjukhus, som tar fram riktlinjer så vet vi ju vad de gör eftersom riktlinjerna publiceras inkl. namnen på läkarna. Se inlägg #91 .blackarrow skrev: