P pmd skrev:
Om man ifrågasätter lagligheten av något bör man ha bra koll på den aktuella lagen (eller lagarna).
Ja, det har ju inte du tydligen.

P pmd skrev:
Jag skrev det där som svar till ditt inlägg #550, i vilket du tycktes jämställa SKR med en myndighet.
Det var ditt inlägg. Men i det citerade du mig: "Haha, och varför skulle där bara finnas arbetsmaterial? Då år det väl samma sak på alla myndigheter också?"

Hur menar du att ditt svar var öht vettigt där? Oavsett vad ngn tycker att SKR är så är det ju helt irrelevant att igen bara påstå "Men SKR är ju ingen myndighet"
Man kan faktiskt inte ta dig för annat än ett troll.

Ni verkar veta väldigt mycket om vad SKR gör och vad läkare gör åt SKR (speciellt i Örebro) men problemet var väl att vi inte riktigt vet för vi har dålig insyn, eller?

Men vad för ”beslut” är det SKR fattar som SKR får pengar från staten för?
Någon?

P pmd skrev:
Det ska nog vara "i början av förrförra seklet".
Svenska landskommunernas förbund var en intresseorganisationför landskommunerna i Sverige. Den bildades 1919, och slogs 1968samman med Svenska stadsförbundet (grundat 1908), och bildade Svenska kommunförbundet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_landskommunernas_förbund

Landstingsförbundet bildades 1920
https://sv.wikipedia.org/wiki/Landstingsförbundet

Edit: Men du kanske tänkte på när Landstingen bildades?
Landsting är den numera historiska beteckningen för självstyrande regionala enheter på länsnivå i Sverige. De inrättades genom 1862 års kommunalreform och sammanträdde första gången i september 1863. De benämndes ibland ”sekundärkommuner”, till skillnad från de vanliga (primär-)kommunerna. Landstingen var folkvalda församlingar, som ansvarade för vissa bestämda samhällsuppgifter inom ett område, i första hand hälso- och sjukvård, lokaltrafik och regional utveckling.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_landsting

P pmd skrev:
Det låter ju lite B, men här är det väl regeringen som bör få mest kritik?
Med tex en borgerlig regering och borgerlig majoritet inom kommuner och regioner bör ju ge SKR motsvarande samman sättning.
Då bör väl vägen genom SKR gillas av regeringen?
En snabbvägen att förhandla beslut och skicka pengar utan att behöva stifta lagar och gå den normala vägen.

Med olika färg på majoriteten blir värre och kanske protester om brist på demokrati…
P pmd skrev:
Ny politik behövs där, ja. Det framgår tyvärr inte hur staten motiverar att ge bidrag till SKR, men jag misstänker att det är något luddigt, som med rätt många bidrag som staten delar ut till höger och vänster (och mittemellan).
När tråden når dit klarna nog hela problematiken…

Redigerat:
P
K karlmb skrev:
Ett typiskt blajsvar från dig igen.
Jag skulle uppskatta lite mer saklighet och mindre personangrepp från dig.
Om det enda du kan skriva är "blajsvar" så är det bättre att låta bli att skriva.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Likväl ägs den av medlemmarna tillsammans. Är du inte förvirrad längre?
Nej, den ägs inte alls.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Så vad ville du säga med det?
Jag försöker förklara vad ägande är.

P
K karlmb skrev:
Ja, det har ju inte du tydligen.
Vilka företeelser tror du att jag har ifrågasatt lagligheten av?
Jag kommenterade ditt påståendet i inlägg #569 om att ifrågasätta lagligheten i "gällande ordning".

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det var ditt inlägg. Men i det citerade du mig: "Haha, och varför skulle där bara finnas arbetsmaterial? Då år det väl samma sak på alla myndigheter också?"

Hur menar du att ditt svar var öht vettigt där? Oavsett vad ngn tycker att SKR är så är det ju helt irrelevant att igen bara påstå "Men SKR är ju ingen myndighet"
Man kan faktiskt inte ta dig för annat än ett troll.
Då tar vi det från början. Arbetsmaterial är normalt inte sådant som behöver redovisas enligt offentlighetsprincipen.
Hos myndigheter finns arbetsmaterial om inte är allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Det finns även material som är allmän handling.
På SKR finns ingenting som är allmän handling enligt offentlighetsprincipen eftersom SKR inte är en myndighet eller ens en offentlig organisation.
Så, nej, det är inte samma sak på alla myndigheter (ref. inlägg #547). Nyckelfrasen här är: SKR är inte en myndighet.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Edit: Men du kanske tänkte på när Landstingen bildades?
Nej, jag förvirrade mig själv helt enkelt. Se inlägg #582.
Med tex en borgerlig regering och borgerlig majoritet inom kommuner och regioner bör ju ge SKR motsvarande samman sättning.
Då bör väl vägen genom SKR gillas av regeringen?
Det spelar väl ingen roll vad regeringen gillar? Jag tycker att man kan få kritisera regeringen oavsett dess sammansättning.
En snabbvägen att förhandla beslut och skicka pengar utan att behöva stifta lagar och gå den normala vägen.
Vilket åtminstone jag tycker att fel väg.

Ni verkar veta väldigt mycket om vad SKR gör och vad läkare gör åt SKR (speciellt i Örebro) men problemet var väl att vi inte riktigt vet för vi har dålig insyn, eller?

Men vad för ”beslut” är det SKR fattar som SKR får pengar från staten för?
Någon?
Man förhandlar med staten om olika stöd i mångmiljonklassen som man sedan fördelar till vårdgivare runt om i landet tex.

P pmd skrev:
Då tar vi det från början. Arbetsmaterial är normalt inte sådant som behöver redovisas enligt offentlighetsprincipen.
Hos myndigheter finns arbetsmaterial om inte är allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Det finns även material som är allmän handling.
På SKR finns ingenting som är allmän handling enligt offentlighetsprincipen eftersom SKR inte är en myndighet eller ens en offentlig organisation.
Så, nej, det är inte samma sak på alla myndigheter (ref. inlägg #547). Nyckelfrasen här är: SKR är inte en myndighet.
Nu gäller det ju inte vad SKR anses vara, utan vad SKR defacto är. Har du missat att det är ämnet för tråden?
Naturligtvis inte, du bara trollar.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilket åtminstone jag tycker att fel väg.
Du tycker ju det är i sin ordning...

BirgitS
K karlmb skrev:
Du läser ju inte vad man skriver. Pröva igen. Jag anser inte det behövs. Jag är inte ensam om det. Punkt.
Jag försöker, men dina inlägg är inte alltid så lätta att förstå.

Nytt försök:
K karlmb skrev:
Haha, som om folk skriver motioner så är jag ändå ensam om samma uppfattning?
BirgitS BirgitS skrev:
Men ni har ju inte samma uppfattning.
Du anser ju att SKR redan med nuvarande lagar lyder under OP.
Riksdagsledamöterna anser att lagar behöver ändras för att SKR ska lyda under OP.
Förstår du skillnaden?
K karlmb skrev:
Du kan försöka förstå att det kan finnas mer än ett sätt att nå målet och att olika vägval inte betyder att man har några avvikande uppfattningar.
Så har du och riksdagsledamöterna samma eller olika uppfattning?
Riksdagsledamöterna anser att SKR idag inte behöver följa OP och därför skriver de motioner för att ändra lagar.
Har du eller har du inte en uppfattning som avviker från riksdagsledamöternas uppfattning?
K karlmb skrev:
Det är ju tydligt här vem aktivisten för sosseriet är.
Nej, jag propagerar inte för något alls. Det är du som propagerar.
Jag försöker bara förstå varför du anser att SKR ska följa OP idag, fast lagarna inte anger det (i alla fall har du inte kunnat bevisa att lagarna anger det). Inte ens folk som sitter i riksdagen anser det. Är riksdagsledamöterna som föreslår lagändringar sossar?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller läkare, t.ex. vid Örebro sjukhus, som tar fram riktlinjer så vet vi ju vad de gör eftersom riktlinjerna publiceras inkl. namnen på läkarna. Se inlägg #91 .

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.