P
K karlmb skrev:
Idiotiskt cirkelresonemang du planterade där igen....
Jag misstänker att du har en egen, lite oortodox, definition av cirkelresonemang.
Förklara gärna varför det jag skrev i inlägg #551 är ett cirkelresonemang, enligt din definition.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det får du fråga karlmb om, det var han som började med det sidospåret.
Nej. Du svamlade om att läkare mest jobbar med sekretess pga patientkontakter. Försök inte.

• Ledsen
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Inte nödvändigtvis.
Vilka undantag finns?

Tillägg: fideikommiss är nog ett undantag, men fler kan jag inte komma på så här på rak arm.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vad du vill säga med det. Men jag har inget emot att lagen ändras så att SKR blir mer öppet. Det jag har problem med är att karlmb påstår att lagen redan idag innebär att SKR ska lyda under OP. Han verkar dessutom fortsätta med att hävda det, trots att han flera gånger har försökt ta fram lagparagrafer som ska visa det och misslyckats.
Jag är inte direkt ensam om hävda det, det står ju tom i citatet.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka undantag finns?

Tillägg: fideikommiss är nog ett undantag, men fler kan jag inte komma på.
Ickeekonomiska föreningar.

BirgitS
K karlmb skrev:
Nej. Du svamlade om att läkare mest jobbar med sekretess pga patientkontakter. Försök inte.
Pga. ditt inlägg som svamlade om att läkarna som tar fram riktlinjer för sjukvården skulle vara anställda på SKR, fast det framgår att det är läkare som är anställda på t.ex. Örebro sjukhus.
K karlmb skrev:
Jag är inte direkt ensam om hävda det, det står ju tom i citatet.
Om du menar blackarrows citat i inlägg 534 så står det inte så. Det står t.ex. att det finns riksdagsmotioner om att SKR borde lyda under OP. Det innebär att det inte är så idag utan att motionerna föreslår lagändringar som gör att det blir så.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Ickeekonomiska föreningar.
Som SKR alltså?

Red gärna ut vilken äganderätt om gäller för föreningar i Sverige. Jag har blivit förvirrad.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem citerar du?
Jag tyckte tråden behövde få en sammanfattning av bakgrunden till trådens diskussion.

Det råder väl koncensus om att inte behöva ange hällor på detta forum, inte ens hänvisningar till inlägg man refererar till behövs. (Dvs många gör så).
Det går också bra att skriva ett nytt inlägg (svar?) med mindre information än de inlägg som ifrågasätts. (Trust me broo)

Tidigare har jag citerat Tankesmedjan Tiden som är en förening som bildats genom sammanslagningar av andra verksamheter (med kopplingar S, LO, ABF).
Källan utelämnad för att det inte skulle bli en politisk diskussion om källan eller mig.
https://tankesmedjantiden.se/tiden-magasin/framtiden-for-skr/

Man kan väl betrakta SKR från olika håll.
Från näringslivet och konsultfirmor: Det där (SKR företag AB) vill vi tjäna pengar på.
Från demokratihåll: Följer SKR demokratins grundprinciper? (Nej, makt med begränsad insyn)
Från rörelsen: SKR har avpolitiserats (minskar folkvaldas makt)
Från maktens korridorer: Regeringen kan förhandla direkt med SKR och dela ut pengapåsar utan att gå via lagstiftning eller myndigheter. Bekvämt, men utfallet varierar beroende på politisk majoritet i riksdag respektive regioner.

SKR och dess företagskoncer är ju ett genialt upplägg!
Kan vi inte lägga över elnäten i tex SKR Lokalnät AB?
Det går inte att plocka ut pengar ur en ideell förening, så elnäten blir skyddade att användas som kassako.
De kunde få ta över både elnät och fibernät, men låta dagens nätoperatörer sköta näten, men driften ska förstås handlas upp och vara konkurrensutsatt.
Åter till ämnet.

Här är källorna + citat till sammanställningen som du citerade.

”SKR:s roll under pandemin får kritik​

Under pandemin har Sveriges Kommuner och regioner (SKR) fått en nyckelroll, trots att Riksrevisionen varnat regeringen för att använda sig av medlemsorganisationen för att styra sjukvården. Problematiskt, anser flera forskare och läkare.”

”Det är ingen myndighet, utan en arbetsgivar- och intresseorganisation som ska värna det kommunala självstyret. Det innebär att man inte kan »förvänta sig samma objektivitet från SKR som från en statlig myndighet« enligt en rapport från Riksrevisionen som kom 2017”
https://lakartidningen.se/nyheter/skrs-roll-under-pandemin-far-kritik/

Dags att ompröva SKR:s roll​

”SKR är en arbetsgivare- och intresseorganisation som bildats av de tidigare Kommunförbundet och Landstingsförbunden. Dessa tillkom i början av förra seklet för att stödja kommuner/landsting i deras arbetsgivarroll framför allt i förhandlingar. Under 1900-talet utökades samordningsuppgifterna steg för steg men fortfarande var rollen som arbetsgivarorganisation självklar.”

”Sedan sammanslagningen av förbunden till SKL (numera SKR) skedde 2005 har dock en stor förändring skett där SKR har tagit på sig allt fler operativa uppgifter och kommit att alltmer bli en myndighetsliknande verksamhet.”

”I en rapport från Riksrevisionen (RiR 2017:3) framkommer att SKR fått en roll där man direktförhandlar med regeringen istället för med myndigheter på sedvanligt sätt, och till och med lyckats att på den vägen initiera uppdrag och pengar till sig själva.”

https://www.dagensarena.se/opinion/dags-att-omprova-skrs-roll/

”Vilken funktion fyller offentlighetsprincipen för demokratin?

– För att förvaltningen ska ha legitimitet, och för att medborgarna ska ha tilltro till det offentliga, krävs det att det går att kontrollera hur beslut har kommit till och vad våra ekonomiska resurser använts till.

Offentlighetsprincipen ger medborgare rätt att ta del av och sprida allmänna handlingar”
https://vardemokrati.se/nyheter/darfor-ar-offentlighetsprincipen-viktig-for-demokratin/

Varför ska lobbyisterna i SKR skyddas från insyn?

Trots SKR:s myndighetsliknande och skattefinansierade verksamhet har varken allmänheten eller media tillgång till protokoll, fakturor, styrdokument eller andra viktiga uppgifter för att genomlysa organisationen. Det är oförenligt med demokratin. SKR bör frivilligt underkasta sig offentlighetsprincipen, i annat fall bör det ske genom lagstiftning. Det skriver Fia Ewald, Elza Dunkels, Henrik Pallin och Christian Dahlström i en debattartikel.

”Det vore lätt att göra sig lustig över att han så blygsamt beskriver SKR som en ideell organisation utan makt, trots att man i själva verket har en central position i Sveriges offentliga verksamhet. I praktiken har det inom svensk förvaltning skapats en mellannivå som är helt oreglerad i lagstiftningen. SKR har blivit alltmer överordnad de ingående regionerna och kommunerna vilket innebär styrning av offentliga prioriteringar och investeringar utan möjlighet till ansvarsutkrävande.”

https://www.sjukhuslakaren.se/varfor-ska-lobbyisterna-i-skr-skyddas-fran-insyn/

”SKR:s 200 miljoner i statsbidrag kan ändras med ny styrning

Nästan lika mycket pengar som Sveriges Kommuner och regioner (SKR) får in av sina medlemmar genom förbundsavgiften, kommer från externa källor. Och där utgör statsbidrag nära 200 miljoner kronor, visar en genomgång av Dagens Samhälle. Men det kan förändras med ny politik.”

”2023 såg SKR:s finansiering ut så här: 563 miljoner kronor kom från förbundsavgifter från kommunerna och regionerna, och nästan lika mycket kom i form av externa pengar. I den senare kategorin utgörs den största delen av de 192 miljoner SKR får i statsbidrag, rapporterar Dagens Samhälle.”

https://lakartidningen.se/nyheter/skrs-200-miljoner-i-statsbidrag-kan-andras-med-ny-styrning/

SKR är en medlemsorganisation som ger stöd och rådgivning till tjänstepersoner och förtroendevalda i landets kommuner och regioner. Tillsammans arbetar vi för att utveckla den svenska välfärden.

https://skr.se/#:~:text=SKR är en medlemsorganisation som,att utveckla den svenska välfärden.

Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet (SOU 2025:22)

SKR:s sammanfattande ställningstaganden
  • SKR delar uppfattningen att offentliga aktörer inte ska bidra till en osund konkurrens och vill understryka att alla kommuner och regioner verkar för att främja ett starkt och livskraftigt näringsliv.
  • SKR delar däremot inte utredningens problembild eller slutsatser och anser därför att utredningens förslag är alltför långtgående. För det fall regeringen, trots SKRs inställning, går vidare med förslagen har SKR inget att erinra mot förslaget att reglera offentliga aktörers säljverksamhet i en särskild lag.
  • SKR avstyrker förslaget om att införa en förbudsregel och anser att den nuvarande konfliktlösningsregeln är tillräcklig.
  • SKR avstyrker både förslaget om ett införande av regelbunden utvärdering av säljverksamhet och förslaget om ett krav på en särskild redovisning av säljverksamhet. Förslagen kommer att medföra betydande administration och kostnader för kommuner och regioner utan någon tydlig nytta.
  • SKR avstyrker förslaget att Konkurrensverket ska vara både tillsyns- och beslutsmyndighet. Förslaget innebär en oproportionerlig inskränkning av den kommunala självstyrelsen med hänsyn till att de centrala frågorna i de föreslagna bestämmelserna är av kommunalrättslig karaktär.
  • SKR avstyrker förslaget om marknadsstörningsavgift. Det allmänpreventiva syfte som utredningen anför som skäl för sanktionsavgift överväger inte de negativa effekter som avgiften kan få för samhällsutvecklingen.
  • SKR avstyrker förslaget att preskriptionstiden ska vara fem år. Utredningen har inte motiverat en sådan lång preskriptionstid. Mot bakgrund av lagens utformning tillstyrker SKR förslaget om att överklaganden ska prövas av allmän förvaltningsdomstol. SKR anser dock att överklaganden ska överklagas till den förvaltningsdomstol inom vars domkrets den offentliga aktören har sin hemvist. Till skillnad från utredningen anser SKR att rätten ska ha samma sammansättning som vid laglighetsprövningsmål.
"...SKR delar däremot inte utredningens problembild eller slutsatser. Betänkandet bygger på tesen att offentlig säljverksamhet är ett stort problem som inte kan lösas med den nuvarande konfliktlösningsregeln. Uppfattningen är dock inte faktabaserad utan bygger på att delar av det privata näringslivet upplever att de påverkas av offentliga aktörers säljverksamhet (s. 327). Utredningen har dock inte visat att offentliga aktörers säljverksamhet hämmar eller snedvrider en effektiv konkurrens i någon större omfattning. ..."

https://www.regeringen.se/contentas...kurrens-i-offentlig-och-privat-verksamhet.pdf

Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet

Betänkande av utredningen om nya konkurrensverktyg för väl fungerande marknader.”

https://regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202522/

• Älska
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pga. ditt inlägg som svamlade om att läkarna som tar fram riktlinjer för sjukvården skulle vara anställda på SKR, fast det framgår att det är läkare som är anställda på t.ex. Örebro sjukhus.
Var har du läst att bara läkare från Örebro extraknäcker på SKR, utan extra ersättning dessutom?
BirgitS BirgitS skrev:
Om du menar blackarrows citat i inlägg 534 så står det inte så. Det står t.ex. att det finns riksdagsmotioner om att SKR borde lyda under OP. Det innebär att det inte är så idag utan att motionerna föreslår lagändringar som gör att det blir så.
Haha, som om folk skriver motioner så är jag ändå ensam om samma uppfattning? Herregud....🤣🤣🤣

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
SKR:s sammanfattande ställningstaganden
  • SKR delar uppfattningen att offentliga aktörer inte ska bidra till en osund konkurrens och vill understryka att alla kommuner och regioner verkar för att främja ett starkt och livskraftigt näringsliv.
  • SKR delar däremot inte utredningens problembild eller slutsatser och anser därför att utredningens förslag är alltför långtgående. För det fall regeringen, trots SKRs inställning, går vidare med förslagen har SKR inget att erinra mot förslaget att reglera offentliga aktörers säljverksamhet i en särskild lag.
  • SKR avstyrker förslaget om att införa en förbudsregel och anser att den nuvarande konfliktlösningsregeln är tillräcklig.
  • SKR avstyrker både förslaget om ett införande av regelbunden utvärdering av säljverksamhet och förslaget om ett krav på en särskild redovisning av säljverksamhet. Förslagen kommer att medföra betydande administration och kostnader för kommuner och regioner utan någon tydlig nytta.
  • SKR avstyrker förslaget att Konkurrensverket ska vara både tillsyns- och beslutsmyndighet. Förslaget innebär en oproportionerlig inskränkning av den kommunala självstyrelsen med hänsyn till att de centrala frågorna i de föreslagna bestämmelserna är av kommunalrättslig karaktär.
  • SKR avstyrker förslaget om marknadsstörningsavgift. Det allmänpreventiva syfte som utredningen anför som skäl för sanktionsavgift överväger inte de negativa effekter som avgiften kan få för samhällsutvecklingen.
  • SKR avstyrker förslaget att preskriptionstiden ska vara fem år. Utredningen har inte motiverat en sådan lång preskriptionstid. Mot bakgrund av lagens utformning tillstyrker SKR förslaget om att överklaganden ska prövas av allmän förvaltningsdomstol. SKR anser dock att överklaganden ska överklagas till den förvaltningsdomstol inom vars domkrets den offentliga aktören har sin hemvist. Till skillnad från utredningen anser SKR att rätten ska ha samma sammansättning som vid laglighetsprövningsmål.
"...SKR delar däremot inte utredningens problembild eller slutsatser. Betänkandet bygger på tesen att offentlig säljverksamhet är ett stort problem som inte kan lösas med den nuvarande konfliktlösningsregeln. Uppfattningen är dock inte faktabaserad utan bygger på att delar av det privata näringslivet upplever att de påverkas av offentliga aktörers säljverksamhet (s. 327). Utredningen har dock inte visat att offentliga aktörers säljverksamhet hämmar eller snedvrider en effektiv konkurrens i någon större omfattning.
Tänk vad mkt en kopieringscentral kan tycka!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Som SKR alltså?

Red gärna ut vilken äganderätt om gäller för föreningar i Sverige. Jag har blivit förvirrad.
Vart vill du komma?
En förening ägs av sina medlemmar.
Att du inte kan sälja din andel (med lite begränsingar) annat än om det handlar om en ekonomisk förening har inget med ägandet att göra.
Medlemmarna äger och bestämmer om vad föreningen ska göra eller inte. Antingen direkt via årsstämma, eller så delegerar man delar till styrelsen.
Frågor på det?

P pmd skrev:
Jag misstänker att du har en egen, lite oortodox, definition av cirkelresonemang.
Förklara gärna varför det jag skrev i inlägg #551 är ett cirkelresonemang, enligt din definition.
Du skrev: "SKR är alltså inte en myndighet. Det trodde jag att vi hade klarat ut sen mycket länge.".

Cirkeln är att du låtsas hitta en slutsats som inte alls har med det jag skriver att göra, men den passar dig.
Ungefär som, -Jorden snurrar runt solen. -Ja, alltså är inte jorden en sol.

BirgitS
K karlmb skrev:
Var har du läst att bara läkare från Örebro extraknäcker på SKR, utan extra ersättning dessutom?
t.ex. betyder till exempel och innebär alltså att de läkare som tar fram riktlinjer kan vara anställda på olika sjukhus och att en av läkarna ibland är jobbar på sjukhuset i Örebro. Jag trodde det var allmänkunskap.
K karlmb skrev:
Haha, som om folk skriver motioner så är jag ändå ensam om samma uppfattning?
Men ni har ju inte samma uppfattning.
Du anser ju att SKR redan med nuvarande lagar lyder under OP.
Riksdagsledamöterna anser att lagar behöver ändras för att SKR ska lyda under OP.
Förstår du skillnaden?
Eller på vilken nivå behöver jag förklara för att du ska förstå?

• Älska
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
.ex. betyder till exempel och innebär alltså att de läkare som tar fram riktlinjer kan vara anställda på olika sjukhus och att en av läkarna ibland är jobbar på sjukhuset i Örebro. Jag trodde det var allmänkunskap.
Jaha, bara ibland? Tänk vad knapert de måste ha det då om de inte får lön från SKR! Det visste jag inte!

BirgitS BirgitS skrev:
Men ni har ju inte samma uppfattning.
Du anser ju att SKR redan med nuvarande lagar lyder under OP.
Riksdagsledamöterna anser att lagar behöver ändras för att SKR ska lyda under OP.
Förstår du skillnaden?
Eller på vilken nivå behöver jag förklara för att du ska förstå?
Du kan försöka förstå att det kan finnas mer än ett sätt att nå målet och att olika vägval inte betyder att man har några avvikande uppfattningar. Sitter jag i riksdagen så skriver jag säkert motioner om lagändringar. Sitter jag inte i Riksdagen så kan jag utmana gällande ordning och dess laglighet.
Kämpa!

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Jaha, bara ibland? Tänk vad knapert de måste ha det då om de inte får lön från SKR! Det visste jag inte!
Vad tramsig du är.
K karlmb skrev:
Du kan försöka förstå att det kan finnas mer än ett sätt att nå målet och att olika vägval inte betyder att man har några avvikande uppfattningar.
Nu har du ju många gånger framfört att SKR redan lyder under OP och bryter mot lagen idag när de inte följer den. Har du ändrat dig?
Har du till sist förstått att det krävs lagändringar för att SKR ska behöva följa OP?
K karlmb skrev:
Sitter jag inte i Riksdagen så kan jag utmana gällande ordning och dess laglighet.
Kämpa!
Ja, aktivister som du behöver kämpa hårt.

• Haha
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.