P pmd skrev:
Hur gör man för att förvärva en ideell förening?
Köper alla medlemmar.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur gör man för att förvärva en ideell förening?
Man startar den eller blir medlem i den.

P pmd skrev:
Menar du att allt arbetsmaterial som leder fram till ett resultat för "det offentliga" ska vara offentligt? Även kommunalt arbetsmaterial?
Nej, var skrev jag det?
Menar du att det enda som ev finns på.SKR är arbetsmaterial?
Var har du hört det?

P pmd skrev:
Var det en miss att SKRs föregångare hade funnit i många decennier när tryckfrihetsförordningen senast ändrades?
Nej. Alla fattar nog vad jag menade.

P
K karlmb skrev:
Man startar den eller blir medlem i den.
En medlem i en förening äger inte föreningen.
K karlmb skrev:
Menar du att det enda som ev finns på.SKR är arbetsmaterial?
I princip ja. Vad är det vi diskuterar?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Nej. Alla fattar nog vad jag menade.
inte jag uppenbarligen. Vad menade du?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P pmd skrev:
En medlem i en förening äger inte föreningen
Jo, tillsammans med övriga medlemmar.
Suck.

P pmd skrev:
princip ja. Vad är det vi diskuterar?
Haha, och varför skulle där bata finnas arbetsmaterial? Då år det väl samma sak på alla myndigheter också?

P pmd skrev:
inte jag uppenbarligen. Vad menade du?
Nej, jag förstår det...

P
K karlmb skrev:
Jo, tillsammans med övriga medlemmar.
Suck.
Men va bra! Jag kan alltså sälja min andel i en ideell förening till någon som vill köpa den?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Haha, och varför skulle där bata finnas arbetsmaterial? Då år det väl samma sak på alla myndigheter också?
SKR är alltså inte en myndighet. Det trodde jag att vi hade klarat ut sen mycket länge.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men va bra! Jag kan alltså sälja min andel i en ideell förening till någon som vill köpa den?
Oklart. Och vad har det isåfall med saken att göra?

P pmd skrev:
SKR är alltså inte en myndighet. Det trodde jag att vi hade klarat ut sen mycket länge.
Idiotiskt cirkelresonemang du planterade där igen....

P
K karlmb skrev:
Oklart. Och vad har det isåfall med saken att göra?
Om man äger något så kan man sälja det, eller på annat sätt överföra ägandet till någon.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Så du har just förklarat att läkare jobbar mest med patienter under patientsekretess. Lysande.
På vad vis är det relevant för SKRs arbete och makt samt (ev) brist på insyn i SKR?
Det får du fråga karlmb om, det var han som började med det sidospåret.
blackarrow blackarrow skrev:
Debatten om huruvida Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och dess företagskoncern ska omfattas av
offentlighetsprincipen handlar i grunden om transparens, demokrati och rättvis konkurrens.

Argument för att SKR ska lyda under offentlighetsprincipen

• Myndighetsliknande funktion: Trots att SKR formellt sett är en ideell förening, agerar organisationen i praktiken som en myndighet. Den hanterar stora statliga medel, samordnar kommunsektorn och har ett betydande inflytande över styrningen av offentlig sektor.
  • Demokratisk insyn: Offentlighetsprincipen är fundamental för demokratin, då den ger medborgare möjlighet att granska hur offentliga medel används och hur beslut fattas. Kritiker menar att det är en fråga om "demokratisk anständighet" att en så inflytelserik organisation bör vara transparent.
  • Ansvarsutkrävande: Utan insyn begränsas möjligheten att kontrollera hur resurser fördelas och om beslut har fattats på sakliga grunder, vilket försvårar ansvarsutkrävande från medborgare och media.
  • Konkurrensneutralitet: Det har lyfts fram att SKR:s kommersiella verksamhet, genom SKR Företagskoncernen (som bland annat erbjuder tjänster och produkter till medlemmarna), kan skapa en snedvriden konkurrens gentemot privata aktörer. Offentlighetsprincipen skulle kunna bidra till en mer rättvis konkurrenssituation.

SKR:s argument mot
  • Föreningsfrihet: SKR:s position grundar sig ofta i att de är en medlemsorganisation och en fristående part från staten, vilket skulle motivera att de inte omfattas av samma krav som statliga myndigheter.
  • Särskilt regelverk: SKR har argumenterat för att deras verksamhet har specifika förutsättningar och att det saknas anledning att samordna deras regelverk med exempelvis konkurrenslagen på det sätt som föreslås av vissa utredningar.
Status idag: Debatten pågår och det finns politiska initiativ, bland annat motioner i Riksdagen, som föreslår att offentlighetsprincipen bör gälla SKR. Frågan är föremål för löpande diskussioner och utredningar om hur transparensen i offentligt finansierad verksamhet kan förbättras. ”
Jag vet inte vad du vill säga med det. Men jag har inget emot att lagen ändras så att SKR blir mer öppet. Det jag har problem med är att karlmb påstår att lagen redan idag innebär att SKR ska lyda under OP. Han verkar dessutom fortsätta med att hävda det, trots att han flera gånger har försökt ta fram lagparagrafer som ska visa det och misslyckats.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man äger något så kan man sälja det, eller på annat sätt överföra ägandet till någon.
Inte nödvändigtvis.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.