13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
LOL, den typen av arbete hoppas jag inte en läkare håller på med när han arbetar på SKR...BirgitS skrev:
Du får ju skärpa dig.
Och du ser alltså SKR som en slags kopieringscentral bara då?🤣🤣BirgitS skrev:
Jag skrev väl en del om det för ett antal månader sen, efter att karlmb hade påstått att det var SKR som tog fram riktlinjer för vården. Nu minns jag inte i detalj men det var ett exempel där det typ var en större grupp med läkare, forskare etc. från olika regioner etc. som gemensamt tog fram riktlinjer inom ett område. Vad jag förstod så var det sen SKR som skötte själva publiceringen så att informationen spreds till alla relevanta sjukhusavdelningar etc.
Inte om han har en tjänst på SKR 100%. Du är fenomenal..BirgitS skrev:
Om du tänker efter lite, så är det mkt av jobbet vi vill ha insyn i:BirgitS skrev:
Vilka utredningar gör SKR, vilka rekommendationer gör SKR, Vilka direktiv har SKR fått inför detta? Hur har man genomfört jobben, hur många timmar har lagts ner, vilka ha varit delaktiga när?, osv osv.
Alltså inte deras kluddande på papper under långa möten.
Mycket bra svarat👍K karlmb skrev:Inte om han har en tjänst på SKR 100%. Du är fenomenal..
Om du tänker efter lite, så är det mkt av jobbet vi vill ha insyn i:
Vilka utredningar gör SKR, vilka rekommendationer gör SKR, Vilka direktiv har SKR fått inför detta? Hur har man genomfört jobben, hur många timmar har lagts ner, vilka ha varit delaktiga när?, osv osv.
Alltså inte deras kluddande på papper under långa möten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Nu gällde det ju inte läkare som arbetar på SKR utan läkare som jobbar på olika sjukhus etc. och som i grupp tar fram riktlinjer för sjukvården. Det är du som behöver skärpa dig.K karlmb skrev:
Som sagt, det är inte SKR som tar fram riktlinjerna för hur olika sjukdomar som ska behandlas. Det är olika läkare och forskare som gör det, och de är inte anställda på SKR utan på olika sjukhus och t.ex. Karolinska institutet. Om du vill kalla jobbet med att publicera de färdiga riktlinjerna för kopiering så visst får du göra det.K karlmb skrev:
Nu var det ju inte frågan om någon läkare som har en tjänst på SKR. Håll reda på vad som gäller!K karlmb skrev:
I alla fall du. Vilka är "vi"?K karlmb skrev:
Eller så är det du som är ett troll, betald av populismens lakejer. Det är mycket vanligare med troll på den sidan.K karlmb skrev:
Det har jag tyckt länge, men förmodligen av helt andra anledningar.K karlmb skrev:
Oavsett om de utför nån slags gratisarbete mot SKR eller (som det rimligen förhåller sig) om de jobbar som anställda sakkunniga eller vad man ska kalla det, så är det ju den delen av deras arbetsdag det gäller här, den del som inte innefattar direkt arbete med specifika patienter, som är relevsnt här.BirgitS skrev:
Dvs den ska gå under OP.
Du får nog berätta mera då, hur jobbar man på SKR? Det är typ bara en sambandscentral med en Teamsserver? Som absolut helt saknar styrning av alla ägarna?BirgitS skrev:
Som sagt, det är inte SKR som tar fram riktlinjerna för hur olika sjukdomar som ska behandlas. Det är olika läkare och forskare som gör det, och de är inte anställda på SKR utan på olika sjukhus och t.ex. Karolinska institutet. Om du vill kalla jobbet med att publicera de färdiga riktlinjerna för kopiering så visst får du göra det.
Inga önskemål, inga problem som de vill ha lösta?
Haha... nu är det alltså populism att kräva åtlydnad av Sveriges grundlag. Jo vi vet att ni börjar bli desperata nu.BirgitS skrev:
Jo, och de anledningarna är skälet till att jag inte ger mig.BirgitS skrev:
Du har inget att komma med uppenbarligen. Cirkelresonemang om läkares arbetsuppgifter...imponerar inte.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Det är väl självklart att regionerna vill ha riktlinjer publicerade på ett ställe som samtliga regioner kan nå.K karlmb skrev:
Nu vill du ju inte ha åtlydnad av Sveriges grundlag, eftersom SKR uppenbarligen inte täcks in av det som står i OP. Däremot så verkar du desperat med att försöka hitta argument för det, så desperat att du hänvisade till sekretesslagstiftningen, som ju handlar om vad som inte får bli offentligt.K karlmb skrev:
Det kan väl vara så enkelt att lagstiftaren inte trodde/glömde bort att det skulle kunna vara ideella föreningar också.K Kardan79 skrev:Av första stycket framgår uttryckligen att det som föreskrivs i tryckfrihetsförordningen om rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter ska i tillämpliga delar gälla också handlingar hos aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där kommuner eller regioner utövar ett rättsligt bestämmande inflytande.
SKR är ingendera.
Ett misstag som sedan utnyttjas av kommuner och regioner för att ( kanske inte medvetet men i praktiken) undgå insyn.
Givetvis. Medvetet eller inte.D Dilato skrev:
Men om man ville ge SKR en särställning så skulle man rimligen skrivit ut det precis som för andra typer.